!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Lennard
25

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 multiair
  • *
    - Startende Alfist
Newbie wil LED-verlichting
« Gepost op: 5 maart 2021, 19:20:18 »
Dag allemaal,

Sinds vandaag ben ik de trotste eigenaar van een donkerrode 1.4 turbo MA Giulietta uit 2010.

Ik wil graag mijn standaard dimlicht vervangen door LED-verlichting of Xenon. Ik heb er zelf totaal geen verstand van, dus vandaar mijn post.

-Wat raden jullie aan? LED of Xenon?
-Welke LED-lampen moet ik hiervoor gebruiken? (Hebben jullie eventueel een linkje?)

Alvast bedankt!
*

DanielH92
1.957

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Newbie wil LED-verlichting
« Reactie #1 Gepost op: 5 maart 2021, 21:13:53 »
Lees dit maar vast even door, is al veel over led geschreven
https://www.clubalfaromeo.nl/forum/exterieur-54/interessant-stukje-over-led-voor-o-a-de-giulietta/msg123842/#msg123842

Zelf gebruik ik trouwens een Hilox Evolution H7 Xenon set, lichtkleur 5000K en hier ben ik zeer tevreden over. Een heerlijke bak licht en mooi witte kleur.
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Newbie wil LED-verlichting
« Reactie #2 Gepost op: 6 maart 2021, 09:03:36 »
Persoonlijk heb ik nu twee typen led geprobeerd en ben van mening dat led niet super werkt in de projector lampen van de giulietta. Denk dus dat ik voor een giulietta eerder naar xenon zou neigen. Alleen dat is haast niet in te bouwen zonder de bumper eraf te halen of op zijn minst de lamp eruit te halen maar daarover staat ook eea in de link die daniel er neer heeft gezet.
*

Milan.M
1.880

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Newbie wil LED-verlichting
« Reactie #3 Gepost op: 6 maart 2021, 14:17:18 »
Citaat van: Ruud_Enschede op  6 maart 2021, 09:03:36
Citaat van: Ruud_Enschede op  6 maart 2021, 09:03:36
Persoonlijk heb ik nu twee typen led geprobeerd en ben van mening dat led niet super werkt in de projector lampen van de giulietta.

Projector koplampen zijn juist uitermate geschikt voor zowel LED als xenon. Echter is het wel belangrijk hoe de leds (de chips op de lamp) georiënteerd zijn voor een zo goed mogelijk lichtbeeld.

Xenon schijnt, net als een halogeen lamp, alle kanten op waardoor je hier geen last van hebt.

Duurdere LED’s setjes houden hier beter rekening mee, zoals de Hilox set die @DanielH92 gebruikt.

Citaat
Denk dus dat ik voor een giulietta eerder naar xenon zou neigen. Alleen dat is haast niet in te bouwen zonder de bumper eraf te halen of op zijn minst de lamp eruit te halen maar daarover staat ook eea in de link die daniel er neer heeft gezet.

Inbouwen van aftermarket Xenon lampen is net zo makkelijk (of in het geval van de Giulietta: “moeilijk”) als halogeen lampen.

Tenzij je OEM gaat en de hele unit vervangt uiteraard, maar dan moet je rekening houden met de verschillen in de stekker aansluitingen.
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

Robert69
1.314

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Newbie wil LED-verlichting
« Reactie #4 Gepost op: 6 maart 2021, 15:55:30 »
@Milan.M Moet je voor xenon de lamp verbouwen of is dat net zo plug & play als die led modules? Heb het laatst eens in een garage gevraagd maar die kwamen meteen met een prijskaartje van 200+ euro
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Milan.M
1.880

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Newbie wil LED-verlichting
« Reactie #5 Gepost op: 6 maart 2021, 16:55:33 »
Xenon sets zijn verkrijgbaar met een H7 fitting, die kun je erin zetten zoals je dat zou doen met een halogeen lamp.

Om de lamp te ontsteken (met hoogspanning) en uiteindelijk aan te houden hoort er een Ballast bij. Dit is een klein plat kastje die je ín of buiten de koplamp moet plaatsen.
De aansluitingen hiervan zijn Plug&Play.

Een goede xenon set varieert tussen de 100 en 200 euro ongeveer. Er bestaan uiteraard goedkopere sets van onze grote vriend Ali, maar verwacht de bijhorende “kwaliteit”. Lees: het eerder “falen” van de lampen (of ballasten), mogelijk (te) hete temperaturen etc.

Bovenstaande geld overigens ook voor after market LED lampen.

Neem dit mee in je beslissing, goedkoop is in dit geval vaak duurkoop/miskoop. Betekent natuurlijk niet dat je direct de duurste set moet aanschaffen, er bestaand ook goede sets van 80-90 euro.
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

DanielH92
1.957

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Newbie wil LED-verlichting
« Reactie #6 Gepost op: 6 maart 2021, 17:01:43 »
De Hilox Xenon set past in z'n geheel in de koplamp. Een mooi voordeel van de grote Giulietta koplampen want met de rubber afdekkap er weer op lijkt alles origineel



Dit is de set die is ingebouwd, maar er is inmiddels een verbeterde variant van te koop
https://hilox.eu/h7-xenon-kit-hilox-evo-2

Deze set zit er nu al 3,5 jaar in zonder ooit iets te hebben hoeven wisselen. Kost wat, maar dit bewijst maar mooi dat het met de kwaliteit wel goed zit 😉