!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Alfaromeo9!
16

  • Type Alfa: Guilietta 1.4 Dist. 170PK
  • *
    - Startende Alfist
inschakelen 1e versnelling
« Gepost op: 23 februari 2021, 17:09:37 »
Afgelopen september mijn Guilietta gekocht bij Jelle Talsma in Leeuwarden. Prima garage overigens. De auto heeft meerdere malen per dag van het niet in kunnen schakelen van de 1e versnelling, de laatste 2 cm lukt dan niet. Als je dan de koppeling iets op laat komen valt hij er wel in en schiet de auto iets vooruit.
Inmiddels is hij al 2x terug geweest voor het niet in kunnen schakelen van de 1e versnelling. Ze hebben het schakelmechanisme vervangen en afgesteld en alles gesmeerd, probleem is wel iets minder geworden maar zeker niet over.
Is er iemand bekend met het probleem.
*

Milan.M
1.874

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: inschakelen 1e versnelling
« Reactie #1 Gepost op: 23 februari 2021, 17:24:23 »
Is dit vanuit stilstand? Of ook tijden het rijden/uitrollen?

De eerste versnelling gaat bij mij soms ook wat lastiger dan de rest, geen idee of dit bewust gedaan is.
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

bekkie
2.727

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: inschakelen 1e versnelling
« Reactie #2 Gepost op: 23 februari 2021, 17:39:29 »
Bekend probleem van de Giulietta, zo ook bij mijn Giulietta.
Het vervangen van de versnellingsbakolie heeft dit probleem bij mij grotendeels verholpen.
Helaas waren er wel twee pogingen voor nodig, de eerste olieverversing resulteerde in een nog slechter werkende versnellingsbak, maar de tweede verversing had wel het gewenste effect.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

peetmultiair
581

  • Type Alfa: Giulietta Multiair 170pk.
  • *****
    - Super Alfist
Re: inschakelen 1e versnelling
« Reactie #3 Gepost op: 23 februari 2021, 21:38:12 »
@bekkie Wat heb je dan de 2e verversing anders gedaan dan de 1e?
Overigens heb ik, vooral bij koude motor, een wat lastige 2e versn.
Alfasud, 2x Alfa 33, 3x Alfa 155, Alfa 156 V6 200pk🎉, Alfa Giulietta MA 170 pk.(Na tuning 200 pk.)
*

OneAndOnlyRift
165

  • Type Alfa: MiTo Centenario
  • ***
    - Alfist
  • Why drive boring cars?
    • Instagram
Re: inschakelen 1e versnelling
« Reactie #4 Gepost op: 23 februari 2021, 21:46:30 »
Ik heb dit probleem ook met mijn MiTo, hij schakelt moeilijk en wil ook niet uit zichzelf terug naar de centrale positie. Wat waarschijnlijk het probleem is, is de hevel die aan de bak vast zit, niet meer soepel beweegt. Dit is in principe makkelijk op te lossen door het opnieuw te smeren, echter zit deze hevel bij een Mito onder de accubak, waardoor het best wat tijd kost.

Zoals je al aangeeft heeft het bedrijf alles al een keer gesmeerd, maar misschien dat je eens kan navragen of deze hevel ook gedaan is
> Mito Centenario Nero Etna w. Veloce facelift > Stage 1 Tune H&S Corse (175pk & 285nm) >  Novitec Stradale Schroefset, 15mm Eibach spacers > GTech Exhaust > Brembo QV Brakes.  > BMC Open Filter
*

bekkie
2.727

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: inschakelen 1e versnelling
« Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2021, 17:29:43 »
@bekkie Wat heb je dan de 2e verversing anders gedaan dan de 1e?
Overigens heb ik, vooral bij koude motor, een wat lastige 2e versn.

Geen idee. Door de garage laten doen.
Dus ik weet niet waarom het de eerste keer een beter effect had dan de tweede keer.
Misschien dat met de eerste oliewissel niet alle rommel uit de bak ks gegaan en bij de tweede wel.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

Zjeeraar
2

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: inschakelen 1e versnelling
« Reactie #6 Gepost op: 2 maart 2021, 09:37:56 »
De Giulietta (bouwjaar 2010, 140.000km) die ik vorige week heb gekocht heeft dit probleem ook, niet altijd maar regelmatig is het lastig om hem goed in de 1e of 2e versnelling te zetten. Ik ga zelf de olie van de versnellingsbak wisselen, nu maar hopen dat dat de boel gaat oplossen en het niet aan de sychro ringen ligt!
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: inschakelen 1e versnelling
« Reactie #7 Gepost op: 4 maart 2021, 17:12:23 »
Citaat van: Zjeeraar op  2 maart 2021, 09:37:56
Citaat van: Zjeeraar op  2 maart 2021, 09:37:56
De Giulietta (bouwjaar 2010, 140.000km) die ik vorige week heb gekocht heeft dit probleem ook, niet altijd maar regelmatig is het lastig om hem goed in de 1e of 2e versnelling te zetten. Ik ga zelf de olie van de versnellingsbak wisselen, nu maar hopen dat dat de boel gaat oplossen en het niet aan de sychro ringen ligt!

Ok, succes dan maar en houd ons op de hoogte van je vorderingen zou ik zeggen!!!