!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

MichaelGR
10

  • Type Alfa: Giullietta 1.4i 2014
  • *
    - Startende Alfist
Re: Installatie radio
« Reactie #15 Gepost op: 22 juli 2020, 09:21:29 »

Wellicht is dit apparaatje voor jou wel een heel goede optie, en zeker de gemakkelijkste iig.
Stop je gewoon in je aansluiting van de sigaren aansteker. Maakt een Bluetoothverbinding naar je standaard autoradio. Er kan een SD Kaartje in, een USB sticky, en je kunt ermee zelfs bellen, zit ook een microfoontje in.
Werkt echt geweldig, maakt direct verbinding met de autoradio. Ik heb precies dezelfde autoradio.
Prijsje 20 eu.
Zal vanavond fotootje ervan plaatsen.

Heb je hier al een foto van kunnen maken? Klinkt interessant!
*

MichaelGR
10

  • Type Alfa: Giullietta 1.4i 2014
  • *
    - Startende Alfist
Re: Installatie radio
« Reactie #16 Gepost op: 22 juli 2020, 09:23:33 »
Thanks @Milan.M !

Er zit momenteel een radio in zoals op de afbeelding hier in bijlage

(Ik ben nogal een leek in zulke zaken...)

Dan heb je de juiste radio om een Bluetooth adapter te kunnen gebruiken.
Beste 40 euro die je aan je Giulietta kan besteden.
Deze plug je achterin je radio en je kunt een Bluetooth verbinding maken. Vervolgens werken zelfs de knoppen op het stuur om Vorige/Volgende in Spotify te kiezen :)


https://www.amazon.de/Bluetooth-Audio-Interface-Alfa-Romeo/dp/B07CJKY1MR/ref=mp_s_a_1_3?keywords=alfa+mito+bluetooth&qid=1579158692&sprefix=Alfa+mito+blu&sr=8-3

Oh, klinkt wel interessant, dit! Moet ik gewoon nog zien hoe ik dit moet doen (ik zeg het, ik ben een hele leek hierin...)
Knoppen op het stuur zijn er niet, ik heb de meest basic versie in handen :/

Deze klik je achter in de radio en werkt dan gelijk. Er is vast iemand die je even kan helpen hierbij, het is maar een paar minuutjes werk.



Hoe haal ik de radio er dan uit?
En hoe werkt dit dan? Verbind ik mijn iPhone dan via bluetooth en dan kan ik muziek/Waze... afspelen via welk menu op de radio zelf?
*

DanielH92
1.923

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Installatie radio
« Reactie #17 Gepost op: 22 juli 2020, 11:43:18 »
Het sierpaneel rond je radio trek je gewoon los, zit geklikt. Links beginnen werkt het fijnst.
Dan zit je radio met ik geloof 4 schroefjes vast. Als je die er uit hebt trek je de radio zo naar voren. De stekkers kunnen gewoon blijven zitten.

Als je de Bluetooth adapter erin hebt geklikt kun je met de Media toets de functie CD Changer kiezen. Dan wordt het geluid van je Bluetooth adapter afgespeeld. Op je scherm zul je CD1 Track1 zien staan.

Hoe je je telefoon met de Bluetooth adapter verbindt staat in de handleiding die er bij zit, dat stelt niet veel voor.
*

paul-s83
36

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA
  • *
    - Startende Alfist
Re: Installatie radio
« Reactie #18 Gepost op: 1 augustus 2020, 16:05:10 »
Het sierpaneel rond je radio trek je gewoon los, zit geklikt. Links beginnen werkt het fijnst.
Dan zit je radio met ik geloof 4 schroefjes vast. Als je die er uit hebt trek je de radio zo naar voren. De stekkers kunnen gewoon blijven zitten.

Als je de Bluetooth adapter erin hebt geklikt kun je met de Media toets de functie CD Changer kiezen. Dan wordt het geluid van je Bluetooth adapter afgespeeld. Op je scherm zul je CD1 Track1 zien staan.

Hoe je je telefoon met de Bluetooth adapter verbindt staat in de handleiding die er bij zit, dat stelt niet veel voor.

Interessante optie voor mijn zojuist aangeschafte Giulietta uit 2012. Maar als ik de pagina op Amazon goed lees, dan kan je via deze module helaas niet bellen via de bluetooth verbinding, toch?

Ik heb een Giulietta zonder het inklapbaar navigatiescherm (gelukkig) en dus met de standaard Radio. Daarnaast in het handschoenenvakje een AUX en USB poort. Wellicht dat er andere opties zijn?

Edit, blijkt toch dat ik Blue & Me aan boord heb, dus handsfree bellen kan standaard al. Zometeen deze Bluetooth adapter maar eens bestellen op Amazon.
*

gTa9000.be
16

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • *
    - Startende Alfist
Re: Installatie radio
« Reactie #19 Gepost op: 24 maart 2021, 15:01:30 »
Thanks @Milan.M !

Er zit momenteel een radio in zoals op de afbeelding hier in bijlage

(Ik ben nogal een leek in zulke zaken...)

Dan heb je de juiste radio om een Bluetooth adapter te kunnen gebruiken.
Beste 40 euro die je aan je Giulietta kan besteden.
Deze plug je achterin je radio en je kunt een Bluetooth verbinding maken. Vervolgens werken zelfs de knoppen op het stuur om Vorige/Volgende in Spotify te kiezen :)


https://www.amazon.de/Bluetooth-Audio-Interface-Alfa-Romeo/dp/B07CJKY1MR/ref=mp_s_a_1_3?keywords=alfa+mito+bluetooth&qid=1579158692&sprefix=Alfa+mito+blu&sr=8-3
Bedankt voor dit advies. Ik heb zonet een 2010 Giulietta gekocht voor m'n vrouw, daarin zit ook de standaardradio zonder Blue&Me pakket.
Als dit dingetje werkt zoals jij getuigt en de advertentie belooft, is dit alles wat ik nodig heb. Ik bericht nog terug als ik 'm heb en geïnstalleerd heb.
*

Milan.M
1.874

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Installatie radio
« Reactie #20 Gepost op: 24 maart 2021, 15:05:39 »
@gTa9000.be De Giulietta’s uit 2010 hebben een quadlock  aansluiting op de achterkant van de radio.
Daar past deze Bluetooth adapter niet op helaas.
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

gTa9000.be
16

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • *
    - Startende Alfist
Re: Installatie radio
« Reactie #21 Gepost op: 24 maart 2021, 15:07:03 »
@gTa9000.be De Giulietta’s uit 2010 hebben een quadlock  aansluiting op de achterkant van de radio.
Daar past deze Bluetooth adapter niet op helaas.
Hè verdorie, da's vervelend. Bedankt voor je bericht!

Ik heb nochtans ook dezelfde radio zoals hoger in bijlage werd weergegeven.
Of kan je dat aan de voorzijde niet zien?

In bijlage een screenshot van m'n uitgelezen VIN. M'n auto is gemaakt op 13/10/2010, misschien is dat al een spec MY11?

Indien ik effectief zo'n quadlock radio heb: is er dan een andere optie?
Kan ik in mijn auto een later MY radio (waarop die dongle wel past) installeren?
(Ik wil absoluut de originele looks van de auto behouden, dus geen double DIN oid.)


Bedankt voor je advies!
*

Milan.M
1.874

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Installatie radio
« Reactie #22 Gepost op: 24 maart 2021, 15:27:01 »
Nog 2 bijkomend vraagjes:
  • Is er een manier om het type radio/aansluiting met 100% zekerheid te detecteren zonder deze te demonteren uit het dashboard? (bv code oid)

Als je toegang hebt tot fiat Eper kun je er wellicht achterkomen, maar de makkelijkste manier is om het paneel te verwijderen en je radio eruit te halen.

Citaat
  • Kan ik de radio in mijn 2010-model upgraden met eentje uit een later jaar, waardoor ik de bewuste USB-dongle wél kan gebruiken? Of zijn alle aansluitingen anders?
Nee, het harnas dat in de kabelboom van de auto zit is anders (quadlock).
De nieuwere varianten hebben een ISO stekker.
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

gTa9000.be
16

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • *
    - Startende Alfist
Re: Installatie radio
« Reactie #23 Gepost op: 24 maart 2021, 15:30:10 »
Nog 2 bijkomend vraagjes:
  • Is er een manier om het type radio/aansluiting met 100% zekerheid te detecteren zonder deze te demonteren uit het dashboard? (bv code oid)

Als je toegang hebt tot fiat Eper kun je er wellicht achterkomen, maar de makkelijkste manier is om het paneel te verwijderen en je radio eruit te halen.

Citaat
  • Kan ik de radio in mijn 2010-model upgraden met eentje uit een later jaar, waardoor ik de bewuste USB-dongle wél kan gebruiken? Of zijn alle aansluitingen anders?
Nee, het harnas dat in de kabelboom van de auto zit is anders (quadlock).
De nieuwere varianten hebben een ISO stekker.
Bedankt. Ik paste zonet m'n post hoger aan, o.a. uitlees VIN toegevoegd als PDF. Ben je daar iets mee?
*

Milan.M
1.874

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Installatie radio
« Reactie #24 Gepost op: 24 maart 2021, 15:37:17 »
@gTa9000.be ik zou even voor je kunnen kijken wat er volgens eper is ingebouwd.
Maar dit kan er wel eens naast zitten (dit was bij mij het geval namelijk).

Ik zie echter geen VIN nummer staan in het pdf, dit begint met de letters “ZAR”.
Maar het is verstandig om deze niet zomaar online neer te zetten, stuur deze anders even privé.


Edit: van wat ik kan vinden lijkt er per 04/2011 pas een nieuwe radio te zijn toegepast.
Dit zou betekenen dat jij nog de oude variant hebt.
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

gTa9000.be
16

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • *
    - Startende Alfist
Re: Installatie radio
« Reactie #25 Gepost op: 24 maart 2021, 15:50:32 »
@gTa9000.be ik zou even voor je kunnen kijken wat er volgens eper is ingebouwd.
Maar dit kan er wel eens naast zitten (dit was bij mij het geval namelijk).

Ik zie echter geen VIN nummer staan in het pdf, dit begint met de letters “ZAR”.
Maar het is verstandig om deze niet zomaar online neer te zetten, stuur deze anders even privé.


Edit: van wat ik kan vinden lijkt er per 04/2011 pas een nieuwe radio te zijn toegepast.
Dit zou betekenen dat jij nog de oude variant hebt.
Ja, dat de VIN er niet bij zat, was bewust :-)  Ik stuur 'm jou zo meteen per privébericht door. Bedankt!
*

Milan.M
1.874

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Installatie radio
« Reactie #26 Gepost op: 24 maart 2021, 16:01:34 »
@gTa9000.be ik heb je VIN even opgezocht.
Jouw radio heeft onderdeelnummer 156091249

Als ik deze op zoek op Google, vind ik tot mijn verbazing foto’s van diezelfde radio met ISO aansluiting.
Dit zou betekenen dat je wél de Bluetooth adapter in kunt bouwen!
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

gTa9000.be
16

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • *
    - Startende Alfist
Re: Installatie radio
« Reactie #27 Gepost op: 24 maart 2021, 16:18:42 »
@gTa9000.be ik heb je VIN even opgezocht.
Jouw radio heeft onderdeelnummer 156091249

Als ik deze op zoek op Google, vind ik tot mijn verbazing foto’s van diezelfde radio met ISO aansluiting.
Dit zou betekenen dat je wél de Bluetooth adapter in kunt bouwen!
Waahoo!!  :13:  Hartelijk dank voor het opzoekwerk, Milan!
De dongle was al aangekocht en is al verzonden, zelfs (vrijdag heb ik hem).
Ik zie 't wel als ik de radio er uit haal. Past hij niet en is het toch een quadlock: dan weet ik dat.
Past hij wel, dan monteer ik hem.  Ik bericht hier nog terug.
*

gTa9000.be
16

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • *
    - Startende Alfist
Re: Installatie radio
« Reactie #28 Gepost op: 27 maart 2021, 15:06:26 »
De Bluetooth dongle is gisteren aangekomen. Vandaag snel even de dashboardlijst losgeklikt en de radio uit gehaald ... ziedaar! Een lege CD-Changer connector slot. In geplugd, even getest en SUCCES ! Nog mooi even alles gepoetst ook, daarna alles weer vast gezet, klaar. Zo'n simpele DIY deed ik nog nooit :D 
*

Milan.M
1.874

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Installatie radio
« Reactie #29 Gepost op: 27 maart 2021, 15:10:48 »
Plug&Play!
Mooi man, veel luisterplezier
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV