Beste Alfisti,
Vandaag was het zover, op naar Dirkshorn om bij JMTuning een 3 inch downpipe, voorpijp en racekatalysator te plaatsen. JMTuning heeft een mal ontwikkeld waarmee zij voor een Giulietta QV vrij vlot en daarmee tegen interessante kosten
(750 euro inclusief racekatalysator
)een uitlaat kunnen bouwen. Ik was dus snel overtuigd, op naar Dirkshorn!
Ik vond bij JMTuning erg fijn dat je lekker mee mocht kijken en ik heb met de monteur dan ook aardig wat afgekletst. Anyway: tijd om de auto op de brug te zetten:

Dat de Giulietta goed in elkaar gebouwd is, blijkt wel uit het verwijderen van de bodemplaat. Dat vergt ongeveer 20 schroeven en dan nog een kliksysteem. Ja, dat zit wel vast. Na het verwijderen van de bodemplaat was dit de situatie:

Tijd om de oude downpipe, plus voorpijp, plus flexibel deel te verwijderen. Dit ging vrij eenvoudig. Eenmaal onder de auto vandaan zie je pas hoe idioot(!) de originele downpipe is vormgegeven. Hallo Alfa, hoe moet die turbo afblazen?! Geen wonder dat er telkens meer turbo's kapot gaan op hedendaagse Alfa's/auto's. De turbo kan zijn hitte op deze wijze natuurlijk totaal niet kwijt.

Vervolgens is JMTuning begonnen met het maken van de downpipe. Zij hebben voor de Giulietta QV zoals gezegd een mal ontwikkeld. Dit hadden ze voor de tijd dus al netjes gedaan zodat het mij weer tijd scheelde. Deze mal was echter wel voor een type met Ragazzon middenpijp waar geen middendemper meer aanwezig is, dus onder de auto moest toch nog wat handmatige aanpassingen worden verricht. Op de volgende foto is alles al wel gepositioneerd maar nog niet vastgemaakt. Ze hebben mij auto gebruikt om de mal deels aan te passen. Op dat moment zag het er ongeveer zo uit:

Hier nog 2 paar plaatjes van bovenaf:


En uiteindelijk is het werk volledig afgerond, inclusief een lamdafaker (30 euro), om maar het zekere voor het onzekere te nemen ivm met foutmeldingen. Op deze foto zie je ook de 200cells sportkatalysator zitten:

Toen het grote moment....... Het starten! En wat verbaasde mij, nauwelijks harder dan origineel, op een fluittoontje van de turbo na. De auto liep even lekker stationair, ik heb even betaald en het was tijd om weer op pad te gaan. Bij accelereren met het raam open hoorde ik echter al wel een duidelijk verschil, maar in de auto is het slecht 10-15% luider geworden. Precies wat ik wou! Onder vollast komt er een mooi vol geluid uit de uitlaat, zonder dat het asociaal of overdreven wordt.
Maar dan de prestaties.... In het begin, tijdens het rustig warm rijden viel mij niet zo ontzettend veel op, maar als je het vermogen gaat benutten is er wel een grote verandering waarneembaar. Qua koppel is er denk ik maar een klein beetje bijgekomen, dat is niet zo spannend, maar mijn hemel.....! Boven de 4000 toeren ging het al hard, maar dit slaat echt alles. Ongekend, alsof de auto geen enkele moeite meer kent knalt die naar de toerenbegrenzer. Het lijkt alsof je bij de al snelle Usain Bolt nog even zijn 30kg zware rugzak hebt afgedaan. Het lijkt alsof het zo af fabriek al had moeten zijn. Een prachtig mooie ronde loop waarin je merkt dat de turbo het veel meer naar zijn zin heeft. Niet meer die rare bocht direct na de turbo, maar gewoon een dikke ronde buis waar de lucht zeer snel van de turbo kan afvloeien. Bij Erik van dit forum gaf de uitlaat uiteindelijk 28PK extra. Ik heb geen idee hoeveel het er bij mij zijn, maar het voelt wel zeer prettig allemaal. En dan zou ik eventueel nog de software erop kunnen afstemmen. Daar twijfel ik wel over, want het gaat allemaal helemaal vlekkeloos.
Ik ben benieuwd of mijn mening ook wordt herkend door de mensen met een Ragazzon en Supersprint uitlaat, maar ik vind het verschil echt ronduit groot en dat zelfs nog met orginele midden en einddemper. Complimenten aan JMTuning!