!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Bas086
38

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA
  • *
    - Startende Alfist
Knipperende kilometerstand
« Gepost op: 13 januari 2021, 20:30:35 »
Ik ben maandag en dinsdag voor de grote beurt en APK naar de garage geweest.
Eigelijk alles goed behalve de hoogte regeling van de xenon lampen.
Er is een asje gelast aan de draagarmen en die zou weer naar een sensor gaan.
Na dinsdag reparatie pak ik de auto en valt me bij wegrijden vrijwel direct op dat de kilometerstand knippert.

Vandaag gebeld, en ze konden me direct vertellen dat het blue and me computer kapot was.
Beetje vreemd dat ze dit niet vertellen bij vertrek, ook dat ik met een goede auto de garage inrijd en met een probleem uitrij.
Dus heb ik nog eens de accu losgehaald maar niet helpt.

Zijn er nog dingen die ik kan doen om dit op te lossen.
Ik ben er niet erg blij mee dat ik met dure kosten zit.
Ik laat morgen proxy alignment doen. Hierdoor controleert hij alle adressen op het can bus systeem
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Knipperende kilometerstand
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2021, 20:48:54 »
In principe geeft een knipperende km-teller aan dat er een fout is opgetreden op de CAN bus...... Beetje kort door de bocht om blue & me de schuld te geven..... Aangezien ze met de koplampen bezig zijn geweest, ligt het meer voor de hand dat het  met de sturing hiervan te maken heeft.
Soms helpt inderdaad een proxy alignment, indien het geen blijvende fout betreft. Zou inderdaad eerst dat maar proberen.
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

DanielH92
1.923

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Knipperende kilometerstand
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2021, 20:50:33 »
Zoals je zelf al aangeeft eerst eens een Proxy Alignment uitvoeren. Met wat geluk wordt de Blue&me module weer gevonden en is je probleem opgelost.

Wel bijzonder toevallig dat net in de garage die module stuk gaat, bijna té toevallig. Aan de andere kant.. Wat kan een garage hebben verkeerd gegaan waardoor zo'n module sneuvelt? Moeilijk te zeggen.

Hou ons op de hoogte van de Proxy Alignment!
*

Bas086
38

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA
  • *
    - Startende Alfist
Re: Knipperende kilometerstand
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2021, 21:09:34 »
Ze hadden deze storing de dinsdag gekregen en al eens de proxy uitgevoerd.
Hierdoor is de analyse getrokken van de blue and me
*

Bas086
38

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA
  • *
    - Startende Alfist
Re: Knipperende kilometerstand
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2021, 16:07:50 »
Vandaag bij de dealer geweest. De proxy alignment is helaas niet gelukt. Ze kunnen dus naar de blue en me geen contact krijgen. Ook hebben ze geprobeert om communicatie te krijgen tussen de radio BenM. Al met al dus niets opgeleverd.
Ik vind het een behoorlijke investering deze te laten vervangen. Ik ga op zoek naar een 2de hands op de markt. De garage heeft wel aangegeven mij kostenloos te helpen met software als dit nodig is.
Heeft iemand ervaring met een firma die deze repareert of refubished versies heeft?
*

bekkie
2.727

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Knipperende kilometerstand
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2021, 21:23:28 »
Even voor de duidelijkheid: je brengt de auto zonder storing weg en je krijgt 'm met een storing weer terug. Toch? Da's heel simpel, dan ligt de volledige verantwoordelijkheid voor die storing bij de garage. Ik zou ze daar op aanspreken en ze een termijn geven waarbinnen ze de storing verhelpen. Zoals ze het nu brengen, is lekker makkelijk. Geen wonder dat ze jou aanbieden om te helpen bij de software.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

DanaBanana
759

  • *****
    - Super Alfist
Re: Knipperende kilometerstand
« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2021, 22:27:18 »
Ze hadden deze storing de dinsdag gekregen en al eens de proxy uitgevoerd.
Hierdoor is de analyse getrokken van de blue and me
Wat een rare gang van zaken dat ze daar dan niets over gezegd hebben toen je de auto kwam ophalen. Maar het wel direct wisten toen je kwam klagen. In het beste geval een slordigheidje.

Even voor de duidelijkheid: je brengt de auto zonder storing weg en je krijgt 'm met een storing weer terug. Toch? Da's heel simpel, dan ligt de volledige verantwoordelijkheid voor die storing bij de garage. Ik zou ze daar op aanspreken en ze een termijn geven waarbinnen ze de storing verhelpen. Zoals ze het nu brengen, is lekker makkelijk. Geen wonder dat ze jou aanbieden om te helpen bij de software.
Helemaal me eens. Eigenlijk zou je gewoon verwachten: "Vervelend dat het zo gelopen is. Wij lossen het voor u op, meneer". Zélfs al kon ik er in de praktijk niks aan doen dat de storing toevallig ontstond terwijl de auto bij mij in onderhoud stond, dan zou het gewoonweg mijn eer als ondernemer te na zijn om het probleem zo bij de klant terug te leggen.
*

Bas086
38

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA
  • *
    - Startende Alfist
Re: Knipperende kilometerstand
« Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2021, 19:12:43 »
Ja ik ben ook echt boos geweest en heb mijn ongenoegen duidelijk laten weten, dat was blijkbaar niet goed genoeg, wat had ik verder kunnen doen, ik kan slechts mijn auto gaan filmen voordat ik daar het onderhoud laat doen😂
Ik heb wel vaker kleine dingetjes gehad bij deze dealer, maar het is zo handig dat deze tegenover mijn werk ligt en verder ligt er geen dealer omgeving roermond venlo.

Ik heb op ebay italie blue and me modules gezien. Ik ga contact opnemen met deze verkoper.
Ook zet ik een gevraagd artiekel op onderdelenlijn.nl
*

Bratra
331

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 sport
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Knipperende kilometerstand
« Reactie #9 Gepost op: 17 januari 2021, 19:24:18 »
Lijkt mij toch slim om een deurtje verder te gaan kijken.
Fiat Cinquecento 1.1 Sporting
Fiat Seicento 1.1 Sporting
Fiat Seicento 1.1 Sporting Abarth
Fiat Panda 100HP
Fiat Punto EVO
Fiat Punto Twinair Turbo

Alfa Romeo MiTo TwinAir 0.9 Esclusivo
Alfa Romeo MiTo Racer
Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Super Veloce Pack

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Sport

Stan
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Knipperende kilometerstand
« Reactie #10 Gepost op: 17 januari 2021, 21:40:31 »
tenzij er aan het dashboard gewerkt werdt zie ik niet hoe dit door de garage veroorzaakt is.  als er een H7 stuk gaat tijdens een test rit, is dat dan ook de garage zijn verantwoordelijkheid?  Blue en me modules gaan nu eenmaal stuk, net als koplampen.
*

J-force
9

  • Type Alfa: cla
  • *
    - Startende Alfist
Re: Knipperende kilometerstand
« Reactie #11 Gepost op: 17 januari 2021, 22:01:41 »
Bij ons is  de b en m ook kapot geweest.
Kon geen andere in als een originele. Aangezien deze op chassisnr besteld wordt ivm de opties werd mij destijds verteld.
Dus t doet maar even pijn, maar het is wel weer fijn als alles gewoon werkt.
Weet niet of je de bedrading in de kofferklep al gecontroleerd hebt?
Want als deze kortsluiting blijven maken heb je sneller kans dat ie weer stuk gaat
*

Bas086
38

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA
  • *
    - Startende Alfist
Re: Knipperende kilometerstand
« Reactie #12 Gepost op: 15 maart 2021, 21:08:34 »
Update: blue and me 2ehands is lastig te vinden omdat er heel veel types zijn. Ook is het zo dat je geen garantie krijgt bij electronica.

Ik heb een bedrijf in Italie gevonden die deze modules maakt.

Inmiddels heb ik de module opgestuurd en gerepareerd terug gekregen.

Na inbouwen bleef de kilometerstand knipperen.
Inmiddels naar de garage geweest om proxy allignment te laten uitvoeren.
De kilometerstad knippert niet meer maar het canbus adres blijft grijs in de software (normaal groen neem ik aan).

De usb doet het en ik kan ook weer bellen.
Dus alles werkt naar behoren.

Het kan me voorstellen dat de chip van een niet orgineel fabrikaat is dat hij daarom anders zichtbaar is.

Ik ben blij dat alles gemaakt is
*

DanielH92
1.923

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Knipperende kilometerstand
« Reactie #13 Gepost op: 15 maart 2021, 21:31:15 »
Mooi om te horen dat deze modules gerepareerd kunnen worden. Kun je het Italiaanse bedrijf hier eens delen? Dat kan nog wel eens heel nuttig zijn voor anderen later 😉
*

Bas086
38

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA
  • *
    - Startende Alfist
Re: Knipperende kilometerstand
« Reactie #14 Gepost op: 15 maart 2021, 21:40:34 »
Autofficina Casillo in SANT'ANASTASIA