!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dit topic bevat een bericht dat is gemarkeerd als beste antwoord. Klik hier om dat bericht direct te bekijken!
*

Z1000Freak
6

  • Type Alfa: Guiletta
  • *
    - Startende Alfist
La achteruitrijlicht werkt niet
« Gepost op: 12 oktober 2020, 13:50:33 »
Goedemiddag,

Sinds een paar dagen werkt mijn linker achteruitrijlicht niet meer. Lampje heb ik vervangen en ook de unit van rechts naar links geprobeerd maar werkt niet. Is dit het bekende kabelboom probleem? En als het links niet werkt betekend dat ook dat de kabelboom links defect kan zijn?
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: La achteruitrijlicht werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2020, 15:11:01 »
Inderdaad waarschijnlijk de kabelboom.

Je kunt de hoes wat opzij schuiven om te kijken of er 1 of meerdere kabels beschadigd zijn en zo ja, repareren. Of eventueel gewoon direct compleet vervangen, zo duur zijn ze niet:

https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-Giulietta/Electrics/Repair-Kit-For-Giulietta-Tailgate-Wiring-Loom-Left-Side::8889.html
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

mfmeijer
64

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA 170pk
  • **
    - Junior Alfist
Re: La achteruitrijlicht werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2020, 21:30:06 »
Zijn de nieuwe kabelbomen ook sterker als de originele? Ik heb een zelfde probleem maar dan de achterruitenwisser. Ik zit te twijfelen tussen de volledige kabelboom of enkel de beschadigde draden te vervangen
Giulietta 2012 170pk MultiAir
*

Robbros
78

  • Type Alfa: Giulia 2.2jtdm
  • **
    - Junior Alfist
  • startende forum alfist met 25 jaar alfa ervaring
Re: La achteruitrijlicht werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2020, 21:48:50 »
Als je de reparatiesetjes gebruikt zul je zien dat de kabels veel soepeler buigen. Dit komt omdat de kabelmanterls van een veel soepeler
siliconemateriaal is gemaakt. tevens heb je bij het vervangen ook iets meer kabellengte ter beschikking wat volgens mij voorkomt dat de
kabels geforceerd in bochten wordt gewrongen.
Heb dit naar tevredenheid bij mijn giulietta en fiat 500C (zelfde probleem) opgelost hiermee.
Greetz, Rob
33,146,145,156,159,gt,giulietta,giulia
*

DanielH92
1.923

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: La achteruitrijlicht werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2020, 19:52:20 »
Grijsgroen is de draad die waarschijnlijk doormidden is in de kabelboom

*

Z1000Freak
6

  • Type Alfa: Guiletta
  • *
    - Startende Alfist
Re: La achteruitrijlicht werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2020, 20:13:26 »
@DanielH92  klopt helemaal. Die was gebroken plus nog 4 stuks 😱. Heb het gemaakt alleen de draden zijn erg broos. Heb maar een kabelboompje besteld 😄.
*

Z1000Freak
6

  • Type Alfa: Guiletta
  • *
    - Startende Alfist
Re: La achteruitrijlicht werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2020, 20:15:27 »
Als je de reparatiesetjes gebruikt zul je zien dat de kabels veel soepeler buigen. Dit komt omdat de kabelmanterls van een veel soepeler
siliconemateriaal is gemaakt. tevens heb je bij het vervangen ook iets meer kabellengte ter beschikking wat volgens mij voorkomt dat de
kabels geforceerd in bochten wordt gewrongen.
Heb dit naar tevredenheid bij mijn giulietta en fiat 500C (zelfde probleem) opgelost hiermee.
Greetz, Rob

@Robbros  Moet ik nog ergens opletten bij het vervangen? Moet er een stuk tussenuit? Hoor het graag wil het zsm gaan vervangen dmv een kabelboom. De draden zijn erg poreus en breken zo nu 😱
*

Robbros
78

  • Type Alfa: Giulia 2.2jtdm
  • **
    - Junior Alfist
  • startende forum alfist met 25 jaar alfa ervaring
Re: La achteruitrijlicht werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2020, 21:22:25 »
@Z1000Freak ,
Ikzelf ben geen proffesional maar heb met geduld en ruim de tijd te hebben genomen dit zonder problemen
opgelost. Heb tijdens de klus geen vreemde dingen moeten verhelpen maar raad je aan kabeltje voor kabeltje
te vervangen waardoor ik toch ruim een uurtje per kant bezig was (met een kopje koffie tussendoor).
Uiteraard met het juiste gereedschap en aantekeninen vwb de kleuren van de kabels.
Greetz, Rob
33,146,145,156,159,gt,giulietta,giulia
Gemarkeerd als beste antwoord door Z1000Freak Gepost op 13 oktober 2020, 22:02:10
*

DanielH92
1.923

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: La achteruitrijlicht werkt niet
« Reactie #8 Gepost op: 13 oktober 2020, 21:51:31 »
Als je de reparatiesetjes gebruikt zul je zien dat de kabels veel soepeler buigen. Dit komt omdat de kabelmanterls van een veel soepeler
siliconemateriaal is gemaakt. tevens heb je bij het vervangen ook iets meer kabellengte ter beschikking wat volgens mij voorkomt dat de
kabels geforceerd in bochten wordt gewrongen.
Heb dit naar tevredenheid bij mijn giulietta en fiat 500C (zelfde probleem) opgelost hiermee.
Greetz, Rob

@Robbros  Moet ik nog ergens opletten bij het vervangen? Moet er een stuk tussenuit? Hoor het graag wil het zsm gaan vervangen dmv een kabelboom. De draden zijn erg poreus en breken zo nu 😱

Er moet uiteraard een stukje tussenuit ja, dat is nu poreus en ga je vervangen met de nieuwe draad. Zorg er voor dat de aangeknepen kabelschoentjes in het vaste deel van de carrosserie en klep komen te zitten en niet in de rubber doorvoer.
Mocht ik zelf eens het setje gaan gebruiken dan zou ik de kabelschoentjes eraf halen en solderen met krimpkous. Daar heb ik meer vertrouwen in.

Als je de rechter kabelboom vervangt en de coax kabel slecht is zou ik het reparatiesetje daarvoor ook meebestellen. Is die nog goed dan gewoon de stekker loshalen achter de kofferklep afdekpanelen en die door de nieuwe rubber doorvoer voeren.

Misschien helpt dit ook iets :
https://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_Giulietta_boot_wiring_loom_replacement.shtml
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: La achteruitrijlicht werkt niet
« Reactie #9 Gepost op: 14 oktober 2020, 11:18:02 »
wordt de coax gebruikt als je geen DAB hebt?

gevonden:

The FM2 aerial on the rear window is used in addition to the stylus aerial when the radio or the radio navigator are provided with the PHASE
DIVERSITY function. This function is based on a signal processor inside the radio which exploits the double antenna for tuning to the station with the
best available signal instant by instant.
This considerably improves the quality of the FM signal received in all limit conditions, such as for example multipath distortions or co-channel
interference.
The FM2 signal arrives from the heated rear windscreen filaments reaching a dedicated amplifier and goes to the radio module via a coaxial cable.
*

Z1000Freak
6

  • Type Alfa: Guiletta
  • *
    - Startende Alfist
Re: La achteruitrijlicht werkt niet
« Reactie #10 Gepost op: 14 oktober 2020, 11:22:57 »
Als je de reparatiesetjes gebruikt zul je zien dat de kabels veel soepeler buigen. Dit komt omdat de kabelmanterls van een veel soepeler
siliconemateriaal is gemaakt. tevens heb je bij het vervangen ook iets meer kabellengte ter beschikking wat volgens mij voorkomt dat de
kabels geforceerd in bochten wordt gewrongen.
Heb dit naar tevredenheid bij mijn giulietta en fiat 500C (zelfde probleem) opgelost hiermee.
Greetz, Rob

@Robbros  Moet ik nog ergens opletten bij het vervangen? Moet er een stuk tussenuit? Hoor het graag wil het zsm gaan vervangen dmv een kabelboom. De draden zijn erg poreus en breken zo nu 😱

Er moet uiteraard een stukje tussenuit ja, dat is nu poreus en ga je vervangen met de nieuwe draad. Zorg er voor dat de aangeknepen kabelschoentjes in het vaste deel van de carrosserie en klep komen te zitten en niet in de rubber doorvoer.
Mocht ik zelf eens het setje gaan gebruiken dan zou ik de kabelschoentjes eraf halen en solderen met krimpkous. Daar heb ik meer vertrouwen in.

Als je de rechter kabelboom vervangt en de coax kabel slecht is zou ik het reparatiesetje daarvoor ook meebestellen. Is die nog goed dan gewoon de stekker loshalen achter de kofferklep afdekpanelen en die door de nieuwe rubber doorvoer voeren.

Misschien helpt dit ook iets :
https://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_Giulietta_boot_wiring_loom_replacement.shtml

@DanielH92  dank je voor de info, duidelijk is het nu. Vandaag kabelsetje binnen en ga het monteren met soldeerkrimokouzen, heb daar ook een beter gevoel bij.
*

DanielH92
1.923

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: La achteruitrijlicht werkt niet
« Reactie #11 Gepost op: 14 oktober 2020, 15:47:35 »
wordt de coax gebruikt als je geen DAB hebt?

gevonden:

The FM2 aerial on the rear window is used in addition to the stylus aerial when the radio or the radio navigator are provided with the PHASE
DIVERSITY function. This function is based on a signal processor inside the radio which exploits the double antenna for tuning to the station with the
best available signal instant by instant.
This considerably improves the quality of the FM signal received in all limit conditions, such as for example multipath distortions or co-channel
interference.
The FM2 signal arrives from the heated rear windscreen filaments reaching a dedicated amplifier and goes to the radio module via a coaxial cable.

Voor de RadioNAV systemen:

Antenne

De antenne-constructie bestaat uit:
- FM1-staafantenne, middenachter op het dak geplaatst;
- FM2-antenne die de verwarmingselementen van de achterruitverwarming gebruikt;
- antenne voor de telefoon (GSM) en het navigatiesysteem (GPS) op het dak (ook voor gebruik met Blue&Me Nav); Zie beschrijvingen 5580M NAVIGATIESYSTEEM
- antenne alleen voor het navigatiesysteem (GPS) op het dak (ook voor RadioNav);

De FM2-antenne in de achterruit wordt naast de staafantenne gebruikt als de radio of het radionavigatiesysteem zijn voorzien van de functie PHASE
DIVERSITY. Deze functie is gebaseerd op een processor voor het interne signaal naar de radio, die de dubbele antenne gebruikt om elk moment op de
zender met het beste signaal af te stemmen.
De kwaliteit van het FM-signaal wordt onder alle beperkende omstandigheden verbeterd, zoals vervormingen van het multipath (meervoudige paden)
of storing in eenzelfde kanaal.
Het FM2-signaal gaat van de draden van de achterruitverwarming naar een speciale versterker en gaat daarna met een coaxiale kabel verder naar de
radiomodule.
Het FM1-signaal gaat van de staafantenne - waarin op de uitgebreide uitvoeringen de GSM- en GPS-antenne is geïntegreerd - naar een speciale
versterker die in de voet van de antenne zelf is geïntegreerd; daarna gaat het met een coaxiale kabel naar de radiomodule.

*

DanielH92
1.923

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: La achteruitrijlicht werkt niet
« Reactie #12 Gepost op: 14 oktober 2020, 15:50:02 »
Als je de reparatiesetjes gebruikt zul je zien dat de kabels veel soepeler buigen. Dit komt omdat de kabelmanterls van een veel soepeler
siliconemateriaal is gemaakt. tevens heb je bij het vervangen ook iets meer kabellengte ter beschikking wat volgens mij voorkomt dat de
kabels geforceerd in bochten wordt gewrongen.
Heb dit naar tevredenheid bij mijn giulietta en fiat 500C (zelfde probleem) opgelost hiermee.
Greetz, Rob

@Robbros  Moet ik nog ergens opletten bij het vervangen? Moet er een stuk tussenuit? Hoor het graag wil het zsm gaan vervangen dmv een kabelboom. De draden zijn erg poreus en breken zo nu 😱

Er moet uiteraard een stukje tussenuit ja, dat is nu poreus en ga je vervangen met de nieuwe draad. Zorg er voor dat de aangeknepen kabelschoentjes in het vaste deel van de carrosserie en klep komen te zitten en niet in de rubber doorvoer.
Mocht ik zelf eens het setje gaan gebruiken dan zou ik de kabelschoentjes eraf halen en solderen met krimpkous. Daar heb ik meer vertrouwen in.

Als je de rechter kabelboom vervangt en de coax kabel slecht is zou ik het reparatiesetje daarvoor ook meebestellen. Is die nog goed dan gewoon de stekker loshalen achter de kofferklep afdekpanelen en die door de nieuwe rubber doorvoer voeren.

Misschien helpt dit ook iets :
https://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_Giulietta_boot_wiring_loom_replacement.shtml

@DanielH92  dank je voor de info, duidelijk is het nu. Vandaag kabelsetje binnen en ga het monteren met soldeerkrimokouzen, heb daar ook een beter gevoel bij.

@Z1000Freak
Wil je tijdens het monteren wat duidelijke foto's maken? Kan nog wel eens van pas komen in de toekomst bij anderen. De Giulietta's beginnen al wat 'ouder' te worden en dit probleem zal alleen nog maar vaker aan het licht komen.