!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

nedita
5

  • Type Alfa: Alfa Romeo Mito 2015
  • *
    - Startende Alfist
Welke Giulietta?
« Gepost op: 1 april 2023, 13:15:17 »
Ik heb nu al een tijdje een Alfa Romeo Mito uit 2015 en ik ben rond aan het kijken naar een upgrade. Aangezien mijn voorliefde voor Alfa Romeo, kijk ik met zeer veel interesse naar de Giulietta. Ik wil graag maximaal zo'n 9.000 euro uitgeven en ik vroeg mij af wat voor euvels ik redelijkerwijs kan verwachten van een Giulietta voor deze prijs. Ik zoek naar een benzine motor waarbij 170pk meer dan genoeg is
*

Robert69
1.319

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Welke Giulietta?
« Reactie #1 Gepost op: 1 april 2023, 13:38:48 »
Voor die prijs moet je in principe best een leuke Giulietta kunnen vinden. Als je voor de 170 pk versies gaat dan is de multi-air wel een aandachtspuntje.
Verder de gebruikelijk zaken checken: km-stand, onderhoudshistorie, facturen, aantal eigenaren etc. Zou je wel mee willen geven om de tijd te nemen om een exemplaar te vinden die van een liefhebber was en die voldoet aan jouw eisen.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

nedita
5

  • Type Alfa: Alfa Romeo Mito 2015
  • *
    - Startende Alfist
Re: Welke Giulietta?
« Reactie #2 Gepost op: 1 april 2023, 14:12:39 »
Welk jaartal en kilometerstand raden jullie aan? Ik vind een 2011 model in principe prima met maximaal 140.000 km ongv.
*

jt
209

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TCT
  • ***
    - Alfist
Re: Welke Giulietta?
« Reactie #3 Gepost op: 1 april 2023, 15:19:54 »
Idealiter kom je 1 tegen van die leeftijd die al een x een nieuwe multair unit er op heeft gekregen. Is natuurlijk geen garantie dat het geen problemen geeft, maar helpt wel. En ook goed kijken als aantoonbaar is dat de juiste olie er in is gegaan, 5w40 c3 of 0w30 c2 zo uit mijn hoofd. Dit is weer afhankelijk als er al een nieuwe multiair unit op zit.

En natuurlijk selecteren welke opties je wil. Wel of geen regensensor en automatische lichten. Welke stoelen, wel of geen brembo klauwen. Af Fabriek xenon ja of nee, etc.
 
Mijn alfa: Giulietta  1.4 MA TCT 2011
*

MysteryAngel
2.697

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Welke Giulietta?
« Reactie #4 Gepost op: 1 april 2023, 19:12:08 »
Voor het budget van rond de 9k zijn er inderdaad genoeg nette exemplaren te vinden.
De meeste zwakke punten van de Giulietta's zijn wel bekend op het forum.
Als je een Giulietta van de eerste generatie overweegt 2010 - 2013 dan zijn,
inderdaad de multiair modules wel een dingetje.
Bij de meeste exemplaren uit die periode zal wellicht die module al wel eens vervangen zijn.
Maar als dat niet het geval is reserveer hier dan een klein bedrag voor.
Want het is niet de vraag of die module stuk gaat maar eerder wanneer.
Kan je voor dat budget een model vinden van na MY 2013 dan kan het zijn,
dat je een exemplaar hebt met een verbeterde multiair module.
Hierbij komen de problemen dan ook minder voor.

Als je geen potentieel gezeur wilt met de multiair problemen,
dan zou je eventueel ook voor een 1.4T 120PK kunnen gaan.
Deze hebben nog het oude maar betrouwbare Tjet blok,
en dus geen moderne multiair techniek.
Deze motoren zijn ook prima te chip tunen naar zo'n 150pk.
Enigste nadeel van de Tjet motoren is dat ze iets minder zuinig zijn,
maar zo heel veel scheelt dat echter ook niet.

Verdere zaken om op te letten.

- Draad boom achterklep: deze zijn aan de korte kant en slijten soms door,
  waardoor je gekke storingen kunt krijgen met betrekking tot de achterklep.
  Ook kan dit betrekking hebben op de kabelboompjes die de voorportieren in gaan.
- Lekkage kofferbak na bij het slot en of de ruitewisser: gewoon even controleren,
  of de achterbak mooi droog is.
- Controleer of alle elektronica goed werkt! Dan zijn de draadboompjes zoals,
  eerder benoemt ook in orde.
- Kachel / climate controle: check goed of de kachel werkt in alle standen.
  Soms bij de 1e generatie Giulietta's kunnen er problemen ontstaan met de kachel kleppen.
  Dat is een dure reparatie want dashboard moet eruit.
- Roest: Ja helaas komt roest soms ook voor bij de dorpels achter.
  Dit is vooral een probleem bij de 1e generatie van de Giulietta.
  De oorzaak ligt bij een niet afgedopt gat in de wielkast achter de plastic kuip.
  Bij latere modellen zijn deze gaten netjes afgedopt met een rubbere stop.
  Ik raad ook altijd aan deze gaten dus ook af te doppen.
- Multiair: zie hierboven.
- Tank klepje: 1e generatie Giulietta willen die wel eens afbreken door een lam pennetje.
- Navigatie schermpje: Navigatie schermpje op het dashboard indien aanwezig,
  kan soms haperen of niet meer omhoog komen.
  Oplossing hiervoor is ook op het forum te vinden dacht ik.
- Dak antenne: Radio ontvangst is soms niet top.
  komt vaak door een slechte of defecte dak antenne.

Volgens mij zijn dit wel zo'n beetje de meest voorkomende dingetjes bij de Giulietta's,
met name van de 1e bouwjaren.

Ik wil overigens altijd adviseren om een onafhankelijke aankoop keuring te laten doen.
En ook wil ik aanraden om voor een origineel NL exemplaar te gaan,
en die imports lekker links te laten liggen.
Verder is een aantoonbare onderhoudshistorie wel belangrijk liefst met facturen.
De km standen zeggen mij over het algemeen niet zo heel veel.
Maar een goede aantoonbare onderhoudshistorie des te meer.