!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

BramvE
81

  • **
    - Junior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #135 Gepost op: 18 december 2017, 11:56:21 »
bedoel je die actuatoren? Ik heb ze nooit kunnen vinden in ieder geval. Ik heb er nog wel wat liggen maar zitten vast in een oude MA module, geen idee of ze los te halen zijn. Er zit geen moer omheen of iets dergelijks.
Bedrading lijkt me heel sterk. Verstopping zou kunnen, zie ook mijn PB...

*

jaco17
23

  • Type Alfa: Mito 135 pk turbo MA TCT
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #136 Gepost op: 31 december 2017, 13:46:09 »
Goeiemiddag,
Ten eerste prettig uiteinde en een goed en reparatieloos 2018 allemaal!!
Mijn vraag is na alles over dit onderwerp gelezen te hebben!!!
Wat is nou het beste om te doen als je zoals ik je auto particulier gekocht te hebben en niets wetende over het onderhoud wat gedaan zou moeten zijn. Uiteraard heb ik direct preventief de distributie laten vervangen!
Ik heb nergens last van auto rijdt prima, ik rijdt wel veel korte stukjes, in 1 1/2 jaar om en nabij de 8000 km.
Ik ga olie + filter + ma filter vervangen met de juiste spec's , raden jullie aan om te flushen en top end treatment te gaan gebruiken? of is dat allemaal overtrokken?
Ook rij ik met gewone Ron 95 of is het ook aanzienlijk beter om premium brandstof te tanken?
Alvast bedankt voor de adviezen!!
"Alfa Romeo" Daar stap je niet in maar trek je aan.
*

BMP
139

  • Type Alfa: Giulietta 170 PK
  • ***
    - Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #137 Gepost op: 31 december 2017, 14:22:07 »
Hoi Jaco17,

Olie plus filter bij jou kilometers is elk jaar nodig, ma filter kan elk jaar maar om de twee jaar is ook prima.
Flushen en top end vind ik niet nodig als er geen problemen zijn. Ron 95 is prima.

Als je niks van het onderhoud weet dan zou ik ook het luchtfilter en de bougies vernieuwen, ook is het niet verkeerd om bij een km stand van rond de 100.000 km de vier bobines te vervangen, die zijn ongeveer 26 euro per stuk.

Fijne Jaarwisseling.


Alfa 33 1.5,  Alfa 33 1.3  155 1.8, TS  156 1.6 TS, 156 2.0 JTS,  Alfaromeo 2000 1971, 159 1.9 JTS, Mito 1.4 MA Giulietta  170 Pk .
*

jaco17
23

  • Type Alfa: Mito 135 pk turbo MA TCT
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #138 Gepost op: 31 december 2017, 15:19:50 »
Hoi BMP, dankjewel voor je snelle antwoord.

Eeehhh.. luchtfilter en bougie's had ik niet genoemd maar wel gedaan maar de olie die bij die wisseling gedaan is was nog redelijk helder dus heb ik toen niet gedaan.
Maar wat ik nu allemaal gelezen heb over de ma module deed mij wel schrikken dus direct besteld om het maar zeker te weten.
De mijne heeft nu 110 k gelopen, jij zegt bobines vervangen, weet je dat ik nog nooit bij geen enkele auto de bobines vervangen heb.
Slijten die?? whahaha nooit bij stil gestaan, wordt dan de vonk minder of hoe moet ik dat zien. Is dat alleen bij dit type motoren?
"Alfa Romeo" Daar stap je niet in maar trek je aan.
*

jaco17
23

  • Type Alfa: Mito 135 pk turbo MA TCT
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #139 Gepost op: 31 december 2017, 15:37:47 »
Informatie gelezen over bobines, dus pakken we maar direct mee hahaha. dankjewel
"Alfa Romeo" Daar stap je niet in maar trek je aan.
*

jaco17
23

  • Type Alfa: Mito 135 pk turbo MA TCT
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #140 Gepost op: 31 december 2017, 15:52:28 »
Hoi BMP,
Laatste vraag dit jaar hahaha. Waar haal jij de bobines, ik zie ze bij Qverde staan voor €45,= en hou het graag bij originele onderdelen
of denk jij daar anders over?

Voorzichtig met vuurwerk allemaal!!!
"Alfa Romeo" Daar stap je niet in maar trek je aan.
*

BMP
139

  • Type Alfa: Giulietta 170 PK
  • ***
    - Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #141 Gepost op: 31 december 2017, 17:09:02 »
Hoi BMP,
Laatste vraag dit jaar hahaha. Waar haal jij de bobines, ik zie ze bij Qverde staan voor €45,= en hou het graag bij originele onderdelen
of denk jij daar anders over?

Voorzichtig met vuurwerk allemaal!!!

Ik heb de originele Bosch vervangen met Bosch, let op dit is wel voor mijn mito 135 pk zelf even op kenteken zoeken  https://www.auto-onderdelen24.nl/alfa-romeo/mito-955/32741/10250/bobine  waarschijnlijk zijn het gewoon dezelfde  :97:

Edit: jij hebt dezelfde mito, haha

Alfa 33 1.5,  Alfa 33 1.3  155 1.8, TS  156 1.6 TS, 156 2.0 JTS,  Alfaromeo 2000 1971, 159 1.9 JTS, Mito 1.4 MA Giulietta  170 Pk .
*

jaco17
23

  • Type Alfa: Mito 135 pk turbo MA TCT
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #142 Gepost op: 31 december 2017, 17:14:13 »
 :PDT_Armataz_01_37:
"Alfa Romeo" Daar stap je niet in maar trek je aan.
*

BMP
139

  • Type Alfa: Giulietta 170 PK
  • ***
    - Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #143 Gepost op: 31 december 2017, 17:15:36 »
Nog wat mooie info over staafbobines         https://bougiewebshop.nl/content/186-bobines-onderhoud-diagnose

Ik meende gelezen te hebben dat bosch ze voor 90.000 km garandeerd, copy/past van bovenstaande link:

Net als bij veel andere componenten van een auto is er ook bij bobines sprake van een zekere mate van slijtage.
De levensduur bedraagt in de regel 60.000 - 80.000 km, maar een groot aantal verschillende factoren kan leiden tot een kortere levensduur.
Alfa 33 1.5,  Alfa 33 1.3  155 1.8, TS  156 1.6 TS, 156 2.0 JTS,  Alfaromeo 2000 1971, 159 1.9 JTS, Mito 1.4 MA Giulietta  170 Pk .
Re: Motor storing
« Reactie #144 Gepost op: 31 december 2017, 19:28:07 »
Hoi BMP,
Laatste vraag dit jaar hahaha. Waar haal jij de bobines, ik zie ze bij Qverde staan voor €45,= en hou het graag bij originele onderdelen
of denk jij daar anders over?

Voorzichtig met vuurwerk allemaal!!!


Ik heb de originele Bosch vervangen met Bosch, let op dit is wel voor mijn mito 135 pk zelf even op kenteken zoeken  https://www.auto-onderdelen24.nl/alfa-romeo/mito-955/32741/10250/bobine  waarschijnlijk zijn het gewoon dezelfde  :97:

Edit: jij hebt dezelfde mito, haha


Waarschijnlijk...dat woord komt veel voor hier op het forum ....en als er dan een keer wat mis is, dan komt het op het forum.. ik heb een storing, weet iemand wat er aan de hand kan zijn ?  en dat soort dingen...ik begrijp dat niet zo goed...ja inderdaad dan hebben we wat euro's bespaart...althans...dat lijkt vaak zo in eerste instantie....
Als iets goedkoop is t.o.v standaard origineel, dan zal dat misschien een reden hebben.....dan heb ik het niet over een luchtfilter maar electrische delen vooral.....ik heb het zelf geleerd met een luchtmassameter, dacht ook goedkoop uit te zijn, echter die goedkope gaf totaal andere waardes door....uiteindelijk toch een originele gekocht en feilloos...

Ik hou persoonlijk ook originele onderdelen aan...misschien is het dan hetzelfde...maar misschien ook niet , en mocht er wat mee zijn, dan kan ik op een eenvoudige manier garantie claimen ipv diverse moeilijke procedures en retourneren.
*

BMP
139

  • Type Alfa: Giulietta 170 PK
  • ***
    - Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #145 Gepost op: 31 december 2017, 20:35:36 »
Citaat
Waarschijnlijk...dat woord komt veel voor hier op het forum ....en als er dan een keer wat mis is, dan komt het op het forum.. ik heb een storing, weet iemand wat er aan de hand kan zijn ?  en dat soort dingen...ik begrijp dat niet zo goed...ja inderdaad dan hebben we wat euro's bespaart...althans...dat lijkt vaak zo in eerste instantie....
Als iets goedkoop is t.o.v standaard origineel, dan zal dat misschien een reden hebben.....dan heb ik het niet over een luchtfilter maar electrische delen vooral.....ik heb het zelf geleerd met een luchtmassameter, dacht ook goedkoop uit te zijn, echter die goedkope gaf totaal andere waardes door....uiteindelijk toch een originele gekocht en feilloos...Ik hou persoonlijk ook originele onderdelen aan...misschien is het dan hetzelfde...maar misschien ook niet , en mocht er wat mee zijn, dan kan ik op een eenvoudige manier garantie claimen ipv diverse moeilijke procedures en retourneren.



IK koop allang geen OEM vervangingdelen meer, veel onderdelen van de Mito zijn hetzelfde als bij de Corsa D en de Fiat Punto er zijn heel veel vervangingsdelen op de markt voor deze modellen, bijvoorbeeld remonderdelen van  TRW BOSCH ATE BREMBO zijn van uitstekende kwaliteit, en zij leveren ook vaak aan autofabrikanten.

Je hebt het over elektrische delen die misschien niet goed zouden kunnen zijn, ja sommige types pierburg luchtmassameters zijn in het verleden wel eens problemen mee geweest misschien heb je daar een slechte ervaring mee gehad.   Om even op de Bosch bobines terug te komen die zaten origineel ook al in mijn Mito, dus daar veranderd er niets.

Het is gewoon een stuk goedkoper, Ik hou van shoppen mijn portemonnee blijft zo veel voller  :great:







Alfa 33 1.5,  Alfa 33 1.3  155 1.8, TS  156 1.6 TS, 156 2.0 JTS,  Alfaromeo 2000 1971, 159 1.9 JTS, Mito 1.4 MA Giulietta  170 Pk .
*

BramvE
81

  • **
    - Junior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #146 Gepost op: 8 januari 2018, 12:09:19 »
Bedenk ook dat 'origineel' niet betekent dat er een Alfa-logo op staat. Originele bobines komen bij Bosch vandaan, niet bij Alfa Romeo. Dus kun je ze mijns inziens beter zelf bestellen en monteren, scheelt geld en je weet dat het niet gehaast gebeurt (niks ten nadele van monteurs, maar tijd is geld bij een dealer)
Het voordeel (nadeel?) van de huidige markt is dat alles vrij transparant is geworden, je weet precies waar de dealer zijn onderdelen bestelt en wat die ongeveer moeten kosten.
Dat een 'goedkope' LMM niet werkt ligt echt niet aan de prijs, tenzij je 'm echt in China hebt besteld.

Maargoed, on-topic: preventieve flush zou ik ook niet doen Jaco, zeker als je aangeeft dat de olie nog helder is.
*

jaco17
23

  • Type Alfa: Mito 135 pk turbo MA TCT
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #147 Gepost op: 9 januari 2018, 20:39:32 »
Ik gaf aan dat de olie nog helder was  :iagree: 8000 km geleden, dus is dan na een klein 1 1/2 jaar wel nodig denk ik?
Toevallig gisteren na het afzetten van de motor nog ff de vingers langs m'n pijlstok gehaald  :sign0023: olie was niet helder meer maar zo te voelen en te zien was er nog smering zat.
Het gaat mij er nu om dat er zeker weten de goeie olie ingaat en het MA filter vervangen wordt, voelt gewoon beter ennnn
mede doordat ie afgelopen week getuned is....... een verademing!!!
"Alfa Romeo" Daar stap je niet in maar trek je aan.
*

JohnAlfa
3

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA turbo
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #148 Gepost op: 5 april 2018, 19:35:56 »
Hallo allemaal,

Ik vermoed dat mijn MultiAir niet helemaal fris meer is. Ik heb een tijdje terug al een P1062 fout gekregen, maar deze is na een reset (gelukkig) niet meer terug gekomen. Motor loopt een beetje onrustig stationair en geeft een tikkend geluid wat ik herken van YouTube video's over falende MA's. Bij vollast lijkt hij ook iets in te houden (wat misschien ook door lekkende turboslangen zou kunnen komen?) alvorens te accelereren.

Wie zou mij kunnen helpen om mijn MultiAir te inspecteren? Ik ben enigszins technisch, maar ik heb nul ervaring en kunde met zelf sleutelen aan MA's. Is er iemand (bij voorkeur in regio s-Hertogenbosch) die me kan helpen?
*

JohnAlfa
3

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA turbo
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #149 Gepost op: 17 april 2018, 22:02:11 »
Even een klein upje. Weet iemand of dat de cillinders/plunjers van de MultiAir zijn te controleren zonder de complete MultiAir uit het motorblok te demonteren? Aangezien deze dichtbij de nokkenas zitten, lijkt het me dat deze gemakkelijk te controleren zijn op eventuele speling (en wellicht aan te draaien?) zonder verdere demontage. Naar mijn weten zitten alleen de inlaatklep actuatoren aan de onderkant van de MultiAir (daarvoor moet je de MA wel demonteren met risico op loszittende actuatoren). Wie weet hier meer van?