!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

BMP
139

  • Type Alfa: Giulietta 170 PK
  • ***
    - Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #150 Gepost op: 17 april 2018, 22:46:32 »
Kleppendeksel demonteren dan aan de tuimelaars voelen of er een cilindertje los zit, ze zoude alle vier even veel speling moeten hebben als er een aardig speling heeft dan weet je de oorzaak.

als een borging van een van de klepstoters los is dan moet de MA gedemonteerd.
Alfa 33 1.5,  Alfa 33 1.3  155 1.8, TS  156 1.6 TS, 156 2.0 JTS,  Alfaromeo 2000 1971, 159 1.9 JTS, Mito 1.4 MA Giulietta  170 Pk .
*

JohnAlfa
3

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA turbo
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #151 Gepost op: 20 april 2018, 16:59:47 »
Mocht er een losse cillinder van de MA te vinden zijn, is deze dan aan te draaien zonder de MA uit het motorblok te monteren?
*

BMP
139

  • Type Alfa: Giulietta 170 PK
  • ***
    - Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #152 Gepost op: 23 april 2018, 20:24:56 »
Nee dan moet hij er uit.  :o
Alfa 33 1.5,  Alfa 33 1.3  155 1.8, TS  156 1.6 TS, 156 2.0 JTS,  Alfaromeo 2000 1971, 159 1.9 JTS, Mito 1.4 MA Giulietta  170 Pk .
*

MGBGTV8
13

  • Type Alfa: Giulietta MA
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #153 Gepost op: 1 juni 2018, 22:09:40 »
Ongeveer een jaar plezier gehad van de flush. Na olie verversen [10.000km] begon de MA ellende opnieuw.
Dit speelde eind 2017.
Als ik de MA toen direct gedemonteerd had ,was hij misschien nog te redden geweest.
Op een gegeven moment was er niet meer mee te rijden en was ik blij dat mijn werkplaats in zicht kwam.
Direct een nieuwe MA besteld.Bij demontage bleek plunjer van cil. 3 er uit te liggen.
Schroefdraad kapot en niet meer te redden.
Heb nu een MA van 2017[fabricage].Een zogenaamde verbeterde uitvoering.
Het wisselen was een eenvoudige klus. Nu heb ik weer een echte MA.
Mijn vraag is. Kan iemand uitleggen wat er verbeterd is aan de modules?
Zo op het oog kon ik niets ontdekken.
Persoonlijk vind ik de schroefdraad te fijn. Heeft bijna geen diepte.
Als er een helicol leverbaar zou zijn ,zou de schroefdraad te redden zijn.
Ook een betere borging zou helpen.

*

Kobayagi
11

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T Sportiva
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #154 Gepost op: 17 augustus 2018, 20:54:41 »
Even een bump, ik krijg ook een 'check engine' lampje.
Een kleine samenvatting:

Eind vorig jaar (met 131.000) een kleine beurt gedaan: nieuwe olie, filter en de bougies zijn vervangen. Op dat moment gaf de auto dmv de driehoek met uitroepteken al een aantal fouten. Zie foto:



Deze zijn uitgelezen en verwijderd. Mocht de melding weer verschijnen, dan kon er bij de volgende beurt worden gekeken welke fouten terug kwamen en zo kon met zekerheid gezegd worden wat er aan de hand is.
Nu, 6 maanden en bijna 8.000 later is de uitroepteken weer terug, maar verschijnt sinds vandaag ook het gele motor lampje. De motor (1.4 Turbo Multiair 170 pk) rijdt in het begin wat onrustig, maar doet het prima na een paar minuten.
Het uitroepteken verschijnt wel vaker, maar auto rijdt altijd goed. Soms verdwijnt hij ook tijdens het rijden of verschijnt hij helemaal niet. Maar nu het motor lampje verschijnt maak ik mij wel zorgen. Wat is wijsheid?

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn of wat de meer cryptische foutmeldingen kunnen betekenen?

Ik ga maandag even naar de garage bellen zodat ze kunnen kijken wat er aan de hand is.
*

alfa-quo
38

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TCT
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #155 Gepost op: 18 augustus 2018, 10:17:21 »
Sinds 2014 dien je de olie (juiste type) elke 15000 km of 1 jaar, te vervangen...juist om MA problemen te vermijden

Het lijkt me logisch dat je dat voor alle jaartallen doet...
*

Kobayagi
11

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T Sportiva
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #156 Gepost op: 18 augustus 2018, 12:06:44 »
Sinds 2014 dien je de olie (juiste type) elke 15000 km of 1 jaar, te vervangen...juist om MA problemen te vermijden

Het lijkt me logisch dat je dat voor alle jaartallen doet...

Excuses, ik had het verkeer afgelezen. Ik heb sinds de kleine beurt maar 8.000 gereden. De olie etc zou dus goed moeten zijn.
*

UIenZUUR
315

  • Type Alfa: Momenteel geen
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #157 Gepost op: 20 augustus 2018, 12:59:32 »
Die misfires komen vaak doordat de bougies niet meer in orde zijn. Wat vaak voorkomt is dat de bougies niet vervangen worden bij de betreffende beurt, waar beweerd wordt dat dit wel gedaan is, vaak onder het mom van "die zien er nog wel goed uit", pure oplichting dus. Wat kan zijn is dat er wat aanslag op zit waardoor ze vervuild raken en daardoor geen goede vonk meer kunnen produceren, en er dus misfires optreden. Zeker gezien je klachten over het rijgedrag zou ik dit eens na laten kijken, wellicht dat de bobines dan ook meteen even schoon gemaakt kunnen worden.

De melding die je hebt van de "Vehicle Dynamic Switch", is volgens mij afkomstig van je DNA schakelaar, kan zijn dat die wat kuren vertoont, doen de lampjes het nog goed van je schakelaar?
*

Kobayagi
11

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T Sportiva
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #158 Gepost op: 25 augustus 2018, 00:27:49 »
Die misfires komen vaak doordat de bougies niet meer in orde zijn. Wat vaak voorkomt is dat de bougies niet vervangen worden bij de betreffende beurt, waar beweerd wordt dat dit wel gedaan is, vaak onder het mom van "die zien er nog wel goed uit", pure oplichting dus. Wat kan zijn is dat er wat aanslag op zit waardoor ze vervuild raken en daardoor geen goede vonk meer kunnen produceren, en er dus misfires optreden. Zeker gezien je klachten over het rijgedrag zou ik dit eens na laten kijken, wellicht dat de bobines dan ook meteen even schoon gemaakt kunnen worden.

De melding die je hebt van de "Vehicle Dynamic Switch", is volgens mij afkomstig van je DNA schakelaar, kan zijn dat die wat kuren vertoont, doen de lampjes het nog goed van je schakelaar?

Ben inmiddels bij de garage geweest. Wat bleek, er moest een nieuwe klepdekselpakking erop. De huidige was niet meer goed, de olie begon behoorlijk te lekken en veroorzaakte de problemen. Ze hebben ook de carter ontlucht en de motor gereinigd. Hij geeft ook geen foutmeldingen meer.
*

brinkerik
1.830

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #159 Gepost op: 26 augustus 2018, 09:45:45 »
Die misfires komen vaak doordat de bougies niet meer in orde zijn. Wat vaak voorkomt is dat de bougies niet vervangen worden bij de betreffende beurt, waar beweerd wordt dat dit wel gedaan is, vaak onder het mom van "die zien er nog wel goed uit", pure oplichting dus. Wat kan zijn is dat er wat aanslag op zit waardoor ze vervuild raken en daardoor geen goede vonk meer kunnen produceren, en er dus misfires optreden. Zeker gezien je klachten over het rijgedrag zou ik dit eens na laten kijken, wellicht dat de bobines dan ook meteen even schoon gemaakt kunnen worden.

De melding die je hebt van de "Vehicle Dynamic Switch", is volgens mij afkomstig van je DNA schakelaar, kan zijn dat die wat kuren vertoont, doen de lampjes het nog goed van je schakelaar?

Ben inmiddels bij de garage geweest. Wat bleek, er moest een nieuwe klepdekselpakking erop. De huidige was niet meer goed, de olie begon behoorlijk te lekken en veroorzaakte de problemen. Ze hebben ook de carter ontlucht en de motor gereinigd. Hij geeft ook geen foutmeldingen meer.


De pure oplichting  is dus hierbij uitgesloten   ;D     Mooi dat je Bella weer klaar is Kobayagi
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

Kobayagi
11

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T Sportiva
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #160 Gepost op: 29 augustus 2018, 14:07:18 »
De pure oplichting  is dus hierbij uitgesloten   ;D     Mooi dat je Bella weer klaar is Kobayagi


Dank je wel. Ik ben ook blij dat nu alles oké is.

Maar wat ik zelf oplichting vind is dat ik 6 maanden terug (tijdens die kleine beurt) €425 heb betaald voor het verversen van de motorolie, nieuwe pollen en oliefilter en bougies. Dit moet toch goedkoper kunnen? Ik ben die keer bij een bekende garage/dealer geweest. Maar ik ben eerlijk gezegd ook niet overtuigd of de garage van toen alles wel goed heeft gedaan, omdat de olie dus na maar 8.000km begon te lekken.

Ken jij in regio Utrecht een garage die prijzen hanteert die wat meer behapbaar zijn, maar toch kwalitatief werk levert bij onze Alfa's?
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #161 Gepost op: 29 augustus 2018, 15:17:25 »
De olie, filters en bougies zijn ongeveer 150 Euro, uurtje werk gok ik, voor dat uurtje werk zou dan €275,- staan.  :rolleyes:

Ben persoonlijk niet bekend met garages in directe omgeving Utrecht, maar als je Almere niet te ver vindt dan kan ik H&S Corse aanraden.
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

Kobayagi
11

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T Sportiva
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #162 Gepost op: 30 augustus 2018, 02:22:56 »
Ja, het was belachelijk veel. Daarnaast rekenden ze het uitlezen van de fouten (eerste plaatje hierboven) erbij, terwijl ze de prijzen met mij niet eens communiceerden. Ik dacht ''dit doen ze wel eventjes bij de kleine beurt''. Niet dus, het uitlezen kostte €30 en het gebruik van hun apparatuur ( :-[) €5... Totale kosten dus: €460.

- Daarnaast mocht ik even naar de garage meelopen om de Brembo remmen te zien die 'oh zo' versleten waren. Kosten: €600. Drie keer raden wie met dezelfde remmen rijdt. Ze remmen nog steeds alsof ze nieuw zijn.
- Omdat mijn Giulietta verlaagd is, is de voorste bodemplaat een klein beetje beschadigd/geschuurd, ook dit wilden ze 'even' vervangen voor €200.
- Trouwens, het weer was op dat moment best ***: motsneeuw. Dus het leek ze een goed idee om de auto goed te poetsen.  :021:

Wat een belachelijke en agressieve dealer was dat zeg, probeerde alles door je strot te duwen. Je zou haast denken "Rijd ik nou in een barrel of een auto die twee maanden daarvoor zonder 1 punt door de APK is gekomen?" Een keer en nooit meer bij deze garage.

Als de service bij H&S Corse prima en eerlijk is ga ik ze zeker overwegen. Dank je wel. Iets verder rijden is niet erg zo lang de service eerlijk en passend is. Niemand wil onnodig onderdelen vervangen tegen idiote prijzen.
*

Kobayagi
11

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T Sportiva
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #163 Gepost op: 30 augustus 2018, 02:24:12 »
- oops (mag weg)
*

UIenZUUR
315

  • Type Alfa: Momenteel geen
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #164 Gepost op: 30 augustus 2018, 09:03:08 »
Ik zou geen beter adres kunnen noemen dan H&S, kom al een aantal jaar bij ze, zeker het extra stukje rijden waard, geloof me!  :13: