!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

BMP
139

  • Type Alfa: Giulietta 170 PK
  • ***
    - Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #180 Gepost op: 21 januari 2020, 17:23:30 »
Hoe mooier en groter de showroom hoe meer je in de werkplaats moet betalen dus niet de MA rep nee natuurlijk niet gewoon vervangen   :sign0151:

Tot op heden heeft nog niemand een MA-module weten te repareren, zodanig dat deze nog voor langere tijd (bijvoorbeeld 50.000 km) meegaat.
Áls dit namelijk wel het geval was geweest, dus dat een bepaalde garage wel een goede methode zou weten, dan was die garage financieel binnen geweest.
Die hele module zit dermate ingewikkeld in elkaar, en er kan zoveel kapot gaan, dat het tot op heden totaal geen zin heeft om een poging tot reparatie te doen.
Flushen blijkt ook 9 van de 10 keer tot uitstel van executie te leiden.
Da's de reden dat de dealers er niet aan beginnen, plus inderdaad dat ze geen garantie op de reparatie kunnen geven.


Tja Bekkie, het is maar hoe je het bekijkt, jij hebt waarschijnlijk de MA compleet laten vervangen?
De mijne doet het al 40000 km uitstekend geen enkele storing meer gehad en deze zal de 50000 km ook wel halen,
de module zit niet erg ingewikkeld in elkaar er zitten 4 olie pompjes in die ieder op zijn beurt een actuator bedient van olie, de actuator word vervolgens aangestuurd door het motor management
welke bepaald hoever de inlaat klep mag openen, vandaar ook de naam Multiair.

Wat kan er kapot gaan:

De bussen draaien los waardoor er niet genoeg oliedruk op word gebouwd met storingen als gevolg, bij tijdig ingrijpen met intacte schroefdraad zijn de bussen weer prima vast te zetten zoals eerder wel is beschreven.
Stuk gaan van actuator waardoor de klep niet meer opent,  dat is volgens mij niet is te repareren dus vervanging van de MA nodig.
Slecht onderhoud te laat (verkeerde) olie en filters vervangen, willen de kleine kanaaltjes wel eens verstopt raken soms op te lossen met een flush, maar een kanaal verstopping is erg lastig.

In het geval van los gedraaide  bussen en tijdig ingrijpen is het prima en goedkoop op te lossen, met een twee a drie uren werk, een kleppendeksel pakking en vier bougie gat seals kom je er wel met een 50 euro als je het zelf kan doen.
Een nieuwe kost al snel een 800 euro exclusief werkloon.
 
Een storing van losse bussen komt vaak na een  olie verversing, de reden daarvoor is dat een losse bus niet genoeg druk opbouwt door de nieuwe verse dunnere olie.

Om een goede diagnose te stellen moet het kleppendeksel er zowiezo af en de MA gedemonteerd, is het een losse bus met intacte schroefdraad geen probleem om dit op te lossen.
En het is beslist de moeite om het zo te proberen.

Is de schroefdraad defect dan is het einde oefening van de MA unit.

De aantallen MA die defect raken zijn er niet erg veel,  op forums zoals deze lijkt het veel, maar in praktijk valt het erg mee.
Alfa 33 1.5,  Alfa 33 1.3  155 1.8, TS  156 1.6 TS, 156 2.0 JTS,  Alfaromeo 2000 1971, 159 1.9 JTS, Mito 1.4 MA Giulietta  170 Pk .
*

peetmultiair
582

  • Type Alfa: Giulietta Multiair 170pk.
  • *****
    - Super Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #181 Gepost op: 21 januari 2020, 19:38:01 »
Hoe mooier en groter de showroom hoe meer je in de werkplaats moet betalen dus niet de MA rep nee natuurlijk niet gewoon vervangen   :sign0151:

Tot op heden heeft nog niemand een MA-module weten te repareren, zodanig dat deze nog voor langere tijd (bijvoorbeeld 50.000 km) meegaat.
Áls dit namelijk wel het geval was geweest, dus dat een bepaalde garage wel een goede methode zou weten, dan was die garage financieel binnen geweest.
Die hele module zit dermate ingewikkeld in elkaar, en er kan zoveel kapot gaan, dat het tot op heden totaal geen zin heeft om een poging tot reparatie te doen.
Flushen blijkt ook 9 van de 10 keer tot uitstel van executie te leiden.
Da's de reden dat de dealers er niet aan beginnen, plus inderdaad dat ze geen garantie op de reparatie kunnen geven.


Tja Bekkie, het is maar hoe je het bekijkt, jij hebt waarschijnlijk de MA compleet laten vervangen?
De mijne doet het al 40000 km uitstekend geen enkele storing meer gehad en deze zal de 50000 km ook wel halen,
de module zit niet erg ingewikkeld in elkaar er zitten 4 olie pompjes in die ieder op zijn beurt een actuator bedient van olie, de actuator word vervolgens aangestuurd door het motor management
welke bepaald hoever de inlaat klep mag openen, vandaar ook de naam Multiair.

Wat kan er kapot gaan:

De bussen draaien los waardoor er niet genoeg oliedruk op word gebouwd met storingen als gevolg, bij tijdig ingrijpen met intacte schroefdraad zijn de bussen weer prima vast te zetten zoals eerder wel is beschreven.
Stuk gaan van actuator waardoor de klep niet meer opent,  dat is volgens mij niet is te repareren dus vervanging van de MA nodig.
Slecht onderhoud te laat (verkeerde) olie en filters vervangen, willen de kleine kanaaltjes wel eens verstopt raken soms op te lossen met een flush, maar een kanaal verstopping is erg lastig.

In het geval van los gedraaide  bussen en tijdig ingrijpen is het prima en goedkoop op te lossen, met een twee a drie uren werk, een kleppendeksel pakking en vier bougie gat seals kom je er wel met een 50 euro als je het zelf kan doen.
Een nieuwe kost al snel een 800 euro exclusief werkloon.
 
Een storing van losse bussen komt vaak na een  olie verversing, de reden daarvoor is dat een losse bus niet genoeg druk opbouwt door de nieuwe verse dunnere olie.

Om een goede diagnose te stellen moet het kleppendeksel er zowiezo af en de MA gedemonteerd, is het een losse bus met intacte schroefdraad geen probleem om dit op te lossen.
En het is beslist de moeite om het zo te proberen.

Is de schroefdraad defect dan is het einde oefening van de MA unit.

De aantallen MA die defect raken zijn er niet erg veel,  op forums zoals deze lijkt het veel, maar in praktijk valt het erg mee.

Duidelijk verhaal, maar dat er vaak een motorstoring volgt met verse olie erin vind ik vreemd. Want je hebt het over verse dunne(re) olie, maar dat is toch niet het geval als er nieuwe olie ingaat met dezelfde viscositeit als de oude olie?
Dat er vuildeeltjes loskomen met verse olie en dat deze de oliekanaaltjes kunnen gaan verstoppen waardoor de module naar de vaantjes gaat, is duidelijk.
Alfasud, 2x Alfa 33, 3x Alfa 155, Alfa 156 V6 200pk🎉, Alfa Giulietta MA 170 pk.(Na tuning 200 pk.)
*

BMP
139

  • Type Alfa: Giulietta 170 PK
  • ***
    - Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #182 Gepost op: 21 januari 2020, 20:12:39 »
@peetmultiair

Ik was niet helemaal duidelijk zie ik inderdaad, de viscositeit is dezelfde natuurlijk, maar door degradatie  van de olie met langer gebruik word de olie dikker,
en door de nieuwe schone olie in combinatie met een losse bus krijg je een storing,  dus te weinig druk voor de actuator.
Mijn theorie is dat je het niet gelijk opmerkt dat er een bus los is, vandaar dat er Alfisten zijn die de storing krijgen na een olie verversing, ook ik heb dat meegemaakt.

Dank voor je opmerking, ik hoop dat het zo duidelijk is .   :)





Alfa 33 1.5,  Alfa 33 1.3  155 1.8, TS  156 1.6 TS, 156 2.0 JTS,  Alfaromeo 2000 1971, 159 1.9 JTS, Mito 1.4 MA Giulietta  170 Pk .
*

peetmultiair
582

  • Type Alfa: Giulietta Multiair 170pk.
  • *****
    - Super Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #183 Gepost op: 21 januari 2020, 22:10:02 »
@peetmultiair

Ik was niet helemaal duidelijk zie ik inderdaad, de viscositeit is dezelfde natuurlijk, maar door degradatie  van de olie met langer gebruik word de olie dikker,
en door de nieuwe schone olie in combinatie met een losse bus krijg je een storing,  dus te weinig druk voor de actuator.
Mijn theorie is dat je het niet gelijk opmerkt dat er een bus los is, vandaar dat er Alfisten zijn die de storing krijgen na een olie verversing, ook ik heb dat meegemaakt.

Dank voor je opmerking, ik hoop dat het zo duidelijk is .   :)

Klopt toch niet helemaal wat je zegt, want door degradatie van de olie tengevolge van condens en brandstofresten, wordt de olie juist dunner.
Als de olie dan ververst wordt met dezelfde viscositeit en specs, zou dat dan betekenen dat de nieuwe olie juist
 wel goed druk opbouwt voor de. actuator, omdat de nieuwe olie dikker is als de oude afgelaten olie. ::)

Alfasud, 2x Alfa 33, 3x Alfa 155, Alfa 156 V6 200pk🎉, Alfa Giulietta MA 170 pk.(Na tuning 200 pk.)
*

BMP
139

  • Type Alfa: Giulietta 170 PK
  • ***
    - Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #184 Gepost op: 22 januari 2020, 17:34:39 »
Interessante discussie,

De degradatie gaat daar inderdaad mee samen maar of hij dunner word?, ik vraag mij af waarom na een verversing deze MA gerelateerde storingen vaak optreden na een olie wissel,
gebruikte olie vind ik meestal wat stroperiger/dikker dan verse in koude toestand met name , vandaar mijn aanname. Wellicht is het precies andersom dat bij een losse bus en in combinatie met nieuwe olie en hogere druk de bus verder loskomt met storing als gevolg.

De oliepomp is een eenvoudige cilinder bus met een pen die druk opbouwt zonder zuigerveren of iets om de druk gemakkelijk op te bouwen,
dus de oliefilm zal voor de afsluiting van het pompje moeten zorgen.

Oftewel de oudere olie bouwt gemakkelijker druk op dan de nieuwe, of de nieuwe olie doet flink meer, waardoor de bus verder los loopt.

Jou mening @peetmultiair ?   



 
Alfa 33 1.5,  Alfa 33 1.3  155 1.8, TS  156 1.6 TS, 156 2.0 JTS,  Alfaromeo 2000 1971, 159 1.9 JTS, Mito 1.4 MA Giulietta  170 Pk .
*

bekkie
2.751

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #185 Gepost op: 22 januari 2020, 19:19:18 »
Hoe mooier en groter de showroom hoe meer je in de werkplaats moet betalen dus niet de MA rep nee natuurlijk niet gewoon vervangen   :sign0151:

Tot op heden heeft nog niemand een MA-module weten te repareren, zodanig dat deze nog voor langere tijd (bijvoorbeeld 50.000 km) meegaat.
Áls dit namelijk wel het geval was geweest, dus dat een bepaalde garage wel een goede methode zou weten, dan was die garage financieel binnen geweest.
Die hele module zit dermate ingewikkeld in elkaar, en er kan zoveel kapot gaan, dat het tot op heden totaal geen zin heeft om een poging tot reparatie te doen.
Flushen blijkt ook 9 van de 10 keer tot uitstel van executie te leiden.
Da's de reden dat de dealers er niet aan beginnen, plus inderdaad dat ze geen garantie op de reparatie kunnen geven.


Tja Bekkie, het is maar hoe je het bekijkt, jij hebt waarschijnlijk de MA compleet laten vervangen?
De mijne doet het al 40000 km uitstekend geen enkele storing meer gehad en deze zal de 50000 km ook wel halen,
de module zit niet erg ingewikkeld in elkaar er zitten 4 olie pompjes in die ieder op zijn beurt een actuator bedient van olie, de actuator word vervolgens aangestuurd door het motor management
welke bepaald hoever de inlaat klep mag openen, vandaar ook de naam Multiair.

Wat kan er kapot gaan:

De bussen draaien los waardoor er niet genoeg oliedruk op word gebouwd met storingen als gevolg, bij tijdig ingrijpen met intacte schroefdraad zijn de bussen weer prima vast te zetten zoals eerder wel is beschreven.
Stuk gaan van actuator waardoor de klep niet meer opent,  dat is volgens mij niet is te repareren dus vervanging van de MA nodig.
Slecht onderhoud te laat (verkeerde) olie en filters vervangen, willen de kleine kanaaltjes wel eens verstopt raken soms op te lossen met een flush, maar een kanaal verstopping is erg lastig.

In het geval van los gedraaide  bussen en tijdig ingrijpen is het prima en goedkoop op te lossen, met een twee a drie uren werk, een kleppendeksel pakking en vier bougie gat seals kom je er wel met een 50 euro als je het zelf kan doen.
Een nieuwe kost al snel een 800 euro exclusief werkloon.
 
Een storing van losse bussen komt vaak na een  olie verversing, de reden daarvoor is dat een losse bus niet genoeg druk opbouwt door de nieuwe verse dunnere olie.

Om een goede diagnose te stellen moet het kleppendeksel er zowiezo af en de MA gedemonteerd, is het een losse bus met intacte schroefdraad geen probleem om dit op te lossen.
En het is beslist de moeite om het zo te proberen.

Is de schroefdraad defect dan is het einde oefening van de MA unit.

De aantallen MA die defect raken zijn er niet erg veel,  op forums zoals deze lijkt het veel, maar in praktijk valt het erg mee.

Dank voor de heldere uitleg!
Wellicht een idee om zelf die modules te gaan repareren? In grotere aantallen, bedoel ik dan.
Jij zegt dar er weinig kapot gaan, maar volgens meerdere dealers liggen ze bij bosjes achterin het magazijn.
Daarom zei ik ook: wanneer iemand in staat is om ze in grote aantallen te repareren, dan is daar grof geld mee te verdienen.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

peetmultiair
582

  • Type Alfa: Giulietta Multiair 170pk.
  • *****
    - Super Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #186 Gepost op: 22 januari 2020, 19:25:57 »
Interessante discussie,

De degradatie gaat daar inderdaad mee samen maar of hij dunner word?, ik vraag mij af waarom na een verversing deze MA gerelateerde storingen vaak optreden na een olie wissel,
gebruikte olie vind ik meestal wat stroperiger/dikker dan verse in koude toestand met name , vandaar mijn aanname. Wellicht is het precies andersom dat bij een losse bus en in combinatie met nieuwe olie en hogere druk de bus verder loskomt met storing als gevolg.

De oliepomp is een eenvoudige cilinder bus met een pen die druk opbouwt zonder zuigerveren of iets om de druk gemakkelijk op te bouwen,
dus de oliefilm zal voor de afsluiting van het pompje moeten zorgen.

Oftewel de oudere olie bouwt gemakkelijker druk op dan de nieuwe, of de nieuwe olie doet flink meer, waardoor de bus verder los loopt.

Jou mening @peetmultiair ?   

Inderdaad interessante discussie BMP,

Wat ik juist altijd ervaren heb bij oliewissels, is dat ik de warme oude olie altijd vrij waterig eruit vindt komen.
Dus ben ik to be sure er gisteren eens helemaal ingedoken en daar kwam ik oa bij een ANWB website tegen dat olie door condens en benzineresten dunner wordt. Ook bij andere sites werd dat bevestigd.
Maar hoe zouden in dat geval dan die MA storingen toch ontstaan, je geeft het zelf al aan dat een losse bus juist door die hogere oliedruk in het systeem ervoor zou zorgen dat ie nog verder loskomt.
Dat is dan in dat geval best aannemelijk plus het feit dat verse synthetische olie de werking heeft om in een blok intern nogal huis te houden tegen vervuilingen met alle gevolgen vandien.
Konden we maar eens gezellig in een transparant blok meekijken wat daar allemaal gebeurt....  ;D



Alfasud, 2x Alfa 33, 3x Alfa 155, Alfa 156 V6 200pk🎉, Alfa Giulietta MA 170 pk.(Na tuning 200 pk.)
*

DanielH92
1.952

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #187 Gepost op: 22 januari 2020, 19:43:47 »
Interessante discussie. Ik heb hier nog een MultiAir module liggen exact zoals die uit m'n Giulietta met storing P1061 komt. Kleine MultiAir-onderzoeksmeeting organiseren?
Clubalfaromeo straks de beste MultiAir specialist 👍🏻😝
*

BMP
139

  • Type Alfa: Giulietta 170 PK
  • ***
    - Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #188 Gepost op: 22 januari 2020, 19:51:14 »
Hoe mooier en groter de showroom hoe meer je in de werkplaats moet betalen dus niet de MA rep nee natuurlijk niet gewoon vervangen   :sign0151:

Tot op heden heeft nog niemand een MA-module weten te repareren, zodanig dat deze nog voor langere tijd (bijvoorbeeld 50.000 km) meegaat.
Áls dit namelijk wel het geval was geweest, dus dat een bepaalde garage wel een goede methode zou weten, dan was die garage financieel binnen geweest.
Die hele module zit dermate ingewikkeld in elkaar, en er kan zoveel kapot gaan, dat het tot op heden totaal geen zin heeft om een poging tot reparatie te doen.
Flushen blijkt ook 9 van de 10 keer tot uitstel van executie te leiden.
Da's de reden dat de dealers er niet aan beginnen, plus inderdaad dat ze geen garantie op de reparatie kunnen geven.


Tja Bekkie, het is maar hoe je het bekijkt, jij hebt waarschijnlijk de MA compleet laten vervangen?
De mijne doet het al 40000 km uitstekend geen enkele storing meer gehad en deze zal de 50000 km ook wel halen,
de module zit niet erg ingewikkeld in elkaar er zitten 4 olie pompjes in die ieder op zijn beurt een actuator bedient van olie, de actuator word vervolgens aangestuurd door het motor management
welke bepaald hoever de inlaat klep mag openen, vandaar ook de naam Multiair.

Wat kan er kapot gaan:

De bussen draaien los waardoor er niet genoeg oliedruk op word gebouwd met storingen als gevolg, bij tijdig ingrijpen met intacte schroefdraad zijn de bussen weer prima vast te zetten zoals eerder wel is beschreven.
Stuk gaan van actuator waardoor de klep niet meer opent,  dat is volgens mij niet is te repareren dus vervanging van de MA nodig.
Slecht onderhoud te laat (verkeerde) olie en filters vervangen, willen de kleine kanaaltjes wel eens verstopt raken soms op te lossen met een flush, maar een kanaal verstopping is erg lastig.

In het geval van los gedraaide  bussen en tijdig ingrijpen is het prima en goedkoop op te lossen, met een twee a drie uren werk, een kleppendeksel pakking en vier bougie gat seals kom je er wel met een 50 euro als je het zelf kan doen.
Een nieuwe kost al snel een 800 euro exclusief werkloon.
 
Een storing van losse bussen komt vaak na een  olie verversing, de reden daarvoor is dat een losse bus niet genoeg druk opbouwt door de nieuwe verse dunnere olie.

Om een goede diagnose te stellen moet het kleppendeksel er zowiezo af en de MA gedemonteerd, is het een losse bus met intacte schroefdraad geen probleem om dit op te lossen.
En het is beslist de moeite om het zo te proberen.

Is de schroefdraad defect dan is het einde oefening van de MA unit.

De aantallen MA die defect raken zijn er niet erg veel,  op forums zoals deze lijkt het veel, maar in praktijk valt het erg mee.

Dank voor de heldere uitleg!
Wellicht een idee om zelf die modules te gaan repareren? In grotere aantallen, bedoel ik dan.
Jij zegt dar er weinig kapot gaan, maar volgens meerdere dealers liggen ze bij bosjes achterin het magazijn.
Daarom zei ik ook: wanneer iemand in staat is om ze in grote aantallen te repareren, dan is daar grof geld mee te verdienen.

@bekkie

In het geval dat  het een losse bus met intacte schroefdraad betreft is het op te lossen, maar een defecte actuator of een lastige verstopping is een ander verhaal en die zijn er ook bij,
dan zijn er geen grote aantallen te repareren dus grof geld verdienen valt ook erg tegen, 

De aantallen vallen best wel mee gezien wat er onderweg is aan Alfas en Fiatjes maar desalniettemin een aardig punt van aandacht geweest voor FPT


 
Alfa 33 1.5,  Alfa 33 1.3  155 1.8, TS  156 1.6 TS, 156 2.0 JTS,  Alfaromeo 2000 1971, 159 1.9 JTS, Mito 1.4 MA Giulietta  170 Pk .
*

Ab v R
12

  • Type Alfa: MIto Turbo Multiair
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Motor storing
« Reactie #189 Gepost op: 23 januari 2020, 12:14:12 »
Interessante discussie. Ik heb hier nog een MultiAir module liggen exact zoals die uit m'n Giulietta met storing P1061 komt. Kleine MultiAir-onderzoeksmeeting organiseren?
Clubalfaromeo straks de beste MultiAir specialist 👍🏻😝

Gezocht voor bestudering/reparatie Multiair module  :D
Mvg Ab
*

Maarten86
42

  • Type Alfa: Giulia 2.0T (2018)
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #190 Gepost op: 11 mei 2020, 17:17:44 »
Hallo allemaal,

Is er inmiddels een eenduiding antwoord op de te gebruiken motorolie voor de 1.4 MA's; 0W-30 of 5W-40? Beiden opties uiteraard met ACEA C3 specificatie.
Ik rijd een Giulietta 1.4MA uit 2012 en wil de olie zelf iedere 10k wisselen. Ook omdat ik sinds een paar dagen een storing heb (laat ik morgen uitlezen) en meteen bang ben geworden voor mijn MA unit ;-)

Bij de specialist geven ze trouwens aan altijd 0W-30 te gebruiken (ongeacht het bouwjaar).

Zijn er nu officieel berichten vanuit de dealer dat voor alle Multiair generatie's (EURO 5 en EURO 6) de 0W-30 olie gebruikt moet worden?
Ik hoop op een beetje duidelijkheid.
Huidige Alfa's:
Giulia 2.0T (2018)
Spider 2.2 JTS (2007)

Vorige Alfa's:
Giulietta 1.4 MA (2012)
*

BMP
139

  • Type Alfa: Giulietta 170 PK
  • ***
    - Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #191 Gepost op: 11 mei 2020, 18:36:46 »
Hallo allemaal,

Is er inmiddels een eenduiding antwoord op de te gebruiken motorolie voor de 1.4 MA's; 0W-30 of 5W-40? Beiden opties uiteraard met ACEA C3 specificatie.
Ik rijd een Giulietta 1.4MA uit 2012 en wil de olie zelf iedere 10k wisselen. Ook omdat ik sinds een paar dagen een storing heb (laat ik morgen uitlezen) en meteen bang ben geworden voor mijn MA unit ;-)

Bij de specialist geven ze trouwens aan altijd 0W-30 te gebruiken (ongeacht het bouwjaar).

Zijn er nu officieel berichten vanuit de dealer dat voor alle Multiair generatie's (EURO 5 en EURO 6) de 0W-30 olie gebruikt moet worden?
Ik hoop op een beetje duidelijkheid.

De dealer doet in Euro 5 motoren   5w40  zoals ook door de fabrikant voorgeschreven.
Alfa 33 1.5,  Alfa 33 1.3  155 1.8, TS  156 1.6 TS, 156 2.0 JTS,  Alfaromeo 2000 1971, 159 1.9 JTS, Mito 1.4 MA Giulietta  170 Pk .
*

peetmultiair
582

  • Type Alfa: Giulietta Multiair 170pk.
  • *****
    - Super Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #192 Gepost op: 11 mei 2020, 21:41:28 »
Hallo allemaal,

Is er inmiddels een eenduiding antwoord op de te gebruiken motorolie voor de 1.4 MA's; 0W-30 of 5W-40? Beiden opties uiteraard met ACEA C3 specificatie.
Ik rijd een Giulietta 1.4MA uit 2012 en wil de olie zelf iedere 10k wisselen. Ook omdat ik sinds een paar dagen een storing heb (laat ik morgen uitlezen) en meteen bang ben geworden voor mijn MA unit ;-)

Bij de specialist geven ze trouwens aan altijd 0W-30 te gebruiken (ongeacht het bouwjaar).

Zijn er nu officieel berichten vanuit de dealer dat voor alle Multiair generatie's (EURO 5 en EURO 6) de 0W-30 olie gebruikt moet worden?
Ik hoop op een beetje duidelijkheid.

De dealer doet in Euro 5 motoren   5w40  zoals ook door de fabrikant voorgeschreven.

Ja, ook mijn mening. En de 0W30 olie in de (latere) euro 6 blokkies.
Welke visco olie zit er nu in, en welke olie schrijft je instructie voor?
Alfasud, 2x Alfa 33, 3x Alfa 155, Alfa 156 V6 200pk🎉, Alfa Giulietta MA 170 pk.(Na tuning 200 pk.)
*

Maarten86
42

  • Type Alfa: Giulia 2.0T (2018)
  • *
    - Startende Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #193 Gepost op: 12 mei 2020, 07:42:26 »
Hallo allemaal,

Is er inmiddels een eenduiding antwoord op de te gebruiken motorolie voor de 1.4 MA's; 0W-30 of 5W-40? Beiden opties uiteraard met ACEA C3 specificatie.
Ik rijd een Giulietta 1.4MA uit 2012 en wil de olie zelf iedere 10k wisselen. Ook omdat ik sinds een paar dagen een storing heb (laat ik morgen uitlezen) en meteen bang ben geworden voor mijn MA unit ;-)

Bij de specialist geven ze trouwens aan altijd 0W-30 te gebruiken (ongeacht het bouwjaar).

Zijn er nu officieel berichten vanuit de dealer dat voor alle Multiair generatie's (EURO 5 en EURO 6) de 0W-30 olie gebruikt moet worden?
Ik hoop op een beetje duidelijkheid.

De dealer doet in Euro 5 motoren   5w40  zoals ook door de fabrikant voorgeschreven.

Ja, ook mijn mening. En de 0W30 olie in de (latere) euro 6 blokkies.
Welke visco olie zit er nu in, en welke olie schrijft je instructie voor?

Er zit nu 5W-40 in en dat schrijft het boekje ook voor gezien het bouwjaar van mijn auto (2012). Dan zal ik dat ook maar aanhouden. Ik ga de olie bestellen bij Qverde, kan het ook nog eens aan hen vragen bij het bestellen.
Huidige Alfa's:
Giulia 2.0T (2018)
Spider 2.2 JTS (2007)

Vorige Alfa's:
Giulietta 1.4 MA (2012)
*

mvho
162

  • Type Alfa: Giulietta
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #194 Gepost op: 13 mei 2020, 16:34:16 »
Mijn Alfa dealer gebruikt 0W30.
Heeft daar betere ervaringen mee, was zijn uitleg.