!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #30 Gepost op: 26 september 2016, 09:23:54 »
Volgens mij heb je 2 varianten, de 1 is een additief welke de motor zou reinigen en hier kun je gewoon mee rijden. Met de ander (bijvoorbeeld Forte) mag je absoluut niet rijden, deze maakt de olie veel te dun. Met deze is het inderdaad, uit mijn hoofd, een uur stationair draaien en om de zoveel tijd toeren verhogen. Daarna uiteraard direct aftappen, filter vervangen en nieuwe olie er in.

procedure forte flush  ;)
http://kimmanparts.nl/image/data/PDF/Gebruik%20van%20Forte%20Motor%20Flush%20bij%20onderhoud.pdf

top end treatment kan wel blijven zitten:
http://static.drentsemotorenrevisie-webshop.nl/Files/2/29000/29829/Attachments/Product/X22l52263k8xN5t2mq77Qw546iY6219Y.pdf
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

BMP
139

  • Type Alfa: Giulietta 170 PK
  • ***
    - Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #31 Gepost op: 1 oktober 2016, 15:39:14 »
Ook die van mij is stuk gegaan bij 86000 km.
Ik kreeg foutmeldingen van P1064  P0300 P0301/2/3/ of 4  bij koude start met normaal stationair prima, maar bij 2000 rpm een soort van overslaan van een cilinder die niet meewerkt, na een 500 meter rijden geen problemen meer.

Ben aan de slag gegaan met vier nieuwe bougies en bobines omwisselen, dat bood geen oplossing, genoemde problemen waren er nog steeds,
Toch maar de MA unit even van dichtbij bekijken, na een uurtje sleutelen kon ik bij de MA unit waarbij mij gelijk opviel dat de plunjers van cilinder drie en vier losser zaten dan een en twee,
om de plunjers goed te onderzoeken moet het deksel van de ma unit af waarna de plunjer uit de cilinder kan worden getrokken  (dus de gehele unit maar uit de kop gedemonteerd)  deze plunjer zit in een cilinder, en daar zit het probleem, die cilinder gaat los draaien na verloop van tijd,  er zijn ook veel verhalen over dat de problemen ontstaan na een olie wissel, ik geloof eerder dat de cilinders al een tijd aan het loslopen zijn en dat de verse olie het loslopen versneld.

Ook heb ik vorig jaar na de olie wissel  een p1064 gehad wat mijn vermoeden bevestigd dat de cilinder van vier toen ook al los zat, nog iets is dat ze op diverse  fora ook altijd spreken over de super selenia olie die er alleen maar in zou kunnen,  daar geloof ik ook niet zo in,  alle acea C3 olie van de correcte viscositeit met Fiat goedkeuring kan er gewoon in.

Bij mijn demontage zaten cilinder drie en vier los, de schroefdraad was niet stuk dus de boel heel goed ontvet en alle vier de cilinders opnieuw met loctite en 45/50NM  aangehaald en alles weer gemonteerd.
De motor loopt weer prima,.... inmiddels weer   5100 km verder geen overslaan meer en geen foutmeldingen, heerlijk rustig  :), nu maar hopen dat de cilinderbusjes goed blijven zitten, de tijd zal het leren.

Een reparatie met  gedeeltelijke kapotte schroefdraad zou ik niet aanraden.
Goed onderhoud is erg belangrijk olie moet mooi goudkleurig zijn.
Alfa 33 1.5,  Alfa 33 1.3  155 1.8, TS  156 1.6 TS, 156 2.0 JTS,  Alfaromeo 2000 1971, 159 1.9 JTS, Mito 1.4 MA Giulietta  170 Pk .
*

klaverblad
390

  • Type Alfa: giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #32 Gepost op: 1 oktober 2016, 22:51:58 »
Citaat van: BMP op  1 oktober 2016, 15:39:14
Citaat van: BMP op  1 oktober 2016, 15:39:14
Ook die van mij is stuk gegaan bij 86000 km.
Ik kreeg foutmeldingen van P1064  P0300 P0301/2/3/ of 4  bij koude start met normaal stationair prima, maar bij 2000 rpm een soort van overslaan van een cilinder die niet meewerkt, na een 500 meter rijden geen problemen meer.

Ben aan de slag gegaan met vier nieuwe bougies en bobines omwisselen, dat bood geen oplossing, genoemde problemen waren er nog steeds,
Toch maar de MA unit even van dichtbij bekijken, na een uurtje sleutelen kon ik bij de MA unit waarbij mij gelijk opviel dat de plunjers van cilinder drie en vier losser zaten dan een en twee,
om de plunjers goed te onderzoeken moet het deksel van de ma unit af waarna de plunjer uit de cilinder kan worden getrokken  (dus de gehele unit maar uit de kop gedemonteerd)  deze plunjer zit in een cilinder, en daar zit het probleem, die cilinder gaat los draaien na verloop van tijd,  er zijn ook veel verhalen over dat de problemen ontstaan na een olie wissel, ik geloof eerder dat de cilinders al een tijd aan het loslopen zijn en dat de verse olie het loslopen versneld.

Ook heb ik vorig jaar na de olie wissel  een p1064 gehad wat mijn vermoeden bevestigd dat de cilinder van vier toen ook al los zat, nog iets is dat ze op diverse  fora ook altijd spreken over de super selenia olie die er alleen maar in zou kunnen,  daar geloof ik ook niet zo in,  alle acea C3 olie van de correcte viscositeit met Fiat goedkeuring kan er gewoon in.

Bij mijn demontage zaten cilinder drie en vier los, de schroefdraad was niet stuk dus de boel heel goed ontvet en alle vier de cilinders opnieuw met loctite en 45/50NM  aangehaald en alles weer gemonteerd.
De motor loopt weer prima,.... inmiddels weer   5100 km verder geen overslaan meer en geen foutmeldingen, heerlijk rustig  :), nu maar hopen dat de cilinderbusjes goed blijven zitten, de tijd zal het leren.

Een reparatie met  gedeeltelijke kapotte schroefdraad zou ik niet aanraden.
Goed onderhoud is erg belangrijk olie moet mooi goudkleurig zijn.

Bedankt voor de info. Helaas hebben de meeste onder ons waarschijnlijk niet de technische kennis om dat zelf te kunnen doen. Wanneer je hiermee naar de dealer gaat.....Ben je waarschijnlijk net zo duur uit als een totale multi air  wissel.
Hopen dat het niet zo ver komt.

Wat ik wel frappant  vindt....Dat bij sommige een motor flusch  ook al wonderen verricht. Dan staat het los van het probleem wat jij ondervonden heb bij Jou bella
*

Opaalfa
62

  • **
    - Junior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #33 Gepost op: 3 oktober 2016, 17:18:14 »
Heb ook een probleem met mijn multiair bobine en bougie van cilinder drie vervangen maar motor gefluschd klacht blijft
Kan het zijn dat er bij mijn multiair ook iets los zit
En ken ik dit zelf eventueel verhelpen
*

BMP
139

  • Type Alfa: Giulietta 170 PK
  • ***
    - Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #34 Gepost op: 3 oktober 2016, 21:44:33 »
Het is zelf te doen, als ze alleen los zitten! en de schroefdraad niet beschadigd is.

Hier een paar links op alfaowner.com met tuturials,  lees dit eens goed door.

http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-giulietta/784098-how-to-multiair-unit-replacement.html#post11577466
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-mito/907146-mito-multiair-failure-unit-repaired-not-replaced.html
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-mito/927953-multiair-unit-internals.html



Wel even een aanvulling van mijn kant, als draadborging heb ik gebruikt orapi 300 de groene (zelfde soort product als loctite)  dat is de sterkste van dat merk.

Edit :

Garantie heb je niet natuurlijk, maar je kan altijd proberen een nieuwe unit kost bij de dealer al een 740 ex btw dan komt er nog 25 euro bij voor pakkingen dan nog olie en filter, en niet te vergeten het multiair filter, plus het uurtarief van ongeveer twee uurtjes op zich valt dat wel mee.       
Alfa 33 1.5,  Alfa 33 1.3  155 1.8, TS  156 1.6 TS, 156 2.0 JTS,  Alfaromeo 2000 1971, 159 1.9 JTS, Mito 1.4 MA Giulietta  170 Pk .
*

BMP
139

  • Type Alfa: Giulietta 170 PK
  • ***
    - Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #35 Gepost op: 3 oktober 2016, 22:28:52 »
Citaat van: klaverblad op  1 oktober 2016, 22:51:58
Citaat van: klaverblad op  1 oktober 2016, 22:51:58
Citaat van: BMP op  1 oktober 2016, 15:39:14
Citaat van: BMP op  1 oktober 2016, 15:39:14
Ook die van mij is stuk gegaan bij 86000 km.
Ik kreeg foutmeldingen van P1064  P0300 P0301/2/3/ of 4  bij koude start met normaal stationair prima, maar bij 2000 rpm een soort van overslaan van een cilinder die niet meewerkt, na een 500 meter rijden geen problemen meer.

Ben aan de slag gegaan met vier nieuwe bougies en bobines omwisselen, dat bood geen oplossing, genoemde problemen waren er nog steeds,
Toch maar de MA unit even van dichtbij bekijken, na een uurtje sleutelen kon ik bij de MA unit waarbij mij gelijk opviel dat de plunjers van cilinder drie en vier losser zaten dan een en twee,
om de plunjers goed te onderzoeken moet het deksel van de ma unit af waarna de plunjer uit de cilinder kan worden getrokken  (dus de gehele unit maar uit de kop gedemonteerd)  deze plunjer zit in een cilinder, en daar zit het probleem, die cilinder gaat los draaien na verloop van tijd,  er zijn ook veel verhalen over dat de problemen ontstaan na een olie wissel, ik geloof eerder dat de cilinders al een tijd aan het loslopen zijn en dat de verse olie het loslopen versneld.

Ook heb ik vorig jaar na de olie wissel  een p1064 gehad wat mijn vermoeden bevestigd dat de cilinder van vier toen ook al los zat, nog iets is dat ze op diverse  fora ook altijd spreken over de super selenia olie die er alleen maar in zou kunnen,  daar geloof ik ook niet zo in,  alle acea C3 olie van de correcte viscositeit met Fiat goedkeuring kan er gewoon in.

Bij mijn demontage zaten cilinder drie en vier los, de schroefdraad was niet stuk dus de boel heel goed ontvet en alle vier de cilinders opnieuw met loctite en 45/50NM  aangehaald en alles weer gemonteerd.
De motor loopt weer prima,.... inmiddels weer   5100 km verder geen overslaan meer en geen foutmeldingen, heerlijk rustig  :), nu maar hopen dat de cilinderbusjes goed blijven zitten, de tijd zal het leren.

Een reparatie met  gedeeltelijke kapotte schroefdraad zou ik niet aanraden.
Goed onderhoud is erg belangrijk olie moet mooi goudkleurig zijn.

Bedankt voor de info. Helaas hebben de meeste onder ons waarschijnlijk niet de technische kennis om dat zelf te kunnen doen. Wanneer je hiermee naar de dealer gaat.....Ben je waarschijnlijk net zo duur uit als een totale multi air  wissel.
Hopen dat het niet zo ver komt.

Wat ik wel frappant  vindt....Dat bij sommige een motor flusch  ook al wonderen verricht. Dan staat het los van het probleem wat jij ondervonden heb bij Jou bella

Motor flushen is reinigen, het losmaken van aangekoekt vuil roet enz, wat zou kunnen is dat de oliekanalen naar de inlaatklep actuators verstopt zouden zitten waardoor de kleppen niet goed openen met als gevolg MA storingen, andere reden weet ik zo niet ,.... maar een motor die goed is onderhouden heeft dat volgens mij niet nodig, maar idd flushen word als noodgreep wel geprobeerd.
Alfa 33 1.5,  Alfa 33 1.3  155 1.8, TS  156 1.6 TS, 156 2.0 JTS,  Alfaromeo 2000 1971, 159 1.9 JTS, Mito 1.4 MA Giulietta  170 Pk .
*

Opaalfa
62

  • **
    - Junior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #36 Gepost op: 4 oktober 2016, 12:32:07 »
Voor de eventuele reparatie moet daar de multiair module uitgebouwd worden?
*

BMP
139

  • Type Alfa: Giulietta 170 PK
  • ***
    - Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #37 Gepost op: 4 oktober 2016, 18:56:30 »
Citaat van: Opaalfa op  4 oktober 2016, 12:32:07
Citaat van: Opaalfa op  4 oktober 2016, 12:32:07
Voor de eventuele reparatie moet daar de multiair module uitgebouwd worden?

Ja de tuimelaars staan tegen de plunjers aan door de nokkenas, hij zal er uit moeten, ook beter te overzien en te ontvetten bij loctite gebruik.
Alfa 33 1.5,  Alfa 33 1.3  155 1.8, TS  156 1.6 TS, 156 2.0 JTS,  Alfaromeo 2000 1971, 159 1.9 JTS, Mito 1.4 MA Giulietta  170 Pk .
*

Opaalfa
62

  • **
    - Junior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #38 Gepost op: 5 oktober 2016, 16:51:29 »
Morgen ga ik de auto ophalen en ga ik er aan beginnen
Heb ik speciaal gereedschap nodig en waar moet ik eventueel opletten
Als ik de module terugplaats zal ik een nieuwe pakking moeten plaatsen?
*

klaverblad
390

  • Type Alfa: giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #39 Gepost op: 5 oktober 2016, 17:09:50 »
Citaat van: Opaalfa op  5 oktober 2016, 16:51:29
Citaat van: Opaalfa op  5 oktober 2016, 16:51:29
Morgen ga ik de auto ophalen en ga ik er aan beginnen
Heb ik speciaal gereedschap nodig en waar moet ik eventueel opletten
Als ik de module terugplaats zal ik een nieuwe pakking moeten plaatsen?

Wens je veel succes. Misschien een optie om foto's te maken .....zodat je later voor andere forumleden kunt laten zien waar men overal op moet Letten.
Ik ben zeer geïnteresseerd!  Ooit zal de mijne ook wel weer aan de beurt zijn. De 1e is vervangen bij 93.000 km onder coulance en vorige eigenaar.

Nogmaals succes!
Gr. Henri
*

BMP
139

  • Type Alfa: Giulietta 170 PK
  • ***
    - Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #40 Gepost op: 5 oktober 2016, 17:34:48 »
Citaat van: Opaalfa op  5 oktober 2016, 16:51:29
Citaat van: Opaalfa op  5 oktober 2016, 16:51:29
Morgen ga ik de auto ophalen en ga ik er aan beginnen
Heb ik speciaal gereedschap nodig en waar moet ik eventueel opletten
Als ik de module terugplaats zal ik een nieuwe pakking moeten plaatsen?

Niet echt speciaal gereedschap nodig, als het kleppendeksel is verwijderd dan kan je al voelen welke cilinders loszitten, dan weet je dat de module defect is en kan je hem demonteren uit de cilinderkop, leg een doek rondom de cilinderkop, er zitten pennen aan de onderzijde die  de inlaat kleppen indrukken, die willen er wel eens uitvallen, ze horen te blijven zitten maar gewoon op zeker.

Voor de rest is het demonteren zoals  beschreven op het engels forum, wat pakkingen betreft als de module te repareren is? wacht even met de pakkingen en kijk even aan of de module goed blijft, het kan wel zijn dat er na een paar duizend kilometer olie in een bougie gat komt door te harde pakkingen met als gevolg overslaan van een bougie, wat niets met de module van doen heeft.

Blijf de module zijn werk goed doen dan kan je de pakkingen wel vervangen is een ander half uur klusje, benodigd een kleppendeksel pakking en vier keer keeringen die van binnen uit bovenin het kleppendeksel zitten.

Erg belangrijk na montage module,.... er zit een vulopenening ter hoogte van de olievuldop in de module die kan je voorvullen met de correcte 5w40 acea3 olie dmv een oliesnip met een flexibele tuit die je op de vulopeneing drukt, dan net zolang door pompen tot de olie bij de vier olie gaatjes bovenop de module er uit komt, dit om foutmeldingen en slecht lopen in het begin te voorkomen.


Oh ja is de schroefdraad stuk over twee gangen dan zou ik gewoon de module vernieuwen en dan ook gelijk de pakkingen.
Nog iets let er op dat de rode siliconenpakking van het deksel van de module nog intact is, bij beschadiging op dezelfde lijn een weing sliconenpakking aanbrengen.

Succes



Alfa 33 1.5,  Alfa 33 1.3  155 1.8, TS  156 1.6 TS, 156 2.0 JTS,  Alfaromeo 2000 1971, 159 1.9 JTS, Mito 1.4 MA Giulietta  170 Pk .
*

Opaalfa
62

  • **
    - Junior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #41 Gepost op: 6 oktober 2016, 19:02:33 »
Auto opgehaald
Ben er aan begonnen

Kleppendeksel is er van af welke cilinders bedoel je waar ik op moet drukken
Er zit reeds nieuwe olie in dit is gebeurt na het fluschen toch weer nieuwe erin doen en nieuwe filters?
*

BMP
139

  • Type Alfa: Giulietta 170 PK
  • ***
    - Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #42 Gepost op: 6 oktober 2016, 19:16:11 »
Citaat van: Opaalfa op  6 oktober 2016, 19:02:33
Citaat van: Opaalfa op  6 oktober 2016, 19:02:33
Auto opgehaald
Ben er aan begonnen

Kleppendeksel is er van af welke cilinders bedoel je waar ik op moet drukken
Er zit reeds nieuwe olie in dit is gebeurt na het fluschen toch weer nieuwe erin doen en nieuwe filters?


bekijk dit maar even:


https://www.youtube.com/watch?v=MEn72TvOcK8
Alfa 33 1.5,  Alfa 33 1.3  155 1.8, TS  156 1.6 TS, 156 2.0 JTS,  Alfaromeo 2000 1971, 159 1.9 JTS, Mito 1.4 MA Giulietta  170 Pk .
*

BMP
139

  • Type Alfa: Giulietta 170 PK
  • ***
    - Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #43 Gepost op: 6 oktober 2016, 19:17:59 »
Wacht maar met de olie en filters

De linkse cilinder zit helemaal los in het filmpje, heb jij er ook een dan weet je gelijk de oorzaak, een losse cilinder van het hogedruk pompje.

Tweede filmpje laat een cilinder zien waar er geen schroefdraad in de MA unit meer zit, en deze MA unit vervangen dient te worden.


https://www.youtube.com/watch?v=JrOQaM8v7Qk
Alfa 33 1.5,  Alfa 33 1.3  155 1.8, TS  156 1.6 TS, 156 2.0 JTS,  Alfaromeo 2000 1971, 159 1.9 JTS, Mito 1.4 MA Giulietta  170 Pk .
*

Opaalfa
62

  • **
    - Junior Alfist
Re: Motor storing
« Reactie #44 Gepost op: 6 oktober 2016, 21:03:12 »
Oke  is duidelijk waarom wachten met nieuwe olie
En moet de module met een momentsleutel worden vastgezet?