!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

alfetta
29

  • Type Alfa: Giulietta MA
  • *
    - Startende Alfist
statusupdate en vraag omtrent mijn giulietta 1.4MA
« Gepost op: 5 oktober 2021, 20:38:11 »
ondertussen heb ik mijn Giulietta bijna een jaar. De auto is met 167 duizend km aangeschaft, de teller staat momenteel zo'n 20 duizend km verder en de auto heeft motor-technisch geen enkele krimp gegeven. Al moet ik er wel bij vermelden dat de auto goed verwend wordt: constant euro 98 shell-v power (af en toe aral 102) en om de 10 duizend kilometer een onderhoudsbeurt bij auto Italia in Deurne. Verder laat ik de auto altijd rustig opwarmen en heb ik van nature sowieso geen zware rechtervoet. Vrijwel alle kilometers zijn snelweg kilometers.

Zoals eerder aangegeven krijgt de auto om de 10k km een onderhoudsbeurt, is dit echt nodig? Online lees ik verschillende antwoorden voor de multiair, variƫrende van minder dan 10 duizend km, tot 15 duizend kilometer.

Motorisch heeft de auto geen krimp gegeven, helaas is dat met de interieur en electronica een ander verhaal: Tijdens het rijden komt er af en toe een ratel vanuit het interieur wat erg vervelend kan zijn. Het lijkt ook steeds een andere positie te zijn, de ene keer bovenop de dashboard, de andere keer lijkt het in het handschoenenkastje. Heeft iemand anders dit meegemaakt? Valt hier iets aan te doen?  Dan is er nog een probleem met de automatisch inklapbare spiegels: Af en toe weigert een van de 2 spiegels in te klappen. Aan en uit zetten van de auto werkt niet, soms zijn het dagen dat er overheen gaan voordat de spiegel opeens uit het niets bij het knopje indrukken toch besluit in te klappen.

In minder dan een jaar tijd heb ik toch wel een sentimentele band opgebouwd met mijn auto. Ik ben geen persoon die al teveel waarde hecht aan producten, als ze werken dan vind ik het prima. Deze Giulietta werkt, maar heeft bepaalde kwaaltjes.. na verloop van tijd raak je er verliefd op en ga je het karaktereigenschappen noemen.. Wat een auto, wat een merk. Binnen nu en 2 jaar zullen we een tweede auto moeten aanschaffen, de giulietta zal blijven. Ik heb al besloten dat de tweede auto een Giulia 2.0 Veloce of een Tonale (afhankelijk van specificaties) zal worden.

Gezien ik de Giulietta voor een lange tijd wil houden wil ik ook naar modificaties gaan kijken.
Voor nu vooral lichte modificaties (zowel motorisch, interieur en exterieur) zoals de portierlampen vervangen door een projector met Alfa romeo logo, etc, maar na verloop van tijd ook zwaardere mods (downpipe, grotere intercooler, verlagen, remmen vervangen voor de mooie rode brembo's, etc.)
Als er nog aanbevelingen zijn voor mods of tips dan hoor ik het heel graag!



*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: statusupdate en vraag omtrent mijn giulietta 1.4MA
« Reactie #1 Gepost op: 6 oktober 2021, 10:49:07 »
hoi, leuk te lezen dat je zo enthousiast bent over de Giulietta. De aangegeven 30.000 KM in het boekje is idd veel te ruim. Zelf hou ik ongeveer 15.000 aan. Wat voor mij ook min of meer jaarlijks is. Vaker is natuurlijk altijd beter, is maar net waar je de grens trekt. Voor de multi air is het wel belangrijk dat het speciale multi air filtertje (soort zeefje) niet vervuild en verstopt raakt. Ook al wissel je nog zo vaak olie, eens in de zoveel tijd moet je deze ook even schoon maken.
Dat de spiegel af en toe weigert om in of uit te klappen zal wellicht te maken hebben met een slecht contact, corrosie in het mechanisme of vuil dat ergens tussen zit/ aangekoekt is in de loop van de tijd of een combinatie hier van. Wellicht als je het hele spul demonteert, schoonmaakt en weer met wat vet in elkaar zet dat t weer werkt. Het zit immers al bijna 200.000 KM in weer en wind. Succes er mee!
*

alfetta
29

  • Type Alfa: Giulietta MA
  • *
    - Startende Alfist
Re: statusupdate en vraag omtrent mijn giulietta 1.4MA
« Reactie #2 Gepost op: 6 oktober 2021, 20:30:13 »
Citaat van: Timon op  6 oktober 2021, 10:49:07
Citaat van: Timon op  6 oktober 2021, 10:49:07
hoi, leuk te lezen dat je zo enthousiast bent over de Giulietta. De aangegeven 30.000 KM in het boekje is idd veel te ruim. Zelf hou ik ongeveer 15.000 aan. Wat voor mij ook min of meer jaarlijks is. Vaker is natuurlijk altijd beter, is maar net waar je de grens trekt. Voor de multi air is het wel belangrijk dat het speciale multi air filtertje (soort zeefje) niet vervuild en verstopt raakt. Ook al wissel je nog zo vaak olie, eens in de zoveel tijd moet je deze ook even schoon maken.
Dat de spiegel af en toe weigert om in of uit te klappen zal wellicht te maken hebben met een slecht contact, corrosie in het mechanisme of vuil dat ergens tussen zit/ aangekoekt is in de loop van de tijd of een combinatie hier van. Wellicht als je het hele spul demonteert, schoonmaakt en weer met wat vet in elkaar zet dat t weer werkt. Het zit immers al bijna 200.000 KM in weer en wind. Succes er mee!
Het multiair filtertje laat ik bij iedere grote onderhoudsbeurt vervangen. Misschien overkill.. maar kan geen kwaad.

Mbt de spiegel lijkt mij dat inderdaad handig om een keer te doen.

Hoe bevalt jouw Giulietta [mention]Timon [/mention]?