!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #15 Gepost op: 21 juli 2015, 15:08:00 »
Ik weet niet of je Alphen aan den Rijn te ver vindt? Auto Zagato www.autozagato.nl

Zojuist aanbieding van ze gehad, totaal 1100,- inclusief.

Edit: zojuist ook van mijn lokale garage een aanbieding gehad t.b.v. flushen en olie vervangen a 200,- inclusief.
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #16 Gepost op: 21 juli 2015, 16:04:37 »
Als je dat flushen en olie verversen eerst doet, neem ik aan dat, mocht de ma alsnog vervangen dienen te worden, het nadien niet weer hoeft toch? Dan zou het namelijk de moeite waard zijn dat eerst te laten doen. Mocht het niet afdoende zijn kun je nadien alsnog de module vervangen.
*

klaverblad
390

  • Type Alfa: giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #17 Gepost op: 21 juli 2015, 22:47:06 »
Als je dat flushen en olie verversen eerst doet, neem ik aan dat, mocht de ma alsnog vervangen dienen te worden, het nadien niet weer hoeft toch? Dan zou het namelijk de moeite waard zijn dat eerst te laten doen. Mocht het niet afdoende zijn kun je nadien alsnog de module vervangen.

Ik weet niet wat flushen inhoud? Heb olie zelf ververst incl. Filter.
Ik heb kroon oil gebruikt. ......zie foto.
Is een goede olie!

Succes ermee!
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #18 Gepost op: 22 juli 2015, 10:12:05 »
Hoi Klaverblad, Is het een beetje zelf te doen? Wil dit namelijk ook zelf doen. Kun je beetje goed bij het filter en is deze makkelijk te vervangen??
*

klaverblad
390

  • Type Alfa: giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #19 Gepost op: 22 juli 2015, 11:42:13 »
Hoi Klaverblad, Is het een beetje zelf te doen? Wil dit namelijk ook zelf doen. Kun je beetje goed bij het filter en is deze makkelijk te vervangen??

Is redelijk makkelijk te doen. Ik weet niet of je een put heb of een brug....dat maakt het wel iets gemakkelijker want je moet de bodemplaat los schroeven. En dat zijn heel wat schroeven! Het bestaat uit 2 onderdelen. Eerst de voorste bodemplaat los schroeven (dat is een kleintje) en dan de grote los schroeven. Dan kun je de olie aftappen. Oliefilter zit bovenin bij het motorcompartiment. ( bijrijderskant) tenmiste ik heb een 1.4 MA ...daar zit hij bovenin. na het wisselen.....de filterunit normaal vastdraaien. Goede olie! Erin.  ik heb kroon oil gekocht. Is een goede olie. Wel op letten dat je de goede koopt.....anders is je multiair zo naar de knoppen.
Omdat ik de bodemplaat los had.....heb ik gelijk het luchtfilter vervangen.
Op zich dus geen moeilijk karwei.

Groet,
Henri
*

helmar31
369

  • Type Alfa: Giulietta 1.4Ma 170PK TCT
  • ****
    - Senior Alfist
    • Blauwerussen
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #20 Gepost op: 22 juli 2015, 12:22:54 »
Ik weet niet of je Alphen aan den Rijn te ver vindt? Auto Zagato www.autozagato.nl

Zojuist aanbieding van ze gehad, totaal 1100,- inclusief.

Edit: zojuist ook van mijn lokale garage een aanbieding gehad t.b.v. flushen en olie vervangen a 200,- inclusief.

Als je nog olie kunt bijvullen en anders aftappen is het ook mogelijk 1 liter ATF-olie te gebruiken voor het schoonmaken van onderdelen. Daarna de auto goed heet rijden en na circa 500 a 1000 km aftappen.

Tikkende kleppenstellers gaan het hierna ook vaak weer doen en kost minder dan 200 euro
Rijdt:
Giulietta 1.4Ma 185PK 300 NM TCT
Abarth 500 competizione 182PK
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #21 Gepost op: 16 augustus 2015, 16:43:32 »
Ik ben gisteren begonnen met de motorflush, daarna olie afgetapt, carterplug met nieuwe ring er weer terug in en de bodemplaten er weer onder gezet.

Nu alleen een probleem, het oliefilterhuis zit muurvast!  :o Ik heb het met een ratel met 27mm dop gedaan, echter deze loopt/schiet door over het plastic van het filterhuis. Nu heb ik dus een probleem, heeft iemand suggesties?

Alvast bedankt!


G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #22 Gepost op: 17 augustus 2015, 12:11:01 »
poehhh das lekker?? WD40 erop spuiten misschien?? Ik zou het anders ook niet weten. Hoop dat je snel de gouden tip krijgt en het je alsnog gaat lukken!!! Succes
*

damitch300
3.882

  • Type Alfa: Giulietta 1.4Ma
  • *****
    - Super Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #23 Gepost op: 17 augustus 2015, 12:48:15 »
Hoe bedoel je met doorschieten op het plastic?
Schiet je dop over de bout heen en draait dus min of meer door?
Je hebt engelse en metrosche gereedschap. Check even of het de goede is.
En als hij muur ast zit werkt kruipolietjes wel goed.
Gebruik zelf altijd Imal of wd40.
En anders afslijpen  :lol_hitting:
Rijdt:
Renault Talisman Grand Tour 1.6TCE200 Initiale Paris
Iva E Go s4 electrische scooter
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #24 Gepost op: 18 augustus 2015, 12:44:55 »
Ik heb een poging met wd40 gedaan en laten intrekken, maar het mocht allemaal niet baten. Ik heb dopsleutels 6 -en 12 kant gebruikt en ook dat maakte geen verschil, beide draaiden over het plastic heen.

Uiteindelijk gisterenochtend naar de garage gesleept en zij hebben het filter daar met de nodige moeite losgekregen met zo'n stalen klemband om het huis heen. Ook direct maar een nieuw filterhuis besteld, plastic was inmiddels wat beschadigd en anders zit ik de volgende keer weer met hetzelfde probleem.  :)

Lesje voor de volgende keer, eerst controleren of ik het filter los kan krijgen alvorens de olie af te tappen.  :rolleyes: Toch leuk om een keer zelf gedaan te hebben en alles bij elkaar zo gepiept. Zelfs gewoon met een krik i.p.v. op een brug.

Nu fingers crossed dat de motorflush en verse olie de MA module heeft "hersteld" en dat de storing niet meer terug komt!

G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #25 Gepost op: 1 april 2016, 11:47:25 »
Voor de volledigheid nog maar even nieuw leven in dit topic blazen.

Zoals jullie in bovenstaand bericht kunnen zien heb ik een motorflush gedaan en olie vervangen en dit heeft het probleem opgelost/uitgesteld tot heden. Uiteindelijk zie het er naar uit de ik de module moet gaan laten vervangen, ik ga vanmiddag nog even langs de garage om de auto uit te lezen, maar we verwachten dezelfde uitkomst als eerder, namelijk een misfire op 1 of meerdere cilinders. En alhoewel dit niet direct kwaad kan en geen verdere schade voor de rest van de motor kan geven loopt de motor gewoon niet lekker en is het vervangen van de MA module de enige oplossing om dit te verhelpen.

Voor zij die hier voor het eerst komen met dit probleem, als je vragen hebt kun je altijd of hier posten of een PB sturen.

Prijzen die ik tot dusverre heb gehad zijn tussen de 1050 & 1250 inclusief. Doorgaans is de module + klein materiaal rond de 750 ex BTW en rekent men 4 a 5 uur arbeid.

Succes en sterkte aan allen die hier terecht zijn gekomen door dezelfde problemen!
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

alfata
3.412

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #26 Gepost op: 1 april 2016, 13:57:18 »
Wat doet Alfa Nederland eigenlijk in deze? Ik neem aan dat met een dermate hoge klachtenpercentage onder Alfa rijders er toch iets van een coulance moet zijn?
Ik begreep ook dat die units met de week duurder aan het worden zijn. Schaarste?

In ieder geval knap vervelend. Vooral ook omdat het ook bij veel mensen gebeurd die op de juiste olie rijden. Daarom stap ik ook van die Selenia zooi af (nooit fan van geweest) en ga over op de nieuwe Shell Ultra AT-L 5w40. Qua toevoegingen zo minimaal dat deze ook is toegestaan voor multiair motoren middels keurmerk 9.55535 S2 .

Daar maar mijn hoop op vestigen. Tot nu toe gaat het 64.000km goed. Wel last van bokken met temperaturen onder de 5 graden en koude motor binnen de eerste 300 meter.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #27 Gepost op: 1 april 2016, 14:04:50 »
Citaat van: alfata op  1 april 2016, 13:57:18
Citaat van: alfata op  1 april 2016, 13:57:18
Wat doet Alfa Nederland eigenlijk in deze? Ik neem aan dat met een dermate hoge klachtenpercentage onder Alfa rijders er toch iets van een coulance moet zijn?
Ik begreep ook dat die units met de week duurder aan het worden zijn. Schaarste?

In ieder geval knap vervelend.

Er is een coulance regeling geweest, of deze nog (volledig) van kracht is weet ik niet, maar mijn garage is er iig achteraan gegaan en in mijn geval was het niet (meer) van toepassing. Met mijn geval bedoel ik geïmporteerd en niet onderhouden bij een officiele Alfa dealer, het schijnt dat dit laatste een eis is om überhaupt iets vergoed te krijgen.

Heb ondertussen al talloze verhalen over de inmiddels wel beruchte MA gelezen op o.a. AO en ik ben niet de 1e en ook niet de laatste lijkt het. Ondertussen wel al besloten om maar gewoon de afspraak te maken de module te laten vervangen en er dan vanaf te zijn, uitstellen geeft ook alleen maar irritaties omdat hij niet zo lekker loopt zoals hij zou moeten...
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

alfata
3.412

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #28 Gepost op: 1 april 2016, 14:29:14 »
Citaat van: TimW op  1 april 2016, 14:04:50
Citaat van: TimW op  1 april 2016, 14:04:50
Citaat van: alfata op  1 april 2016, 13:57:18
Citaat van: alfata op  1 april 2016, 13:57:18
Wat doet Alfa Nederland eigenlijk in deze? Ik neem aan dat met een dermate hoge klachtenpercentage onder Alfa rijders er toch iets van een coulance moet zijn?
Ik begreep ook dat die units met de week duurder aan het worden zijn. Schaarste?

In ieder geval knap vervelend.

Er is een coulance regeling geweest, of deze nog (volledig) van kracht is weet ik niet, maar mijn garage is er iig achteraan gegaan en in mijn geval was het niet (meer) van toepassing. Met mijn geval bedoel ik geïmporteerd en niet onderhouden bij een officiele Alfa dealer, het schijnt dat dit laatste een eis is om überhaupt iets vergoed te krijgen.

Heb ondertussen al talloze verhalen over de inmiddels wel beruchte MA gelezen op o.a. AO en ik ben niet de 1e en ook niet de laatste lijkt het. Ondertussen wel al besloten om maar gewoon de afspraak te maken de module te laten vervangen en er dan vanaf te zijn, uitstellen geeft ook alleen maar irritaties omdat hij niet zo lekker loopt zoals hij zou moeten...

Zure centen! Wel ergens in mei dan maar voor het goede gevoel een downpipe laten plaatsen? Kunnen we later op de dag door naar Ronald...  ;D
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #29 Gepost op: 1 april 2016, 14:32:49 »
Citaat van: alfata op  1 april 2016, 14:29:14
Citaat van: alfata op  1 april 2016, 14:29:14
Citaat van: TimW op  1 april 2016, 14:04:50
Citaat van: TimW op  1 april 2016, 14:04:50
Citaat van: alfata op  1 april 2016, 13:57:18
Citaat van: alfata op  1 april 2016, 13:57:18
Wat doet Alfa Nederland eigenlijk in deze? Ik neem aan dat met een dermate hoge klachtenpercentage onder Alfa rijders er toch iets van een coulance moet zijn?
Ik begreep ook dat die units met de week duurder aan het worden zijn. Schaarste?

In ieder geval knap vervelend.

Er is een coulance regeling geweest, of deze nog (volledig) van kracht is weet ik niet, maar mijn garage is er iig achteraan gegaan en in mijn geval was het niet (meer) van toepassing. Met mijn geval bedoel ik geïmporteerd en niet onderhouden bij een officiele Alfa dealer, het schijnt dat dit laatste een eis is om überhaupt iets vergoed te krijgen.

Heb ondertussen al talloze verhalen over de inmiddels wel beruchte MA gelezen op o.a. AO en ik ben niet de 1e en ook niet de laatste lijkt het. Ondertussen wel al besloten om maar gewoon de afspraak te maken de module te laten vervangen en er dan vanaf te zijn, uitstellen geeft ook alleen maar irritaties omdat hij niet zo lekker loopt zoals hij zou moeten...

Zure centen! Wel ergens in mei dan maar voor het goede gevoel een downpipe laten plaatsen? Kunnen we later op de dag door naar Ronald...  ;D

Het zijn natuurlijk zure centen, maar gelukkig is geld niet zo'n probleem, dus een downpipe staat er niet meer of minder door op de planning.   ;D

Jij al enige uitzoekwerk gedaan dan van hoe/wat/waar enzo? Ik heb er nog weinig tijd voor gehad, ben me tot op heden aan het ontpoppen als MA module specialist.  :)
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm