!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Re: Multiair Module kapot
« Reactie #30 Gepost op: 1 april 2016, 14:33:12 »
 :017: ik hoop wel dat ze de multiair problematiek bij de volgende generatie (in de Giulia) beter onder controle of opgelost hebben........
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #31 Gepost op: 1 april 2016, 14:45:34 »
Citaat van: frankie op  1 april 2016, 14:33:12
Citaat van: frankie op  1 april 2016, 14:33:12
:017: ik hoop wel dat ze de multiair problematiek bij de volgende generatie (in de Giulia) beter onder controle of opgelost hebben........

Wat ik er tot op heden van gelezen heb is dat er sinds een verbeterde versie sinds 2012 er sowieso al minder problemen zijn, maar feit blijft dat de MA module gevoelig is, gevoelig voor het type olie en de hoeveelheid olie als ook de interval, bij voorkeur 1 jaar of 10 tot max 15k km.

Als ze sinds 2012 de module nog wat verder verbeterd hebben lijkt me het niet zo'n issue te zijn, de meeste problemen die ik voorbij zie komen betreft 2010/2011 modellen. Ik zie al zelden >2012 modellen. Als de Giulia deze problemen gaat hebben zou het inderdaad wel een gigantische flater zijn.  :-[
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

alfata
3.415

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #32 Gepost op: 1 april 2016, 14:58:52 »
Mijn garage gaf aan dat het ook erg belangrijk is om af en toe gewoon 10/15 minuten voluit te blazen (topsnelheid) om de kanalen in de multiair-unit weer geheel schoon te krijgen. Er schijnt daar veel op te hogen. Een aanname: maar zou door mijn aangepaste software en verhoogde turbodruk ook niet de mogelijkheid bestaan dat de unit zich beter kan houden, omdat er meer druk aanwezig is, wat viezigheid minder kans geeft?
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

alfata
3.415

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #33 Gepost op: 1 april 2016, 15:00:02 »
Citaat van: TimW op  1 april 2016, 14:32:49
Citaat van: TimW op  1 april 2016, 14:32:49
Citaat van: alfata op  1 april 2016, 14:29:14
Citaat van: alfata op  1 april 2016, 14:29:14
Citaat van: TimW op  1 april 2016, 14:04:50
Citaat van: TimW op  1 april 2016, 14:04:50
Citaat van: alfata op  1 april 2016, 13:57:18
Citaat van: alfata op  1 april 2016, 13:57:18
Wat doet Alfa Nederland eigenlijk in deze? Ik neem aan dat met een dermate hoge klachtenpercentage onder Alfa rijders er toch iets van een coulance moet zijn?
Ik begreep ook dat die units met de week duurder aan het worden zijn. Schaarste?

In ieder geval knap vervelend.

Er is een coulance regeling geweest, of deze nog (volledig) van kracht is weet ik niet, maar mijn garage is er iig achteraan gegaan en in mijn geval was het niet (meer) van toepassing. Met mijn geval bedoel ik geïmporteerd en niet onderhouden bij een officiele Alfa dealer, het schijnt dat dit laatste een eis is om überhaupt iets vergoed te krijgen.

Heb ondertussen al talloze verhalen over de inmiddels wel beruchte MA gelezen op o.a. AO en ik ben niet de 1e en ook niet de laatste lijkt het. Ondertussen wel al besloten om maar gewoon de afspraak te maken de module te laten vervangen en er dan vanaf te zijn, uitstellen geeft ook alleen maar irritaties omdat hij niet zo lekker loopt zoals hij zou moeten...

Zure centen! Wel ergens in mei dan maar voor het goede gevoel een downpipe laten plaatsen? Kunnen we later op de dag door naar Ronald...  ;D

Het zijn natuurlijk zure centen, maar gelukkig is geld niet zo'n probleem, dus een downpipe staat er niet meer of minder door op de planning.   ;D

Jij al enige uitzoekwerk gedaan dan van hoe/wat/waar enzo? Ik heb er nog weinig tijd voor gehad, ben me tot op heden aan het ontpoppen als MA module specialist.  :)

Misschien die garage in Apeldoorn maar eens benaderen? Aanbod was aantrekkelijk en even bellen kan wel eens duidelijkheid geven of het wat ius.  :)
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #34 Gepost op: 1 april 2016, 15:30:28 »
Citaat van: alfata op  1 april 2016, 14:58:52
Citaat van: alfata op  1 april 2016, 14:58:52
Mijn garage gaf aan dat het ook erg belangrijk is om af en toe gewoon 10/15 minuten voluit te blazen (topsnelheid) om de kanalen in de multiair-unit weer geheel schoon te krijgen. Er schijnt daar veel op te hogen. Een aanname: maar zou door mijn aangepaste software en verhoogde turbodruk ook niet de mogelijkheid bestaan dat de unit zich beter kan houden, omdat er meer druk aanwezig is, wat viezigheid minder kans geeft?

10/15 minuten blazen, dus 9 April zijn mijn problemen opgelost?  ;D Ik heb geen idee of een verhoogde turbodruk enige invloed heeft op de hydrauliek van de MA module, maar het lijkt me eigenlijk van niet? :rolleyes:
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

klaverblad
390

  • Type Alfa: giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #35 Gepost op: 1 april 2016, 19:25:32 »
Citaat van: TimW op  1 april 2016, 14:45:34
Citaat van: TimW op  1 april 2016, 14:45:34
Citaat van: frankie op  1 april 2016, 14:33:12
Citaat van: frankie op  1 april 2016, 14:33:12
:017: ik hoop wel dat ze de multiair problematiek bij de volgende generatie (in de Giulia) beter onder controle of opgelost hebben........

Wat ik er tot op heden van gelezen heb is dat er sinds een verbeterde versie sinds 2012 er sowieso al minder problemen zijn, maar feit blijft dat de MA module gevoelig is, gevoelig voor het type olie en de hoeveelheid olie als ook de interval, bij voorkeur 1 jaar of 10 tot max 15k km.

Als ze sinds 2012 de module nog wat verder verbeterd hebben lijkt me het niet zo'n issue te zijn, de meeste problemen die ik voorbij zie komen betreft 2010/2011 modellen. Ik zie al zelden >2012 modellen. Als de Giulia deze problemen gaat hebben zou het inderdaad wel een gigantische flater zijn.  :-[

De multiair modules van bj 2010 euro 5 of bijv. 2014 euro 6  zijn allemaal hetzelfde. Mail van Prins gekregen. Zie citaat.

Goedemorgen Henri,  
De olie specificaties voor de Multiair zijn alsvolgt: -        
  Euro 5 motoren 5w40 star pure energy -        
  Euro 6 motoren 0w30 digitek pure energy
 De multiair unit welke in een euro 6 zit, is gelijk aan de euro 5, dus zal de olie specificatie ongewijzigd moeten blijven.  

Met vriendelijke Groet/ With kind regards/ Cordiali saluti. 
Mark Kern (werkplaats)
*

klaverblad
390

  • Type Alfa: giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #36 Gepost op: 1 april 2016, 19:32:48 »
Bij mij  zat er kroon oil  Specialsynth MSP 5W-40  in.  die aan alle eisen voldeed als van selenia olie

Nu een maandje geleden weer olie vervest,  maar nu met selenia olie pure energy multiair.

Wat mij opvalt is dat de auto meer verbruikt. Voorheen met kroon oil 1: 12,8 nu met selenia 1:11,5

Dus bij mn volgende beurt gaat er weer kroon oil in!.

*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #37 Gepost op: 2 april 2016, 18:05:38 »
Citaat van: klaverblad op  1 april 2016, 19:25:32
Citaat van: klaverblad op  1 april 2016, 19:25:32
Citaat van: TimW op  1 april 2016, 14:45:34
Citaat van: TimW op  1 april 2016, 14:45:34
Citaat van: frankie op  1 april 2016, 14:33:12
Citaat van: frankie op  1 april 2016, 14:33:12
:017: ik hoop wel dat ze de multiair problematiek bij de volgende generatie (in de Giulia) beter onder controle of opgelost hebben........

Wat ik er tot op heden van gelezen heb is dat er sinds een verbeterde versie sinds 2012 er sowieso al minder problemen zijn, maar feit blijft dat de MA module gevoelig is, gevoelig voor het type olie en de hoeveelheid olie als ook de interval, bij voorkeur 1 jaar of 10 tot max 15k km.

Als ze sinds 2012 de module nog wat verder verbeterd hebben lijkt me het niet zo'n issue te zijn, de meeste problemen die ik voorbij zie komen betreft 2010/2011 modellen. Ik zie al zelden >2012 modellen. Als de Giulia deze problemen gaat hebben zou het inderdaad wel een gigantische flater zijn.  :-[

De multiair modules van bj 2010 euro 5 of bijv. 2014 euro 6  zijn allemaal hetzelfde. Mail van Prins gekregen. Zie citaat.

Goedemorgen Henri, 
De olie specificaties voor de Multiair zijn alsvolgt: -       
  Euro 5 motoren 5w40 star pure energy -       
  Euro 6 motoren 0w30 digitek pure energy
 De multiair unit welke in een euro 6 zit, is gelijk aan de euro 5, dus zal de olie specificatie ongewijzigd moeten blijven. 

Met vriendelijke Groet/ With kind regards/ Cordiali saluti.
Mark Kern (werkplaats)

Wat is er van gelezen heb zijn ze in basis inderdaad hetzelfde, echter een 1 van de zwakke punten is ergens het schroefdraad en dat zouden ze verbeterd/versterkt hebben vanaf begin 2012, olie blijft belangrijk, maar vanaf 2012 zou het in ieder geval allemaal iets sterker moeten zijn.

Ik heb dit gelezen op AO van iemand die de module zelf heeft vervangen en de defecte onderzocht heeft, diegene heeft op AO ook een DIY staan voor het vervangen van de module, maar dat is voor de meeste particulieren toch iets te veel van het goede denk ik.  :)
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

brinkerik
1.829

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #38 Gepost op: 3 april 2016, 08:55:10 »
Als je van een product, een ge-upgrade versie hebt ( welk detail ook ) dan hangt een normale fabrikant, er een Nieuw artikel nummer aan.

Dus je zou het terug kunnen zoeken, in ePer



Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #39 Gepost op: 4 april 2016, 08:17:32 »
Het 1e artikelnummer zou de 55236341 zijn en vanaf 2012 is dit veranderd naar 55257643.

G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

94TZT3
10

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #40 Gepost op: 14 mei 2021, 22:21:39 »
Het probleem van de multiair module is een hydraulische lifter aan de onderkant van de module. Een module heeft 8 van deze lifters, 2 per cylinder. In het onderste gedeelte van de lifter zit een veertje. Als je de module eruit hebt gehaald zijn deze lifters eenvoudig te verwijderen middels een ringsleutel maat 14. In het onderste gedeelte van een van de lifters van de cylinder die storing geeft zal nauwelijjs beweging zitten, voelbaar door hem proberen in te duwen. Zal nauwelijks bewegen t.o.v. andere lifters. P 1061 storing is van cylinder 1. P 1062 cylinder 2 etc. Cylinder 1 is distributie kant. Hier zit veel aangekoekt vuil. Lifters eruit halen en een dag in wasbenzine leggen. Lifters geheel demonteren en schoonmaken. Bovenste stiftje is zo te verwijderen, middels kloppen in de hand zal nog een stift uit het omhulsel komen. Het onderste gedeelte met veertje zal nu simpel aan de onderkant vrijkomen. In onderste gedeelte zit alles troep. Regelen is in koude toestand niet mogelijk. Is ingegeven in computer. De module heeft een aansluiting die de temperatuur van de olie meet. Als deze niet hoog genoeg is welke is ingegeven door Alfa Romeo in de computer kan de module slechts beperkt vermogen afgeven. Regelen van de cylinder die kleeft in dit gebied is nauwelijks mogelijk waardoor de motor op 3 cylinders loopt en hapert. Zodra de olie warm genoeg is volgen er vrijgaven voor de module en zijn er andere regelmogelijkheden. Verhalen van welke olie 0 W 30 of 5 W 40 zijn fabels. Voor de winter is eerst genoemde beter. Euro 5 of 6 zijn ook fabels. Verstopping van kanaaltjes is ook niet aan de orde. Hier is namelijk stroming. Het onderste gedeelte van de lifters heeft geen stroming. Hierdoor zal in de loop van de tijd dus de vervuiling plaats vinden. Het is dus wel zaak om kwalitatief goede olie te kopen en regelmatig olie te verversen. Is sowieso heel fijn voor de rest van de motor. Zeker niet de 30.000 km aanhouden die in het boekje staat. Veel plezier.
*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #41 Gepost op: 14 mei 2021, 23:08:42 »
Het probleem van de multiair module is een hydraulische lifter aan de onderkant van de module. In het onderste gedeelte van de lifter zit een veertje. Als je de module eruit hebt gehaald zijn deze lifters eenvoudig te verwijderen. In het onderste gedeelte van een van de lifters van de cylinder die storing geeft zal nauwelijjs beweging zitten. Lifters eruit halen en een dag in wasbenzine leggen. Lifter geheel demonteren en schoonmaken. In onderste gedeelte zit alles troep. Regelen is in koude toestand niet mogelijk. Is ingegeven in computer. Als alles schoongemaakt is werkt module weer perfect. Veel plezier.
Heb je de MA module zelf gerepareerd?
*

94TZT3
10

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #42 Gepost op: 15 mei 2021, 00:43:13 »
ja..repareren is niet moeilijk
*

94TZT3
10

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #43 Gepost op: 15 mei 2021, 00:45:41 »
Module zelf verwijderen is ook niet zo moeilijk. Hier zijn topics over. Wel in het Engels maar heel goed uitgelegd.
*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #44 Gepost op: 15 mei 2021, 16:46:16 »
Ik heb een multi air unit gekregen die vervangen is bij iemand en van die 8 plunjers is er 1 die veel moeilijker beweegt ( in kunt drukken) dan de andere 7. Is dat de fout? En zo ja, hoe repareer je dat dan zodat het niet meer voor komt? Ben daar wel benieuwd naar en zou t wel eens willen proberen te fixen.