!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Niels G60
421

  • Type Alfa: Alfa 155/147
  • ****
    - Senior Alfist
    • van Doorn en Top Nijkerkerveen
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #60 Gepost op: 6 juni 2021, 18:07:23 »
Citaat van: 94TZT3 op  5 juni 2021, 18:29:07
Citaat van: 94TZT3 op  5 juni 2021, 18:29:07
Het enige wat m.i. kapot kan gaan zijn de selenoids. Hier nog nergens ooit iets van gehoord. Als dit gebeurd zal er ook continu probleem zijn en zal dus wel een nieuwe module aangeschaft moeten worden.

Komt ook zeker regelmatig voor, ook bij de twin-air.
www.vandoornentop.nl

Alfa 155 2.0 16V EVO4 R Seq
Abarth Punto EVO SuperSport Stage 4
Fiat Grande Punto Sport T-Jet Stage 2
*

gbinsb
307

  • Type Alfa: 147 GTA
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #61 Gepost op: 6 juni 2021, 18:50:23 »
Ik kom er toch op terug om er zelf aan te gaan sleutelen wanneer je problemen heb met je MA. Nadat ik de MA unit terug heb geplaatst, blijken er 2 plunjers welke de inlaat kleppen bedienen vast te hebben gezeten. Heb origineel gereedschap gebruikt en de MA unit voor gevuld met schone olie. Ook bij eerste keer starten, olietoevoer ontlucht op de MA unit. Vermoedelijk toch te veel speling waardoor de interne stift vast stond. Op 2 cilinders een kromme inlaatklep..

Wees voorzichtig, Alfa levert denk ik dan ook niet voor niets geen onderdelen voor de MA. Is een gevoelig dingetje.
147 GTA, GTV 2.0 V6 TB, Giulietta 1.4MA TCT, Corvette C6 6.2 V8
*

94TZT3
10

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #62 Gepost op: 7 juni 2021, 10:22:52 »
Bij het monteren controleren of veertje recht zit en in nokje van lange stift haakt. Dit kan door langzaam indrukken potje waar veertje in zit. Potjes kunnen ca.7 mm worden ingedrukt. Nadat alle hydraulische lifters gemonteerd zijn plunjers en veren in module plaatsen. Topdeksel nog niet monteren. Module waterpas in bankschroef zetten en kamers en toevoeren vullen met olie tot 1mm onder bovenkant module. Deksel plaatsen en gelijktijdig plunjers met veren afmonteren. Handig als je nu iemand bij je hebt want je hebt maar 2 handen terwijl 4 plunjers vastgezet dienen te worden. Met iemand bij je lukt dit uitstekend. Alle torc schroeven vastzetten. Module is nu weer volledig gemonteerd. Speciaal tool van Alfa is niet noodzakelijk. Module kan nu teruggeplaatst worden na aanbrengen nieuwe pakking multiair module. Nogmaals hydraulische lifters op gangbaarheid controleren en module terugplaatsen. Doe dit zo veel als mogelijk waterpas en start met de 2 schroeven aan de buitenkant aan de voorkant van je en laat de module dan zoveel mogelijk waterpas zakken. Als alles vastzit met oliespuit module afvullen. Hier is een nippel aanwezig op de topdeksel.
*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #63 Gepost op: 1 juli 2021, 22:34:10 »
Even inhakend op dit topic, ik heb de beschikking gekregen over een defecte multi air unit met zo’n 120.000 km uit 2014, face lift Giulietta.  Allereerst viel me op dat er veel vervuiling en aanslag op de module zelf zit. Het afwijkende dat ik aan de module kon ontdekken is dat een van de acht plunjers niet helemaal in te drukken was en dat ook de enige plunjer was waar je het “hoedje” vanaf kon halen. Die zat dus niet meer geborgd.
Toen ik deze uit de module haalde viel het me op dat deze ook iets verder uit stak. (Zie foto).
Het is ook de enige plunjer waarbij je echt voelt en ziet dat je het veertje dat er in zit in kan drukken. Bij de andere 7 zit er geen veerweg in. Het lijkt wel alsof daar geen veertjes in zitten??





Iemand enig idee wat hier aan de hand is?
En hoe krijg je de andere plunjers eigenlijk open?
*

DanielH92
1.923

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #64 Gepost op: 1 juli 2021, 23:30:49 »
Citaat van: Timon op  1 juli 2021, 22:34:10
Citaat van: Timon op  1 juli 2021, 22:34:10
En hoe krijg je de andere plunjers eigenlijk open?

Zie reactie #49 in dit topic. Die andere 4 plunjers kunnen eruit door ze iets in te drukken en weg te kantelen

https://www.clubalfaromeo.nl/forum/de-alfa-giulietta-club!/multiair-module-kapot/msg131513/#msg131513

*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #65 Gepost op: 2 juli 2021, 09:44:03 »
Hee thnx voor je antwoord. Ik bedoel eigenlijk hoe krijg je de andere 7 open?
*

ETH-7
6

  • Type Alfa: Giulietta1.4 TCT-Multiair
  • *
    - Startende Alfist
Re: Multiair Module kapot. @94TZT3
« Reactie #66 Gepost op: 3 juli 2021, 15:10:26 »

Goed om te lezen dat de MA-module eigelijk relatief eenvoudig te reparen/reinigen is. Jammer dat de Alfa specialisten de module het liefst alleen maar willen vervangen door een nieuwe. Ik ben vorige week bij de garage geweest ivm een motorstoring. (Motor lleek op drie poten te lopen, af en toe pakte hij de toeren weer op etc.)De monteur kon niet met zekerheid zeggen wat er aan de hand was maar hield het toch maar op de MA-module. Na reset proefgereden en motor liep weer goed. Echter voor hoelang kon hij niet zeggen.
Dat rijdt niet meer lekker en over 3 weken ga ik op vakantie. Ondertussen weer een paar testritjes gemaakt en de motor weer even flink laten werken. Geen problemen. De olie en filter worden elke 15 k vervangen. Het filter in de MA elke 30 k. Teleurstellend dat dit blijkbaar niet afdoende is om de boel “heel” te houden.
Ben nu van plan om een obd-scanner te kopen om onderweg bij een storing de boel te kunnen resetten en veilig door te rijden.

Zou graag in contact komen met @94TZT3 om te overleggen of hij een reiniging zoals omschreven in dit topic aan mijn auto zou willen doen. Ik woon in Noord-Brabant.

Groeten,
Ed.
1750 GTV, 2 x 156, 2 x 146, 1 x 145, 1 x GT 3.2 - V6
*

free lenser
8

  • Type Alfa: Fiat Punto 1.4 Multiair
  • *
    - Startende Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #67 Gepost op: 13 juli 2021, 14:39:12 »
Het probleem van de multiair module is een hydraulische lifter aan de onderkant van de module. Een module heeft 8 van deze lifters, 2 per cylinder. In het onderste gedeelte van de lifter zit een veertje. Als je de module eruit hebt gehaald zijn deze lifters eenvoudig te verwijderen middels een ringsleutel maat 14. In het onderste gedeelte van een van de lifters van de cylinder die storing geeft zal nauwelijjs beweging zitten, voelbaar door hem proberen in te duwen. Zal nauwelijks bewegen t.o.v. andere lifters. P 1061 storing is van cylinder 1. P 1062 cylinder 2 etc. Cylinder 1 is distributie kant. Hier zit veel aangekoekt vuil. Lifters eruit halen en een dag in wasbenzine leggen. Lifters geheel demonteren en schoonmaken. Bovenste stiftje is zo te verwijderen, middels kloppen in de hand zal nog een stift uit het omhulsel komen. Het onderste gedeelte met veertje zal nu simpel aan de onderkant vrijkomen. In onderste gedeelte zit alles troep. Regelen is in koude toestand niet mogelijk. Is ingegeven in computer. De module heeft een aansluiting die de temperatuur van de olie meet. Als deze niet hoog genoeg is welke is ingegeven door Alfa Romeo in de computer kan de module slechts beperkt vermogen afgeven. Regelen van de cylinder die kleeft in dit gebied is nauwelijks mogelijk waardoor de motor op 3 cylinders loopt en hapert. Zodra de olie warm genoeg is volgen er vrijgaven voor de module en zijn er andere regelmogelijkheden.

Als ik het goed begrijp zijn het de kleplifters aan de onderkant van de MA die vervuild raken. Maar dat neemt toch niet de werking van de solenoid kleppen weg met als resultaat P1061 etc. fout meldingen? Dan zou ik eerder een misfire melding verwachten als de kleplifters niet meer de kleppen in kunnen drukken?  Ik heb momenteel zelf de fout melding P1064 bij koude start en net na het wegrijden (niet altijd) na een meter of 20 loopt hij weer normaal.
Zelf dacht ik aan lucht in het hydraulisch systeem, maar ook dan lijkt mij een klevende solenoid melding niet helemaal op zijn plaats en zou ik eerder een misfire verwachten.
*

DanielH92
1.923

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #68 Gepost op: 13 juli 2021, 17:43:04 »
De melding houdt in iets met Stuck Actuator Valve, wat opzich klopt. Het is in dit geval iets mechanisch dat blijkt de klemmen/schranken/kleven, waarschijnlijk dus de uitsturende pennen aan de onderzijde. Samen met die P106X storing had ik ook geregeld P030X meldingen, dat met mislukte ontbranding te maken heeft zoals je al aangeeft.

Het begon met mij met af en toe de eerste 50m op 3 poten lopen, maar ging van kwaad tot erger tot het dagelijks gedoe was.  Daarna MA vervangen en sindsdien gaat het weer 3 jaar/30dkm helemaal top.

*

free lenser
8

  • Type Alfa: Fiat Punto 1.4 Multiair
  • *
    - Startende Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #69 Gepost op: 13 juli 2021, 20:52:02 »
Ik dacht dat P106X Sticking VVA Solenoid Valve inhield, maar zeker weten doe ik dat niet. Als het inderdaad om de gehele actuator gaat is het verhaal logisch.
P030X heb ik (nog) niet gehad in 1,5 maand en 1500km.
Ik zie mijzelf alleen nog geen MA unit uit/inbouwen, dus het wordt waarschijnlijk vervangen voor mij. De oude kan ik dan op mijn gemak schoonmaken en mocht het nog eens gebeuren kan die terug geplaatst worden ipv weer een nieuwe. Dat wordt denk ik mijn plan. De garage waar ik het wil laten doen is 2 weekjes met vakantie dus ik kan er nog even over nadenken en mijzelf informeren over alle mogelijkheden voor ik het besluit maak.
*

DanielH92
1.923

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #70 Gepost op: 14 juli 2021, 00:22:34 »
Ik doe eigenlijk al het onderhoud aan m'n Giulietta zelf, laatst zelfs de distributieriem en waterpomp zelf vervangen, maar de Multiair module heb ik na wat twijfelen toch bij specialist WimPrins laten doen.
Puur om de garantie op reparatie, het onderdeel is namelijk al €800 dus mocht er direct na de reparatie was mislopen dan heb ik garantie op de vervolgschade was mijn idee :)
Mocht de module toch nog weer eens een tweede keer stuk gaan dan doe ik het zelf, lijkt niet heel erg moeilijk te zijn.
*

MysteryAngel
2.665

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #71 Gepost op: 18 juli 2021, 18:16:07 »
Blijft soms wel een gedoe zeg met die multiair modules.
*

Rogierr
89

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TCT
  • **
    - Junior Alfist
Re: Multiair Module kapot
« Reactie #72 Gepost op: 14 januari 2024, 02:31:46 »
Ik kick dit topic even.

Mijn Giuul uit 2016 ging laatst opeens op 3 pootjes lopen. Bleek de bobine kapot. Gelijk alle 4 vervangen met 4 nieuwe bougies. Daarna liep de auto weer top. Dit ging een paar km goed en toen ging ie ineens weer op 3 pootjes lopen. De auto staat nu weer bij de garage, maar is dit een MultiAir probleem? Ik heb de Euro 6 Giulietta met vernieuwde MA module. Km stand is 176k