Club Alfa Romeo

Alfa Romeo Types => De Alfa Giulietta club => Topic gestart door: TimW op 20 juli 2015, 14:33:20

Titel: Multiair Module kapot
Bericht door: TimW op 20 juli 2015, 14:33:20
Goedemiddag allen,

Sinds kort heb ik reeds sinds enkele keren een motorstoring gehad, deze heb ik laten uitlezen en het blijkt de MA module te zijn, deze geeft een storing op de 2e cilinder en de garage waar ik dit heb gedaan denkt dat de module vervangen dient te worden. Nu heb ik hier wel al iets over kunnen vinden, maar vrij beperkt.

Is er iemand die dit ook heeft gehad en zo ja, heb je deze laten vervangen of was deze nog te repareren? Bij vervanging, wat waren de kosten en mogelijk heb je een tip waar ik dit kan laten doen?

Alle info is welkom, alvast bedankt!
Titel: Multiair Module kapot
Bericht door: Diamond op 20 juli 2015, 16:35:19
Volgens wat ik hier al heb voorbij zien komen kost het +-1000 euro. Weet niet of dat incl of excl werkuren is, dat laat ik aan de experten over.

Hopelijk is het toch nog iets anders dan de MA module! Succes!
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: zvoni op 20 juli 2015, 17:25:30
Heb ik ook gehad na een onderhoudsbeurt. Te veel olie in gedaan ,viel nog onder garantie dus volledig vergoed door de garage.
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: ExTaxi op 20 juli 2015, 19:14:37
zoek eens op "multiair" en de links schieten je om de oren.
Ik heb 'm zelfs 2 keer laten vervangen.
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: TimW op 20 juli 2015, 20:01:50
zoek eens op "multiair" en de links schieten je om de oren.
Ik heb 'm zelfs 2 keer laten vervangen.

Bedankt voor de reactie, wat waren de kosten of was het onder garantie?
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: ExTaxi op 20 juli 2015, 21:50:14
Bedankt voor de reactie, wat waren de kosten of was het onder garantie?

Het was beide keren onder garantie ja. Betreft een lease-auto dus ik heb geen idee wat het kost,
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: klaverblad op 20 juli 2015, 23:27:25
Goedemiddag allen,

Sinds kort heb ik reeds sinds enkele keren een motorstoring gehad, deze heb ik laten uitlezen en het blijkt de MA module te zijn, deze geeft een storing op de 2e cilinder en de garage waar ik dit heb gedaan denkt dat de module vervangen dient te worden. Nu heb ik hier wel al iets over kunnen vinden, maar vrij beperkt.

Is er iemand die dit ook heeft gehad en zo ja, heb je deze laten vervangen of was deze nog te repareren? Bij vervanging, wat waren de kosten en mogelijk heb je een tip waar ik dit kan laten doen?

Alle info is welkom, alvast bedankt!

 * Multiair module incl. nieuwe boordcomputer €473,57
 * coulance kosten (het viel onder coulance) anders was het reparatie kosten ......a  € 538,89
bedragen zijn excl. Btw!! dus rond de € 1250,- incl. Btw ben je wel kwijt. het kan misschien iets goedkoper bij een garage die er verstand van heeft. ik heb het geluk dat ik nu een alfa specialist in de buurt heb die maar € 57,50 ex btw vraagt. dealers zitten al gauw aan de € 70,-

even een vraagje.... wat is de km stand van je auto? wanneer heeft deze zijn laatste beurt gehad, en wat voor olie is erin gekomen!
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: TimW op 21 juli 2015, 07:30:17
Goedemiddag allen,

Sinds kort heb ik reeds sinds enkele keren een motorstoring gehad, deze heb ik laten uitlezen en het blijkt de MA module te zijn, deze geeft een storing op de 2e cilinder en de garage waar ik dit heb gedaan denkt dat de module vervangen dient te worden. Nu heb ik hier wel al iets over kunnen vinden, maar vrij beperkt.

Is er iemand die dit ook heeft gehad en zo ja, heb je deze laten vervangen of was deze nog te repareren? Bij vervanging, wat waren de kosten en mogelijk heb je een tip waar ik dit kan laten doen?

Alle info is welkom, alvast bedankt!

 * Multiair module incl. nieuwe boordcomputer €473,57
 * coulance kosten (het viel onder coulance) anders was het reparatie kosten ......a  € 538,89
bedragen zijn excl. Btw!! dus rond de € 1250,- incl. Btw ben je wel kwijt. het kan misschien iets goedkoper bij een garage die er verstand van heeft. ik heb het geluk dat ik nu een alfa specialist in de buurt heb die maar € 57,50 ex btw vraagt. dealers zitten al gauw aan de € 70,-

even een vraagje.... wat is de km stand van je auto? wanneer heeft deze zijn laatste beurt gehad, en wat voor olie is erin gekomen!

Km stand is 56.000, laatste beurt is bij aanschaf geweest op ongeveer 48.000, ik weet niet wat voor olie zij er in hebben gedaan. Helaas is de aanschaf inmiddels 11 maanden geleden en ik had een half jaar garantie.

Het viel me ook af dat als ik zoek op welke olie de MA motoren zouden moeten hebben dat daar nogal discussie over is, 5w40  C3 zou er volgens mij in moeten, maar inmiddels (vanaf 2013) zou Alfa 0w30 voorschrijven?

Ik ga zo maar eens zoeken of ik een Alfa specialist in de buurt heb zitten en deze eens bellen wat zij rekenen voor het vervangen van de MA module in combi met een kleine beurt. Ik wilde eigenlijk zelf de olie vervangen, maar als ik die module toch moet vervangen kan ik het volgens mij maar met zo goed meteen meepakken...

Bedankt voor je reactie!
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: Ruud_Enschede op 21 juli 2015, 09:19:57
pffff dat is wel heel zuur zeg, gadver. Net paar maanden na garantietermijn. Zou inderdaad eerst eens rondbellen en offertes opvragen. Het kost al geld genoeg en al scheelt het maar 100 euro dat is toch weer de moeite waard geweest. Zou ook eens even googlen en navragen bij de delaers of specialisten die je benaderd hoe het zit met een modificatie. Heb ooit iets gelezen over een gemodificeerde module die minder gevoelig is maar de verhalen daaromheen zijn nogal tegenstrijdig. maar lijkt me wel de moeite waard om dat eens uit te zoeken en na te vragen. In ieder geval heel veel succes/sterkte ermee en houd on op de hoogte!!!
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: TimW op 21 juli 2015, 11:08:51
pffff dat is wel heel zuur zeg, gadver. Net paar maanden na garantietermijn. Zou inderdaad eerst eens rondbellen en offertes opvragen. Het kost al geld genoeg en al scheelt het maar 100 euro dat is toch weer de moeite waard geweest. Zou ook eens even googlen en navragen bij de delaers of specialisten die je benaderd hoe het zit met een modificatie. Heb ooit iets gelezen over een gemodificeerde module die minder gevoelig is maar de verhalen daaromheen zijn nogal tegenstrijdig. maar lijkt me wel de moeite waard om dat eens uit te zoeken en na te vragen. In ieder geval heel veel succes/sterkte ermee en houd on op de hoogte!!!

Zo'm verassing is zeker zuur en pijnlijk voor de portemonnee, maar het is niet anders. Bedankt voor de tip en ik ga zo even enkele lokale Alfa specialisten bellen.

Ik kom overigens uit Groot-Ammers (tussen R'dam en Utrecht in) mocht iemand nog een tip hebben qua dealer/specialist/garage in de regio.

Zodra ik meer info heb zal ik het uiteraard hier nog even melden.
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: frankie op 21 juli 2015, 11:21:18
Ik weet niet of je Alphen aan den Rijn te ver vindt? Auto Zagato www.autozagato.nl
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: TimW op 21 juli 2015, 11:30:31
Ik weet niet of je Alphen aan den Rijn te ver vindt? Auto Zagato www.autozagato.nl

Bedankt! Voor een scherpe prijs ben ik zeker bereid naar Alphen te rijden.  ;D Ik heb ze zojuist gebeld en op verzoek mijn chassisnummer gemaild en ze gaan een prijsje maken.

Ga er nog 2 benaderen en dan ben ik benieuwd wat voor verschillen dit gaat opleveren.
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: frankie op 21 juli 2015, 11:36:00
Ben ook benieuwd, wel even vergelijken wat er precies aan werkzaamheden gedaan wordt ook dan he. Prijs alleen zegt niet altijd alles  :13:
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: TimW op 21 juli 2015, 11:49:16
Ben ook benieuwd, wel even vergelijken wat er precies aan werkzaamheden gedaan wordt ook dan he. Prijs alleen zegt niet altijd alles  :13:

Zal ik doen.  :)

PS: zojuist ook nog Gert van GVAutotechniek gesproken en hij gaat kijken of er mogelijk nog iets via de coulance regeling te claimen valt, hij dacht het niet, maar niet geschoten is altijd mis.
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: TimW op 21 juli 2015, 12:42:26
Coulance regeling is helaas niet van toepassing meer, dan had ik 1e eigenaar moeten zijn en dealeronderhouden, helaas niet het geval...

Wel de tip gekregen om te flushen en olie te vervangen, in sommige gevallen schijnt dit het probleem te kunnen verhelpen en olie vervangen moet ik evenwel, dus ik denk dat ik dat eerst ga doen. Nu is alleen de vraag of ik dat zelf gaan doen of het laat doen. Laten doen wellicht wat veiliger, zelf doen daarentegen ook leuk.  :rolleyes:
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: TimW op 21 juli 2015, 15:08:00
Ik weet niet of je Alphen aan den Rijn te ver vindt? Auto Zagato www.autozagato.nl

Zojuist aanbieding van ze gehad, totaal 1100,- inclusief.

Edit: zojuist ook van mijn lokale garage een aanbieding gehad t.b.v. flushen en olie vervangen a 200,- inclusief.
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: Ruud_Enschede op 21 juli 2015, 16:04:37
Als je dat flushen en olie verversen eerst doet, neem ik aan dat, mocht de ma alsnog vervangen dienen te worden, het nadien niet weer hoeft toch? Dan zou het namelijk de moeite waard zijn dat eerst te laten doen. Mocht het niet afdoende zijn kun je nadien alsnog de module vervangen.
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: klaverblad op 21 juli 2015, 22:47:06
Als je dat flushen en olie verversen eerst doet, neem ik aan dat, mocht de ma alsnog vervangen dienen te worden, het nadien niet weer hoeft toch? Dan zou het namelijk de moeite waard zijn dat eerst te laten doen. Mocht het niet afdoende zijn kun je nadien alsnog de module vervangen.

Ik weet niet wat flushen inhoud? Heb olie zelf ververst incl. Filter.
Ik heb kroon oil gebruikt. ......zie foto.
Is een goede olie!

Succes ermee!
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: Ruud_Enschede op 22 juli 2015, 10:12:05
Hoi Klaverblad, Is het een beetje zelf te doen? Wil dit namelijk ook zelf doen. Kun je beetje goed bij het filter en is deze makkelijk te vervangen??
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: klaverblad op 22 juli 2015, 11:42:13
Hoi Klaverblad, Is het een beetje zelf te doen? Wil dit namelijk ook zelf doen. Kun je beetje goed bij het filter en is deze makkelijk te vervangen??

Is redelijk makkelijk te doen. Ik weet niet of je een put heb of een brug....dat maakt het wel iets gemakkelijker want je moet de bodemplaat los schroeven. En dat zijn heel wat schroeven! Het bestaat uit 2 onderdelen. Eerst de voorste bodemplaat los schroeven (dat is een kleintje) en dan de grote los schroeven. Dan kun je de olie aftappen. Oliefilter zit bovenin bij het motorcompartiment. ( bijrijderskant) tenmiste ik heb een 1.4 MA ...daar zit hij bovenin. na het wisselen.....de filterunit normaal vastdraaien. Goede olie! Erin.  ik heb kroon oil gekocht. Is een goede olie. Wel op letten dat je de goede koopt.....anders is je multiair zo naar de knoppen.
Omdat ik de bodemplaat los had.....heb ik gelijk het luchtfilter vervangen.
Op zich dus geen moeilijk karwei.

Groet,
Henri
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: helmar31 op 22 juli 2015, 12:22:54
Ik weet niet of je Alphen aan den Rijn te ver vindt? Auto Zagato www.autozagato.nl

Zojuist aanbieding van ze gehad, totaal 1100,- inclusief.

Edit: zojuist ook van mijn lokale garage een aanbieding gehad t.b.v. flushen en olie vervangen a 200,- inclusief.

Als je nog olie kunt bijvullen en anders aftappen is het ook mogelijk 1 liter ATF-olie te gebruiken voor het schoonmaken van onderdelen. Daarna de auto goed heet rijden en na circa 500 a 1000 km aftappen.

Tikkende kleppenstellers gaan het hierna ook vaak weer doen en kost minder dan 200 euro
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: TimW op 16 augustus 2015, 16:43:32
Ik ben gisteren begonnen met de motorflush, daarna olie afgetapt, carterplug met nieuwe ring er weer terug in en de bodemplaten er weer onder gezet.

Nu alleen een probleem, het oliefilterhuis zit muurvast!  :o Ik heb het met een ratel met 27mm dop gedaan, echter deze loopt/schiet door over het plastic van het filterhuis. Nu heb ik dus een probleem, heeft iemand suggesties?

Alvast bedankt!


Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: Ruud_Enschede op 17 augustus 2015, 12:11:01
poehhh das lekker?? WD40 erop spuiten misschien?? Ik zou het anders ook niet weten. Hoop dat je snel de gouden tip krijgt en het je alsnog gaat lukken!!! Succes
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: damitch300 op 17 augustus 2015, 12:48:15
Hoe bedoel je met doorschieten op het plastic?
Schiet je dop over de bout heen en draait dus min of meer door?
Je hebt engelse en metrosche gereedschap. Check even of het de goede is.
En als hij muur ast zit werkt kruipolietjes wel goed.
Gebruik zelf altijd Imal of wd40.
En anders afslijpen  :lol_hitting:
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: TimW op 18 augustus 2015, 12:44:55
Ik heb een poging met wd40 gedaan en laten intrekken, maar het mocht allemaal niet baten. Ik heb dopsleutels 6 -en 12 kant gebruikt en ook dat maakte geen verschil, beide draaiden over het plastic heen.

Uiteindelijk gisterenochtend naar de garage gesleept en zij hebben het filter daar met de nodige moeite losgekregen met zo'n stalen klemband om het huis heen. Ook direct maar een nieuw filterhuis besteld, plastic was inmiddels wat beschadigd en anders zit ik de volgende keer weer met hetzelfde probleem.  :)

Lesje voor de volgende keer, eerst controleren of ik het filter los kan krijgen alvorens de olie af te tappen.  :rolleyes: Toch leuk om een keer zelf gedaan te hebben en alles bij elkaar zo gepiept. Zelfs gewoon met een krik i.p.v. op een brug.

Nu fingers crossed dat de motorflush en verse olie de MA module heeft "hersteld" en dat de storing niet meer terug komt!

Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: TimW op 1 april 2016, 11:47:25
Voor de volledigheid nog maar even nieuw leven in dit topic blazen.

Zoals jullie in bovenstaand bericht kunnen zien heb ik een motorflush gedaan en olie vervangen en dit heeft het probleem opgelost/uitgesteld tot heden. Uiteindelijk zie het er naar uit de ik de module moet gaan laten vervangen, ik ga vanmiddag nog even langs de garage om de auto uit te lezen, maar we verwachten dezelfde uitkomst als eerder, namelijk een misfire op 1 of meerdere cilinders. En alhoewel dit niet direct kwaad kan en geen verdere schade voor de rest van de motor kan geven loopt de motor gewoon niet lekker en is het vervangen van de MA module de enige oplossing om dit te verhelpen.

Voor zij die hier voor het eerst komen met dit probleem, als je vragen hebt kun je altijd of hier posten of een PB sturen.

Prijzen die ik tot dusverre heb gehad zijn tussen de 1050 & 1250 inclusief. Doorgaans is de module + klein materiaal rond de 750 ex BTW en rekent men 4 a 5 uur arbeid.

Succes en sterkte aan allen die hier terecht zijn gekomen door dezelfde problemen!
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: alfata op 1 april 2016, 13:57:18
Wat doet Alfa Nederland eigenlijk in deze? Ik neem aan dat met een dermate hoge klachtenpercentage onder Alfa rijders er toch iets van een coulance moet zijn?
Ik begreep ook dat die units met de week duurder aan het worden zijn. Schaarste?

In ieder geval knap vervelend. Vooral ook omdat het ook bij veel mensen gebeurd die op de juiste olie rijden. Daarom stap ik ook van die Selenia zooi af (nooit fan van geweest) en ga over op de nieuwe Shell Ultra AT-L 5w40. Qua toevoegingen zo minimaal dat deze ook is toegestaan voor multiair motoren middels keurmerk 9.55535 S2 .

Daar maar mijn hoop op vestigen. Tot nu toe gaat het 64.000km goed. Wel last van bokken met temperaturen onder de 5 graden en koude motor binnen de eerste 300 meter.
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: TimW op 1 april 2016, 14:04:50
Citaat van: alfata op  1 april 2016, 13:57:18
Citaat van: alfata op  1 april 2016, 13:57:18
Wat doet Alfa Nederland eigenlijk in deze? Ik neem aan dat met een dermate hoge klachtenpercentage onder Alfa rijders er toch iets van een coulance moet zijn?
Ik begreep ook dat die units met de week duurder aan het worden zijn. Schaarste?

In ieder geval knap vervelend.

Er is een coulance regeling geweest, of deze nog (volledig) van kracht is weet ik niet, maar mijn garage is er iig achteraan gegaan en in mijn geval was het niet (meer) van toepassing. Met mijn geval bedoel ik geïmporteerd en niet onderhouden bij een officiele Alfa dealer, het schijnt dat dit laatste een eis is om überhaupt iets vergoed te krijgen.

Heb ondertussen al talloze verhalen over de inmiddels wel beruchte MA gelezen op o.a. AO en ik ben niet de 1e en ook niet de laatste lijkt het. Ondertussen wel al besloten om maar gewoon de afspraak te maken de module te laten vervangen en er dan vanaf te zijn, uitstellen geeft ook alleen maar irritaties omdat hij niet zo lekker loopt zoals hij zou moeten...
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: alfata op 1 april 2016, 14:29:14
Citaat van: TimW op  1 april 2016, 14:04:50
Citaat van: TimW op  1 april 2016, 14:04:50
Citaat van: alfata op  1 april 2016, 13:57:18
Citaat van: alfata op  1 april 2016, 13:57:18
Wat doet Alfa Nederland eigenlijk in deze? Ik neem aan dat met een dermate hoge klachtenpercentage onder Alfa rijders er toch iets van een coulance moet zijn?
Ik begreep ook dat die units met de week duurder aan het worden zijn. Schaarste?

In ieder geval knap vervelend.

Er is een coulance regeling geweest, of deze nog (volledig) van kracht is weet ik niet, maar mijn garage is er iig achteraan gegaan en in mijn geval was het niet (meer) van toepassing. Met mijn geval bedoel ik geïmporteerd en niet onderhouden bij een officiele Alfa dealer, het schijnt dat dit laatste een eis is om überhaupt iets vergoed te krijgen.

Heb ondertussen al talloze verhalen over de inmiddels wel beruchte MA gelezen op o.a. AO en ik ben niet de 1e en ook niet de laatste lijkt het. Ondertussen wel al besloten om maar gewoon de afspraak te maken de module te laten vervangen en er dan vanaf te zijn, uitstellen geeft ook alleen maar irritaties omdat hij niet zo lekker loopt zoals hij zou moeten...

Zure centen! Wel ergens in mei dan maar voor het goede gevoel een downpipe laten plaatsen? Kunnen we later op de dag door naar Ronald...  ;D
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: TimW op 1 april 2016, 14:32:49
Citaat van: alfata op  1 april 2016, 14:29:14
Citaat van: alfata op  1 april 2016, 14:29:14
Citaat van: TimW op  1 april 2016, 14:04:50
Citaat van: TimW op  1 april 2016, 14:04:50
Citaat van: alfata op  1 april 2016, 13:57:18
Citaat van: alfata op  1 april 2016, 13:57:18
Wat doet Alfa Nederland eigenlijk in deze? Ik neem aan dat met een dermate hoge klachtenpercentage onder Alfa rijders er toch iets van een coulance moet zijn?
Ik begreep ook dat die units met de week duurder aan het worden zijn. Schaarste?

In ieder geval knap vervelend.

Er is een coulance regeling geweest, of deze nog (volledig) van kracht is weet ik niet, maar mijn garage is er iig achteraan gegaan en in mijn geval was het niet (meer) van toepassing. Met mijn geval bedoel ik geïmporteerd en niet onderhouden bij een officiele Alfa dealer, het schijnt dat dit laatste een eis is om überhaupt iets vergoed te krijgen.

Heb ondertussen al talloze verhalen over de inmiddels wel beruchte MA gelezen op o.a. AO en ik ben niet de 1e en ook niet de laatste lijkt het. Ondertussen wel al besloten om maar gewoon de afspraak te maken de module te laten vervangen en er dan vanaf te zijn, uitstellen geeft ook alleen maar irritaties omdat hij niet zo lekker loopt zoals hij zou moeten...

Zure centen! Wel ergens in mei dan maar voor het goede gevoel een downpipe laten plaatsen? Kunnen we later op de dag door naar Ronald...  ;D

Het zijn natuurlijk zure centen, maar gelukkig is geld niet zo'n probleem, dus een downpipe staat er niet meer of minder door op de planning.   ;D

Jij al enige uitzoekwerk gedaan dan van hoe/wat/waar enzo? Ik heb er nog weinig tijd voor gehad, ben me tot op heden aan het ontpoppen als MA module specialist.  :)
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: frankie op 1 april 2016, 14:33:12
 :017: ik hoop wel dat ze de multiair problematiek bij de volgende generatie (in de Giulia) beter onder controle of opgelost hebben........
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: TimW op 1 april 2016, 14:45:34
Citaat van: frankie op  1 april 2016, 14:33:12
Citaat van: frankie op  1 april 2016, 14:33:12
:017: ik hoop wel dat ze de multiair problematiek bij de volgende generatie (in de Giulia) beter onder controle of opgelost hebben........

Wat ik er tot op heden van gelezen heb is dat er sinds een verbeterde versie sinds 2012 er sowieso al minder problemen zijn, maar feit blijft dat de MA module gevoelig is, gevoelig voor het type olie en de hoeveelheid olie als ook de interval, bij voorkeur 1 jaar of 10 tot max 15k km.

Als ze sinds 2012 de module nog wat verder verbeterd hebben lijkt me het niet zo'n issue te zijn, de meeste problemen die ik voorbij zie komen betreft 2010/2011 modellen. Ik zie al zelden >2012 modellen. Als de Giulia deze problemen gaat hebben zou het inderdaad wel een gigantische flater zijn.  :-[
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: alfata op 1 april 2016, 14:58:52
Mijn garage gaf aan dat het ook erg belangrijk is om af en toe gewoon 10/15 minuten voluit te blazen (topsnelheid) om de kanalen in de multiair-unit weer geheel schoon te krijgen. Er schijnt daar veel op te hogen. Een aanname: maar zou door mijn aangepaste software en verhoogde turbodruk ook niet de mogelijkheid bestaan dat de unit zich beter kan houden, omdat er meer druk aanwezig is, wat viezigheid minder kans geeft?
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: alfata op 1 april 2016, 15:00:02
Citaat van: TimW op  1 april 2016, 14:32:49
Citaat van: TimW op  1 april 2016, 14:32:49
Citaat van: alfata op  1 april 2016, 14:29:14
Citaat van: alfata op  1 april 2016, 14:29:14
Citaat van: TimW op  1 april 2016, 14:04:50
Citaat van: TimW op  1 april 2016, 14:04:50
Citaat van: alfata op  1 april 2016, 13:57:18
Citaat van: alfata op  1 april 2016, 13:57:18
Wat doet Alfa Nederland eigenlijk in deze? Ik neem aan dat met een dermate hoge klachtenpercentage onder Alfa rijders er toch iets van een coulance moet zijn?
Ik begreep ook dat die units met de week duurder aan het worden zijn. Schaarste?

In ieder geval knap vervelend.

Er is een coulance regeling geweest, of deze nog (volledig) van kracht is weet ik niet, maar mijn garage is er iig achteraan gegaan en in mijn geval was het niet (meer) van toepassing. Met mijn geval bedoel ik geïmporteerd en niet onderhouden bij een officiele Alfa dealer, het schijnt dat dit laatste een eis is om überhaupt iets vergoed te krijgen.

Heb ondertussen al talloze verhalen over de inmiddels wel beruchte MA gelezen op o.a. AO en ik ben niet de 1e en ook niet de laatste lijkt het. Ondertussen wel al besloten om maar gewoon de afspraak te maken de module te laten vervangen en er dan vanaf te zijn, uitstellen geeft ook alleen maar irritaties omdat hij niet zo lekker loopt zoals hij zou moeten...

Zure centen! Wel ergens in mei dan maar voor het goede gevoel een downpipe laten plaatsen? Kunnen we later op de dag door naar Ronald...  ;D

Het zijn natuurlijk zure centen, maar gelukkig is geld niet zo'n probleem, dus een downpipe staat er niet meer of minder door op de planning.   ;D

Jij al enige uitzoekwerk gedaan dan van hoe/wat/waar enzo? Ik heb er nog weinig tijd voor gehad, ben me tot op heden aan het ontpoppen als MA module specialist.  :)

Misschien die garage in Apeldoorn maar eens benaderen? Aanbod was aantrekkelijk en even bellen kan wel eens duidelijkheid geven of het wat ius.  :)
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: TimW op 1 april 2016, 15:30:28
Citaat van: alfata op  1 april 2016, 14:58:52
Citaat van: alfata op  1 april 2016, 14:58:52
Mijn garage gaf aan dat het ook erg belangrijk is om af en toe gewoon 10/15 minuten voluit te blazen (topsnelheid) om de kanalen in de multiair-unit weer geheel schoon te krijgen. Er schijnt daar veel op te hogen. Een aanname: maar zou door mijn aangepaste software en verhoogde turbodruk ook niet de mogelijkheid bestaan dat de unit zich beter kan houden, omdat er meer druk aanwezig is, wat viezigheid minder kans geeft?

10/15 minuten blazen, dus 9 April zijn mijn problemen opgelost?  ;D Ik heb geen idee of een verhoogde turbodruk enige invloed heeft op de hydrauliek van de MA module, maar het lijkt me eigenlijk van niet? :rolleyes:
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: klaverblad op 1 april 2016, 19:25:32
Citaat van: TimW op  1 april 2016, 14:45:34
Citaat van: TimW op  1 april 2016, 14:45:34
Citaat van: frankie op  1 april 2016, 14:33:12
Citaat van: frankie op  1 april 2016, 14:33:12
:017: ik hoop wel dat ze de multiair problematiek bij de volgende generatie (in de Giulia) beter onder controle of opgelost hebben........

Wat ik er tot op heden van gelezen heb is dat er sinds een verbeterde versie sinds 2012 er sowieso al minder problemen zijn, maar feit blijft dat de MA module gevoelig is, gevoelig voor het type olie en de hoeveelheid olie als ook de interval, bij voorkeur 1 jaar of 10 tot max 15k km.

Als ze sinds 2012 de module nog wat verder verbeterd hebben lijkt me het niet zo'n issue te zijn, de meeste problemen die ik voorbij zie komen betreft 2010/2011 modellen. Ik zie al zelden >2012 modellen. Als de Giulia deze problemen gaat hebben zou het inderdaad wel een gigantische flater zijn.  :-[

De multiair modules van bj 2010 euro 5 of bijv. 2014 euro 6  zijn allemaal hetzelfde. Mail van Prins gekregen. Zie citaat.

Goedemorgen Henri,  
De olie specificaties voor de Multiair zijn alsvolgt: -        
  Euro 5 motoren 5w40 star pure energy -        
  Euro 6 motoren 0w30 digitek pure energy
 De multiair unit welke in een euro 6 zit, is gelijk aan de euro 5, dus zal de olie specificatie ongewijzigd moeten blijven.  

Met vriendelijke Groet/ With kind regards/ Cordiali saluti. 
Mark Kern (werkplaats)
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: klaverblad op 1 april 2016, 19:32:48
Bij mij  zat er kroon oil  Specialsynth MSP 5W-40  in.  die aan alle eisen voldeed als van selenia olie

Nu een maandje geleden weer olie vervest,  maar nu met selenia olie pure energy multiair.

Wat mij opvalt is dat de auto meer verbruikt. Voorheen met kroon oil 1: 12,8 nu met selenia 1:11,5

Dus bij mn volgende beurt gaat er weer kroon oil in!.

Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: TimW op 2 april 2016, 18:05:38
Citaat van: klaverblad op  1 april 2016, 19:25:32
Citaat van: klaverblad op  1 april 2016, 19:25:32
Citaat van: TimW op  1 april 2016, 14:45:34
Citaat van: TimW op  1 april 2016, 14:45:34
Citaat van: frankie op  1 april 2016, 14:33:12
Citaat van: frankie op  1 april 2016, 14:33:12
:017: ik hoop wel dat ze de multiair problematiek bij de volgende generatie (in de Giulia) beter onder controle of opgelost hebben........

Wat ik er tot op heden van gelezen heb is dat er sinds een verbeterde versie sinds 2012 er sowieso al minder problemen zijn, maar feit blijft dat de MA module gevoelig is, gevoelig voor het type olie en de hoeveelheid olie als ook de interval, bij voorkeur 1 jaar of 10 tot max 15k km.

Als ze sinds 2012 de module nog wat verder verbeterd hebben lijkt me het niet zo'n issue te zijn, de meeste problemen die ik voorbij zie komen betreft 2010/2011 modellen. Ik zie al zelden >2012 modellen. Als de Giulia deze problemen gaat hebben zou het inderdaad wel een gigantische flater zijn.  :-[

De multiair modules van bj 2010 euro 5 of bijv. 2014 euro 6  zijn allemaal hetzelfde. Mail van Prins gekregen. Zie citaat.

Goedemorgen Henri, 
De olie specificaties voor de Multiair zijn alsvolgt: -       
  Euro 5 motoren 5w40 star pure energy -       
  Euro 6 motoren 0w30 digitek pure energy
 De multiair unit welke in een euro 6 zit, is gelijk aan de euro 5, dus zal de olie specificatie ongewijzigd moeten blijven. 

Met vriendelijke Groet/ With kind regards/ Cordiali saluti.
Mark Kern (werkplaats)

Wat is er van gelezen heb zijn ze in basis inderdaad hetzelfde, echter een 1 van de zwakke punten is ergens het schroefdraad en dat zouden ze verbeterd/versterkt hebben vanaf begin 2012, olie blijft belangrijk, maar vanaf 2012 zou het in ieder geval allemaal iets sterker moeten zijn.

Ik heb dit gelezen op AO van iemand die de module zelf heeft vervangen en de defecte onderzocht heeft, diegene heeft op AO ook een DIY staan voor het vervangen van de module, maar dat is voor de meeste particulieren toch iets te veel van het goede denk ik.  :)
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: brinkerik op 3 april 2016, 08:55:10
Als je van een product, een ge-upgrade versie hebt ( welk detail ook ) dan hangt een normale fabrikant, er een Nieuw artikel nummer aan.

Dus je zou het terug kunnen zoeken, in ePer



Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: TimW op 4 april 2016, 08:17:32
Het 1e artikelnummer zou de 55236341 zijn en vanaf 2012 is dit veranderd naar 55257643.

Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: 94TZT3 op 14 mei 2021, 22:21:39
Het probleem van de multiair module is een hydraulische lifter aan de onderkant van de module. Een module heeft 8 van deze lifters, 2 per cylinder. In het onderste gedeelte van de lifter zit een veertje. Als je de module eruit hebt gehaald zijn deze lifters eenvoudig te verwijderen middels een ringsleutel maat 14. In het onderste gedeelte van een van de lifters van de cylinder die storing geeft zal nauwelijjs beweging zitten, voelbaar door hem proberen in te duwen. Zal nauwelijks bewegen t.o.v. andere lifters. P 1061 storing is van cylinder 1. P 1062 cylinder 2 etc. Cylinder 1 is distributie kant. Hier zit veel aangekoekt vuil. Lifters eruit halen en een dag in wasbenzine leggen. Lifters geheel demonteren en schoonmaken. Bovenste stiftje is zo te verwijderen, middels kloppen in de hand zal nog een stift uit het omhulsel komen. Het onderste gedeelte met veertje zal nu simpel aan de onderkant vrijkomen. In onderste gedeelte zit alles troep. Regelen is in koude toestand niet mogelijk. Is ingegeven in computer. De module heeft een aansluiting die de temperatuur van de olie meet. Als deze niet hoog genoeg is welke is ingegeven door Alfa Romeo in de computer kan de module slechts beperkt vermogen afgeven. Regelen van de cylinder die kleeft in dit gebied is nauwelijks mogelijk waardoor de motor op 3 cylinders loopt en hapert. Zodra de olie warm genoeg is volgen er vrijgaven voor de module en zijn er andere regelmogelijkheden. Verhalen van welke olie 0 W 30 of 5 W 40 zijn fabels. Voor de winter is eerst genoemde beter. Euro 5 of 6 zijn ook fabels. Verstopping van kanaaltjes is ook niet aan de orde. Hier is namelijk stroming. Het onderste gedeelte van de lifters heeft geen stroming. Hierdoor zal in de loop van de tijd dus de vervuiling plaats vinden. Het is dus wel zaak om kwalitatief goede olie te kopen en regelmatig olie te verversen. Is sowieso heel fijn voor de rest van de motor. Zeker niet de 30.000 km aanhouden die in het boekje staat. Veel plezier.
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: Timon op 14 mei 2021, 23:08:42
Het probleem van de multiair module is een hydraulische lifter aan de onderkant van de module. In het onderste gedeelte van de lifter zit een veertje. Als je de module eruit hebt gehaald zijn deze lifters eenvoudig te verwijderen. In het onderste gedeelte van een van de lifters van de cylinder die storing geeft zal nauwelijjs beweging zitten. Lifters eruit halen en een dag in wasbenzine leggen. Lifter geheel demonteren en schoonmaken. In onderste gedeelte zit alles troep. Regelen is in koude toestand niet mogelijk. Is ingegeven in computer. Als alles schoongemaakt is werkt module weer perfect. Veel plezier.
Heb je de MA module zelf gerepareerd?
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: 94TZT3 op 15 mei 2021, 00:43:13
ja..repareren is niet moeilijk
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: 94TZT3 op 15 mei 2021, 00:45:41
Module zelf verwijderen is ook niet zo moeilijk. Hier zijn topics over. Wel in het Engels maar heel goed uitgelegd.
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: Timon op 15 mei 2021, 16:46:16
Ik heb een multi air unit gekregen die vervangen is bij iemand en van die 8 plunjers is er 1 die veel moeilijker beweegt ( in kunt drukken) dan de andere 7. Is dat de fout? En zo ja, hoe repareer je dat dan zodat het niet meer voor komt? Ben daar wel benieuwd naar en zou t wel eens willen proberen te fixen.
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: 94TZT3 op 15 mei 2021, 18:50:31
Hoi
Ja, als hij heel moeilijk in te drukken is dat de fout.
Haal ze alle acht eruit en leg ze in een pot helemaal ondergedompeld in wasbenzie 24 uur.
Ze zijn identiek.
Na 24 uur eruit halen en stiften verwijderen. Zitten er los in.
Succes
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: peetmultiair op 15 mei 2021, 19:07:00

Jouw uitleg over de kennelijke niet zo ingrijpende reparatie van de MA module roept bij mij dan toch de vraag op waarom de oude module bij dealers, garage's e.d. nooit gerepareerd wordt, maar vervangen door een nieuw exemplaar van ong. 1100 eu!!
Ligt het dan ms aan de vele aantallen uren die er in de reparatie ervan gaat zitten, of ms aan de onderdelen in de module die niet leverbaar zijn?
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: DanielH92 op 15 mei 2021, 19:23:34
@94TZT3 (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=5147) die verklaring van problemen kende ik nog niet. Wist wel van losgelopen draadbussen van de plunjers af, maar dat was bij mijn defecte module niet aan de orde dus ben uitgegaan van verstopte kanaaltjes. Heb 'm hier in de schuur liggen, zal eens gaan kijken naar die vervuilde stiften.
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: 94TZT3 op 15 mei 2021, 20:45:54
Hoi
Ja klopt. Draadbussen is een ander fenomeen.
Kijk maar eens. De stiften is niet het probleem. Die gaan niet vasthangen. Het onderste gedeelte waar dat veertje in zit is het probleem. Daar heeft zich vuil verzameld. Probeer maar de stiften eruit te krijgen. Stiften moeten aan de bovenkant eruit. Potje en veertje van onder.
Succes
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: DanielH92 op 15 mei 2021, 20:56:12
Ik heb zojuist mijn defecte module nog eens bekeken, en het verhaal van vuil in de lifters is hier niet aan de orde. Alle lifters zijn gemakkelijk te bewegen. Mijn storing P1061 zou cilinder 1 betreffen, dus deze heb ik nader bekeken. De gehele lifter er met dop 14 uitgedraaid, en alles bewoog super 'smooth' en er was nergens binnenin deze lifter assemly of op de losse onderdeeltjes zelf enig vuil te zien.

(https://i.ibb.co/C1TMwJH/20210515-194932-resized.jpg) (https://ibb.co/RvVBghD)

(https://i.ibb.co/mJT2bqL/20210515-201618-resized.jpg) (https://ibb.co/nrmY6cH)

(https://i.ibb.co/WprXrjK/20210515-201832.jpg) (https://ibb.co/BKhJhFs)

(https://i.ibb.co/gFcHNzx/20210515-201904.jpg) (https://ibb.co/JFS0V59)

Ook heb ik de plunjers die door de nokkenas worden ingeduwd verwijderd, maar ook hier geen sporen van vervuiling.

(https://i.ibb.co/z40s6K3/20210515-203618.jpg) (https://ibb.co/mcMJNQn)

Wat me wel opviel is dat ik twee van de lifter dopjes er uit kan kantelen, en 6 niet. Er zit een soort seegerringetje die 'm in de bus houdt maar die deed het bij 2 stuks dus wat minder. Dit lijkt me geen oorzaak van het probleem.

(https://i.ibb.co/5vykJMs/20210515-203412.jpg) (https://ibb.co/NpPrGVW)

Voor mij is het dus nog steeds een raadsel waarom deze module is gesneuveld. Hier zullen ook meerdere specialisten tegenaan gelopen zijn, anders waren modules wel vaker gerepareerd ipv vervangen lijkt me.
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: DanielH92 op 15 mei 2021, 20:59:23
Ter info: Het artikelnummer van de module uit 2018 is als volgt (pen geschreven)
0055272426

(https://i.ibb.co/3sj1y4p/20210515-194342.jpg) (https://ibb.co/RSs2pY3)
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: DanielH92 op 15 mei 2021, 21:09:31
Hoi
Ja klopt. Draadbussen is een ander fenomeen.
Kijk maar eens. De stiften is niet het probleem. Die gaan niet vasthangen. Het onderste gedeelte waar dat veertje in zit is het probleem. Daar heeft zich vuil verzameld. Probeer maar de stiften eruit te krijgen. Stiften moeten aan de bovenkant eruit. Potje en veertje van onder.
Succes

Ik lees dit na het plaatsen van mijn bericht. 6 dopjes (of potjes) kreeg ik er niet uit, 2 wel. Wat zou dit kunnen zijn?

(https://i.ibb.co/CVqFg9j/20210515-195919.jpg) (https://ibb.co/1R3x1XC)
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: MysteryAngel op 22 mei 2021, 19:15:34

Jouw uitleg over de kennelijke niet zo ingrijpende reparatie van de MA module roept bij mij dan toch de vraag op waarom de oude module bij dealers, garage's e.d. nooit gerepareerd wordt, maar vervangen door een nieuw exemplaar van ong. 1100 eu!!
Ligt het dan ms aan de vele aantallen uren die er in de reparatie ervan gaat zitten, of ms aan de onderdelen in de module die niet leverbaar zijn?

De dealer wil natuurlijk ook zoveel mogelijk geld verdienen,
met zo min mogelijk arbeid.
Dat zal vast de voornaamste reden zijn waarom er wordt gekozen voor de "makkelijkste" oplossing.
Daarnaast is het ook een bekend probleem natuurlijk.
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: gbinsb op 23 mei 2021, 08:57:40
Toevallig parallel aan dit topic heb ik gisteren ook mijn MA unit er uit gehaald. We waren bezig met de distributie wissel en wilde toch eens naar de MA van dichtbij kijken. Ik hield namelijk bij koude motor last van stotteren rond de 2000rpm.

Vond t wel vies van binnen, dat gevoel had ik al. En er stond al een 2 oliewissel en flush op de plank.

(https://myalbum.com/photo/YF4kymkwJZHG/1k0.jpg)

Ik had 2 plunjers er uitgehaald, van cilinder 2. Aangezien die eerder foutmeldingen gaf. En inderdaad bij mij zat er in het hoedje waar het veertje ingaat vuiligheid. Alles schoon gemaakt en ontvet. In de olie gelegd en terug gemonteerd.

(https://myalbum.com/photo/oXmLskAmNyCE/1k0.jpg)

Maar helaas heeft het niet geholpen, motor loopt nu ook slecht stationair en dus nog slechter op toeren. Nogmaals de MA unit voor gevuld met olie totdat het uit de ontluchtiging gaatjes uitkwam. Maar lijkt wel of de hydraulische klepstootwerking niet goed functioneert. Ik vermoed nu, omdat veel olie er uitgelopen is dat, door de vervuiling deze niet genoeg meer zelfstandig kan vullen en druk op kan bouwen. Wellicht blijft er ergens toch nog te veel lucht tussen zitten??

Heb de deksel van de olievoorraadkamers ook opengemaakt. De pakking was erg poreus, en heb dit opnieuw met een dun randje kit opnieuw vastgezet. Overigens in deze kamers was het schoon.

(https://myalbum.com/photo/irQoAuBymHvc/1k0.jpg)

(https://myalbum.com/photo/CYieEnU32jNi/1k0.jpg)


Helaas pindakaas, maar ik bestel toch maar een nieuwe MA unit. Een quickfix bestaat denk ik niet voor  MA unit..
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: gbinsb op 25 mei 2021, 13:23:14
Ter info: Het artikelnummer van de module uit 2018 is als volgt (pen geschreven)
0055272426

(https://i.ibb.co/3sj1y4p/20210515-194342.jpg) (https://ibb.co/RSs2pY3)

Wellicht hebben ze toch weer t nummer aangepast, degene die ik krijg is art. 46342822
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: DanielH92 op 26 mei 2021, 07:58:36
Ter info: Het artikelnummer van de module uit 2018 is als volgt (pen geschreven)
0055272426

(https://i.ibb.co/3sj1y4p/20210515-194342.jpg) (https://ibb.co/RSs2pY3)

Wellicht hebben ze toch weer t nummer aangepast, degene die ik krijg is art. 46342822

Uiteindelijk lijkt het allemaal weer tot hetzelfde te leiden, ik kom volgende nummers tegen :

CROSS REFERENCES
ALFA       55257643
OE           46342822
OE           55228221
OE           55257643
OE           55266123
OE           55272426
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: 94TZT3 op 26 mei 2021, 23:33:15
Na schoonmaken lifters en geopende multiair in ultrasoonbad module weer ingebouwd. Alle problemen hierdoor opgelost.

(https://i.ibb.co/jkkDJbk/IMG-20210526-WA0000.jpg) (https://ibb.co/KxxWKbx)
(https://i.ibb.co/D8NvKg9/IMG-20210526-WA0002.jpg) (https://ibb.co/TbZ7hq4)
(https://i.ibb.co/vk7zWhh/IMG-20210526-WA0004.jpg) (https://ibb.co/CQk0y66)
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: 94TZT3 op 26 mei 2021, 23:35:35
(https://i.ibb.co/1svNv0s/20210526-112839.jpg) (https://ibb.co/KN0g05N)
(https://i.ibb.co/9nDzvcB/20210526-135703.jpg) (https://ibb.co/1Zghn7B)
(https://i.ibb.co/tLxTnHX/20210526-135733.jpg) (https://ibb.co/MBGxKg6)
(https://i.ibb.co/x3qy4Xk/20210526-135758.jpg) (https://ibb.co/nRMTW6G)
(https://i.ibb.co/yypbHLB/20210526-135804.jpg) (https://ibb.co/R0NVRL4)
(https://i.ibb.co/x1RNtHZ/20210526-135805.jpg) (https://ibb.co/7n6qd4h)
(https://i.ibb.co/7Yrv6MD/20210526-154154.jpg) (https://ibb.co/qymBPq8)
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: 94TZT3 op 26 mei 2021, 23:41:41
Het ultrasoonbad reinigt ook het inwendige waaronder kanaaltjes van de module. Zoon bad wordt ook gebruikt voor het reinigen inwendig van carburateurs et.
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: 94TZT3 op 5 juni 2021, 18:29:07
Na ultrasoonbad, reiniging hydraulische lifters en inbouw van de originele module inmiddels weer 1000 km gereden zonder ook maar een enkele hapering. Totale kosten 55 euro aan pakkingen, wasbenzine,  vloeistof voor ultrasoonbad en een spuitbus ontvetter interflon.
Conclusie: slechte werking van module wordt veroorzaakt door vervuiling. Lostrillende plunjers kan ook oorzaak zijn maar speelde bij mij niet. Het enige wat m.i. kapot kan gaan zijn de selenoids. Hier nog nergens ooit iets van gehoord. Als dit gebeurd zal er ook continu probleem zijn en zal dus wel een nieuwe module aangeschaft moeten worden.
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: Niels G60 op 6 juni 2021, 18:07:23
Citaat van: 94TZT3 op  5 juni 2021, 18:29:07
Citaat van: 94TZT3 op  5 juni 2021, 18:29:07
Het enige wat m.i. kapot kan gaan zijn de selenoids. Hier nog nergens ooit iets van gehoord. Als dit gebeurd zal er ook continu probleem zijn en zal dus wel een nieuwe module aangeschaft moeten worden.

Komt ook zeker regelmatig voor, ook bij de twin-air.
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: gbinsb op 6 juni 2021, 18:50:23
Ik kom er toch op terug om er zelf aan te gaan sleutelen wanneer je problemen heb met je MA. Nadat ik de MA unit terug heb geplaatst, blijken er 2 plunjers welke de inlaat kleppen bedienen vast te hebben gezeten. Heb origineel gereedschap gebruikt en de MA unit voor gevuld met schone olie. Ook bij eerste keer starten, olietoevoer ontlucht op de MA unit. Vermoedelijk toch te veel speling waardoor de interne stift vast stond. Op 2 cilinders een kromme inlaatklep..

Wees voorzichtig, Alfa levert denk ik dan ook niet voor niets geen onderdelen voor de MA. Is een gevoelig dingetje.
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: 94TZT3 op 7 juni 2021, 10:22:52
Bij het monteren controleren of veertje recht zit en in nokje van lange stift haakt. Dit kan door langzaam indrukken potje waar veertje in zit. Potjes kunnen ca.7 mm worden ingedrukt. Nadat alle hydraulische lifters gemonteerd zijn plunjers en veren in module plaatsen. Topdeksel nog niet monteren. Module waterpas in bankschroef zetten en kamers en toevoeren vullen met olie tot 1mm onder bovenkant module. Deksel plaatsen en gelijktijdig plunjers met veren afmonteren. Handig als je nu iemand bij je hebt want je hebt maar 2 handen terwijl 4 plunjers vastgezet dienen te worden. Met iemand bij je lukt dit uitstekend. Alle torc schroeven vastzetten. Module is nu weer volledig gemonteerd. Speciaal tool van Alfa is niet noodzakelijk. Module kan nu teruggeplaatst worden na aanbrengen nieuwe pakking multiair module. Nogmaals hydraulische lifters op gangbaarheid controleren en module terugplaatsen. Doe dit zo veel als mogelijk waterpas en start met de 2 schroeven aan de buitenkant aan de voorkant van je en laat de module dan zoveel mogelijk waterpas zakken. Als alles vastzit met oliespuit module afvullen. Hier is een nippel aanwezig op de topdeksel.
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: Timon op 1 juli 2021, 22:34:10
Even inhakend op dit topic, ik heb de beschikking gekregen over een defecte multi air unit met zo’n 120.000 km uit 2014, face lift Giulietta.  Allereerst viel me op dat er veel vervuiling en aanslag op de module zelf zit. Het afwijkende dat ik aan de module kon ontdekken is dat een van de acht plunjers niet helemaal in te drukken was en dat ook de enige plunjer was waar je het “hoedje” vanaf kon halen. Die zat dus niet meer geborgd.
Toen ik deze uit de module haalde viel het me op dat deze ook iets verder uit stak. (Zie foto).
Het is ook de enige plunjer waarbij je echt voelt en ziet dat je het veertje dat er in zit in kan drukken. Bij de andere 7 zit er geen veerweg in. Het lijkt wel alsof daar geen veertjes in zitten??

(https://i.ibb.co/Dz1S7PN/F8-D26-EA8-7-B4-D-42-F2-88-A3-567470-A61-F39.jpg) (https://ibb.co/mbRMHrm)

(https://i.ibb.co/hL4qtgK/B7-C4-D64-D-8570-44-C4-A688-7-D06-AE9949-B8.jpg) (https://ibb.co/tQvdWHb)

Iemand enig idee wat hier aan de hand is?
En hoe krijg je de andere plunjers eigenlijk open?
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: DanielH92 op 1 juli 2021, 23:30:49
Citaat van: Timon op  1 juli 2021, 22:34:10
Citaat van: Timon op  1 juli 2021, 22:34:10
En hoe krijg je de andere plunjers eigenlijk open?

Zie reactie #49 in dit topic. Die andere 4 plunjers kunnen eruit door ze iets in te drukken en weg te kantelen

https://www.clubalfaromeo.nl/forum/de-alfa-giulietta-club!/multiair-module-kapot/msg131513/#msg131513

(https://i.ibb.co/y0wL9Qg/20210515-203618.jpg) (https://ibb.co/TcVzfgP)
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: Timon op 2 juli 2021, 09:44:03
Hee thnx voor je antwoord. Ik bedoel eigenlijk hoe krijg je de andere 7 open?
Titel: Re: Multiair Module kapot. @94TZT3
Bericht door: ETH-7 op 3 juli 2021, 15:10:26

Goed om te lezen dat de MA-module eigelijk relatief eenvoudig te reparen/reinigen is. Jammer dat de Alfa specialisten de module het liefst alleen maar willen vervangen door een nieuwe. Ik ben vorige week bij de garage geweest ivm een motorstoring. (Motor lleek op drie poten te lopen, af en toe pakte hij de toeren weer op etc.)De monteur kon niet met zekerheid zeggen wat er aan de hand was maar hield het toch maar op de MA-module. Na reset proefgereden en motor liep weer goed. Echter voor hoelang kon hij niet zeggen.
Dat rijdt niet meer lekker en over 3 weken ga ik op vakantie. Ondertussen weer een paar testritjes gemaakt en de motor weer even flink laten werken. Geen problemen. De olie en filter worden elke 15 k vervangen. Het filter in de MA elke 30 k. Teleurstellend dat dit blijkbaar niet afdoende is om de boel “heel” te houden.
Ben nu van plan om een obd-scanner te kopen om onderweg bij een storing de boel te kunnen resetten en veilig door te rijden.

Zou graag in contact komen met @94TZT3 (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=5147) om te overleggen of hij een reiniging zoals omschreven in dit topic aan mijn auto zou willen doen. Ik woon in Noord-Brabant.

Groeten,
Ed.
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: free lenser op 13 juli 2021, 14:39:12
Het probleem van de multiair module is een hydraulische lifter aan de onderkant van de module. Een module heeft 8 van deze lifters, 2 per cylinder. In het onderste gedeelte van de lifter zit een veertje. Als je de module eruit hebt gehaald zijn deze lifters eenvoudig te verwijderen middels een ringsleutel maat 14. In het onderste gedeelte van een van de lifters van de cylinder die storing geeft zal nauwelijjs beweging zitten, voelbaar door hem proberen in te duwen. Zal nauwelijks bewegen t.o.v. andere lifters. P 1061 storing is van cylinder 1. P 1062 cylinder 2 etc. Cylinder 1 is distributie kant. Hier zit veel aangekoekt vuil. Lifters eruit halen en een dag in wasbenzine leggen. Lifters geheel demonteren en schoonmaken. Bovenste stiftje is zo te verwijderen, middels kloppen in de hand zal nog een stift uit het omhulsel komen. Het onderste gedeelte met veertje zal nu simpel aan de onderkant vrijkomen. In onderste gedeelte zit alles troep. Regelen is in koude toestand niet mogelijk. Is ingegeven in computer. De module heeft een aansluiting die de temperatuur van de olie meet. Als deze niet hoog genoeg is welke is ingegeven door Alfa Romeo in de computer kan de module slechts beperkt vermogen afgeven. Regelen van de cylinder die kleeft in dit gebied is nauwelijks mogelijk waardoor de motor op 3 cylinders loopt en hapert. Zodra de olie warm genoeg is volgen er vrijgaven voor de module en zijn er andere regelmogelijkheden.

Als ik het goed begrijp zijn het de kleplifters aan de onderkant van de MA die vervuild raken. Maar dat neemt toch niet de werking van de solenoid kleppen weg met als resultaat P1061 etc. fout meldingen? Dan zou ik eerder een misfire melding verwachten als de kleplifters niet meer de kleppen in kunnen drukken?  Ik heb momenteel zelf de fout melding P1064 bij koude start en net na het wegrijden (niet altijd) na een meter of 20 loopt hij weer normaal.
Zelf dacht ik aan lucht in het hydraulisch systeem, maar ook dan lijkt mij een klevende solenoid melding niet helemaal op zijn plaats en zou ik eerder een misfire verwachten.
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: DanielH92 op 13 juli 2021, 17:43:04
De melding houdt in iets met Stuck Actuator Valve, wat opzich klopt. Het is in dit geval iets mechanisch dat blijkt de klemmen/schranken/kleven, waarschijnlijk dus de uitsturende pennen aan de onderzijde. Samen met die P106X storing had ik ook geregeld P030X meldingen, dat met mislukte ontbranding te maken heeft zoals je al aangeeft.

Het begon met mij met af en toe de eerste 50m op 3 poten lopen, maar ging van kwaad tot erger tot het dagelijks gedoe was.  Daarna MA vervangen en sindsdien gaat het weer 3 jaar/30dkm helemaal top.

Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: free lenser op 13 juli 2021, 20:52:02
Ik dacht dat P106X Sticking VVA Solenoid Valve inhield, maar zeker weten doe ik dat niet. Als het inderdaad om de gehele actuator gaat is het verhaal logisch.
P030X heb ik (nog) niet gehad in 1,5 maand en 1500km.
Ik zie mijzelf alleen nog geen MA unit uit/inbouwen, dus het wordt waarschijnlijk vervangen voor mij. De oude kan ik dan op mijn gemak schoonmaken en mocht het nog eens gebeuren kan die terug geplaatst worden ipv weer een nieuwe. Dat wordt denk ik mijn plan. De garage waar ik het wil laten doen is 2 weekjes met vakantie dus ik kan er nog even over nadenken en mijzelf informeren over alle mogelijkheden voor ik het besluit maak.
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: DanielH92 op 14 juli 2021, 00:22:34
Ik doe eigenlijk al het onderhoud aan m'n Giulietta zelf, laatst zelfs de distributieriem en waterpomp zelf vervangen, maar de Multiair module heb ik na wat twijfelen toch bij specialist WimPrins laten doen.
Puur om de garantie op reparatie, het onderdeel is namelijk al €800 dus mocht er direct na de reparatie was mislopen dan heb ik garantie op de vervolgschade was mijn idee :)
Mocht de module toch nog weer eens een tweede keer stuk gaan dan doe ik het zelf, lijkt niet heel erg moeilijk te zijn.
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: MysteryAngel op 18 juli 2021, 18:16:07
Blijft soms wel een gedoe zeg met die multiair modules.
Titel: Re: Multiair Module kapot
Bericht door: Rogierr op 14 januari 2024, 02:31:46
Ik kick dit topic even.

Mijn Giuul uit 2016 ging laatst opeens op 3 pootjes lopen. Bleek de bobine kapot. Gelijk alle 4 vervangen met 4 nieuwe bougies. Daarna liep de auto weer top. Dit ging een paar km goed en toen ging ie ineens weer op 3 pootjes lopen. De auto staat nu weer bij de garage, maar is dit een MultiAir probleem? Ik heb de Euro 6 Giulietta met vernieuwde MA module. Km stand is 176k