!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Milan.M
1.880

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Giulietta: Achterste draagarm rubbers vervangen
« Gepost op: 17 februari 2022, 11:46:06 »
Een tijdje geleden viel mij op dat sommige rubbers van de achterophanging hun beste tijd wel hebben gehad.
Ik zou dit graag weer netjes willen maken, maar kan bar weinig vinden over het vervangen van draagarm rubbers op de Giulietta.

Er lijken geen OEM rubbers te worden verkocht als reparatie set, het enige dat ik kan vinden zijn powerflex rubbers en een reparatie set op deze website: Afra - GIULIETTA 940 ACHTERSTE ARM BUSHING KIT

Hoewel dit een mooie oplossing is, denk ik dat het erg arbeid intensief is:
- Draagarm demonteren
- Oude rubbers eruit halen (en daardoor vernielen)
- Nieuwe rubbers monteren (m.b.v. een hydraulische pers)
- Draagarmen monteren

En dit dan voor beide kanten, drie keer...

Is het dan misschien verstandiger om de gehele draagarm te vervangen?
Ik ben bang dat de powerflex rubbers te stug zijn, en dat hierdoor de rijkwaliteit achteruit gaat.
Het liefst blijf ik zoveel mogelijk OEM.

Om een idee te geven, hier een afbeelding van de achter ophanging van de Giulietta:
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

Reynaert98
161

  • Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
  • ***
    - Alfist
Re: Giulietta: Achterste draagarm rubbers vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2022, 13:51:00 »
Op het forum van Autolusso heb ik wel een paar dingetjes kunnen vinden. Het zou er niet nerveuzer of harder van worden. Ik denk overigens dat het vervangen van de draagarmen een vrij prijzige klus is. Dacht ooit iets gelezen te hebben dat een OEM set voor beide kanten al snel tegen de 1500- oploopt door al het aluminium.

https://www.alfaowner.com/threads/autolusso-powerflex-rear-bushes-for-giulietta.1096937/page-2#:~:text=The%20ride%20is%20still%20as%20comfortable%20as%20it%20was%20before%20and%20hasn%27t%20become%20harsher%20with%20the%20Powerflex%20bushes%2C%20which%20I%20know%20will%20last%20a%20long%20time.

https://www.alfaowner.com/threads/autolusso-powerflex-rear-bushes-for-giulietta.1096937/#:~:text=Aug%2012%2C%202017-,Right%20chaps.,-That%27s%20my%20G
*

Milan.M
1.880

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Giulietta: Achterste draagarm rubbers vervangen
« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2022, 15:23:12 »
@Reynaert98 ik ken deze topics en heb ze uiteraard doorgelezen.

Echter zie ik af van de Powerflex bushings omdat ik het risico niet wil nemen.

€1500,- voor twee nieuwe draagarmen lijkt me sterk. Ik vind de originele onderdelen online voor €400,- per kant.
Niet dat dat goedkoop is, maar een behoorlijk verschil met €1500 haha
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

Reynaert98
161

  • Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
  • ***
    - Alfist
Re: Giulietta: Achterste draagarm rubbers vervangen
« Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2022, 18:25:38 »
Begrijpelijk. Het monteren en vervolgens weer loshalen als het te stug is zal ook niet echt goedkoop zijn. Die 1500- zal dan wel voor het subframe oid zijn geweest. Geen idee meer hoe ik op dat bedrag kom.

Zijn de facelift draagarmen van MY2016 toevallig ook ergens te krijgen?
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulietta: Achterste draagarm rubbers vervangen
« Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2022, 21:20:03 »
heeft de facelift andere armen?
*

Reynaert98
161

  • Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
  • ***
    - Alfist
Re: Giulietta: Achterste draagarm rubbers vervangen
« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2022, 11:26:50 »
heeft de facelift andere armen?

De draagarmen zelf verschillen niet volgens mij. De rubbers die erin geperst zijn echter wel en zouden ook beter ingevet moeten zijn dan de rubbers uit eerdere modellen.
*

ArjanB
2.004

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Giulietta: Achterste draagarm rubbers vervangen
« Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2022, 15:55:03 »
Joel (JTD-performance) heeft laatst bij een Giulietta alle onderstelrubbers vervangen voor PU, voor en achter en ook beide stabilisatorstangen en hij zei dat het een enorme klus was.
Zijn ervaring was dat het gevoel met onderstel er flink beter van geworden was, maar die Giulietta had ook Eibach dempers dus voelt sowieso strakker aan.

Maar ook als je alles standaard zou willen houden, wil je slijtende rubbers wel vervangen - hoeveelheid werk blijft zelfde. Lastig; je zou onderdelenlijn of zo in de gaten kunnen houden voor een sloop-Guul met weinig kilometers en jaren ervaring.
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP