!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Reynaert98
161

  • Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
  • ***
    - Alfist
Novitec of Bilstein?
« Gepost op: 15 mei 2023, 18:35:17 »
Hallo allemaal,

aankomende zomer ben ik van plan om bij H&S de Juul te verlagen. Alhoewel het huidige sportonderstel met Sachs niet verkeerd is filtert het oneffenheden wel erg slecht en vind ik de auto te veel hellen in bochten. Sinds kort hebben ze de Bilstein B6 en B8 dempers ook op voorraad. Ik heb al wat op het forum lopen neuzen maar niet echt concrete antwoorden kunnen vinden qua rijervaring. Bij deze dus de vraag; wie heeft er ervaring met de Novitec Stradale schroefset of Bilstein met Eibach combinatie onder zijn Giulietta? Hoe zit het met comfort, drempels en stuurgedrag?

H&S zal ik ook nog contacten voor advies maar hoor ook graag de meningen van anderen!
*

Niels G60
436

  • Type Alfa: Alfa 155/147
  • ****
    - Senior Alfist
    • van Doorn en Top Nijkerkerveen
Re: Novitec of Bilstein?
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2023, 19:14:40 »
Novitec Schroefset, doet een Giul heel goed.

Mijn broer heeft er een, met de schroefset en de 19 inch Ti wielen en dat ding blijft een genot om mee te rijden! :)

2.0 TCT diesel, vorig jaar nog meer naar Spanje geknald in een ruk, maar je stapt uit alsof je in Nederland ergens heen rijdt.

Lekker strak, maar niet te stuk of on comfortabel. Wij monteren de Novitec setjes sws veel. niet alleen op Giulietta
www.vandoornentop.nl

Alfa 155 2.0 16V EVO4 R Seq
Abarth Punto EVO SuperSport Stage 4
Fiat Grande Punto Sport T-Jet Stage 2
*

ArjanB
2.022

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Novitec of Bilstein?
« Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2023, 20:43:23 »
Zoveel mensen zoveel meningen.
Ik had op mijn vorige QV de Novitec Corse+ instelbare schroefset en die vond ik erg tegenvallen qua demping. Auto sloeg veel te ver door bij op- en afrijden drempels, moest in hardste stand om carrosserie bewegingen goed onder controle te krijgen. Was geen oude set, had de voorpoten onder garantie nog nieuw gekregen. Wel kanttekening: set stond in hoogste stand om te voorkomen dat de bodem steeds over de grond schraapte (bol wegdek, inrit inrijden) en dat heeft ook invloed op werking demper.

Mijn huidige QV heeft Eibach met (ook nieuwe) oem schokdempers en dat rijdt het stuk  strakker, zowel op drempels alsook op snelweg.
Ik heb ook contact gehad met Madeno, zij leveren een revalved versie van de B6/B8. Wat Leo zegt is dat de B6/B8 wel strakker zijn dan de standaard demper maar comfortabeler dan de QV demper. Dat zou best kunnen, maar weet niet of iemand dat kan bevestigen - meesten die op Bilstein overstappen, komen van dempers die al veel ervaring hebben (of zelfs versleten) dus geen goed vergelijk. Die Madeno dempers zijn wel heel prijzig...

Ik heb geen ervaring met de Stradale, maar Corse+ zou ik je dus niet kunnen adviseren, Eibach zeker wel. Maar... niets zo persoonlijk als wat je zelf fijn vindt rijden... Mag van mij best stevig, maar vind een ander misschien weer te strak. Rijd je vaak over slecht wegdek (België, Italië, of een wijk in NL met heel veel drempels)  dan zijn je wensen wellicht ook anders dan wanneer je veel over goed wegdek rijdt.
Mocht je willen proef rijden, dat mag dat (ik woon regio Eindhoven)

Mooiste zou instelbare dempers zijn, vanuit interieur in hardheid in te stellen zoals moderne hot hatches wel hebben, maar dat is er niet (zou anders ook heel prijzig worden).
Succes met afweging!
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

Reynaert98
161

  • Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
  • ***
    - Alfist
Re: Novitec of Bilstein?
« Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2023, 21:02:46 »
Zoveel mensen zoveel meningen.
Ik had op mijn vorige QV de Novitec Corse+ instelbare schroefset en die vond ik erg tegenvallen qua demping. Auto sloeg veel te ver door bij op- en afrijden drempels, moest in hardste stand om carrosserie bewegingen goed onder controle te krijgen. Was geen oude set, had de voorpoten onder garantie nog nieuw gekregen. Wel kanttekening: set stond in hoogste stand om te voorkomen dat de bodem steeds over de grond schraapte (bol wegdek, inrit inrijden) en dat heeft ook invloed op werking demper.

Mijn huidige QV heeft Eibach met (ook nieuwe) oem schokdempers en dat rijdt het stuk  strakker, zowel op drempels alsook op snelweg.
Ik heb ook contact gehad met Madeno, zij leveren een revalved versie van de B6/B8. Wat Leo zegt is dat de B6/B8 wel strakker zijn dan de standaard demper maar comfortabeler dan de QV demper. Dat zou best kunnen, maar weet niet of iemand dat kan bevestigen - meesten die op Bilstein overstappen, komen van dempers die al veel ervaring hebben (of zelfs versleten) dus geen goed vergelijk. Die Madeno dempers zijn wel heel prijzig...

Ik heb geen ervaring met de Stradale, maar Corse+ zou ik je dus niet kunnen adviseren, Eibach zeker wel. Maar... niets zo persoonlijk als wat je zelf fijn vindt rijden... Mag van mij best stevig, maar vind een ander misschien weer te strak. Rijd je vaak over slecht wegdek (België, Italië, of een wijk in NL met heel veel drempels)  dan zijn je wensen wellicht ook anders dan wanneer je veel over goed wegdek rijdt.
Mocht je willen proef rijden, dat mag dat (ik woon regio Eindhoven)

Mooiste zou instelbare dempers zijn, vanuit interieur in hardheid in te stellen zoals moderne hot hatches wel hebben, maar dat is er niet (zou anders ook heel prijzig worden).
Succes met afweging!

Corse+ vind ik zelf net te prijzig, zie ze overigens ook niet meer in de webshop staan dus die vallen sowieso af. Onder mijn MiTo wel Eibach gehad i.c.m. Koni's. Die waren net iets strakker dan de standaard dempers. Auto werd vooral erg stoterig met klinkers, gaten in de weg etc. Vraag me dan echt af hoe goed de Bilsteins dan zijn afgestemd op Eibach veren.

Mocht ik voor de Novitecs gaan ben ik waarschijnlijk ook niet van plan lager te gaan dan 40mm. @Niels G60 zijn er meerdere die hem op de hoogste stand laten staan? Is er dan sprake van doorslaan?
*

GTlife
389

  • Type Alfa: GT 937 & Brera
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
  • Less yap, more brap
Re: Novitec of Bilstein?
« Reactie #4 Gepost op: 15 mei 2023, 21:23:27 »
Ik heb zelf een setje Novitec stradale onder mijn GT en het bevalt erg goed. Natuurlijk wel strak maar niet te. Een echte klinkerweg doe ik niet voor de lol maar is uit te houden. Verder een erg fijn weggedrag dus ik zou het aanraden 👍🏼

Ik heb hem niet erg laag staan dus zit nooit meer de bodem op straat, maar ik doe ook altijd rustig en voorzichtig met drempels
*

Posthumus
233

  • Type Alfa: 159
  • ***
    - Alfist
Re: Novitec of Bilstein?
« Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2023, 21:49:40 »
Kan het zijn dat ik bijna nooit meer iemand hoor over Koni?

Heb zelf altijd prima ervaringen gehad met Koni geel onder mijn 145 en 155.
155 2.0 TS 8v '94
156 2.0 TS '99 (G3)
156 SW 2.0 TS '01
145 1.9 JTD '01
GT 1.8 TS '05
156 SW 1.9 JTD 8v '05
159 SW 1.7 TBi '09
*

-Battle-
401

  • Type Alfa: Giulietta QV LE nr474
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Novitec of Bilstein?
« Reactie #6 Gepost op: 16 mei 2023, 13:10:45 »
Ik heb op mijn 1.4ma met de eibach veren en originele dempers gereden en daarna met de eibach veren en de B6 dempers gereden. Qua comfort vond ik de B6 gewoon goed, niet veel stugger of harder dan origineel. De wegligging was wel een stuk beter met de B6 dan de originele dempers, het reed echt strak en stuurde heerlijk  :)  Ik moet wel zeggen dat de originele dempers 160.000km oud waren dus die hadden hun beste tijd natuurlijk ook wel gehad.
Nu: Giulietta QV Launch Edition #474
Had: Giulietta 1.4MA
Had: 156 sportwagon 1.9JTD
Had: 147 2.0 twinspark.
*

Niels G60
436

  • Type Alfa: Alfa 155/147
  • ****
    - Senior Alfist
    • van Doorn en Top Nijkerkerveen
Re: Novitec of Bilstein?
« Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2023, 21:22:30 »
Nee van alle sets die wij gemonteerd hebben, staan ze niet in de hoogste stand.

Het oog wilt ook wat zeg maar ;) Haha. Maar in de hoogste stand is de set uiteraard wel het meest stug, want de veer staat helemaal opgedraaid.

Zelf zou ik echter nooit kiezen voor alleen veren op standaard dempers, en zeker geen oudere dempers. Die dempers zijn daar simpel weg niet voor gemaakt. Max 30mm gaat nog wel, maar ik vindt het kwa rijden helemaal niets.

Dan zou ik zeker kijken naar een Bilstein of Koni optie.
www.vandoornentop.nl

Alfa 155 2.0 16V EVO4 R Seq
Abarth Punto EVO SuperSport Stage 4
Fiat Grande Punto Sport T-Jet Stage 2
*

Reynaert98
161

  • Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
  • ***
    - Alfist
Re: Novitec of Bilstein?
« Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2023, 18:49:40 »
Dan gaat de voorkeur denk ik uit naar een set Bilsteins met Eibach veren. In verhouding net zo duur als de Novitecs incl. nieuwe toplagers en aanslagrubbers. Mijn lokale bandenspecialist heeft volgens mij wel wat ervaring met het verlagen en vervangen van dempers en veren. Binnenkort ook maar even contacten, dat is voor mij iets handiger dan op en neer rijden naar Almere.

Uit een aantal oudere posts ook gelezen dat de uitlijning na verlagen nogal een draak kan zijn. Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden en door kan geven aan de uitlijner?
*

Robert69
1.426

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Novitec of Bilstein?
« Reactie #9 Gepost op: 20 mei 2023, 13:13:50 »
Dan gaat de voorkeur denk ik uit naar een set Bilsteins met Eibach veren. In verhouding net zo duur als de Novitecs incl. nieuwe toplagers en aanslagrubbers. Mijn lokale bandenspecialist heeft volgens mij wel wat ervaring met het verlagen en vervangen van dempers en veren. Binnenkort ook maar even contacten, dat is voor mij iets handiger dan op en neer rijden naar Almere.

Uit een aantal oudere posts ook gelezen dat de uitlijning na verlagen nogal een draak kan zijn. Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden en door kan geven aan de uitlijner?

Stelbouten op de achteras. Schijnt niet bij iedereen bekend te zijn
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Reynaert98
161

  • Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
  • ***
    - Alfist
Re: Novitec of Bilstein?
« Reactie #10 Gepost op: 14 juli 2023, 18:12:41 »
Inmiddels contact gehad met H&S. Ze raden zelf de Novitecs aan alleen zitten ze zelfs in september al zo goed als volgeboekt. Dan nog maar even door met de huidige dempers tot begin volgend jaar
*

Bottas
946

  • *****
    - Super Alfist
Re: Novitec of Bilstein?
« Reactie #11 Gepost op: 14 juli 2023, 19:04:49 »
Waarom zouden ze Novitec aanraden?
*

Rogierr
102

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TCT
  • ***
    - Alfist
Re: Novitec of Bilstein?
« Reactie #12 Gepost op: 10 juni 2024, 22:54:44 »
Weet iemand hier of je Bilstein B4 standaard onder een Giulietta TCT met sportonderstel kunt monteren?  Of zijn hier aangepaste B4’s voor? Origineel zijn er namelijk best veel verschillen tussen de uitvoeringen.