!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Trompke
72

  • Type Alfa: Giulietta QV
  • **
    - Junior Alfist
  • Giulietta QV - stage 1
Re: Panorama Schuifdak niet meer dicht
« Reactie #30 Gepost op: 8 juli 2019, 14:51:14 »
Ben nog niet weer in de gelegenheid geweest om alles weer los te maken.
Hopelijk over 2 weken weer aantal dagen vrij. Dan meld ik me als ik meer weet.
*

Trompke
72

  • Type Alfa: Giulietta QV
  • **
    - Junior Alfist
  • Giulietta QV - stage 1
Re: Panorama Schuifdak niet meer dicht
« Reactie #31 Gepost op: 31 juli 2019, 11:52:07 »
Zojuist weer tijd gehad om met het panoramadak bezig te gaan en zoals het nu lijkt, is het probleem opgelost.

Wat ik vorige keer niet gedaan heb, is de rails er uit pakken, dat is heel simpel door 4 schroefjes er uit te halen en heb je zo de rail er uit. Uiteraard wel eerst het raam losmaken van de geleider en de geleider er uit halen.


Dan heb je dit in de hand:

En dit gat blijft over:


Nu is het veel makkelijker alles schoon te krijgen en neem ook alle hoekjes mee dmv een puntig voorwerp zoals een spijker door de hoekjes te halen.

Ik kon merken wanneer ik de geleider even handmatig in de rail heen en weer deed, het toch allemaal niet heel soepel heen en weer ging en nu met het nieuwe vet, gaat het zo soepel als wat!


Wat overbleef was calibreren en het was bij mij opgelost (hopelijk ook voor langere tijd)

Dus conclusie; zelfs na het schoonmaken en invetten met wit spuitvet, gaat het nog niet zo soepel als met het “speciale” dakraamvet.
Top spul!

Hoop dat je hier wat aan hebt, eventueel wil ik iemand er wel mee helpen indien nodig.
(Ergens onder de rook van Joure)

Succes!
*

PG Giulietta
262

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA TCT
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Panorama Schuifdak niet meer dicht
« Reactie #32 Gepost op: 3 augustus 2019, 10:08:32 »
Dank @Trompke voor het delen van de tips (en foto's) daar hebben we wat aan!
Helaas is Joure wat ver, maar ga ik tzt zelf aan de slag wat later deze zomer om het op te lossen. Moet met jouw beschrijving wel lukken.
Alfa Giulietta 170 pk TCT, Nero Etna, Panorama dak, vol rood leer, 18 inch
*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Panorama Schuifdak niet meer dicht
« Reactie #33 Gepost op: 22 april 2020, 23:32:29 »
Duidelijke foto’s en tips. Top! Bij mij ging het dak niet meer vloeiend open en dicht. Achterste geleiders schoon gemaakt en vooral rechts was er toch wel wat vuil in de rails gekomen. Werkt nu weer soepel.
*

loeki
169

  • Type Alfa: giulietta
  • ***
    - Alfist
Re: Panorama Schuifdak niet meer dicht
« Reactie #34 Gepost op: 26 april 2020, 13:09:01 »
Trompke hoelang heb je overgedaan de demontage en opzetten van de panorama schuifdak.
De mijne kraakt net of die ergens tegen aan schuift. Ik durf zelf niet te demonteren.
Is er iemand die eventueel me kan helpen uit raad tegen betaling.
Waar woon je zelf . Ik woon zelf in het oosten in Hengelo ov
*

Trompke
72

  • Type Alfa: Giulietta QV
  • **
    - Junior Alfist
  • Giulietta QV - stage 1
Re: Panorama Schuifdak niet meer dicht
« Reactie #35 Gepost op: 26 april 2020, 20:18:37 »
Waarschijnlijk zit er idd troep in de rail of loopt het spul droog. Ben er ergens tussen uurtje en anderhalf uur mee bezig geweest denk ik.  Had van te voren al nieuwe geleiders besteld, achteraf had dat misschien niet eens gehoeven.
Ik kom uit de buurt van Joure/Lemmer, wil je best helpen maar dan moet je even stukje rijden.
*

loeki
169

  • Type Alfa: giulietta
  • ***
    - Alfist
Re: Panorama Schuifdak niet meer dicht
« Reactie #36 Gepost op: 28 april 2020, 14:16:22 »
Heb zelf geprobeerd met witte vaseline het lijk me zo dun volgens mij dan krijgt je nog meer rommel.
Als me dan nog niet lukt dan ga ik naar de garage om het te repareren .
Ben benieuwd wat me het gaat kosten.
Joure/lemmer is me iets te ver. Maar bedankt voor het aan bod Trompke.
     
*

loeki
169

  • Type Alfa: giulietta
  • ***
    - Alfist
Re: Panorama Schuifdak niet meer dicht
« Reactie #37 Gepost op: 17 mei 2020, 14:41:12 »
De mijne gaat nu soepel heb eerst de geleiders goed schoon gemaakt met een stukje lapje .
En daarna met WD-40 Hoogwaardig wit lithiumspuitvet de geleiders gespoten tot helemaal naar binnen.
En het werk perfect heb ook de stabilisator rubbers ingespoten en het kraakt niet meer als ik over een drempel rijd.
Laat me weten of bij jullie ook werkt.
*

PG Giulietta
262

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA TCT
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Panorama Schuifdak niet meer dicht
« Reactie #38 Gepost op: 8 juni 2020, 11:00:21 »
Bij mij blijft het dak helaas een zorgen kindje.
Van alles al gedaan, demontage, schoonmaken, special panoramadak vet (van BMW) er in, etc. maar de zekering blijft doorbranden.
Op de een of andere manier ergens net te veel weerstand wat 'm doet doorbranden  (en die zekering zit dus op een heel lastig plekje achterin de auto verstopt).
Ook nieuwe geleiders gekocht, maar die pasten niet goed helaas.

Dit weekend weer herhaald, nog een keer en dan zet ik er misschien een iets zwaardere zekering in.
Alfa Giulietta 170 pk TCT, Nero Etna, Panorama dak, vol rood leer, 18 inch
*

RenéQV
449

  • ****
    - Senior Alfist
Re: Panorama Schuifdak niet meer dicht
« Reactie #39 Gepost op: 14 augustus 2020, 18:18:13 »
Vandaag ook even mee bezig geweest, dak ging niet meer dicht zonder mee te helpen. Wat opviel is dat de achterste  brackets sterk naar voren helde met sluiten, zou niet mogen. Euvel was al snel duidelijk, het voorste nokje op het bracket was half weggeroest waardoor het glijblokje eraf is geschoten en verpulverd is aan beide zijden, Die nokjes staan altijd vol in het water als het heeft geregend dus is niet echt vreemd na 9,5 jaar. Ik woon gelukkig 500 meter bij Tuynder vandaan en die had een setje brackets op voorraad. Rails ook maar gelijk eraf gehaald, goed schoon gemaakt, ingevet en nieuwe brackets erin geschoven, sluit weer als een zonnetje. Heb een foto bijgevoegd met part nummers mocht iemand ze ooit eens nodig hebben, is wat makkelijker bestellen


free foto site
Giulietta QV Bianco Ghiacio
*

ABE
24

  • Type Alfa: Giulietta 2017 1.4 MA TCT
  • *
    - Startende Alfist
Re: Panorama Schuifdak niet meer dicht
« Reactie #40 Gepost op: 2 september 2020, 13:40:13 »
Ik had dezelfde problemen. Dak ging een stukje dicht maar daarna ging ie weer automatisch open. De dealer dacht dat de geleiders gesmeerd moesten worden maar uiteindelijk bleek de electriciteitskabel doorgesleten te zijn! De auto is pas 2,5 jaar oud!! Gelukkig viel de reparatie nog in de garantieperiode want anders was ik € 700,- lichter geweest.
*

ArjanB
1.979

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Panorama Schuifdak niet meer dicht
« Reactie #41 Gepost op: 2 september 2020, 14:35:49 »
Citaat van: ABE op  2 september 2020, 13:40:13
Citaat van: ABE op  2 september 2020, 13:40:13
Ik had dezelfde problemen. Dak ging een stukje dicht maar daarna ging ie weer automatisch open. De dealer dacht dat de geleiders gesmeerd moesten worden maar uiteindelijk bleek de electriciteitskabel doorgesleten te zijn! De auto is pas 2,5 jaar oud!! Gelukkig viel de reparatie nog in de garantieperiode want anders was ik € 700,- lichter geweest.

wat vreemd, nog nooit eerder gehoord!
Wat was de oorzaak van deze slijtage? Lijkt mij dat de oorzaak weggenomen moet worden, anders heb je straks weer hetzelfde? En is ook iets voor ons om op te letten misschien.
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP