Club Alfa Romeo
Alfa Romeo Types => De Alfa Giulietta club => Topic gestart door: davyvanmegen op 23 mei 2018, 08:44:29
-
Beste Alfisten,
Vorig jaar heb ik mijn Giulietta uit 2010 met een panorama schuifdak gekocht. In het begin werkte hij perfect. Maar na een aantal maanden merkte ik dat het dak steeds langzamer dicht ging, en uiteindelijk kwam er een moment dat hij vast liep en gewoon weer helemaal open ging toen ik hem probeerde dicht te doen. Vervolgens heb ik hem dichtgekregen door het dak mee te helpen duwen. Vervolgens heb ik hem heel de winter niet meer open gedaan. Deze zomer heb ik het weer geprobeerd, en hij deed het weer perfect! Echter na een paar weken had ik weer hetzelfde probleem. Weet iemand misschien hoe ik dit kan verhelpen?
Alvast bedankt.
Groeten,
Davy
-
Geleiderails smeren. Dan loopt hij weer als een zonnetje.
-
De mijne gaat normaliter ook moeilijk dicht.
Ik heb wd40 erop gedaan. Ik kan zeggen dat het er wel beter van geworden is. Hij gaat iig niet meer open wanneer ik hem dicht doe en sneller dicht.
-
Ik zou eerder een echte silliconenspray gebruiken.
-
Thanks allemaal voor het advies, ik ga het proberen
-
Wij hebben ook de rails met WD40 ingespoten;
daarna een paar keer open en dicht doen, soms een beetje met de hand helpen.
(gaat met 2 personen iets gemakkelijker)
-
De mijne gaat normaliter ook moeilijk dicht.
Ik heb wd40 erop gedaan. Ik kan zeggen dat het er wel beter van geworden is. Hij gaat iig niet meer open wanneer ik hem dicht doe en sneller dicht.
WD40 is echt de verkeerde keuze voor een item als dit.
Je moet iets als waterresistante vet gebruiken.
Wd40 is water resistant maar is een te dunne vetsubstantie.
-
Had hetzelfde, helemaal in de winter. Best vervelend als je de auto parkeert, het vriest en het dakraam gaat niet dicht. :-[
Bij de garage hadden ze er weer wat extra zuurvrije vaseline in de rails gestopt en het werkt weer als een zonnetje!
-
Ik heb hetzelfde gehad. Bleek een doorgebrande stop (dat is vast niet het juiste woord) te zijn.
Je kan hem handmatig dichtdraaien van binnen uit!
-
@Tommelot,
Hoe werkt dat handmatig dichtdraaien van binnenuit?
Leg eens uit graag
-
ik zou koper vet gebruiken , zeer goed bestand tegen vocht e.d
-
@Tommelot,
Hoe werkt dat handmatig dichtdraaien van binnenuit?
Leg eens uit graag
Bij je reservewiel hoort een soort dun metalen slinger te ,zitten. Midden in het plafond het dopje verwijderen en met de slinger daar in het dak dicht draaien.
-
Thanks, weer wat geleerd!
-
Thanks allemaal voor het advies, ik ga het proberen
Is het je inmiddels gelukt, en wat bood uiteindelijk soelaas? Ben wel benieuwd! ;D
-
Thanks allemaal voor het advies, ik ga het proberen
Is het je inmiddels gelukt, en wat bood uiteindelijk soelaas? Ben wel benieuwd! ;D
Jazeker, heb hem ingesmeerd met siliconen spray, hij werkt nu beter maar ik kan nogsteeds niet zeggen dat hij echt moeiteloos en perfect dicht gaat.
-
Vaak gaat het dak minder goed open en dicht doordat de achterste geleideblokjes niet meer soepel in de rails heen en weer gaan. Wat zeker zal helpen is het dak demonteren (4 torx schroefjes in de geleiders) en de achterste geleiders uit de rails halen. De rails goed smeren en de blokjes iets afslijpen. (Zelf haal ik die blokjes langs de slijpsteen) Daarna alles weer netjes terug monteren en je zult zien dat het dak nu veel soepeler gaat. Succes!
-
sommige kunststoffen zwellen op of worden bros wanneer met verkeerde middellen gesmeerd wordt
-
@Tommelot (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=3072),
Hoe werkt dat handmatig dichtdraaien van binnenuit?
Leg eens uit graag
Bij je reservewiel hoort een soort dun metalen slinger te ,zitten. Midden in het plafond het dopje verwijderen en met de slinger daar in het dak dicht draaien.
En daar sta je dan, terugkomend van Viva Italia, dak open wat niet dicht wil, donkere wolken in aantocht.
Dit topic gevonden, koffer open... zit uitgerekend deze slinger er niet bij...
Handmatig aanduwen werkte ook niet.
Gelukkig SHIT - na een minuutje wachten nog eens geprobeerd (na al meerdere eerdere pogingen) en gelukkig sloot het dak, moeizaam en langzaam, nu wel. Moest wel met de hand de winddeflector naar beneden duwen maar het is gelukt :-)
Dus mensen met een open dak: controleer of je de benodigde slinger hebt!
-
Ondanks smeren met sileconen spray ging het dak hier steeds stroever, en kregen het niet meer dicht.
Gisteren deed het dak helemaal niets meer helaas. Ook geen slinger mee bij het reservewiel, maar gelukkig zelf wel een goed passende imbus sleutel in de schuur.
Hoe nu verder, ik denk (hoop) dat de zekering door is - die zou ergens links achter onder de bekleding moeten zitten - gisteren in het donker zo snel nog niet gevonden. Iemand een tip?
Volgende stap lijkt me het demonteren van het dak zoals hierboven door Alfamaus beschreven.
-
Vandaag gelukt dit op te lossen.
Zie ook andere topic over de locatie van de zekering.
Toen die vervangen was deed alles het weer, en aan de slag gegaan om de geleiders weer doepel te krijgen.
Ik heb de achterste 2 er uit gehaal, schoon gemaakt, licht opgeschuurd en met sileconenpray weer er in. Alles loopt weer als een zonnetje. !
(https://i.ibb.co/ZY4gFmv/6-C977-DEC-7-C01-4-E2-C-A10-F-FD2-C30448-D70.jpg) (https://ibb.co/RBr6syt)
(https://i.ibb.co/FXR9B89/E9-B06-A57-9-FFB-4165-92-C6-1-AAC1-C4505-A1.jpg) (https://ibb.co/r3DgZ5g)
(https://i.ibb.co/mB8NHDw/6-BE648-E7-6884-46-C0-99-D8-E3-D7-F73-B5342.jpg) (https://ibb.co/j5RJL62)
-
ik ben afgelopen week ook ermee bezig geweest.
Strips eraf gehaald - zitten vast geklikt, dus kun je omhoog wippen aan de voorkant en zo naar achter toe omhoog halen.
Helaas zal er weinig vuil in, maar toch alles goed schoon gemaakt en van nieuw vet voorzien en met effect: het dak loopt weer soepel open en dicht ipv dat ik die met de hand moet helpen.
(https://i.imgur.com/NrS4Hlv.jpg)
Let wel op bij terug monteren dat de rand van de strip netjes in het 'gootje' van rubberen afdichting valt die tussen strip en glazen dak zit, zie ook foto hierboven.
En dat de metalen clips in het dak worden gezet (bij mij zaten er een aantal aan de strip, waar ze vervolgens uit vallen).
Laatste tip: om de strips eruit te halen en terug te monteren, moet het dak gesloten zijn.
-
Mooi klusje toch Arjan?
Geeft in ieder geval voldoening om dit zelf te doen, en dat alles daarna weer goed werkt!
-
Mijn dakraam gaat soepel open en dicht. Maar als je hem dicht doet, op het aller laatste moment springt hij weer open. Zegmaar de beveiliging alsof er wat tussen zit.
Heb de geleiders al vervangen, rail schoon gemaakt en opnieuw ingevet.
Iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn? Zie verder geen rare dingen oid.
-
Kijk even in het instructie boeje.
Daar staat beschreven hoe je het dak weer kunt calibreren.
-
Dit is helaas bij mij niet de oplossing.
-
Ik vind de beschrijving in het boekje ook nogal vaag;
en als je exact volgt wat er staat blijft het dak steeds weer open gaan als het bijna dicht is.
Met steeds klein beetje indrukken lukte het mij wel dan wel om het dak dicht te krijgen, en vanaf daar dan calibreren.
Dus beetje trial and error, blijven proberen dus. Een andere oplossing zou ik zo 1-2-3 niet weten.
-
Misschien heb je aan onderstaande bijlages wat.
Ik heb hetzelfde aan de hand gehad.
Met de hand de glasplaat 'helpen' hielp meestal niet.
Wat wel wilde helpen is met de hand de winddeflector naar beneden drukken tot op het laatste moment - dan hoeft de glazen ruit dat niet te doen, wat minder weerstand betekent.
uiteindelijk is het bij mij opgelost, ik heb twee dingen gedaan:
1. strips eraf, alles schoonmaken en opnieuw invetten
2. accu polen goed vastgezet (zaten niet goed vast, ik kreeg ook de hele riedel foutmeldingen 'stuurbekrachtiging niet beschikbaar etc etc).
Dus wellicht is het voor jou ook raadzaam om accupool bevestiging, en/of capaciteit van de acuu te controleren.
-
Bedankt voor de reacties.
In bovenstaande bijlage staat een andere procedure dan in het instructieboekje voor kalibreren.
In de bijlage moet je de knop “dicht” 10 sec indrukken en in het boekje knop “open”.
Meest logische lijkt mij knop “open”.
-
Je kunt beide proberen.
Maar als die niet goed sluit, gaat calibreren niet helpen vrees ik
-
@Trompke (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=4019) , ben benieuwd of je wat verder bent gekomen met het dak.
Je had speciaal vet besteld - heeft dat iets geholpen?
Ben het met je eens dat het doorslaan van de zekering iets met te veel weerstand te maken moet hebben, of kan het zijn dat er een aanslag palletje is, waardoor het dak op de halve stand stopt (wat ook moet), maar dat daardoor er een kleine stroomverbruik piek is?
Hoor het graag.
-
Ben nog niet weer in de gelegenheid geweest om alles weer los te maken.
Hopelijk over 2 weken weer aantal dagen vrij. Dan meld ik me als ik meer weet.
-
Zojuist weer tijd gehad om met het panoramadak bezig te gaan en zoals het nu lijkt, is het probleem opgelost.
Wat ik vorige keer niet gedaan heb, is de rails er uit pakken, dat is heel simpel door 4 schroefjes er uit te halen en heb je zo de rail er uit. Uiteraard wel eerst het raam losmaken van de geleider en de geleider er uit halen.
Dan heb je dit in de hand:
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190731/2b321e4324a313588ef00f3738dc9a00.jpg)
En dit gat blijft over:
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190731/331d330fe2df27d3b3bad8eace0563e8.jpg)
Nu is het veel makkelijker alles schoon te krijgen en neem ook alle hoekjes mee dmv een puntig voorwerp zoals een spijker door de hoekjes te halen.
Ik kon merken wanneer ik de geleider even handmatig in de rail heen en weer deed, het toch allemaal niet heel soepel heen en weer ging en nu met het nieuwe vet, gaat het zo soepel als wat!
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190731/be3870e1a3aa8ce85d03a1166776d5e3.jpg)
Wat overbleef was calibreren en het was bij mij opgelost (hopelijk ook voor langere tijd)
Dus conclusie; zelfs na het schoonmaken en invetten met wit spuitvet, gaat het nog niet zo soepel als met het “speciale” dakraamvet.
Top spul!
Hoop dat je hier wat aan hebt, eventueel wil ik iemand er wel mee helpen indien nodig.
(Ergens onder de rook van Joure)
Succes!
-
Dank @Trompke (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=4019) voor het delen van de tips (en foto's) daar hebben we wat aan!
Helaas is Joure wat ver, maar ga ik tzt zelf aan de slag wat later deze zomer om het op te lossen. Moet met jouw beschrijving wel lukken.
-
Duidelijke foto’s en tips. Top! Bij mij ging het dak niet meer vloeiend open en dicht. Achterste geleiders schoon gemaakt en vooral rechts was er toch wel wat vuil in de rails gekomen. Werkt nu weer soepel.
-
Trompke hoelang heb je overgedaan de demontage en opzetten van de panorama schuifdak.
De mijne kraakt net of die ergens tegen aan schuift. Ik durf zelf niet te demonteren.
Is er iemand die eventueel me kan helpen uit raad tegen betaling.
Waar woon je zelf . Ik woon zelf in het oosten in Hengelo ov
-
Waarschijnlijk zit er idd troep in de rail of loopt het spul droog. Ben er ergens tussen uurtje en anderhalf uur mee bezig geweest denk ik. Had van te voren al nieuwe geleiders besteld, achteraf had dat misschien niet eens gehoeven.
Ik kom uit de buurt van Joure/Lemmer, wil je best helpen maar dan moet je even stukje rijden.
-
Heb zelf geprobeerd met witte vaseline het lijk me zo dun volgens mij dan krijgt je nog meer rommel.
Als me dan nog niet lukt dan ga ik naar de garage om het te repareren .
Ben benieuwd wat me het gaat kosten.
Joure/lemmer is me iets te ver. Maar bedankt voor het aan bod Trompke.
-
De mijne gaat nu soepel heb eerst de geleiders goed schoon gemaakt met een stukje lapje .
En daarna met WD-40 Hoogwaardig wit lithiumspuitvet de geleiders gespoten tot helemaal naar binnen.
En het werk perfect heb ook de stabilisator rubbers ingespoten en het kraakt niet meer als ik over een drempel rijd.
Laat me weten of bij jullie ook werkt.
-
Bij mij blijft het dak helaas een zorgen kindje.
Van alles al gedaan, demontage, schoonmaken, special panoramadak vet (van BMW) er in, etc. maar de zekering blijft doorbranden.
Op de een of andere manier ergens net te veel weerstand wat 'm doet doorbranden (en die zekering zit dus op een heel lastig plekje achterin de auto verstopt).
Ook nieuwe geleiders gekocht, maar die pasten niet goed helaas.
Dit weekend weer herhaald, nog een keer en dan zet ik er misschien een iets zwaardere zekering in.
-
Vandaag ook even mee bezig geweest, dak ging niet meer dicht zonder mee te helpen. Wat opviel is dat de achterste brackets sterk naar voren helde met sluiten, zou niet mogen. Euvel was al snel duidelijk, het voorste nokje op het bracket was half weggeroest waardoor het glijblokje eraf is geschoten en verpulverd is aan beide zijden, Die nokjes staan altijd vol in het water als het heeft geregend dus is niet echt vreemd na 9,5 jaar. Ik woon gelukkig 500 meter bij Tuynder vandaan en die had een setje brackets op voorraad. Rails ook maar gelijk eraf gehaald, goed schoon gemaakt, ingevet en nieuwe brackets erin geschoven, sluit weer als een zonnetje. Heb een foto bijgevoegd met part nummers mocht iemand ze ooit eens nodig hebben, is wat makkelijker bestellen
(https://i.ibb.co/0GL2HNR/brackets.jpg) (https://ibb.co/2krhG21)
free foto site (https://nl.imgbb.com/)
-
Ik had dezelfde problemen. Dak ging een stukje dicht maar daarna ging ie weer automatisch open. De dealer dacht dat de geleiders gesmeerd moesten worden maar uiteindelijk bleek de electriciteitskabel doorgesleten te zijn! De auto is pas 2,5 jaar oud!! Gelukkig viel de reparatie nog in de garantieperiode want anders was ik € 700,- lichter geweest.
-
Ik had dezelfde problemen. Dak ging een stukje dicht maar daarna ging ie weer automatisch open. De dealer dacht dat de geleiders gesmeerd moesten worden maar uiteindelijk bleek de electriciteitskabel doorgesleten te zijn! De auto is pas 2,5 jaar oud!! Gelukkig viel de reparatie nog in de garantieperiode want anders was ik € 700,- lichter geweest.
wat vreemd, nog nooit eerder gehoord!
Wat was de oorzaak van deze slijtage? Lijkt mij dat de oorzaak weggenomen moet worden, anders heb je straks weer hetzelfde? En is ook iets voor ons om op te letten misschien.