!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Parkeersensoren achter zelf inbouwen
« Gepost op: 26 mei 2020, 15:11:07 »
Beste mede alfisti, Mijn vorige Alfa (Giulietta 1,4 MA) is inmiddels alweer 3 jaar in het bezit van mijn moeder. Ze is er heel blij mee en wil en kan er nog lang mee doorrijden.

Echter, aangezien bij haar de jaren een beetje gaan tellen krijgt ze steeds meer moeite met achterom kijken en inparkeren. De auto heeft geen af fabriek parkeersensoren. Ik wilde deze eigenlijk bij haar erin gaan zetten of evt laten zetten. En dan moet het uiteraard wel netjes en in de juiste kleur.

Heeft iemand hiermee ervaring? Welke set kan ik het beste kopen en is deze makkelijk aan te sluiten en wat moet er allemaal gedemonteerd worden.

Er is hier vast wel iemand die al eens eerder met dit bijltje gehakt heeft. Laat de tips maar komen dan heb ik binnenkort weer een corona vervelings klusje!! :)
*

Milan.M
1.879

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Parkeersensoren achter zelf inbouwen
« Reactie #1 Gepost op: 26 mei 2020, 16:40:53 »
Er zijn aftermarket restjes te koop, maar dit moet te doen zijn met de af-fabriek sensoren en computer.
Alleen dat is een kwestie van inleren.

@SpecialVeloce Heeft bij zijn 159 sensoren aan de voorkant geplaatst, misschien dat hij iets weet.
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Parkeersensoren achter zelf inbouwen
« Reactie #2 Gepost op: 26 mei 2020, 16:52:04 »
OK thnx, maar mijn bedoeling was gewoon een aftermarket setje. Hoeft niet super geintegreerd te zijn. Een quick and dirty oplossing is prima. Enige wat ik wel wil is in kleur, Auto is wit maar zou ze eventueel nog zelf kunnen spuiten met een spuitbusje zodat het niet opvalt.
*

Alfa 147 Ti
1.576

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Parkeersensoren achter zelf inbouwen
« Reactie #3 Gepost op: 26 mei 2020, 21:24:09 »
Ruud ik weet niet aan wat voor bedrag je zit te denken, maar ook al is het de auto van je moeder en je wilt het een beetje netjes hebben  dan zal ik eens met Herman Bosch bellen zeer goede service en werken netjes, rommel kan je genoeg krijgen.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Parkeersensoren achter zelf inbouwen
« Reactie #4 Gepost op: 27 mei 2020, 10:08:15 »
Ja Herman Bosch is inderdaad een idee. Alleen die vragen om en nabij de 400 euro inclusief inbouw. En mijn idee was het om het zelf te doen.

Mijn moeder is niet zo pietje precies en het zou mij toch ook moeten lukken om dat enigszins netjes te krijgen en weg te werken lijkt me... Alleen dan moet ik wel een fatsoenlijk setje hebben. Je kunt wel zo;n ding van de action van 12 euro doen maar als die na een tijd kapot gaat heb je je bumper verkloot en uiteindelijk nog niks. Dus ik durf het wel aan maar dan wil ik wel een goed setje hebben en geen gedonder krijgen met canbus en dergelijke. Maar wat is dan een goed setje? Je ziet ze in een range van 12 euro to boven de 100 euro.....
*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Parkeersensoren achter zelf inbouwen
« Reactie #5 Gepost op: 27 mei 2020, 23:56:46 »
Hallo, ik heb goede ervaring met https://www.parkeersensoreninbouwen.nl/
Leverde een mooie set perfect in kleur en werkt nog steeds super. Als je handig bent kun je het zelf inbouwen. Bedrading kan naar binnen via het de rubberen doorvoer waar ook de kenteken verlichting door naar binnen komt, kastje heb ik aan de zijkant achter de bekleding in de kofferruimte weggewerkt.
Nog een tip, als je de bumper demonteert, staan er aan de binnenkant 4 + symbool markeringen in het plastic, dit is de positie van de standaard sensoren en is ook de perfecte plek voor deze.
Nog een tip, als je de gaten boord in je bumper, gebruik dan een boormachine met een hoge snelheid om een zo n mooi mogelijk egaal gat te krijgen. Dus geen accuboor.
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Parkeersensoren achter zelf inbouwen
« Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2020, 12:42:24 »
Ok thanks voor de tips.

Zal eens gaan kijken op die site. De locale inbouwer hier in Enschede vraagt 475 euro in totaal met sensoren in kleur. Dan ziet het er wel echt waanzinnig mooi uit en niet van af fabriek te onderscheiden. Ik zal nog wel eens gaan googlen en dan eens met moeders overleggen hoeveel geld ze eraan wil spenderen.

BTW, heb je nog meer tips mbt hoe de bumper het best te demonteren en welke kabel van de achteruitrij verlichting je moet hebben? Kleur en waar je hem het makkelijkst te pakken krijgt?? Alles wat al uitgevonden is, hoeft dan niet opnieuw uitgevonden te worden :)
*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Parkeersensoren achter zelf inbouwen
« Reactie #7 Gepost op: 29 mei 2020, 00:26:54 »
De kleur weet ik niet meer, maar die had ik online gevonden. Het is al 2 jaar geleden dus ikmweet het niet precies meer, maar ik denk uit de kabelboom in de kofferbak achter de bekleding aan de kant van waar je achteruitrijlicht zit.
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Parkeersensoren achter zelf inbouwen
« Reactie #8 Gepost op: 29 mei 2020, 10:02:03 »
Hoi dankjewel, de achteruit rijd verlichting zit toch in het deel vd kofferbak? Of kan ik dan toch de kabel vinden in de zijkant bekleding??
*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Parkeersensoren achter zelf inbouwen
« Reactie #9 Gepost op: 30 mei 2020, 00:12:26 »
Hoi dankjewel, de achteruit rijd verlichting zit toch in het deel vd kofferbak? Of kan ik dan toch de kabel vinden in de zijkant bekleding??
Ja die is binnen ook ergens te vinden. Uit de kofferklep bij de lamp zel& is niet handig omdat je dan nog een extra draad door die toch al te krappe rubber slang moet doen.
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Parkeersensoren achter zelf inbouwen
« Reactie #10 Gepost op: 30 mei 2020, 01:20:06 »
Hoi Ruud,

Ik zou als ik jou was en dat voor mijn moeder moest of wil installeren zou ik een setje van Valeo Beep en park installeren. Als er een sensor stuk gaat kan je die altijd weer opnieuw bestellen. Als er 1 sensor niet werkt werkt het meestal niet meer goed.

Dit setje heb je in 4 en 8 sensoren.  Voor alleen achter en voor en achter dus.

Een witte spuitbus in kleur van de auto en wat 2k blanke lak in spuitbus als het echt goed moet zijn maak 1k kan ook het is toch maar een heel klein vlakje 2k glimt gewoon wat mooier als 1k is mijn ervaring.

Persoonlijk zou ik zelf wel een accu tol gebruiken liefst een 10.8 of 12v die zijn klein en licht het matriaal is PP dus het vliegt erdoor heen.

Het is een complete set dus met een freesboor inclusief maar een stappenboor in de juiste maat ziet er ook perfect uit.

Die tip van timon klopt die moeten in elke bumper staan. Dus dat moet het makkelijk maken.

Bumpers goedschoonmaken voor je begint laken met dekentje dan krast er niets.

Oh ja plak wat schilders tape op de rand van de carrosserie als je de bumper los en vastzet dat voorkomt ook een mogelijke schaaf actie.
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Parkeersensoren achter zelf inbouwen
« Reactie #11 Gepost op: 2 juni 2020, 09:19:24 »
Heren, Thanks voor de tips. Ik heb echter mijn moeder over kunnen halen om het toch maar bij een erkende installateur te laten doen. Dan heb je het netjes, garantie en een fatsoenlijk setje erin zitten. En je loopt niet het risico dat ik zelf wat ga beschadigen oid....
*

Alfa 147 Ti
1.576

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Parkeersensoren achter zelf inbouwen
« Reactie #12 Gepost op: 2 juni 2020, 17:52:14 »
👍
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

Rogierr
89

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TCT
  • **
    - Junior Alfist
Re: Parkeersensoren achter zelf inbouwen
« Reactie #13 Gepost op: 11 mei 2023, 12:40:50 »
Ik zou dit wel graag voor de voorzijde willen voor mijn Giulietta. Achter heeft ze al standaard. Zit er al een voorbereiding in de voorbumper of zo? En kun je dat laten werken op het dashboard display zoals bij de achterzijde?
*

Posthumus
229

  • Type Alfa: 159
  • ***
    - Alfist
Re: Parkeersensoren achter zelf inbouwen
« Reactie #14 Gepost op: 11 mei 2023, 15:52:56 »
Ik heb destijds voor m'n 156 een tweedehands bumper met de originele sensoren gekocht. De aansluiting hiervoor lag al in de kofferbak en hoefde alleen het "piepkastje" nog vast te klikken.
Was achteraf een werkje van niks en werkte prima.
155 2.0 TS 8v '94
156 2.0 TS '99 (G3)
156 SW 2.0 TS '01
145 1.9 JTD '01
GT 1.8 TS '05
156 SW 1.9 JTD 8v '05
159 SW 1.7 TBi '09