!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

nick
554

  • *****
    - Super Alfist
plots een "fluit"geluid => turbo ?
« Gepost op: 23 maart 2012, 23:05:32 »
Hey,

Het is weer typisch, nu ik net een afspraak heb met de garage voor m'n eerste onderhoud (34000 km op de teller nu), hoor ik voor de eerste keer dat als ik gas geef ik een heel duidelijk aanfluit geluid hoor.  Ik veronderstel van de turbo die aanslaat.

vooral in 1e en 2e (bij lage snelheden) hoor ik het heel duidelijk omdat.

Dit heb ik nooit gehad en is er nu plots sinds gisteren.

Enig idee wat er kapot kan zijn ?
Giulietta 2.0 JTDm (2011) - Grigio Magnesio - Sport Pack 17 inch sportiva velgen - Zwart leder met rode stiksels - Bose Hifi - Bi-Xenon - Instant Nav - Privacy getinte ruiten
*

djbase
585

  • *****
    - Super Alfist
plots een "fluit"geluid => turbo ?
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2012, 23:43:07 »
Oei, mogelijk buisje (slang, tube) ergens gescheurd/ gelost( bv clip errond dat niet goed zat)
Alfa Giulietta 2.0jtdm² 170pk sp2 8C, alfa rosso - Ex. Fiat Coupe 20VT MY99 - 6 speed - Squadra chip v1A - Forge DV006 1.45bar overboost (03/11/2003-13/03/2012 RIP)
*

Hilbert
266

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA TCT. RC
  • ****
    - Senior Alfist
  • The only way to petrolhead heaven is in an Alfa
    • interim-management en advies
plots een "fluit"geluid => turbo ?
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2012, 23:47:29 »
turboslang los?
*

nick
554

  • *****
    - Super Alfist
plots een "fluit"geluid => turbo ?
« Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2012, 07:42:10 »
ok maandagavond steek ik ze toch binnen voor onderhoud en zal het zeker melden.
Klinkt wel goed.

Had de avond ervoor wel nog eens goed doorgegeven :-)
Giulietta 2.0 JTDm (2011) - Grigio Magnesio - Sport Pack 17 inch sportiva velgen - Zwart leder met rode stiksels - Bose Hifi - Bi-Xenon - Instant Nav - Privacy getinte ruiten
*

frankenstein
129

  • ***
    - Alfist
plots een "fluit"geluid => turbo ?
« Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2012, 21:23:16 »
Nick... zet u airco eens af (volledig uitschakelen) heeft die het dan nog?
 
Klinkt miss raar maar probeer eens

[INDENT]Alfa Guilietta 1.6 JTDm Distinctive, SP3, Canelloni leer, Visibility pack, Navi, Xenon, Brembo remklauwen, Cruise control
BR-Performance : 131pk / 385nm :)
[/INDENT]
*

nick
554

  • *****
    - Super Alfist
plots een "fluit"geluid => turbo ?
« Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2012, 21:46:30 »
nee geluid blijft, ook met airco af.

Even naar garage geweest en die vreest dat het enkel erger zal worden.
Volgende week binnen voor onderhoud en dan kijkt hij het na. Had er wel al 2 gehad die hij ook rond 30k km had moeten vervangen.
Giulietta 2.0 JTDm (2011) - Grigio Magnesio - Sport Pack 17 inch sportiva velgen - Zwart leder met rode stiksels - Bose Hifi - Bi-Xenon - Instant Nav - Privacy getinte ruiten
*

WalterW
526

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 JTDm2
  • *****
    - Super Alfist
plots een "fluit"geluid => turbo ?
« Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2012, 22:24:53 »
Hoi Nick, wat hebben die andere twee dan vervangen ? De hele turbo ?
*

stefpqv
2

  • Type Alfa: qv
  • *
    - Startende Alfist
Re: plots een "fluit"geluid => turbo ?
« Reactie #7 Gepost op: 22 november 2012, 23:27:45 »
Bij mij was dit bij 40000km en daarna ging de turbo kapot.... auto staat nu dus al ruim 3 wkn bij de dealer joepie... alfa/fiat nl doet ook weinig... Mijn advies indien men een nieuwe turbo monteerd dring er op aan met klem dat men de olie/filter vervangt en dat men alles schoonmaakt, want anderssss staat ie net zolang bij de dealer als de mijne....
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: plots een "fluit"geluid => turbo ?
« Reactie #8 Gepost op: 23 november 2012, 02:38:57 »
eigenlijk moet er nog meer gebeuren dan enkel de olie en de filter...

de toe- en afvoer olieleiding van de turbo moet gereinigd/vervangen worden, en ik zou een staal van de olie laten opsturen voor analyse...  als blijkt dat de olie "op" is voor het oh-interval bereikt is (en dit vermoed ik ten stelligste) weet je toch graag dat je op een strenger oh-schema moet gaan...  gaat anders een hele dure grap worden als na 30-40.000 km de vervangturbo er ook aan gaat...  of zoals in het geval van stefpqv de 2de vervangturbo
*

Masso
639

  • Type Alfa: 156 GTA formerly 2.5V624v
  • *****
    - Super Alfist
  • Echte mannen hebben geen tang nodig...
Re: plots een "fluit"geluid => turbo ?
« Reactie #9 Gepost op: 23 november 2012, 12:30:22 »
Lekker wijf?
Echte mannen hebben geen tang nodig....
*

corsa54
564

  • Type Alfa: Giulietta 1750 TBi QV
  • *****
    - Super Alfist
Re: plots een "fluit"geluid => turbo ?
« Reactie #10 Gepost op: 25 november 2012, 17:05:26 »
Klopt inderdaad, dat olie en filter vervangen moeten worden (en bij voorkeur de boel ook nog gespoeld!) bij een turboschade. Heb het vaak gezien bij trucks. Turbo vervangen (vaak in het buitenland) waarbij dat niet gebeurde en binnen de kortste keren was dan turbo nummer twee aan de beurt.

Toch dringt dat kennelijk niet door. Sprak gisteren een vriend, die met zijn Lancia Delta (zelfde motor als de QV, maar geknepen tot 200pk) bij ~75 kkm turboschade had. Zat forse axiale speling op de as en het compressorwiel had tegen het huis schurkend het nodige aluminiumgruis de motor in gestuurd.
Tot zijn verbijstering vertelde de dealer, dat olie en filter niet waren vervangen, omdat de leasemaatschappij daar geen toestemming gaf. Er zit daar kennelijk een “dure bespaarder”.  :o

Overigens moet de voorgeschreven olie de 35.000 km makkelijk kunnen halen. Meest voorkomende oorzaak van turboschade is koolafzetting in de lagers. Dit gebeurt, wanneer de motor na volle belasting abrupt wordt afgezet (b.v. tanken aan de autobaan). De oliestroom door de turbo stopt dan en de olietemperatuur in de lagertjes kan oplopen tot 400 °C. En daar kan geen enkele olie tegen.
*

__1337__
393

  • Type Alfa: Giulia 2.2 JTD
  • ****
    - Senior Alfist
Re: plots een "fluit"geluid => turbo ?
« Reactie #11 Gepost op: 25 november 2012, 19:04:29 »
Eerlijk gezegd verbaasd het me nogal, maar ik denk inderdaad dat dit vooral met de gebruiker heeft te maken. Door het niet rustig warm laten worden van een turbo, maar ook niet rustig af te laten koelen..
Maserati Quattroporte 4.7S (hobby)
Giulia 2.2 JTD Squadra Massimo (daily)
Re: plots een "fluit"geluid => turbo ?
« Reactie #12 Gepost op: 25 november 2012, 20:14:59 »
moderne turbo motoren hebben een extra electronische waterpomp die wanneer je de motor afzet en de turbo nog heet is, blijven rondpompen om de turbo af te laten koelen. Het is dus niet zo'n issue meer als die ouderwetse turbo motoren die je voor de zekerheid nog 5 minuten stationair liet draaien  ;D
*

__1337__
393

  • Type Alfa: Giulia 2.2 JTD
  • ****
    - Senior Alfist
Re: plots een "fluit"geluid => turbo ?
« Reactie #13 Gepost op: 25 november 2012, 20:36:58 »
Dat is wel heel mooi, maar de olie die de turbine as koelt en smeert wordt daarmee niet gekoeld volgens mij..
Maserati Quattroporte 4.7S (hobby)
Giulia 2.2 JTD Squadra Massimo (daily)
Re: plots een "fluit"geluid => turbo ?
« Reactie #14 Gepost op: 25 november 2012, 20:39:28 »
Alles in de turbo wordt gekoeld, maar je hebt gelijk als je zegt dat de olie niet meer rondgepompt wordt, dus er bestaat nog steeds kans op verbrande aangekoekte olie. Alleen is die kans veel kleiner door de extra waterkoeling.