!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

chrisb7
18

  • Type Alfa: Giulietta QV
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Ragazzon downpipe
« Gepost op: 20 mei 2021, 10:34:56 »
Hi all,

zijn er mensen met ervaring met een Ragazzon downpipe (67 naar 60mm) voor de Tbi die compatibel is met de originele uitlaatlijn?

Geregeld gelezen dat de standaard downpipe redelijk restrictief is/niet goed is voor de levensduur van de turbo, loont het de moeite om deze te vervangen met de Ragazzon? Gaat mij niet direct om vermogenswinst/geluid, maar een toename bij beide is natuurlijk mooi meegenomen :)

gr.
*

alfata
3.412

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Ragazzon downpipe
« Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2021, 11:15:28 »
Hi all,

zijn er mensen met ervaring met een Ragazzon downpipe (67 naar 60mm) voor de Tbi die compatibel is met de originele uitlaatlijn?

Geregeld gelezen dat de standaard downpipe redelijk restrictief is/niet goed is voor de levensduur van de turbo, loont het de moeite om deze te vervangen met de Ragazzon? Gaat mij niet direct om vermogenswinst/geluid, maar een toename bij beide is natuurlijk mooi meegenomen :)

gr.
Mijn ervaring is de omgekeerde: minder tegendruk achter de turbo is niet goed voor de levensduur. Wellicht wel voor de power van de motor, maar de krachten op de as van de turbo nemen wel toe. Ik heb paar keer een kapotte turbo gehad na het plaatsen van een sportkat/katloze optie.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

ArjanB
1.990

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Ragazzon downpipe
« Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2021, 22:53:03 »
Gekende experts - zoals H&S, JTD-performance, Squadra - vinden een ruimere downpipe = minder tegendruk zeker een aanrader. Beter voor levensduur turbo want minder tegendruk,  beter voor druk opbouw en vermogen. Tja, zeg het maar: oorzaak van een kapotte turbo is vaak lastig aan te tonen, bij een QV van <2014 gaan ze allemaal stuk, downpipe of niet. Ligt het aan de olie leiding? Tegendruk? Te zwaar belast door de hogere turbodruk die erop gemapt wordt doordat  de downpipe dat toe laat?
Zoiets blijft gissen, en kan een combinatie van oorzaken zijn.
Ik had zo'n Ragazzon downpipe en centerpipe met racekat en middendemper (je zult toch een kat ergens moeten hebben!!) op mijn witte QV, zie dat topic, laatste pagina.
En op mijn nieuwe QV komt as we speak een nog dikkere downpipe (en rest uitlaat) omdat de Ragazzon te smal / restrictief is voor vermogens rond en boven 300pk.
En zoals nu blijkt (zie topic van mijn huidige QV) heeft de turbo hierop al wat schade, met standaard downpipe en slechts 45k gelopen. Oorzaak? Te heet geworden, maar hoe dat kan?

Dus: ik ben positief en zou het aanraden.
Het is denk ik ook de meest uitgevoerde modificatie op ieder merk turbo auto's, voor iedereen die op zoek is naar meer vermogen. En bij normaal gebruik denk ik niet slecht(er) voor levensduur turbo. Maar ik kan het niet bewijzen
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

Johnpang
173

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT 1750TBI
  • ***
    - Alfist
  • Instagram @ Jqhn_QV
Re: Ragazzon downpipe
« Reactie #3 Gepost op: 21 mei 2021, 10:31:07 »
Met een Down pipe eronder, ga je in vermogen en geluid toenemen, dat is zeker !
De motor krijgt meer lucht, kan beter ademen. de flow is gewoon beter als je ziet naar de standaard constructie van de bovenpijp tov. Down pipe.
Of de turbo kapot gaat door de Down pipe is moeilijk te bewijzen, er zijn veel factoren die invloed hebben.
( rijstijl, omstandigheden waar krachten, druk die los komen ).

Ik heb zelf ( QV > 2014 ) een JM Down RVS pipe 3" / 76.2 mm met race kat. 200 Cel., het is een flinke goede investering, maar je krijgt veel rijplezier ( nog meer rijbeleving ) voor terug.
De turbo pakt snel op in alle toerengebieden.
Het RVS mat. ipv. staal mbt. het geluid is ook mede bepalend, samen met een sport RVS einddemper maakt het complete qua sound.
Heb standaard middendemper op laten zitten ivm. teveel indringende interieur geluid. maar dat is persoonlijk.



# Giulietta QV TCT LE nr. 30 # Rosso Competizione
# Squadra Remapped, 295PK & 400Nm
# 3" Down Pipe/ Race Kat.200 Cel.
# Ulter sport exhaust 
# JTD Perf. Intercooler
# Eibach Spacers 16mm
# Oil Dual Catch Can
# BMC Dia Airbox
*

alfata
3.412

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Ragazzon downpipe
« Reactie #4 Gepost op: 21 mei 2021, 14:08:30 »
Het is bij BMW's en Mazda's (MPS) bekend dat katloze downpipes veel problemen geven aan de turbo. Ik heb het met een multiair en QV meegemaakt. Twee turboreviseurs hebben mij het ook aangegeven. De as krijgt een veel grotere klap bij opbouwen boost, omdat er geen tegendruk aan de andere kant is. Simpele natuurkunde.
Ik vond de resultaten merkbaar, maar niet heel spannend. Ik was blijer met de intercooler upgrade. Nooit meer heat soak en altijd vermogen vond ik belangrijker dan net paar pk's bovenin de toeren.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1