!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Ruitenwisser achter
« Gepost op: 18 januari 2021, 21:16:47 »
Even een vraag; mijn ruitenwisser achter hapert. Er is al veel over geschreven maar 1 ding wil ik nog weten. Ik wil binnenkort namelijk de soldeerbout erbij pakken om een stukje draad te verlengen. Maar wat voor draad moet ik daar voor hebben? Moet natuurlijk wel dik genoeg zijn en soort van flexibel om opnieuw een kabelbreuk te voorkomen. Laat maar weten of jullie tips and tricks hebben.
*

OneAndOnlyRift
166

  • Type Alfa: MiTo Centenario
  • ***
    - Alfist
  • Why drive boring cars?
    • Instagram
Re: Ruitenwisser achter
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2021, 21:08:55 »
Misschien dat @Milan.M je daarmee kan helpen.
> Mito Centenario Nero Etna w. Veloce facelift > Stage 1 Tune H&S Corse (175pk & 285nm) >  Novitec Stradale Schroefset, 15mm Eibach spacers > GTech Exhaust > Brembo QV Brakes.  > BMC Open Filter
*

peetmultiair
582

  • Type Alfa: Giulietta Multiair 170pk.
  • *****
    - Super Alfist
Re: Ruitenwisser achter
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2021, 21:26:26 »

Ik heb idd laatst een tekening op het forum gezien van de bedrading bij achterklep. Kan het ff niet vinden.
Alfasud, 2x Alfa 33, 3x Alfa 155, Alfa 156 V6 200pk🎉, Alfa Giulietta MA 170 pk.(Na tuning 200 pk.)
*

DanielH92
1.952

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Ruitenwisser achter
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2021, 22:23:03 »

Ik heb idd laatst een tekening op het forum gezien van de bedrading bij achterklep. Kan het ff niet vinden.

Ik heb er veel informatie  en tekeningen van beschikbaar. Wat wil je weten?
*

peetmultiair
582

  • Type Alfa: Giulietta Multiair 170pk.
  • *****
    - Super Alfist
Re: Ruitenwisser achter
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2021, 22:42:46 »

Ik heb idd laatst een tekening op het forum gezien van de bedrading bij achterklep. Kan het ff niet vinden.

Ik heb er veel informatie  en tekeningen van beschikbaar. Wat wil je weten?

Topicstarter vraagt welke draad(en) achterruitwisser.
Alfasud, 2x Alfa 33, 3x Alfa 155, Alfa 156 V6 200pk🎉, Alfa Giulietta MA 170 pk.(Na tuning 200 pk.)
*

DanielH92
1.952

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Ruitenwisser achter
« Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2021, 23:12:14 »

Ik heb idd laatst een tekening op het forum gezien van de bedrading bij achterklep. Kan het ff niet vinden.

Ik heb er veel informatie  en tekeningen van beschikbaar. Wat wil je weten?

Topicstarter vraagt welke draad(en) achterruitwisser.

Nee, hij vraagt wat voor type draad om te repareren. Pvc of siliconen isolatie bijv. en niet de kleur.

Ter info, ruitenwisser werkt op wit/geel en groen/bruin

*

Milan.M
1.880

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Ruitenwisser achter
« Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2021, 02:00:24 »
0,75mm2 is voldoende, als  je 1mm2 hebt liggen is dat ook geen ramp.
Correctie: volgens de tekeningen wordt er 1,5 mm2 gebruikt, deze dikte dan ook aanhouden bij het repareren.
Zolang je geen massieve kern gebruikt is de draad flexibel genoeg 😜.

Waar ga je precies solderen?
In de tule tussen de achterklep en de carrosserie of in de klep zelf (achter het plastic paneel)?

@DanielH92 volgens tekening heeft de voedende draad van de ruitenwissermotor de kleur “CV” = Oranje/Groen.
@peetmultiair dit is makkelijk te controleren door het plastic paneel te verwijderen. De ruitenwissermotor is daarachter zichtbaar geloof ik.
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

DanielH92
1.952

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Ruitenwisser achter
« Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2021, 07:30:03 »
0,75mm2 is voldoende, als  je 1mm2 hebt liggen is dat ook geen ramp.
Correctie: volgens de tekeningen wordt er 1,5 mm2 gebruikt, deze dikte dan ook aanhouden bij het repareren.
Zolang je geen massieve kern gebruikt is de draad flexibel genoeg 😜.

Waar ga je precies solderen?
In de tule tussen de achterklep en de carrosserie of in de klep zelf (achter het plastic paneel)?

@DanielH92 volgens tekening heeft de voedende draad van de ruitenwissermotor de kleur “CV” = Oranje/Groen.
@peetmultiair dit is makkelijk te controleren door het plastic paneel te verwijderen. De ruitenwissermotor is daarachter zichtbaar geloof ik.

Waar haal je dat vandaan? N016 is de ruitenwissermotor. Ben je niet in de war met de ruitensproeierpomp?

VM = groen/bruin
BG = wit/geel


*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Ruitenwisser achter
« Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2021, 09:47:00 »
Ahh kijk, super, hier kom ik wel verder mee.

Zodra het iets warmer en droger is ga ik ermee aan de slag. Stroomdraad even bestellen, krimpkous heb ik nog wel.

Alleen de vraag: waar ga je solderen? Ehhhh ik weet niet beter dan dat er vermoedelijk een kabelbreukje zit in de rubberen doorvoerslang aan de rechterzijde. Dus die wilde ik dan ook loshalen en de draden die betrekking hebben op de ruitenwisser (witgeel bruingroen dus) verlengen. Uiteraard zal ik de andere draden dan ook bekijken en indien nodig die ook meepakken maar zo had ik het dus in gedachten.

Trouwens nog een vraag: Alvorens ik begin, is het dan van belang dat de ruitenwisser dan wel op de goed positie staat?? Kan het zijn als hij midden op de ruit staat, ik vervolgens ga solderen/repareren dat hij dan zijn nulpunt kwijt is?? Lijkt mij niet eigenlijk want nu wordt de doorstroom ook geregeld afgesloten maar wilde het toch even nachecken
*

DanielH92
1.952

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Ruitenwisser achter
« Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2021, 10:44:08 »
Het mooist is het rubber helemaal 'in de auto' te drukken zodat je de gehele kabelboom hebt blootliggen, zoals hier.
In jouw geval moet je de rechterkant hebben.



Zelf heb ik ook al eens een stukje gesoldeerd. Dit zit inmiddels al 2 jaar weer goed. Positie maakt niet uit tijdens de reparatie, de wisser stopt adhv een massanok dus hoeft niet ingeleerd te worden.



*

DanielH92
1.952

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Ruitenwisser achter
« Reactie #10 Gepost op: 20 januari 2021, 10:45:46 »
Mochten er veel draden stuk zijn, dan raad ik je aan een kant en klare reparatieset te solderen zoals deze. Die hebben de juiste kleuren en zijn flexibel.

https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-Giulietta/Electrics/Repair-Kit-For-Giulietta-Tailgate-Wiring-Loom-Right-Side::8890.html

*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Ruitenwisser achter
« Reactie #11 Gepost op: 20 januari 2021, 12:04:56 »
Heel mooi, duidelijker kan niet, thnx.

Vooralsnog ga ik er niet vanuit dat er veel meer stuk is aangezien de rest allemaal nog werkt maar je weet maar nooit uiteraard dus zal hem binnenkort wel eens open maken en kijken wat ik tegenkom.

Die rubber helemaal erin duwen is inderdaad een goede tip!!! Kun je er toch net effe wat prettiger aan werken inderdaad.
*

Milan.M
1.880

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Ruitenwisser achter
« Reactie #12 Gepost op: 20 januari 2021, 14:10:03 »
@DanielH92 uit het overzicht van stekker M001F “Body Computer (Achter)”

Vanaf pen 26 gaat een Oranje/Groene draad weg van 1,5 mm2.
Deze gaat naar pen 2 van N016 “Achterruitenwissermotor”

Dit soort onduidelijkheden ben ik wel vaker tegengekomen in de schematische tekeningen. Het is daarom van belang om de draden eerst goed te controleren.

Edit:ik denk dat je gelijk hebt, de tekst die in het aansluitschema van de stekker staat klopt niet. Dit gaat inderdaad over de pomp (aan het overzicht schema te zien).
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV