!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Jankees
11

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TCT 170
  • *
    - Startende Alfist
Schakelflipper werkt soms niet
« Gepost op: 23 juli 2018, 14:59:48 »
Ik rijd nu 10 maanden de Giuletta en ben erg tevreden. Sportieve, lekker rijdende auto. Inmiddels 4000 km door Schotland gereden...prima!

Wat mij opvalt is dat het terugschakelen met de flipper soms een aantal dagen niet werkt. Geen enkele reactie. En dan ineens doet deze het zonder problemen maar weer voor een aantal dagen waarna deze weer niet reageert. Erg vreemd. De garage gaf aan dat dat op te lossen is met een nieuw stuur maar ik vind dateen kostbare aangelegenheid. Kent iemand het probleem en/of oplossing?
Giulietta 1.4 TCT 170
Alfa spider 916 2.0 TS
*

anacondahug
143

  • Type Alfa: Giulietta
  • ***
    - Alfist
Re: Schakelflipper werkt soms niet
« Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2018, 12:43:27 »
nee helemaal niets van gemerkt. ik rij de 1.4 ma met flippers en heb alleen dat hij niet schakelt met te lage toeren rijden, beveiliging die ertussen komt en hier krijg ik een piepje van.
ik rij niet vaak met flippers aangezien ik dan snel veeelste hard ga rijden. rustig rijden en automaat laten schakelen, was even wennen maar vind het heerlijk nu
alfa giulietta 1.4MA
alfa 147 1.6
alfa 156 1.8ts
alfa 146 1.4 ts
*

tomthomson
2

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TCT Savali
  • *
    - Startende Alfist
Re: Schakelflipper werkt soms niet
« Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2018, 11:44:28 »
Ik heb een vergelijkbaar issue in mijn 2018 Giulietta 1.4 TCT, echter geloof ik dat het gewoon aan de kwaliteit van de schakelaar achter de flipper licht, als ik de flipper wat hoger aanklik (stuk wat boven stuur uitsteekt) heb ik het probleem niet. Wel een beetje een vervelend probleem want is juist op de momenten dat je even wilt terug schakelen om ergens snel aan voorbij te gaan.
*

Jankees
11

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TCT 170
  • *
    - Startende Alfist
Re: Schakelflipper werkt soms niet
« Reactie #3 Gepost op: 29 augustus 2018, 21:26:25 »
Dank voor de reactie.....zal er eens naar laten kijken. Wellicht is het snel te verhelpen.
Giulietta 1.4 TCT 170
Alfa spider 916 2.0 TS
*

ABE
24

  • Type Alfa: Giulietta 2017 1.4 MA TCT
  • *
    - Startende Alfist
Re: Schakelflipper werkt soms niet
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2020, 11:09:27 »
Na 5 jaar in een handgeschakelde Giulietta gereden te hebben, rijd ik sinds 3 maanden in een Giulietta met TCT. De auto bevalt uitstekend (misschien nog chippen en verlagen)  en vooral het panoramadak wordt met het mooie weer veel gebruikt. Ik heb echter een probleem als ik de schakelflippers gebruik. Heb het nu al verschillende malen gehad dat ik wil opschakelen van 3 naar 4 of van 4 naar 5 dat de bak terugschakelt i.p.v. opschakelt (voor de duidelijkheid: ik gebruik de rechter flipper). Enig idee waar dat aan kan liggen!?
*

Rogierr
89

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TCT
  • **
    - Junior Alfist
Re: Schakelflipper werkt soms niet
« Reactie #5 Gepost op: 29 juni 2022, 19:18:35 »
Ik heb exact hetzelfde met mijn Giulietta uit 2015. Ik wil opschakelen, maar de bak schakelt terug. Ik schrik me rot, man. Ik flipper regelmatig. Waar kan dit aan liggen? Hele stuurunit?
*

Inte
3

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Schakelflipper werkt soms niet
« Reactie #6 Gepost op: 11 oktober 2023, 08:34:09 »
Heb dit zelfde euvel, met een alfa uit 2018. Wacht nu al meer al 8 maanden op een schakel relais in het stuur. Wordt ik nu aan het lijntje gehouden of is het inderdaad moeilijk om aan te komen? Toch niet echt leuk als je 100 in de twee rij.
*

DanielH92
1.923

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Schakelflipper werkt soms niet
« Reactie #7 Gepost op: 11 oktober 2023, 13:14:43 »
De schakelflippers zijn samen met slechts 2 draden aangesloten op de regelunit. Iedere flipper heeft een bepaalde weerstand in z'n elektrische circuit waardoor herkend wordt welke van de twee wordt bediend. Zo werkt dat ook voor alle andere stuurknoppen overigens.

Het zou dus kunnen dat de weerstand die de regelunit meet niet helemaal juist is en daarmee denkt dat de verkeerde flipper wordt bediend.
Wellicht eens schoonmaken van de connectoren?
*

Inte
3

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Schakelflipper werkt soms niet
« Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2023, 19:57:47 »
Bedankt voor je reactie. Maar zijn deze regelunits moeilijk te bestellen?
*

bekkie
2.729

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Schakelflipper werkt soms niet
« Reactie #9 Gepost op: 7 februari 2024, 21:19:19 »
Ik heb dus hetzelfde probleem met de flippers: rechts opschakelen resulteert soms in terugschakelen.
Vrijdag gaat de Giulietta naar de garage, ben benieuwd of ze wat kunnen vinden.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium