!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Quadrifoglio Verde
100

  • Type Alfa: 75 en Giulia
  • ***
    - Alfist
Slippende koppeling door tuning?
« Gepost op: 24 april 2019, 01:05:36 »
Ik ben in het bezit van een Giulietta 1.6 JTDm 120pk van eind 2015. De auto is rond de 35000km getuned; volgens de site van Savali gaat het vermogen van 120 naar 144pk en het koppel van 320 naar 370Nm.

De zogenaamde "drivability" is enorm verbeterd en in de D stand is de auto serieus snel, terwijl hij in de N ook veel fijner rijdt. Nu viel mij vorige week op, dat als ik in D flink gas geef om de accelereren, hij ineens naar de 3000 toeren schiet, om vervolgens weer terug te zakken naar het normale toerental; de versnelling van de auto komt even niet overeen met het toerental. Ik ben niet heel technisch, maar volgens mij is dat een slippende koppeling. In de N stand gaat het goed.

Nu ben ik op zich wel een redelijk rustige rijder (nog geen snelheidsovertredingen gehad in 19 jaar mijn rijbewijs), ik rijd veel op de snelweg en 90% van de tijd rijd ik in N. We wonen niet heel ver van de grens, in Duitsland rijd ik uiteraard wel lekker door op de autobahn. Ik heb de auto nieuw gekocht en de kilometerstand is nu bijna 88000km. Ik kan dus alleen bedenken dat de auto wellicht teveel koppel heeft door de tuning en dat de koppeling hier niet tegen opgewassen is. Geen idee of dit echt zo is, ben benieuwd wat jullie ervan denken.

Dan nog een andere vraag: over een maand of twee willen we met deze auto op vakantie en we rijden soms zo 6000km in drie week tijd, zou dit verstandig zijn?
2019 Giulia 2.0T
1987 Alfa 75 3.0 V6
*

FreddyW159
363

  • Type Alfa: 159 1750 TBI TI
  • ****
    - Senior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Slippende koppeling door tuning?
« Reactie #1 Gepost op: 24 april 2019, 07:40:51 »
Dat duidt inderdaad op een slippende koppeling. Of dit komt door de chiptuning is natuurlijk moeilijk te zeggen, maar doorgaans tunen de gespecialiseerde bedrijven, waaronder Savali, binnen de grenzen wat het materiaal aan kan. Jouw koppeling/versnellingsbak is gewoon bestand tegen het aantal Nm koppel dus mij lijkt het sterk dat het daadwerkelijk komt door de tuning. Het lijkt mij al helemaal sterk dat het komt door de tuning omdat je ruim 50.000 kilometer hebt gereden sinds de tuning. De koppeling had dan al veel eerder moeten gaan slippen mocht hij er niet tegen bestand zijn.

Wat betreft je vakantie waarin je al gauw 6000 kilometer gaat rijden... Ik zou als ik jou was de gok niet wagen om dat te gaan doen met een slippende koppeling. Het laatste wat je wilt is langs de weg komen te staan met pech ergens in Frankrijk/Zwitserland/Oostenrijk/Italiƫ of welk land dan ook. Ik zou daarvoor naar een garage/specialist gaan om de boel te checken en te repareren/vervangen.
Liefhebber van auto's en daarmee dus Alfist. Helaas niet meer in het bezit van een Alfa, maar in de toekomst komt er zeker weer eentje op de stoep.

Ex:
1994 164 3.0 V6 12V QV.
1998 146 1.4-16V T.Spark Junior.
2011 159 1750 TBI sedan.
*

GT1986
1.151

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Slippende koppeling door tuning?
« Reactie #2 Gepost op: 24 april 2019, 14:53:17 »
Ik vind 88.000 km. wel erg vroeg voor een versleten JTD-koppeling. De tuning zal er ongetwijfeld aan bijgedragen hebben, maar dan nog. Het lijkt me verstandig om er door een specialist naar te laten kijken voordat je op vakantie gaat. Hopelijk is je vliegwiel nog in goede staat, anders loopt het flink in de papieren.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

bekkie
2.727

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Slippende koppeling door tuning?
« Reactie #3 Gepost op: 26 april 2019, 07:46:13 »
Ik heb bij mijn Giulietta ook de koppeling reeds bij 85.000 km moeten vervangen. Is een benzinemotor. Maar ik heb bij al mijn vorige Alfa's nog nooit de koppeling hoeven te vervangen. Het lijkt een beetje een Giulietta-probleem. Dus ja, da's inderdaad vroeg, maar ik zou er met de vakantie voor de deur zeker naar laten kijken.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

Quadrifoglio Verde
100

  • Type Alfa: 75 en Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Slippende koppeling door tuning?
« Reactie #4 Gepost op: 27 april 2019, 14:07:00 »
Ik kan ermee naar de garage gaan, maar misschien dat ik wel een andere auto wil binnen niet al te lange termijn, want een diesel is niet meer nodig.

Ik heb vanochtend na wat googlen nog even een testje gedaan: de auto op de handrem gezet en de koppeling op laten komen zonder gas te geven. De koppeling begon toen niet te slippen, maar de auto zakt dan achter wat in de veren. Zou het dus nog niet zo erg zijn met de koppeling?
2019 Giulia 2.0T
1987 Alfa 75 3.0 V6
*

GT1986
1.151

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Slippende koppeling door tuning?
« Reactie #5 Gepost op: 27 april 2019, 15:05:07 »
Dan zal ie het vast nog wel een tijdje uithouden. Wel is het wellicht verstandig om vanaf nu alleen nog in de N-stand te rijden.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)