!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2012, 10:12:46 »
Citaat van: RenéQV;17076
Kettingen mag niet en zijn dus uitgesloten hoe je het ook prakiseert

Gewone kettingen passen niet volgens het boekje, maar er zijn hier, naast de spike spiders, al een aantal alternatieven de revue gepasseerd die wél zouden kunnen passen.
*

Scudetto
684

  • *****
    - Super Alfist
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2012, 10:29:08 »
Citaat van: frankie;17072
Maar dan nog kan de velg breder zijn en/of een andere (hogere) ET waarde hebben.

Dat had gekund inderdaad, maar zowel velgbreedte als ET zijn ook gelijk:

7,5 Jx17 H2 ET 41
7,5 Jx18 H2 ET 41

Zo'n setje Maggi Trak Sport zoals je zelf aanraadde zal gaan passen.
Forza! - QV Savali - Argento Alfa
*

Zwizzle
54

  • **
    - Junior Alfist
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #17 Gepost op: 23 januari 2012, 12:07:38 »
Ook bij jullie is dus enige verwarring. Het boekje maakt er echt melding van dat sneeuwkettingen op 18"ers niet mogen, terwijl ook ik denk dat de omtrek van de band toch (vrijwel) identiek is aan een 17"er. Vandaar mijn theorette dat het wellicht gaat om mogelijke schade aan de velgen?

De suggestie om velgen te huren is een goede, maar dat heb ik er niet voor over, qua geld noch qua gedoe.

Enfin, ik gooi wel een setje 18" kettingen in de achterbak, en hoop dat ik ze nooit nodig zal hebben. Zoals het hoort met sneeuwkettingen ;)
*

Scudetto
684

  • *****
    - Super Alfist
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #18 Gepost op: 23 januari 2012, 14:12:00 »
Hey Zwizzle,

waar staat dan dat het niet mag op een 18"? Ik kan dat nergens vinden.
Forza! - QV Savali - Argento Alfa
*

Wirs
188

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ***
    - Alfist
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #19 Gepost op: 23 januari 2012, 14:43:36 »
Probleem met 18 inch is dat er geen ruimte meer is tussen je wiel en de draagarm. (Leg je hand maar eens boven op je band en voel hoeveeel ruimte er nog is aan de achterkant). Probleem is op te lossen door gebruik te maken van zoals eerder genoeemd de Maggi Track of de RUD Centrax Comfort kettingen. Deze liggen alleen op het loopvlak van de band en zitten niet aan de achterkant zoals bij normale sneeuwkettingen. Nadeel is dat genoemde ketting een stuk duurder zijn dan standaard kettingen.
Savali tuning 250 pk
*

Zwizzle
54

  • **
    - Junior Alfist
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #20 Gepost op: 23 januari 2012, 18:03:53 »
Citaat van: Scudetto;17290
Hey Zwizzle,

waar staat dan dat het niet mag op een 18"? Ik kan dat nergens vinden.
Instructieboek, hoofdstuk Technische Gegevens, onderdeel Wielen. Staat een tabelletje in over velgen/banden/reservewiel, waar in een voetnoot met ** staat aangegeven dat deze niet geschikt zijn voor sneeuwkettingen.

De precieze paginanummering zal wel afhangen van welke editie boekje je hebt.
*

Scudetto
684

  • *****
    - Super Alfist
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #21 Gepost op: 23 januari 2012, 18:22:18 »
ah, ik zie het inderdaad.

Eigenlijk raar, aangezien de buitenmaten dus gelijk zijn met de 17 inch wielen. Wellicht ligt het aan de lagere wang van de band.
Forza! - QV Savali - Argento Alfa
*

Wally
85

  • **
    - Junior Alfist
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #22 Gepost op: 23 januari 2012, 22:12:48 »
Citaat van: Zwizzle;17275
Ook bij jullie is dus enige verwarring. Het boekje maakt er echt melding van dat sneeuwkettingen op 18"ers niet mogen, terwijl ook ik denk dat de omtrek van de band toch (vrijwel) identiek is aan een 17"er. Vandaar mijn theorette dat het wellicht gaat om mogelijke schade aan de velgen?

De suggestie om velgen te huren is een goede, maar dat heb ik er niet voor over, qua geld noch qua gedoe.

Enfin, ik gooi wel een setje 18" kettingen in de achterbak, en hoop dat ik ze nooit nodig zal hebben. Zoals het hoort met sneeuwkettingen ;)
Er is bij mij geen verwarring Gewone kettingen op 18 inch is link. Zie mijn reactie op 18 jan
*

Zwizzle
54

  • **
    - Junior Alfist
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #23 Gepost op: 24 januari 2012, 10:31:00 »
Citaat van: Wally;17319
Er is bij mij geen verwarring Gewone kettingen op 18 inch is link. Zie mijn reactie op 18 jan
Dank inderdaad voor je reactie, maar het neemt helaas niet mijn (bescheiden) verwarring weg. De 17"ers hebben namelijk dezelfde breedtemaat (225) als de 18"ers, maar op de eerste mag je wel sneeuwkettingen leggen, en op de tweede niet. Ook dat kan het dus niet zijn.

Zou het iets te maken kunnen hebben met het feit dat die tabel min of meer beveelt dat 18" banden reinforced moeten zijn?

Enfin, ik vind het maar vaag, en ga 'ns kijken naar goeie 18" kettingen. De RUDs die Wally noemt zijn wellicht een goeie optie - ook vanwege montagegemak.
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #24 Gepost op: 24 januari 2012, 13:46:30 »
Citaat van: Zwizzle;17335
De RUDs die Wally noemt zijn wellicht een goeie optie - ook vanwege montagegemak.

Net als de Maggi Trak Auto en Sport.....Zijn nog Italiaans ook.....:rolleyes:
*

Wally
85

  • **
    - Junior Alfist
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #25 Gepost op: 24 januari 2012, 23:28:22 »
Citaat van: Zwizzle;17335
Dank inderdaad voor je reactie, maar het neemt helaas niet mijn (bescheiden) verwarring weg. De 17"ers hebben namelijk dezelfde breedtemaat (225) als de 18"ers, maar op de eerste mag je wel sneeuwkettingen leggen, en op de tweede niet. Ook dat kan het dus niet zijn.

Zou het iets te maken kunnen hebben met het feit dat die tabel min of meer beveelt dat 18" banden reinforced moeten zijn?

Enfin, ik vind het maar vaag, en ga 'ns kijken naar goeie 18" kettingen. De RUDs die Wally noemt zijn wellicht een goeie optie - ook vanwege montagegemak.
Klopt dat breedtemaat banden bij 17 en 18 inch velgen hetzelfde is, echter de velg is wel breder dus komt een gewone sneeuwketting meer naar `binnen`met kans op beschadigen van vitale onderdelen. Ik zou gewoon geen risico nemen.
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #26 Gepost op: 25 januari 2012, 09:33:24 »
Eerder in het topic zegt Scudetto dit:
 
Citaat van: Scudetto;17080
7,5 Jx17 H2 ET 41
7,5 Jx18 H2 ET 41

Dus velgen zijn exact dezelfde breedte en ET.....
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #27 Gepost op: 25 januari 2012, 09:35:48 »
Even de brochure doorgenomen. Ook bij 17" staat dat montage van sneeuwkettingen niet mogelijk is.
*

Scudetto
684

  • *****
    - Super Alfist
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #28 Gepost op: 25 januari 2012, 09:54:03 »
wel mogelijk, maar alleen van die dunne. (9 mm stond erbij geloof ik)
Forza! - QV Savali - Argento Alfa
*

Zwizzle
54

  • **
    - Junior Alfist
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #29 Gepost op: 26 januari 2012, 10:43:12 »
Klopt, in mijn boekje staat dat bij *alle* sneeuwkettingen de dunne 9mm variant gebruikt moet worden. Alleen bij de 18" staat dat het uberhaupt niet mogelijk is.

Zit er zoveel variatie in de verschillende boekjes!?