!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Scudetto
684

  • *****
    - Super Alfist
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #30 Gepost op: 26 januari 2012, 11:03:00 »
misschien wel. Er zullen vast wijzigingen in zijn gemaakt.

Maar kortweg; wanneer die Maggi Trak sport goed passen op de 17", dan doen ze dat ook op de 18", aangezien de buitenmaten gelijk zijn.  Als ik over een maand kettingen nodig heb, zal ik doorgeven of het goed werkt. Ik heb nu een maggi Trak sport setje, en ook al eens om m'n 18" heen gedaan en een stukje gereden (zachtjes) Dat lijkt allemaal goed te passen, en ik hoor niets aanlopen.
Forza! - QV Savali - Argento Alfa
*

Alfa
9

  • *
    - Startende Alfist
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #31 Gepost op: 13 februari 2012, 11:40:35 »
Hi allemaal. Ik had hier al wat draadjes gelezen en zag dat het voor sommigen nog steeds onduidelijk is welke sneeuwkettingen je kunt gebruiken voor de 225/40/18 banden.
 
 

Na wat speurwerk ben ik er achter gekomen dat de volgende drie voldoen:
  • Maggi Trak Auto 211
  • RUD Centrax N890 (of de oudere versie 0890 of nog oudere 0790)
  • Thule K Summit K23
Maggi Trak Auto 211:
Waarschijnlijk de bekendste van de drie, al meerdere malen genoemd. Te koop voor zo'n 250 euro inclusief verzenden bij bijv. sneeuwkettingen.nl. Het is overigens totaal onnodig om meer geld uit te geven aan de Sport versie; deze is iets dunner en ziet er volgens sommigen iets flitsender uit, maar de Maggi Trak Auto voldoet gewoon.
 
RUD Centrax N890:
Het ophangsysteem is simpel en het is niet nodig de bevestigingsadapter van tevoren op je bouten te bevestigen; dit kun je gewoon terplekke doen op het moment dat je de kettingen om wil hangen, kost welgeteld 1 minuut extra voor beide banden (wel steeksleutel 19 meenemen). Voordeel van niet-van-tevoren bevestigen is dat je wielen mooi uitgebalanceerd blijven en je dus zonder trillingen 200+ kunt cruisen op de Autobahn richting wintersport. Nieuwe kettingen van RUD Centrax zijn wel iets duurder (rond de 290 ex. BTW) maar je kunt ze ook tweedehands (soms ongebruikt) vinden op marktplaats e.d.. De oudere versies 0890 en 0790 zijn vroeger vaak als officiële Volvo kettingen verkocht en daarom goed verkrijgbaar voor een mooi prijsje; deze nemen "opgevouwen" iets meer ruimte in dan het nieuwere model, maar ze passen gewoon prima op je banden (zelfs als 225/40/18 niet expliciet op het papiertje genoemd staat). Voor onze maat banden moet je even twee meegeleverde klemmetjes op je ketting bevestigen, die het geheel op maat maken.
 
Thule K Summit K23:
Heb ik zelf niet getest maar zou ook mogelijk moeten zijn. Wordt in de ANWB Test 2011 minder goed beoordeeld dan de RUD Centrax. Zijn dacht ik rond de 300 euro.
 
 
Niet doen: Spike Spider of Sneeuwsokken:
Koop verder in ieder geval GEEN sneeuwkettingen van Spike Spider, want die gaan volgens reviews snel kapot. En nog belangrijker, ze hebben geen certificaat voor Oostenrijk. Dus als de borden aangeven dat je sneeuwkettingen moet gebruiken en iemand botst tegen jou op, heb jij schuld en ben je niet verzekerd! Sterker nog, in sommige landen moet je verplicht gecertificeerde kettingen bij je hebben als je de sneeuwgebieden ingaat (zelfs als er geen noodzaak is om ze om te doen), op straffe van een dikke boete. Wat ook een no-go is zijn Sneeuwsokken / Socks; wel iets goedkoper maar ook niet officieel erkend als sneeuwkettingen.
 
Ik heb zelf afgelopen wintersport de Centrax in mijn kofferbak meegehad, maar uiteindelijk niet gebruikt omdat mijn Dunlop winterbanden i.c.m. de DNA A-stand echt perfect werkten (om me heen wel veel mensen met kettingen om of met wegglijdende banden). Toch better safe than sorry, dus ik hoop dat ik met dit verhaal wat mensen op weg kan helpen!
*

RenéQV
449

  • ****
    - Senior Alfist
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #32 Gepost op: 13 februari 2012, 19:40:01 »
Ik ga zelf niet op wintersport maar top verslag! ;)
Giulietta QV Bianco Ghiacio
*

corsa54
564

  • Type Alfa: Giulietta 1750 TBi QV
  • *****
    - Super Alfist
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #33 Gepost op: 13 februari 2012, 22:41:08 »
De Maggi Trak Sport gaan probleemloos om de Turbina's met 225/40/18.
Je hoeft niks voor te monteren aan de auto en hebt ook geen gereedschap nodig. Alleen vooraf thuis even de juiste bout(-lengte) en afstandsbus aan de kettingen monteren.
Het omleggen is vervolgens een fluitje van een cent  
http://www.youtube.com/watch?v=o0ue-pYD2DA
Ze hebben ook deze wintersportvakantie, dankzij de Michelin Alpins (weer) probleemloos in de kofferbak gelegen.... :)
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #34 Gepost op: 18 februari 2012, 21:32:08 »
Citaat van: corsa54;18021
Ze hebben ook deze wintersportvakantie, dankzij de Michelin Alpins (weer) probleemloos in de kofferbak gelegen.... :)

Hier hetzelfde alleen dan dankzij Pirelli Sottozero's.
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #35 Gepost op: 18 februari 2012, 21:37:02 »
Citaat van: Alfa;18009
RUD Centrax N890:
Wat mij betreft de beste. Het ophangsysteem is veel simpeler dan de Maggi Trak. Zelfs zo simpel dat het niet eens nodig is om van tevoren de bevestigingsadapter op je bouten te bevestigen; dit kun je gewoon terplekke doen op het moment dat je de kettingen om wil hangen, kost welgeteld 1 minuut extra voor beide banden (wel steeksleutel 19 meenemen). Voordeel van niet-van-tevoren bevestigen is dat je wielen mooi uitgebalanceerd blijven en je dus zonder trillingen 200+ kunt cruisen op de Autobahn richting wintersport.

Ik weet niet waar je vandaan hebt dat je van tevoren een bevestigingsadapter op je bouten moet bevestigen bij de Maggi Traks, want dat is niet het geval.
*

Zwizzle
54

  • **
    - Junior Alfist
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #36 Gepost op: 21 februari 2012, 11:35:26 »
Door omstandigheden lukte het me niet om tijdig de goeie kettingen op de kop te tikken. Ik gokte er dus op dat mijn Dunlop 4D's icm de DNA A-stand mij wel zouden redden. En jawohl, dat gebeurde ook, zelfs in behoorlijk uitdagende glibberweggetjes. Grip was uitstekend.

En lekker maxxen op de Autobahn behoorde ook tot de mogelijkheden, hoewel het wat minder vloeiend reed dan met mijn reguliere Pirelli Pzero's.
*

Alfa
9

  • *
    - Startende Alfist
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #37 Gepost op: 22 februari 2012, 10:41:16 »
Citaat van: frankie;18121
Ik weet niet waar je vandaan hebt dat je van tevoren een bevestigingsadapter op je bouten moet bevestigen bij de Maggi Traks, want dat is niet het geval.
Je hebt gelijk, ik was even in de war met een andere ketting die ik had gezien waarbij dit wel moest (weet niet meer welke). Waarschijnlijk omdat je bij de Maggi Traks wat bouten en verlengstukken op elkaar moet bevestigen voor vertrek dacht ik dat het bij deze het geval was, maar niet dus.
 
Ik heb het even aangepast in de tekst. Thanks.
*

corsa54
564

  • Type Alfa: Giulietta 1750 TBi QV
  • *****
    - Super Alfist
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #38 Gepost op: 23 februari 2012, 00:06:25 »
Bij de Maggi's doe je dat maar één keer nadat je ze hebt aangeschaft. De juiste bout(-lengte) met bijbehorende afstandsbussen moet je uitmikken voor jouw velgtype en aan de kettingen monteren (en er aan laten zitten). De andere bouten en bussen kun je dan gewoon thuislaten. Vervolgens is de montage supersnel en simpel, zonder dat je extra gereedschap nodig hebt.