!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Zwizzle
54

  • **
    - Junior Alfist
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Gepost op: 17 januari 2012, 13:24:58 »
Onder mijn Juul liggen de zeer fraaie 18" turbina's, met daaromheen sinds enige tijd een setje Dunlop 4D winterbanden. Dat bevalt allemaal uitstekend.

Nu reis ik over een week of wat af naar de winterse sneeuwvelden. En dat is momenteel héél veel sneeuw. Het woord sneeuwkettingen dringt zich dus op. Nu zegt het boekje echter dat die dingen om mijn mooie 18" ers niet mogen.

Nu ben ik geen expert op dit gebied, dus vandaar mijn vraag: waarom mag en/of kan dit niet? En als het niet mag/kan, moet ik dan maar van de weg af glibberen of er alsnog stalen velgen onder laten zetten? :eek:
*

RenéQV
449

  • ****
    - Senior Alfist
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2012, 15:49:50 »
Misschien dat dit een goed alternatief is?

http://www.auto-sock.nl
Giulietta QV Bianco Ghiacio
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2012, 15:54:21 »
Over het algemeen kan dat niet omdat er te weinig ruimte áchter het wiel in de wielkast is. Daardoor kan de sneeuwketting aanlopen tegen delen van de ophanging met alle gevolgen van dien. Er zijn kettingen die allen op het loopvlak liggen, maar die zijn wel een stuk duurder. Voorbeeld hiervan is de Maggi Trak auto of Maggi Trak sport.
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2012, 15:56:23 »
Citaat van: RenéQV;17010
Misschien dat dit een goed alternatief is?

http://www.auto-sock.nl

Geen alternatief, want de AutoSock wordt in de (meeste) wintersportgebieden niet als alternatief voor de sneeuwketting geaccepteerd.
 
Probleem is dat je de kettingen in de praktijk niet vaak (of nooit zelfs) gebruikt, maar ze wel verplicht zijn om als winteruitrusting bij je te hebben.
*

DisciplinA
663

  • *****
    - Super Alfist
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2012, 18:14:49 »
Dus de sock erop en de kettingen in de koffer ?
Look to the past, see the future
*

Hilbert
266

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA TCT. RC
  • ****
    - Senior Alfist
  • The only way to petrolhead heaven is in an Alfa
    • interim-management en advies
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #5 Gepost op: 17 januari 2012, 23:24:42 »
17 inch velgen en banden huren voor een week?
*

Scudetto
684

  • *****
    - Super Alfist
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #6 Gepost op: 18 januari 2012, 09:05:14 »
Waar staat eigenlijk in het boekje dat op de 18" geen sneeuwkettingen mogen? Ik zie alleen het volgende:
Citaat
Alle uitvoeringen: gebruik voor bandenmaat 195/55 R16",
205/55 R16" en 225/45 R17" uitsluitend dunne sneeuwkettingen
die maximaal 9 mm boven het profiel van de banden uitsteken.


Die 18" wielen zijn niet hoger of breder dan de 17" die ze hierboven noemen (225/45 R17)
De reden van frankie had ik ook in m'n hoofd, maar 225 breed is ook het geval bij de 18" wielen, dus gebrek aan ruimte door de breedte zou geen reden kunnen zijn in dit geval.

Zolang ze dus maar maximaal 9 mm uitsteken moet het goed gaan. Blijkbaar verwachten ze bij Alfa niet dat iemand 18" winterbanden neemt. :)
Forza! - QV Savali - Argento Alfa
*

Wally
85

  • **
    - Junior Alfist
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #7 Gepost op: 18 januari 2012, 21:55:22 »
Omtrek band bij 16, 17 of 18 inch is natuurlijk hetzelfde. Probleem is dus niet dat de ruimte tussen wiel en spatbord bij 18 inch kleiner is dan bij 16 inch. Probleem is dat 18 inch breder is dan 16 inch. Als je dan normale sneeuwkettingen op een 18 inch wiel doet dan loop je de kans dat de ketting aan de binnenkant van het wiel tegen vitale onderdelen van de auto aanloopt (ophanging, remleiding etc) Link dus en beslist niet doen. Je kunt ook kettingen kopen die alleen op het loopvlak van de band liggen en dus niet aan de achterkant van het wiel komen. Bovenstaand probleem doet zich dan niet voor. Kettingen zijn wel duurder maar vreselijk makkelijk te plaatsen. Ik heb een qv met 18 inch turbina's op Dunlop winterbanden en in mijn kofferbak liggen kettingen van RUD type centrax. Geen probleem. Als je in de buurt van Gouda woont kun je ze zien. Op hun site zie je ook duidelijke foto's. Wel goed naar de maat kijken als je ze bestelt. Er zijn van dit type meerdere maten
*

Wally
85

  • **
    - Junior Alfist
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #8 Gepost op: 18 januari 2012, 22:03:27 »
Nog een nabrander. Sock is mi geen alternatief als het er echt op aankomt (verse sneeuw en steile helling). En de kans dat je sneeuwkettingen echt moet gebruiken is niet zo groot als je op goede winterbanden rijdt . Sterker nog, sinds ik op Dunlop rij, heb ik in de bergen in de sneeuw nog geen kettingen gebruikt. Maar ja je kunt helaas het risico niet uitsluiten dat je ze een keer nodig heb. Dus toch maar kettingen standaard mee op wintersport
*

RenéQV
449

  • ****
    - Senior Alfist
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #9 Gepost op: 19 januari 2012, 09:13:23 »
Ben nog even verder gaan spitten en kwam dit tegen

http://www.spikes-spider.nl/

Misschien kan je hier wel mee uit de voeten?
Giulietta QV Bianco Ghiacio
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2012, 09:14:36 »
De RUD Centrax werkt volgens exact hetzelfde principe als de eerder door mij genoemde Maggi Trak Auto en Maggi Trak Sport.
*

Scudetto
684

  • *****
    - Super Alfist
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #11 Gepost op: 19 januari 2012, 09:23:35 »
Citaat van: Wally;17050
Omtrek band bij 16, 17 of 18 inch is natuurlijk hetzelfde. Probleem is dus niet dat de ruimte tussen wiel en spatbord bij 18 inch kleiner is dan bij 16 inch. Probleem is dat 18 inch breder is dan 16 inch. Als je dan normale sneeuwkettingen op een 18 inch wiel doet dan loop je de kans dat de ketting aan de binnenkant van het wiel tegen vitale onderdelen van de auto aanloopt (ophanging, remleiding etc) Link dus en beslist niet doen.

Dat leg ik net boven jou uit. Volgens het boekje kun je die (dunnere) kettingen wél gebruiken op een 225/45/R17 wiel, dan pas het ook op een 225/40/R18, want de maten daarvan zijn gelijk. Zowel in hoogte als in breedte. (ok, op een paar mm na, maar dat verschil vervalt door bandenslijtage)
Forza! - QV Savali - Argento Alfa
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2012, 09:23:56 »
Citaat van: RenéQV;17064
Ben nog even verder gaan spitten en kwam dit tegen

http://www.spikes-spider.nl/

Misschien kan je hier wel mee uit de voeten?

Spike Spider's zijn veel duurder. In de juiste maat zit je al op €450 ex BTW.
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2012, 09:25:32 »
Citaat van: Scudetto;17069
Dat leg ik net boven jou uit. Volgens het boekje kun je die (dunnere) kettingen wél gebruiken op een 225/45/R17 wiel, dan pas het ook op een 225/40/R18, want de maten daarvan zijn gelijk. Zowel in hoogte als in breedte. (ok, op een paar mm na, maar dat verschil vervalt door bandenslijtage)

Maar dan nog kan de velg breder zijn en/of een andere (hogere) ET waarde hebben.
*

RenéQV
449

  • ****
    - Senior Alfist
Sneeuwkettingen op 18" 'ers
« Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2012, 09:50:12 »
Citaat van: frankie;17070
Spike Spider's zijn veel duurder. In de juiste maat zit je al op €450 ex BTW.

Kettingen mag niet en zijn dus uitgesloten hoe je het ook prakiseert, als dit dan een alternatief zou  kunnen zijn is het nog steeds goedkoper als een setje wintervelgen ;)

Blij dat ik niet van die sneeuwzooi hou :)
Giulietta QV Bianco Ghiacio