Club Alfa Romeo
Alfa Romeo Types => De Alfa Giulietta club => Topic gestart door: GT1986 op 18 februari 2019, 10:11:13
-
Zo'n 10.000 km. na aanschaf van mijn Giulietta (met nieuwe achterbanden) merkte ik dat de achterbanden al begonnen te cuppen. Dit uitte zich in een licht trillend stuurwiel (met name bij nog koude banden) en het kenmerkende geluid. Ik dacht dat dit aan een onjuiste uitlijning lag.
Toen ik 9.000 km. geleden nieuwe achterbanden liet monteren heb ik de Giulietta laten uitlijnen bij guru Lammert van der Meulen. Ik heb hem daarbij gewezen op het probleem en gevraagd er extra aandacht aan te besteden. Lammert heeft de achterwielen daarom wat meer 'rechtop' gezet om cuppen tegen te gaan. Ook werd mij geadviseerd om rondom op 2,5 Bar te rijden, wat ik ook doe. Tot mijn verbazing begint het gelazer nu alweer. Ik begin me toch wel erg aan dit fenomeen te irriteren! Mijn Giulietta is niet verlaagd, dus ook daar kan het niet aan liggen.
Wat zijn de ervaringen van de andere Giulietta-rijders? Nog tips, behalve elke 10k je voor- en achterwielen om laten wisselen? :rolleyes: :-[
-
Vaak komt dat omdat de achterkant te licht is. Dan komt er teweinig gewicht op de banden. En ik weet niet welke banden erop liggen maar ik weet dan continental vaak gaan cuppen.
-
Vaak komt dat omdat de achterkant te licht is. Dan komt er teweinig gewicht op de banden. En ik weet niet welke banden erop liggen maar ik weet dan continental vaak gaan cuppen.
Achter ligt er inderdaad Continental op!
-
Ik verwacht als je er andere op legt geen continental dat het al een groot deel verbeterd is. Ik werk zelf in de garage en ik zie heel veel van die banden die beginnen met cuppen. Een goede band maar als er geen gewicht op komt beginnen ze.
-
Wat is dan wel een goede band voor de Giulietta ??
-
Een michelin band is goed kwaliteit maar natuurlijk ook wel prijzig. weet niet wat je uit wil geven voor een band maar ik denk dat het dan een stuk beter is
-
Bijna ieder automerk en type heeft tegenwoordig last van cuppende banden. De Giulietta is daar zeker niet uniek in, ook de Volvo V40 schijnt daar erg gevoelig voor te zijn. De ene bandenspecialist zegt dat het door de tegenwoordige achterwielophanging en -geometrie komt, de andere specialist wijst met de vinger naar het automerk, de derde zegt dat de band de boosdoener is. Nog niemand heeft mij kunnen uitleggen waar het nu werkelijk door komt. Wat ik wel weet, is dat het type, soort en merk band wel een duidelijke rol speelt, maar dat ook de fabricage zelf van invloed is. Ik heb nu Bridgestone zomerbanden, exact hetzelfde type, maat en specificaties als de vorige set. Maar de vorige set cupte niet, die ik nu heb echter wel. Dus zeg het maar.
-
Als ik de reacties lees zou ik zeggen dat mijn licht cuppende banden beter van achter naar voor gewisseld kunnen worden??
-
Ik denk dat je dat niet wil want dat ga je voelen in het stuur.
-
Kun je doen, maar zet ze voor dan op een wat lagere spanning. Dan wordt de slijtage weer wat gelijkmatiger.
-
Als ik de reacties lees zou ik zeggen dat mijn licht cuppende banden beter van achter naar voor gewisseld kunnen worden??
Is niet aan te raden. Je kunt ze beter laten trimmen door een bandenspecialist. Kost tussen de 25 en 30 euro per band. Het effect is sensationeel, zo weet ik uit ervaring.
-
Heeft volgens mij te maken met het hoge camber van de guilietta; ik heb gehoord dat symmetrische banden 'beter' zijn omdat je deze van links naar rechts kan omwisselen om zo de slijtage te verdelen.
Ben zelf nog op zoek naar een mooi en vooral stil zomersetje..
-
Van links naar rechts omwisselen zou dan toch niet uitmaken omdat aan beide kanten de camber hetzelfde is?
-
Als je de banden van de velg haalt en dan rechts met links wisselt zou het mijns inziens wel effect hebben. (mits symmetrisch dus)
-
Ik had het probleem ook bij de Pirelli banden. Bij de dealer gaven ze ook aan dat het bij Pirelli idd een groot probleem is. Zij gebruiken meestal Mechelen of Good Year Asymmetrisch 3. Heb deze laatste nu een jaar achterop liggen en tot nu toe nog geen probleem. Wil je dit echt voorkomen moet je heel vaak de banden van voor met achteren wisselen.
-
Als ik de reacties lees zou ik zeggen dat mijn licht cuppende banden beter van achter naar voor gewisseld kunnen worden??
Mijn Pirelli’s (225/45-17) cuppen ook achteraan (vooral het lawaai op de snelweg stoorde mij)
Garage wou ze niet wisselen, want trillingen, enz.
Dus heb ik ze zelf gewisseld.
Resultaat:
- Geen enkele trilling in het stuur (vroeger ook niet)
Je hoort het lawaai vooral tot 70 km/u, maar na 5000 km, minder dan in het begin
Op de snelweg is het geluid altijd minder geweest, dan met de cup banden achteraan
Dus laat ik de cup banden vooraan liggen... :)
-
Ik ben dit ook van plan, wanneer het trillen van het stuur erger wordt kan ik nog zien.
-
Bij mijn Juul waren het met name de Pirelli's die snel cuppen
Nu weer voor de 3e keer deze genomen: Continental ContiSportContact 5 225/40 R18 92Y