Club Alfa Romeo

Alfa Romeo Types => De Alfa Giulietta club => Topic gestart door: QV Competizione op 18 maart 2011, 23:46:51

Titel: Stuurgedrag
Bericht door: QV Competizione op 18 maart 2011, 23:46:51
Vandaag realiseerde ik me dat de 156 toch iets directer stuurde dan de Juul. Ik meen me te herinneren dat de 156 2,7 omwentelingen nodig heeft van uiterst rechts naar uiterst links.  Wie weet hoe dit bij de Giulietta zit? Ik blijf het een vreemd gevoel vinden dat de stuurbekrachtiging halverwege de stuuruitslag extra gaat meewerken..
Titel: Stuurgedrag
Bericht door: Scudetto op 19 maart 2011, 00:28:45
Ik herken het wel een beetje, want mn GTA had slechts 2,2 wat irritant weinig was (ook wieluitslag was erg krap waardoor ik bij een U-turn minimaal 3 banen nodig had.)  Het maakte het sturen wel lekker direct, en dat is nu iets minder. Maar absoluut geen klagen over de directheid van het sturen in de Giulietta wat mij betreft.
Titel: Stuurgedrag
Bericht door: alfacase op 19 maart 2011, 08:39:42
Vind de Giulietta heerlijk direct sturen en de bekrachtiging, zeker in D, precies goed, met veel 'gevoel' in de besturing. Heb ook in een GTA gereden en herinner me daar de enorme draaicirkel van. In mijn herinnering was die overigens niet directer, maar was er alleen maar minder uitslag................;).
Titel: Stuurgedrag
Bericht door: Trigger op 19 maart 2011, 09:50:16
Ik heb ook met een 156 gereden, en vind het heerlijk dat ik nu een U-turn kan maken op sommige banen, terwijl dat met de 156 nooit het geval was. Die grote draaicirkel was soms erg sukkelen...
Titel: Stuurgedrag
Bericht door: nick op 19 maart 2011, 10:08:54
Citaat van: Trigger;6680
Ik heb ook met een 156 gereden, en vind het heerlijk dat ik nu een U-turn kan maken op sommige banen, terwijl dat met de 156 nooit het geval was. Die grote draaicirkel was soms erg sukkelen...

Idem hier :-)
Met de 156 kon ik praktisch nergens in 1 keer ronddraaien.

Ik had er wel een heel goed stuurgevoel bij, met de giulietta heb ik dat ook maar het is "anders".
Titel: Stuurgedrag
Bericht door: DisciplinA op 19 maart 2011, 10:36:31
Ik heb nog nooit een alfa gereden,voor deze en ik vind de draai cirkel gigantisch voor zo een kleine auto..:confused:
Titel: Stuurgedrag
Bericht door: Tinus op 19 maart 2011, 13:24:50
Zo'n kleine auto is het toch ook niet, de draaicirkel van (nog wel) onze crossa in slechts enkele decimeters kleiner en dat is wel een redelijke kleine auto.
Titel: Stuurgedrag
Bericht door: Rob op 19 maart 2011, 13:45:13
Wat is er zo belangrijk aan de draaicirkel dan?
Titel: Stuurgedrag
Bericht door: Tinus op 19 maart 2011, 16:47:02
Met inparkeren is een kleine draaicirkel toch wel handig, ik heb zelf een corolla uit '99 en die heeft (schijnbaar) een kleine draaicirkel t.o.v. de corsa (van m'n meisje) want in de corsa gaat me het inparkeren regelmatig mis.
Maar idd op de normale weg zal het geen probleem zijn hooguit een keer met straatje keren maar dat went vanzelf.
Titel: Stuurgedrag
Bericht door: Scudetto op 19 maart 2011, 18:50:08
die grote draaicirkel is onhandig bij U-turns en krap manoeuvreren, maar dat is inderdaad maar een klein percentage van hoeveel je rijdt.
Titel: Stuurgedrag
Bericht door: Roxxi QV op 19 maart 2011, 19:00:25
Citaat van: QV Competizione;6672
Vandaag realiseerde ik me dat de 156 toch iets directer stuurde dan de Juul. Ik meen me te herinneren dat de 156 2,7 omwentelingen nodig heeft van uiterst rechts naar uiterst links. Wie weet hoe dit bij de Giulietta zit? Ik blijf het een vreemd gevoel vinden dat de stuurbekrachtiging halverwege de stuuruitslag extra gaat meewerken..
Ik ervaar de inkomende stuurbekrachtiging bij het inparkeren al zeer plezierig; lekker licht en makkelijk. De draaicirkel vindt ik niet overdreven groot; die draaicirkel in mijn vorige GT was voor mijn gevoel groter.
Titel: Stuurgedrag
Bericht door: QV Competizione op 19 maart 2011, 19:48:16
Veel nieuwe Alfa rijders hier!  De  2.4 jtd 156 had een draaicirkel van 11,7 meter (groter dan benzine 156), terwijl de Giulietta dat met 10,9 meter een stuk korter doet!  Ik ben juist dik tevreden over de draaicirkel, maar vind de overgang naar extra stuurbekrachtiging bij ver sturen juist kunstmatig aanvoelen, een woord dat me bij de Giulietta vaker te binnen schiet moet ik toch toegeven..
Titel: Stuurgedrag
Bericht door: corsa54 op 19 maart 2011, 21:19:54
Bij de 156 was het 2,2 stuuromwentelingen lock-to-lock. bij de GTA's 2,0. De Giuletta zit ook ongeveer op 2,2. Gelukkig veel directer dan andere auto's. Ik zit altijd te hoepelen als een buschauffeur als ik eens in een ander merk rijd. Met de draaicirkel (die inderdaad bij voorwielaangedreven Alfa's aan de forse kant is) heb ik nooit een probleem. Als ik verkeerd zit keer ik niet, maar rij gewoon door naar de volgende rotonde....Daar barst het immers inmiddels van hier.
Titel: Stuurgedrag
Bericht door: RiriassaQV op 20 maart 2011, 09:14:49
Citaat van: DisciplinA;6685
Ik heb nog nooit een alfa gereden,voor deze en ik vind de draai cirkel gigantisch voor zo een kleine auto..:confused:

helemaal mee eens Disci ;)

maar ooit wel eens aangedacht dat de Giul ook best breed is ,tegenover een Golf etc
Titel: Stuurgedrag
Bericht door: frankie op 20 maart 2011, 11:35:10
De Juul is wel een hele 12mm breder dan een Golf.....
Titel: Stuurgedrag
Bericht door: DisciplinA op 20 maart 2011, 17:37:13
Ik rij veel met een E klasse,daarom  vind ik Giulietta een klein auto :) En in Merc heb ik, het gevoel dat de draaicirkel kleiner is, dat kan zeker niet ,maar dat gevoel heb ik vooral bij het parkeren merk je dat sterk !
Titel: Stuurgedrag
Bericht door: alfacase op 20 maart 2011, 17:58:25
Eerst de feiten checken: de draaicirkel van de Giulietta is exact gelijk aan die van de Golf, namelijk 10,9 m.