!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

183T
10

  • Type Alfa: Guilietta 170 pk TCT
  • *
    - Startende Alfist
Re: T-Jet of MultiAir?
« Reactie #15 Gepost op: 5 oktober 2021, 14:54:07 »
@Reynaert98

Als je Brembo klauwen wil moet je ook grotere schijven kopen. De QV heeft standaard Brembo remmen. Wat je wel kan doen is Brembo schijven en blokken van de X serie eronder zetten, remt
echt een stuk beter dan de standaard remmen.
eerdere Alfa's: Sud 1.5TI, Giulietta 1.3, Alfa 33 2x, Alfetta 2.0, Giulia Nuova Super 1.6 en Alfa 75 TS.
*

DanielH92
1.923

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: T-Jet of MultiAir?
« Reactie #16 Gepost op: 5 oktober 2021, 17:43:25 »
Citaat van: Reynaert98 op  5 oktober 2021, 14:39:32
Citaat van: Reynaert98 op  5 oktober 2021, 14:39:32
Een 2014/2015 gaat het helaas niet worden, die vallen net buiten mijn budget m.u.v. een aantal Progressives. Wil er wel echt het sport pack op en Brembo remklauwen onder hebben dus het bouwjaar zal max 2013 zijn.

Goeie keuze dat Sport pack, en dan met name Pack Sport 2. Een Giulietta zonder sideskirts mist naar mijn mening iets, de zijkant is echt te kaal. En de meeste hebben het er gelukkig wel opzitten en zijn over het algemeen niet eens duurder. Ook de zwarte stijlen en hemelbekleding staan wel echt heel wat mooier.

De grotere 330mm Brembo remmen verkleint je keus wel aanzienlijk als je een niet-QV zoekt. Zelf heb ik de grote Brembo remmerij er later zelf opgezet, maar om dat een beetje betaalbaar te houden moet je wel 2 rechterhanden (of een dikke portemonnee) hebben :)

*

MysteryAngel
2.665

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: T-Jet of MultiAir?
« Reactie #17 Gepost op: 5 oktober 2021, 17:55:23 »
De Sideskirts maken de auto wel een stuk mooier inderdaad,
mits ze ook in kleur gespoten zijn.
Een standaard progeression uitvoering is wel wat kaal.
Maar er is genoeg keus denk ik.
*

Reynaert98
158

  • Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
  • ***
    - Alfist
Re: T-Jet of MultiAir?
« Reactie #18 Gepost op: 5 oktober 2021, 18:42:06 »
Citaat van: DanielH92 op  5 oktober 2021, 17:43:25
Citaat van: DanielH92 op  5 oktober 2021, 17:43:25
Citaat van: Reynaert98 op  5 oktober 2021, 14:39:32
Citaat van: Reynaert98 op  5 oktober 2021, 14:39:32
Een 2014/2015 gaat het helaas niet worden, die vallen net buiten mijn budget m.u.v. een aantal Progressives. Wil er wel echt het sport pack op en Brembo remklauwen onder hebben dus het bouwjaar zal max 2013 zijn.

Goeie keuze dat Sport pack, en dan met name Pack Sport 2. Een Giulietta zonder sideskirts mist naar mijn mening iets, de zijkant is echt te kaal. En de meeste hebben het er gelukkig wel opzitten en zijn over het algemeen niet eens duurder. Ook de zwarte stijlen en hemelbekleding staan wel echt heel wat mooier.

De grotere 330mm Brembo remmen verkleint je keus wel aanzienlijk als je een niet-QV zoekt. Zelf heb ik de grote Brembo remmerij er later zelf opgezet, maar om dat een beetje betaalbaar te houden moet je wel 2 rechterhanden (of een dikke portemonnee) hebben :)



Zijn de 281/305mm ook niet van Brembo? 330mm hoeft er van mij ook niet onder tenzij ik tegen die tijd een mooie QV tegenkom; heb helaas ook twee linkerhanden. Ben er laatst wel een tegengekomen met Pack Sport 3 die binnen mijn budget past en ook nog eens aan al mijn wensen voldoet. Zijn dit dan ook Brembo's of standaard remklauwen van Alfa zelf?
https://www.go-mobiliteit.nl/page/occasions/alfa-romeo-giulietta-14-t-120pk-sportiva-clima-leder/24306
*

183T
10

  • Type Alfa: Guilietta 170 pk TCT
  • *
    - Startende Alfist
Re: T-Jet of MultiAir?
« Reactie #19 Gepost op: 5 oktober 2021, 21:32:42 »
Dit zijn volgens mij Brembo remklauwen. Maak er een lange proefrit mee en kijk of de auto bij jou past.
eerdere Alfa's: Sud 1.5TI, Giulietta 1.3, Alfa 33 2x, Alfetta 2.0, Giulia Nuova Super 1.6 en Alfa 75 TS.
*

DanielH92
1.923

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: T-Jet of MultiAir?
« Reactie #20 Gepost op: 6 oktober 2021, 00:19:44 »
@Reynaert98 die 281mm en 305mm schijven worden inderdaad ook gewoon door oa Brembo verkocht.

Maar die mooie rode Brembo remklauwen met witte opdruk werkt altijd met de 330mm schijven. Dat is ook wat de Giulietta heeft in de link die je doorgeeft.
*

stevenGTA
15

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T
  • *
    - Startende Alfist
Re: T-Jet of MultiAir?
« Reactie #21 Gepost op: 23 oktober 2021, 18:41:49 »
Ik zat met hetzelfde dilemma een aantal weken terug. Ga ik voor de 170 PK MA of voor de 120 PK T-Jet?
Ik wilde eigenlijk een upgrade van het gene wat ik had, een Fiat Grande Punto Sport met een 120 PK T-Jet blok.

Maar toen ik las over de potentiële problemen van het MA blok, wat hier ook is gemeld, schrok ik wel een beetje. Daarnaast las ik ook over de olie interval van 15.000 km wat ik ook niet zoveel vond.
Ik heb met nog wat mensen gesproken die 'er verstand van hebben' en die waren ook niet denderend enthousiast over het MA blok.
Dat je zelf goed onderhoud wilt (laten) plegen en de olie interval op de koop toeneemt etc. is tot daaraan toe, maar je weet vaak ook niet goed hoe de vorige eigenaar/eigenaren er mee om is/zijn gegaan.
Ongetwijfeld ga je voor een auto met een goede onderhoudshistorie, maar toch weet je het niet zeker. Tweedehands spullen zijn altijd een gok tot een zekere hoogte.
Misschien valt het reuze mee hoor, maar persoonlijk houd ik niet zo van dit soort risico's.

Daarnaast speelde verbruik voor mij ook een rol. Helemaal met deze belachelijke prijzen van tegenwoordig.
En dan vraag je je af: Is 170 PK echt nodig of is het een 'nice to have' en voldoet 120 PK eigenlijk ook wel gewoon voor wat ik ermee wil?
Ik wist natuurlijk hoe dat 120 PK T-Jet blok reed etc. want dat zat ook in mijn Grande Punto die ik al 3,5 jaar had.

Toevallig had een collega een Giulietta uit 2016 met een MA blok en daar mocht ik een rondje in rijden.
En ik moet zeggen dat ik er meer van had verwacht qua power. Het reed heerlijk hoor, maar dit blok was zelfs gechipt, maar ik had geen 'wauw' gevoel.

Later heb ik een proefrit gemaakt in een 120 PK T-Jet variant en deze beviel me eigenlijk prima.

Wat hier wordt gezegd klopt inderdaad, onderin heeft de T-Jet lekker veel koppel en dan spuit ie weg, helemaal in de Dynamic mode. Kom je wat hoger in de toeren, dan is er 'niemand thuis'.
Dus de 0-100 is gewoon niet zo rap, vooral het laatste deel niet. Maar juist die tussensprintjes en het optrekken bij het stoplicht, dan is ie echt lekker rap.

Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een Alfa Romeo Giulietta 1.4 T-Jet Distinctive met 120 PK uit 2013. In het wit, rode Brembo remklauwen, half leer, 60.500 gelopen. Ik ben er ontzettend blij mee en ik ben er heel trots op!
Alfa Romeo Giulietta 1.4T 88KW Distinctive - Pack QV Sportiva - Bianco Pastello
Eibach Prokit - Eibach Wheel Spacers - Ulter Exhaust
*

MysteryAngel
2.665

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: T-Jet of MultiAir?
« Reactie #22 Gepost op: 23 oktober 2021, 18:57:55 »
Een 170PK MA kunt je ook wel prima kopen hoor,
maar je moet gewoon wat ruimte over laten in je budget voor onvoorziene reparaties,
zoals de MA module.
Want het is uiteraard niet de vraag of die stuk gaan maar eerder wanneer.
Overigens zijn er bij de latere Giulietta´s 2014 en nieuwer wat minder problemen bekend volgens mij.
Het komt vooral veel voor bij de vroegere bouwjaren.

Maar ik snap jouw redenatie ook wel, persoonlijk zou ik ook voor een T-jet gaan.
Deze kan je eventueel bij Savali of Squadra nog wel wat fijner maken. :)
*

stevenGTA
15

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T
  • *
    - Startende Alfist
Re: T-Jet of MultiAir?
« Reactie #23 Gepost op: 23 oktober 2021, 19:50:34 »
Een 170PK MA kunt je ook wel prima kopen hoor,
maar je moet gewoon wat ruimte over laten in je budget voor onvoorziene reparaties,
zoals de MA module.
Want het is uiteraard niet de vraag of die stuk gaan maar eerder wanneer.
Overigens zijn er bij de latere Giulietta´s 2014 en nieuwer wat minder problemen bekend volgens mij.
Het komt vooral veel voor bij de vroegere bouwjaren.

Maar ik snap jouw redenatie ook wel, persoonlijk zou ik ook voor een T-jet gaan.
Deze kan je eventueel bij Savali of Squadra nog wel wat fijner maken.

Ja een MA is ook prima! Maar inderdaad, het is verstandig voorbereid te zijn op eventuele reparaties.
Je hebt nooit garanties, misschien krijgt mijn T-Jet ook nog wel kuren. Het is ook een beetje geluk hebben.

En inderdaad, als je een nieuwere MA neemt verandert dat de zaak ook weer.

Tuning doet ook wel iets inderdaad. Volgens mij is de T-Jet vrij makkelijk van de 140-150 PK te tillen.
Voor mij niet zo nodig, maar ook hierbij weer: persoonlijke voorkeur.
Alfa Romeo Giulietta 1.4T 88KW Distinctive - Pack QV Sportiva - Bianco Pastello
Eibach Prokit - Eibach Wheel Spacers - Ulter Exhaust
*

Reynaert98
158

  • Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
  • ***
    - Alfist
Re: T-Jet of MultiAir?
« Reactie #24 Gepost op: 24 oktober 2021, 10:38:59 »
Dat je zelf goed onderhoud wilt (laten) plegen en de olie interval op de koop toeneemt etc. is tot daaraan toe, maar je weet vaak ook niet goed hoe de vorige eigenaar/eigenaren er mee om is/zijn gegaan.
Ongetwijfeld ga je voor een auto met een goede onderhoudshistorie, maar toch weet je het niet zeker. Tweedehands spullen zijn altijd een gok tot een zekere hoogte.

Dit is ook precies hetgeen waarmee ik zit. Van de 1.4 MA in mijn MiTo weet ik dat hij jaarlijks onder de 10k km een oliewissel heeft gehad bij Stern dus durfde ik het destijds wel aan om hem te kopen. Echt flink doorhalen doe ik ook niet heel vaak dus zal de T-Jet waarschijnlijk wel de betere keuze zijn (of een QV als ik geluk heb).
*

bekkie
2.729

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: T-Jet of MultiAir?
« Reactie #25 Gepost op: 24 oktober 2021, 13:10:59 »
Ik kan de redenatie volgen, maar herken niet het beeld dat je schetst van de 170 pk MA waarin je gereden hebt. Ik heb destijds in beide proefgereden en vond de MA duidelijk mooier lopen en veel sneller accelereren dan de T-jet motor. Dat met de MA-module is een serieus punt, maar dat speelt eigelijk alleen bij de eerste serie, dus MY2010. Later zijn er nieuwe modules gemonteerd, die over het algemeen weinig problemen veroorzaken, mits het onderhoud goed en regelmatig wordt uitgevoerd.
Maar zelf vind ik de MA een bijzonder fijn blok, met veel trekkracht. En ja, ik heb ook in de QV gereden, maar dat is een klasse apart.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

stevenGTA
15

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T
  • *
    - Startende Alfist
Re: T-Jet of MultiAir?
« Reactie #26 Gepost op: 24 oktober 2021, 14:28:08 »
Ik kan de redenatie volgen, maar herken niet het beeld dat je schetst van de 170 pk MA waarin je gereden hebt. Ik heb destijds in beide proefgereden en vond de MA duidelijk mooier lopen en veel sneller accelereren dan de T-jet motor. Dat met de MA-module is een serieus punt, maar dat speelt eigelijk alleen bij de eerste serie, dus MY2010. Later zijn er nieuwe modules gemonteerd, die over het algemeen weinig problemen veroorzaken, mits het onderhoud goed en regelmatig wordt uitgevoerd.
Maar zelf vind ik de MA een bijzonder fijn blok, met veel trekkracht. En ja, ik heb ook in de QV gereden, maar dat is een klasse apart.

Ik moet ook zeggen dat ik niet zo lang heb gereden met de 170 PK MA, dus dat is blijkbaar niet representatief.
Alfa Romeo Giulietta 1.4T 88KW Distinctive - Pack QV Sportiva - Bianco Pastello
Eibach Prokit - Eibach Wheel Spacers - Ulter Exhaust
*

MysteryAngel
2.665

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: T-Jet of MultiAir?
« Reactie #27 Gepost op: 24 oktober 2021, 17:49:33 »

Dit is ook precies hetgeen waarmee ik zit. Van de 1.4 MA in mijn MiTo weet ik dat hij jaarlijks onder de 10k km een oliewissel heeft gehad bij Stern dus durfde ik het destijds wel aan om hem te kopen. Echt flink doorhalen doe ik ook niet heel vaak dus zal de T-Jet waarschijnlijk wel de betere keuze zijn (of een QV als ik geluk heb).

Beide zijn denk ik prima keuzes, maar als je voor een MY2010 versie van de Giulietta wilt gaan,
dan is het wel verstandig om wat ruimte over te houden in het budget.
Afgezien van de MA zijn er ook nog wat andere kleine dingetjes waar je wel eens tegenaan kunt lopen.
Dan is het altijd wel makkelijk dat je financieel een klein beetje ruimte hebt.
In het geval van T-jet of MA is ook een kwestie van persoonlijke smaak denk ik.
Het is een goed idee om eens met beide versies te rijden om een goed beeld te krijgen,
pas dan kan je eigenlijk voor jezelf echt oordelen wat je het fijnst vindt.
Natuurlijk zal de MA lekkerder en vlotter rijden,
maar het kan ook best zijn dat je het koppel in lage toeren van de T-jet juist fijner vindt.

Verder is het natuurlijk belangrijk dat de auto aantoonbaar goed onderhoud gehad heeft,
bij een erkende dealer of specialist.
Ga hierbij niet altijd blindelings uit van een afgestempeld boekje, maar informeer ook gerust eens,
bij het bedrijf waar de stempeltjes van zijn.
Verder pas wel op met import auto´s, er worden toch wel relatief veel Giulietta's aangeboden,
die uit het buitenland komen.
Dan is extra oplettendheid en voorzichtigheid wel aan te raden,
ze zijn niet allemaal slecht maar er zitten vast een paar rotte appels tussen.
Als ik occasion prijzen vergelijk in omringende landen als Belgie en Duitsland,
dan lijkt het me voor een "net" bedrijf niet heel interessant om ze te importeren voor de verkoop.
Tenzij het natuurlijk schade auto´s zijn, en dat komt helaas veel voor.
Dus extra voorzichtigheid en aankoopkeuring is dan wel aan te raden.
*

Roberto il Duce
67

  • Type Alfa: Guilietta 1.4 sportiva
  • **
    - Junior Alfist
Re: T-Jet of MultiAir?
« Reactie #28 Gepost op: 25 oktober 2021, 19:13:40 »
Ik heb meer dan 10 jaar de Grande Punto T-jet met 120 pk gehad en moet zeggen dat het me goed beviel vooral de trekkracht  veel koppel onderin maar als ik ga vergelijken met de MA met 170 pk die ik nu 7 maand heb dan ligt mij die juiliaatje net wat beter en dat ook omdat ze net wat meer vermogen heeft  en heeft n 6 bak de T-jet n 5 bak alleen de multi air is wel wat gevoeliger qua onderhoud


overigens beide schakelen top
ALFA ROMEO 33 imola 1.4 Nero   FIAT Grande Punto 1.4 Tjet
*

Reynaert98
158

  • Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
  • ***
    - Alfist
Re: T-Jet of MultiAir?
« Reactie #29 Gepost op: 25 oktober 2021, 19:29:04 »
Hm, misschien dan toch even kijken naar Giulietta's met een MA met bouwjaar 2011+ tegen december/januari