Club Alfa Romeo

Alfa Romeo Types => De Alfa Giulietta club => Topic gestart door: Reynaert98 op 15 september 2021, 09:08:38

Titel: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: Reynaert98 op 15 september 2021, 09:08:38
Ik heb eindelijk de knoop door gehakt om begin 2022 voor een 2010 t/m 2012 Giulietta te gaan. De ongeblazen 1.4 MultiAir die ik nou in mijn MiTo heb is mij toch echt te traag, vooral met het wegrijden vanuit stilstand. Hierin zit ik nog wel behoorlijk te twijfelen tussen de T-Jet en MultiAir. Ik heb al meerdere posts gelezen over de vergelijkingen, zowel hier als op andere forums. Van wat ik heb gelezen komt de T-Jet komt sneller op gang en is bij lagere snelheden zelfs iets sneller maar is in de hogere toeren ook snel buiten adem terwijl de MultiAir langer doortrekt. Hoeveel is hier in de praktijk van te merken mits je je gewoon aan de maximale snelheid houd? Ik ben waarschijnlijk ook van plan om hem na aanschaf langs te brengen bij Squadra. Hoe zijn de blokken met elkaar te vergelijken na de chip?

Verder had ik nog wat andere vragen; Hoe zit het daarnaast met de onderhoudskosten vergeleken een MiTo? Met de MultiAir drama's, kabelboom, versnellingsbak en krakende onderstel ben ik bekend maar zijn er nog andere zaken die duur zijn om te vervangen? 
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: MysteryAngel op 15 september 2021, 18:06:17
Ik denk dat je van de meeste zaken wel op de hoogte bent zo te lezen.
Bij de multiairs van de 1e generaties zijn die modules wel gevoelig voor goed onderhoud,
ze gaan nog wel eens stuk en zijn niet zo goedkoop om te vervangen.
Maar als je hier bij aankoop rekening mee houd kwa budget,
dan zou het eigenlijk geen probleem hoeve zijn.

De Tjets hebben uiteraard die potentiële problemen met de ma modules niet.
En zijn dus in die zin iets betrouwbaarder.

Als het op rij beleving aan komt is het denk ik echt een kwestie van zelf rijden,
met zowel een T-jet 120pk als MA 170PK.
De multiair zal waarschijnlijk iets meer tuningspotentie hebben.
Ik heb multiairs gezien na chiptuning van rond de 200pk.
Bij de Tjet zal je dit waarschijnlijk niet halen met de standaard turbo.

Overigens zijn de T-jet varianten vaak wel iets kaler in de opties dan de multiairs.
Omdat de T-jet eigenlijk de basis instap motor is.
een distrinctive versie met pack sport en leer is natuurlijk wel leuker dan een kalere progression.
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: Reynaert98 op 15 september 2021, 18:25:48
Maar deze hebben helaas dan weer wel de beruchte m32 versnellingsbak.

Ik wist niet dat de Giulietta ook de M32 had? Van de MiTo en 159 weet ik het wel.

Een dik aangeklede hoeft van mij niet perse, enige pre is toch wel het sport pack en een goede set velgen. Van zowel de 170 als 120pk zijn er daar, op dit moment, redelijk wat van die binnnen mijn budget vallen. Mocht ik voor een MA gaan dan zal ik voor de zekerheid wel wat aan de kant leggen en van het ergste uit gaan.
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: bekkie op 15 september 2021, 19:32:44
 De T-jet is vanaf fabriek geleverd met rond de 130 pk, in plaats van de op papier 120 pk. Deze motor is naar verluid goed te tunen naar 150 á 160 pk. Je hebt dan een hele fijne motor.
De 170 pk MA motor heeft af fabriek het opgegeven vermogen van 170 pk, maar kan daar bovenop getuned worden naar ongeveer 190 pk. Veel meer is er niet uit te halen, zo heb ik begrepen.
De T-jet heeft onderin meer koppel, terwijl de MA juist boven de 2500 toeren behoorlijk begint te trekken.
Dus twee compleet verschillende motoren.
Mij is trouwens onbekend dat de handbakken verschillend zouden zijn, zoals hiervoor aangegeven. Ik weet niet beter dan dat ze dezelfde bak hebben.
Ik zou zeggen, ga eens proefrijden met beide, dan merk je snel genoeg wat je fijn vindt.
Wat vooral belangrijk is bij de Giulietta's, is de onderhoudshistorie. Is de olie op tijd vervangen, zijn alle onderhoudsbeurten gedaan, staan alle stempels in het boekje, is de km-stand logisch, etc.
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: ramrod op 15 september 2021, 21:28:36

-Bij de multiairs van de 1e generaties zijn die modules wel gevoelig voor goed onderhoud,

Vanaf en tot welk jaar werden die 1e generatie MA modules geleverd?
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: bekkie op 15 september 2021, 22:55:36

-Bij de multiairs van de 1e generaties zijn die modules wel gevoelig voor goed onderhoud,

Vanaf en tot welk jaar werden die 1e generatie MA modules geleverd?

Fabricage 2010 tot en met juli 2013.
Dus na de fabrieksvakantie 2013 is de tweede generatie gemonteerd. Dat was MY2014.
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: Jetronic op 16 september 2021, 14:34:04
Maar deze hebben helaas dan weer wel de beruchte m32 versnellingsbak.

Ik wist niet dat de Giulietta ook de M32 had? Van de MiTo en 159 weet ik het wel.

Een dik aangeklede hoeft van mij niet perse, enige pre is toch wel het sport pack en een goede set velgen. Van zowel de 170 als 120pk zijn er daar, op dit moment, redelijk wat van die binnnen mijn budget vallen. Mocht ik voor een MA gaan dan zal ik voor de zekerheid wel wat aan de kant leggen en van het ergste uit gaan.

Nee geen enkele Giulietta heeft de M32
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: Jetronic op 16 september 2021, 14:35:02

-Bij de multiairs van de 1e generaties zijn die modules wel gevoelig voor goed onderhoud,

Vanaf en tot welk jaar werden die 1e generatie MA modules geleverd?

Fabricage 2010 tot en met juli 2013.
Dus na de fabrieksvakantie 2013 is de tweede generatie gemonteerd. Dat was MY2014.

Kan je echt niet vanuit gaan, de motor in mijn giulietta is namelijk 1 jaar ouder dan de wagen zelf
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: MysteryAngel op 16 september 2021, 18:59:02

Nee geen enkele Giulietta heeft de M32

Bedankt, dan heb ik het dus totaal fout oops...  :-[.
Ik dacht namelijk dat de 155pk Mito, 120pk Tjet Giulietta, 120PK Fiat Bravo  allemaal die m32 bak hadden.

Vorige post aangepast, weer iets geleerd! :)

Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: einoj op 17 september 2021, 20:23:58
Alle Giulietta's hebben de C635 versnellingsbak van FPT zelf

Manueel:
https://www.autolusso.co.uk/c635.html

Ook de TCT gebruikt diezelfde C635 bak, maar met een dubbele koppeling en 2 olie circuits  (1x hydraulische sturing en 1 voor de smering van de versnellingsbak zelf)
https://en.wikipedia.org/wiki/FPT_C635_DDCT_transmission

De koppeling (en dubbele) is voor de 2.0 diesels een beetje zwaarder gemaakt
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: MysteryAngel op 17 september 2021, 21:59:17
Alle Giulietta's hebben de C635 versnellingsbak van FPT zelf



De koppeling (en dubbele) is voor de 2.0 diesels een beetje zwaarder gemaakt

Klopt helemaal, ik zat er naast. :)
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: Reynaert98 op 22 september 2021, 12:02:39
Ik heb nog even verder gekeken naar wat binnen mijn budget valt. Een QV van een vroeg bouwjaar zal waarschijnlijk ook nog mogelijk zijn, wel met iets meer kilometers. Meestal rond de 170000km. Van de vroege QV's weet ik dat de turbo's het kunnen begeven. Zijn er nog verdere aandachtspunten of kostenposten? Ik neem aan dat de koppeling toch wel wat harder slijt dan bij een 1.4?
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: Jetronic op 22 september 2021, 16:27:58
Ik heb eindelijk de knoop door gehakt om begin 2022 voor een 2010 t/m 2012 Giulietta te gaan. De ongeblazen 1.4 MultiAir die ik nou in mijn MiTo heb is mij toch echt te traag, vooral met het wegrijden vanuit stilstand. Hierin zit ik nog wel behoorlijk te twijfelen tussen de T-Jet en MultiAir. Ik heb al meerdere posts gelezen over de vergelijkingen, zowel hier als op andere forums. Van wat ik heb gelezen komt de T-Jet komt sneller op gang en is bij lagere snelheden zelfs iets sneller maar is in de hogere toeren ook snel buiten adem terwijl de MultiAir langer doortrekt. Hoeveel is hier in de praktijk van te merken mits je je gewoon aan de maximale snelheid houd? Ik ben waarschijnlijk ook van plan om hem na aanschaf langs te brengen bij Squadra. Hoe zijn de blokken met elkaar te vergelijken na de chip?

Verder had ik nog wat andere vragen; Hoe zit het daarnaast met de onderhoudskosten vergeleken een MiTo? Met de MultiAir drama's, kabelboom, versnellingsbak en krakende onderstel ben ik bekend maar zijn er nog andere zaken die duur zijn om te vervangen?

Niets dus.  beide motoren produceren genoeg vermogen om in 1ste versnelling de banden te laten slippen, en in 2de versnelling rij je al sneller dan maximaal toegelaten tenzij op de snelweg, maar daar vertrek je niet vaak uit stilstand.
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: 183T op 5 oktober 2021, 11:00:49
@Reynaert98 (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=8401)
Ik zou gaan voor een 2014-2015 170pk MA met TCT bak. Diverse tuners kunnen de auto chippen naar 195pk en 290nm (H&S Corse is heel goed, je krijgt alleen geen uitdraai vanwege de TCT bak)
Volgens de kenners is in type 2 alles iets beter. Let wel op goede onderhoudshistorie.
Succes met je aankoop.
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: Reynaert98 op 5 oktober 2021, 14:39:32
Een 2014/2015 gaat het helaas niet worden, die vallen net buiten mijn budget m.u.v. een aantal Progressives. Wil er wel echt het sport pack op en Brembo remklauwen onder hebben dus het bouwjaar zal max 2013 zijn.
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: 183T op 5 oktober 2021, 14:54:07
@Reynaert98 (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=8401)

Als je Brembo klauwen wil moet je ook grotere schijven kopen. De QV heeft standaard Brembo remmen. Wat je wel kan doen is Brembo schijven en blokken van de X serie eronder zetten, remt
echt een stuk beter dan de standaard remmen.
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: DanielH92 op 5 oktober 2021, 17:43:25
Citaat van: Reynaert98 op  5 oktober 2021, 14:39:32
Citaat van: Reynaert98 op  5 oktober 2021, 14:39:32
Een 2014/2015 gaat het helaas niet worden, die vallen net buiten mijn budget m.u.v. een aantal Progressives. Wil er wel echt het sport pack op en Brembo remklauwen onder hebben dus het bouwjaar zal max 2013 zijn.

Goeie keuze dat Sport pack, en dan met name Pack Sport 2. Een Giulietta zonder sideskirts mist naar mijn mening iets, de zijkant is echt te kaal. En de meeste hebben het er gelukkig wel opzitten en zijn over het algemeen niet eens duurder. Ook de zwarte stijlen en hemelbekleding staan wel echt heel wat mooier.

De grotere 330mm Brembo remmen verkleint je keus wel aanzienlijk als je een niet-QV zoekt. Zelf heb ik de grote Brembo remmerij er later zelf opgezet, maar om dat een beetje betaalbaar te houden moet je wel 2 rechterhanden (of een dikke portemonnee) hebben :)

(https://i.ibb.co/qssXHHf/Screenshot-20211005-174657-Office.jpg) (https://ibb.co/xjjPnn0)
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: MysteryAngel op 5 oktober 2021, 17:55:23
De Sideskirts maken de auto wel een stuk mooier inderdaad,
mits ze ook in kleur gespoten zijn.
Een standaard progeression uitvoering is wel wat kaal.
Maar er is genoeg keus denk ik.
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: Reynaert98 op 5 oktober 2021, 18:42:06
Citaat van: DanielH92 op  5 oktober 2021, 17:43:25
Citaat van: DanielH92 op  5 oktober 2021, 17:43:25
Citaat van: Reynaert98 op  5 oktober 2021, 14:39:32
Citaat van: Reynaert98 op  5 oktober 2021, 14:39:32
Een 2014/2015 gaat het helaas niet worden, die vallen net buiten mijn budget m.u.v. een aantal Progressives. Wil er wel echt het sport pack op en Brembo remklauwen onder hebben dus het bouwjaar zal max 2013 zijn.

Goeie keuze dat Sport pack, en dan met name Pack Sport 2. Een Giulietta zonder sideskirts mist naar mijn mening iets, de zijkant is echt te kaal. En de meeste hebben het er gelukkig wel opzitten en zijn over het algemeen niet eens duurder. Ook de zwarte stijlen en hemelbekleding staan wel echt heel wat mooier.

De grotere 330mm Brembo remmen verkleint je keus wel aanzienlijk als je een niet-QV zoekt. Zelf heb ik de grote Brembo remmerij er later zelf opgezet, maar om dat een beetje betaalbaar te houden moet je wel 2 rechterhanden (of een dikke portemonnee) hebben :)

(https://i.ibb.co/qssXHHf/Screenshot-20211005-174657-Office.jpg) (https://ibb.co/xjjPnn0)

Zijn de 281/305mm ook niet van Brembo? 330mm hoeft er van mij ook niet onder tenzij ik tegen die tijd een mooie QV tegenkom; heb helaas ook twee linkerhanden. Ben er laatst wel een tegengekomen met Pack Sport 3 die binnen mijn budget past en ook nog eens aan al mijn wensen voldoet. Zijn dit dan ook Brembo's of standaard remklauwen van Alfa zelf?
https://www.go-mobiliteit.nl/page/occasions/alfa-romeo-giulietta-14-t-120pk-sportiva-clima-leder/24306 (https://www.go-mobiliteit.nl/page/occasions/alfa-romeo-giulietta-14-t-120pk-sportiva-clima-leder/24306)
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: 183T op 5 oktober 2021, 21:32:42
Dit zijn volgens mij Brembo remklauwen. Maak er een lange proefrit mee en kijk of de auto bij jou past.
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: DanielH92 op 6 oktober 2021, 00:19:44
@Reynaert98 (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=8401) die 281mm en 305mm schijven worden inderdaad ook gewoon door oa Brembo verkocht.

Maar die mooie rode Brembo remklauwen met witte opdruk werkt altijd met de 330mm schijven. Dat is ook wat de Giulietta heeft in de link die je doorgeeft.
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: stevenGTA op 23 oktober 2021, 18:41:49
Ik zat met hetzelfde dilemma een aantal weken terug. Ga ik voor de 170 PK MA of voor de 120 PK T-Jet?
Ik wilde eigenlijk een upgrade van het gene wat ik had, een Fiat Grande Punto Sport met een 120 PK T-Jet blok.

Maar toen ik las over de potentiële problemen van het MA blok, wat hier ook is gemeld, schrok ik wel een beetje. Daarnaast las ik ook over de olie interval van 15.000 km wat ik ook niet zoveel vond.
Ik heb met nog wat mensen gesproken die 'er verstand van hebben' en die waren ook niet denderend enthousiast over het MA blok.
Dat je zelf goed onderhoud wilt (laten) plegen en de olie interval op de koop toeneemt etc. is tot daaraan toe, maar je weet vaak ook niet goed hoe de vorige eigenaar/eigenaren er mee om is/zijn gegaan.
Ongetwijfeld ga je voor een auto met een goede onderhoudshistorie, maar toch weet je het niet zeker. Tweedehands spullen zijn altijd een gok tot een zekere hoogte.
Misschien valt het reuze mee hoor, maar persoonlijk houd ik niet zo van dit soort risico's.

Daarnaast speelde verbruik voor mij ook een rol. Helemaal met deze belachelijke prijzen van tegenwoordig.
En dan vraag je je af: Is 170 PK echt nodig of is het een 'nice to have' en voldoet 120 PK eigenlijk ook wel gewoon voor wat ik ermee wil?
Ik wist natuurlijk hoe dat 120 PK T-Jet blok reed etc. want dat zat ook in mijn Grande Punto die ik al 3,5 jaar had.

Toevallig had een collega een Giulietta uit 2016 met een MA blok en daar mocht ik een rondje in rijden.
En ik moet zeggen dat ik er meer van had verwacht qua power. Het reed heerlijk hoor, maar dit blok was zelfs gechipt, maar ik had geen 'wauw' gevoel.

Later heb ik een proefrit gemaakt in een 120 PK T-Jet variant en deze beviel me eigenlijk prima.

Wat hier wordt gezegd klopt inderdaad, onderin heeft de T-Jet lekker veel koppel en dan spuit ie weg, helemaal in de Dynamic mode. Kom je wat hoger in de toeren, dan is er 'niemand thuis'.
Dus de 0-100 is gewoon niet zo rap, vooral het laatste deel niet. Maar juist die tussensprintjes en het optrekken bij het stoplicht, dan is ie echt lekker rap.

Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een Alfa Romeo Giulietta 1.4 T-Jet Distinctive met 120 PK uit 2013. In het wit, rode Brembo remklauwen, half leer, 60.500 gelopen. Ik ben er ontzettend blij mee en ik ben er heel trots op!
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: MysteryAngel op 23 oktober 2021, 18:57:55
Een 170PK MA kunt je ook wel prima kopen hoor,
maar je moet gewoon wat ruimte over laten in je budget voor onvoorziene reparaties,
zoals de MA module.
Want het is uiteraard niet de vraag of die stuk gaan maar eerder wanneer.
Overigens zijn er bij de latere Giulietta´s 2014 en nieuwer wat minder problemen bekend volgens mij.
Het komt vooral veel voor bij de vroegere bouwjaren.

Maar ik snap jouw redenatie ook wel, persoonlijk zou ik ook voor een T-jet gaan.
Deze kan je eventueel bij Savali of Squadra nog wel wat fijner maken. :)
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: stevenGTA op 23 oktober 2021, 19:50:34
Een 170PK MA kunt je ook wel prima kopen hoor,
maar je moet gewoon wat ruimte over laten in je budget voor onvoorziene reparaties,
zoals de MA module.
Want het is uiteraard niet de vraag of die stuk gaan maar eerder wanneer.
Overigens zijn er bij de latere Giulietta´s 2014 en nieuwer wat minder problemen bekend volgens mij.
Het komt vooral veel voor bij de vroegere bouwjaren.

Maar ik snap jouw redenatie ook wel, persoonlijk zou ik ook voor een T-jet gaan.
Deze kan je eventueel bij Savali of Squadra nog wel wat fijner maken.

Ja een MA is ook prima! Maar inderdaad, het is verstandig voorbereid te zijn op eventuele reparaties.
Je hebt nooit garanties, misschien krijgt mijn T-Jet ook nog wel kuren. Het is ook een beetje geluk hebben.

En inderdaad, als je een nieuwere MA neemt verandert dat de zaak ook weer.

Tuning doet ook wel iets inderdaad. Volgens mij is de T-Jet vrij makkelijk van de 140-150 PK te tillen.
Voor mij niet zo nodig, maar ook hierbij weer: persoonlijke voorkeur.
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: Reynaert98 op 24 oktober 2021, 10:38:59
Dat je zelf goed onderhoud wilt (laten) plegen en de olie interval op de koop toeneemt etc. is tot daaraan toe, maar je weet vaak ook niet goed hoe de vorige eigenaar/eigenaren er mee om is/zijn gegaan.
Ongetwijfeld ga je voor een auto met een goede onderhoudshistorie, maar toch weet je het niet zeker. Tweedehands spullen zijn altijd een gok tot een zekere hoogte.

Dit is ook precies hetgeen waarmee ik zit. Van de 1.4 MA in mijn MiTo weet ik dat hij jaarlijks onder de 10k km een oliewissel heeft gehad bij Stern dus durfde ik het destijds wel aan om hem te kopen. Echt flink doorhalen doe ik ook niet heel vaak dus zal de T-Jet waarschijnlijk wel de betere keuze zijn (of een QV als ik geluk heb).
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: bekkie op 24 oktober 2021, 13:10:59
Ik kan de redenatie volgen, maar herken niet het beeld dat je schetst van de 170 pk MA waarin je gereden hebt. Ik heb destijds in beide proefgereden en vond de MA duidelijk mooier lopen en veel sneller accelereren dan de T-jet motor. Dat met de MA-module is een serieus punt, maar dat speelt eigelijk alleen bij de eerste serie, dus MY2010. Later zijn er nieuwe modules gemonteerd, die over het algemeen weinig problemen veroorzaken, mits het onderhoud goed en regelmatig wordt uitgevoerd.
Maar zelf vind ik de MA een bijzonder fijn blok, met veel trekkracht. En ja, ik heb ook in de QV gereden, maar dat is een klasse apart.
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: stevenGTA op 24 oktober 2021, 14:28:08
Ik kan de redenatie volgen, maar herken niet het beeld dat je schetst van de 170 pk MA waarin je gereden hebt. Ik heb destijds in beide proefgereden en vond de MA duidelijk mooier lopen en veel sneller accelereren dan de T-jet motor. Dat met de MA-module is een serieus punt, maar dat speelt eigelijk alleen bij de eerste serie, dus MY2010. Later zijn er nieuwe modules gemonteerd, die over het algemeen weinig problemen veroorzaken, mits het onderhoud goed en regelmatig wordt uitgevoerd.
Maar zelf vind ik de MA een bijzonder fijn blok, met veel trekkracht. En ja, ik heb ook in de QV gereden, maar dat is een klasse apart.

Ik moet ook zeggen dat ik niet zo lang heb gereden met de 170 PK MA, dus dat is blijkbaar niet representatief.
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: MysteryAngel op 24 oktober 2021, 17:49:33

Dit is ook precies hetgeen waarmee ik zit. Van de 1.4 MA in mijn MiTo weet ik dat hij jaarlijks onder de 10k km een oliewissel heeft gehad bij Stern dus durfde ik het destijds wel aan om hem te kopen. Echt flink doorhalen doe ik ook niet heel vaak dus zal de T-Jet waarschijnlijk wel de betere keuze zijn (of een QV als ik geluk heb).

Beide zijn denk ik prima keuzes, maar als je voor een MY2010 versie van de Giulietta wilt gaan,
dan is het wel verstandig om wat ruimte over te houden in het budget.
Afgezien van de MA zijn er ook nog wat andere kleine dingetjes waar je wel eens tegenaan kunt lopen.
Dan is het altijd wel makkelijk dat je financieel een klein beetje ruimte hebt.
In het geval van T-jet of MA is ook een kwestie van persoonlijke smaak denk ik.
Het is een goed idee om eens met beide versies te rijden om een goed beeld te krijgen,
pas dan kan je eigenlijk voor jezelf echt oordelen wat je het fijnst vindt.
Natuurlijk zal de MA lekkerder en vlotter rijden,
maar het kan ook best zijn dat je het koppel in lage toeren van de T-jet juist fijner vindt.

Verder is het natuurlijk belangrijk dat de auto aantoonbaar goed onderhoud gehad heeft,
bij een erkende dealer of specialist.
Ga hierbij niet altijd blindelings uit van een afgestempeld boekje, maar informeer ook gerust eens,
bij het bedrijf waar de stempeltjes van zijn.
Verder pas wel op met import auto´s, er worden toch wel relatief veel Giulietta's aangeboden,
die uit het buitenland komen.
Dan is extra oplettendheid en voorzichtigheid wel aan te raden,
ze zijn niet allemaal slecht maar er zitten vast een paar rotte appels tussen.
Als ik occasion prijzen vergelijk in omringende landen als Belgie en Duitsland,
dan lijkt het me voor een "net" bedrijf niet heel interessant om ze te importeren voor de verkoop.
Tenzij het natuurlijk schade auto´s zijn, en dat komt helaas veel voor.
Dus extra voorzichtigheid en aankoopkeuring is dan wel aan te raden.
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: Roberto il Duce op 25 oktober 2021, 19:13:40
Ik heb meer dan 10 jaar de Grande Punto T-jet met 120 pk gehad en moet zeggen dat het me goed beviel vooral de trekkracht  veel koppel onderin maar als ik ga vergelijken met de MA met 170 pk die ik nu 7 maand heb dan ligt mij die juiliaatje net wat beter en dat ook omdat ze net wat meer vermogen heeft  en heeft n 6 bak de T-jet n 5 bak (https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f923.png) alleen de multi air is wel wat gevoeliger qua onderhoud


overigens beide schakelen top (https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f60e.png)
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: Reynaert98 op 25 oktober 2021, 19:29:04
Hm, misschien dan toch even kijken naar Giulietta's met een MA met bouwjaar 2011+ tegen december/januari
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: Roberto il Duce op 25 oktober 2021, 19:54:20
Hm, misschien dan toch even kijken naar Giulietta's met een MA met bouwjaar 2011+ tegen december/januari

En de onderhoudshistorie uiteraard zo belangrijk
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: Reynaert98 op 28 november 2021, 12:03:44
Morgen is het dan zover en ga ik een proefrit maken in de Giulietta T-Jet in het linkje van een aantal posts terug. Nog even kort de aandachtspunten die ik heb opgesomd en of jullie daar nog wat toevoegingen aan hebben:
- Kabelbomen bij de achterklep controleren
- Checken op lekkages in de achterklep
- Kijken of de bak goed schakelt en makkelijk in een versnelling gaat
- Mogelijke geluiden uit het onderstel door uitgedroogde rubbers
- Kijken of de uitlijning goed is en banden niet scheef zijn afgesleten/gecupped
- En niet te vergeten onderhoudshistorie goed controleren
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: DanielH92 op 28 november 2021, 13:31:42
- Controleer de FM (en evt. GPS) ontvangst. De antennevoet gaat nog wel eens stuk als er vocht in komt
- Check of het brandstof klepje met de rest van de deuren mee op slot en open gaat. Dat slotje wil nog wel eens sneuvelen.
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: MysteryAngel op 28 november 2021, 17:48:45
- Controleer ook eventjes de dorpels op roest vooral rond om de krik punten.
Niet dat roest een probleem is maar er zijn enkele gevallen bekend, misschien exemplarisch?

- Het is een tjet dus maak een extra lange en intensieve proefrit.
En controleer of de auto lekker soepel rijdt en accelereert.
Geen rare bijgeluiden van de turbo etc.
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: Reynaert98 op 28 november 2021, 18:31:32
- Het is een tjet dus maak een extra lange en intensieve proefrit.
En controleer of de auto lekker soepel rijdt en accelereert.
Geen rare bijgeluiden van de turbo etc.

Inderdaad nog een goed punt om even goed te checken. Ik dacht ook al iets te hebben gelezen over de IHI turbo's die kunnen scheuren
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: DanielH92 op 28 november 2021, 19:07:07
En voel even onder de matten achter de voorstoelen of het tapijt daar nog goed droog is. Ik heb lekkage vanuit het deurpaneel gehad en zie die klacht heel regelmatig op forums/Facebook voorbij komen.
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: Reynaert98 op 29 november 2021, 13:14:29
Proefrit gemaakt en Jezus wat een verschil met de tamme 1.4 MA. Auto reed perfect (alleen stationair wat brommerig maar dit wordt verholpen, waarschijnlijk de bougies). Kabelboom heeft geen problemen, geen lekkages en de bak schakelt soepel. Distributie, accu en uitlijning worden nog gedaan voordat ik hem kan ophalen.

Ik kan vanaf volgende week  (of deze) zeggen dat ik eindelijk de trotse eigenaar van een Giulietta ben!
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: ArjanB op 29 november 2021, 14:25:28
gefeliciteerd!

dingen als kabelboom, benzine klepje: wat nu in orde is, kan morgen kapot zijn...
Distributie is belangrijk, advies: vraag om de interne werkplaatsfactuur, zodat je (iets meer) bewijs hebt dat dit gedaan is.
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: Reynaert98 op 29 november 2021, 14:32:01
gefeliciteerd!

dingen als kabelboom, benzine klepje: wat nu in orde is, kan morgen kapot zijn...
Distributie is belangrijk, advies: vraag om de interne werkplaatsfactuur, zodat je (iets meer) bewijs hebt dat dit gedaan is.

Factuur zit er bij het ophalen bij, heb daar ook expliciet naar gevraagd
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: MysteryAngel op 1 december 2021, 18:34:52
Klinkt goed!

Gefeliciteerd. :)
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: ugaosur op 14 juli 2022, 15:40:32
e T-jet-varianten zijn vaak wat kaler in de opties dan de multiairs.
Omdat de T-jet eigenlijk de basismotor op instapniveau is.
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: Reynaert98 op 14 juli 2022, 19:07:24
Dat valt opzich nog wel mee. De Sportiva uitvoering die ik heb is anders behoorlijk dik uitgevoerd. Opties zoals een panorama zitten er niet op maar het QV-pakket wel
Titel: Re: T-Jet of MultiAir?
Bericht door: MysteryAngel op 18 juli 2022, 01:09:52
Een Tjet hoeft inderdaad niet altijd een kale uitvoering te zijn zoals een progression.