!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Reynaert98
158

  • Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
  • ***
    - Alfist
T-Jet of MultiAir?
« Gepost op: 15 september 2021, 09:08:38 »
Ik heb eindelijk de knoop door gehakt om begin 2022 voor een 2010 t/m 2012 Giulietta te gaan. De ongeblazen 1.4 MultiAir die ik nou in mijn MiTo heb is mij toch echt te traag, vooral met het wegrijden vanuit stilstand. Hierin zit ik nog wel behoorlijk te twijfelen tussen de T-Jet en MultiAir. Ik heb al meerdere posts gelezen over de vergelijkingen, zowel hier als op andere forums. Van wat ik heb gelezen komt de T-Jet komt sneller op gang en is bij lagere snelheden zelfs iets sneller maar is in de hogere toeren ook snel buiten adem terwijl de MultiAir langer doortrekt. Hoeveel is hier in de praktijk van te merken mits je je gewoon aan de maximale snelheid houd? Ik ben waarschijnlijk ook van plan om hem na aanschaf langs te brengen bij Squadra. Hoe zijn de blokken met elkaar te vergelijken na de chip?

Verder had ik nog wat andere vragen; Hoe zit het daarnaast met de onderhoudskosten vergeleken een MiTo? Met de MultiAir drama's, kabelboom, versnellingsbak en krakende onderstel ben ik bekend maar zijn er nog andere zaken die duur zijn om te vervangen? 
*

MysteryAngel
2.664

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: T-Jet of MultiAir?
« Reactie #1 Gepost op: 15 september 2021, 18:06:17 »
Ik denk dat je van de meeste zaken wel op de hoogte bent zo te lezen.
Bij de multiairs van de 1e generaties zijn die modules wel gevoelig voor goed onderhoud,
ze gaan nog wel eens stuk en zijn niet zo goedkoop om te vervangen.
Maar als je hier bij aankoop rekening mee houd kwa budget,
dan zou het eigenlijk geen probleem hoeve zijn.

De Tjets hebben uiteraard die potentiële problemen met de ma modules niet.
En zijn dus in die zin iets betrouwbaarder.

Als het op rij beleving aan komt is het denk ik echt een kwestie van zelf rijden,
met zowel een T-jet 120pk als MA 170PK.
De multiair zal waarschijnlijk iets meer tuningspotentie hebben.
Ik heb multiairs gezien na chiptuning van rond de 200pk.
Bij de Tjet zal je dit waarschijnlijk niet halen met de standaard turbo.

Overigens zijn de T-jet varianten vaak wel iets kaler in de opties dan de multiairs.
Omdat de T-jet eigenlijk de basis instap motor is.
een distrinctive versie met pack sport en leer is natuurlijk wel leuker dan een kalere progression.
*

Reynaert98
158

  • Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
  • ***
    - Alfist
Re: T-Jet of MultiAir?
« Reactie #2 Gepost op: 15 september 2021, 18:25:48 »
Maar deze hebben helaas dan weer wel de beruchte m32 versnellingsbak.

Ik wist niet dat de Giulietta ook de M32 had? Van de MiTo en 159 weet ik het wel.

Een dik aangeklede hoeft van mij niet perse, enige pre is toch wel het sport pack en een goede set velgen. Van zowel de 170 als 120pk zijn er daar, op dit moment, redelijk wat van die binnnen mijn budget vallen. Mocht ik voor een MA gaan dan zal ik voor de zekerheid wel wat aan de kant leggen en van het ergste uit gaan.
*

bekkie
2.727

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: T-Jet of MultiAir?
« Reactie #3 Gepost op: 15 september 2021, 19:32:44 »
 De T-jet is vanaf fabriek geleverd met rond de 130 pk, in plaats van de op papier 120 pk. Deze motor is naar verluid goed te tunen naar 150 á 160 pk. Je hebt dan een hele fijne motor.
De 170 pk MA motor heeft af fabriek het opgegeven vermogen van 170 pk, maar kan daar bovenop getuned worden naar ongeveer 190 pk. Veel meer is er niet uit te halen, zo heb ik begrepen.
De T-jet heeft onderin meer koppel, terwijl de MA juist boven de 2500 toeren behoorlijk begint te trekken.
Dus twee compleet verschillende motoren.
Mij is trouwens onbekend dat de handbakken verschillend zouden zijn, zoals hiervoor aangegeven. Ik weet niet beter dan dat ze dezelfde bak hebben.
Ik zou zeggen, ga eens proefrijden met beide, dan merk je snel genoeg wat je fijn vindt.
Wat vooral belangrijk is bij de Giulietta's, is de onderhoudshistorie. Is de olie op tijd vervangen, zijn alle onderhoudsbeurten gedaan, staan alle stempels in het boekje, is de km-stand logisch, etc.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

ramrod
209

  • Type Alfa: Giulietta
  • ***
    - Alfist
Re: T-Jet of MultiAir?
« Reactie #4 Gepost op: 15 september 2021, 21:28:36 »

-Bij de multiairs van de 1e generaties zijn die modules wel gevoelig voor goed onderhoud,

Vanaf en tot welk jaar werden die 1e generatie MA modules geleverd?
*

bekkie
2.727

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: T-Jet of MultiAir?
« Reactie #5 Gepost op: 15 september 2021, 22:55:36 »

-Bij de multiairs van de 1e generaties zijn die modules wel gevoelig voor goed onderhoud,

Vanaf en tot welk jaar werden die 1e generatie MA modules geleverd?

Fabricage 2010 tot en met juli 2013.
Dus na de fabrieksvakantie 2013 is de tweede generatie gemonteerd. Dat was MY2014.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: T-Jet of MultiAir?
« Reactie #6 Gepost op: 16 september 2021, 14:34:04 »
Maar deze hebben helaas dan weer wel de beruchte m32 versnellingsbak.

Ik wist niet dat de Giulietta ook de M32 had? Van de MiTo en 159 weet ik het wel.

Een dik aangeklede hoeft van mij niet perse, enige pre is toch wel het sport pack en een goede set velgen. Van zowel de 170 als 120pk zijn er daar, op dit moment, redelijk wat van die binnnen mijn budget vallen. Mocht ik voor een MA gaan dan zal ik voor de zekerheid wel wat aan de kant leggen en van het ergste uit gaan.

Nee geen enkele Giulietta heeft de M32
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: T-Jet of MultiAir?
« Reactie #7 Gepost op: 16 september 2021, 14:35:02 »

-Bij de multiairs van de 1e generaties zijn die modules wel gevoelig voor goed onderhoud,

Vanaf en tot welk jaar werden die 1e generatie MA modules geleverd?

Fabricage 2010 tot en met juli 2013.
Dus na de fabrieksvakantie 2013 is de tweede generatie gemonteerd. Dat was MY2014.

Kan je echt niet vanuit gaan, de motor in mijn giulietta is namelijk 1 jaar ouder dan de wagen zelf
*

MysteryAngel
2.664

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: T-Jet of MultiAir?
« Reactie #8 Gepost op: 16 september 2021, 18:59:02 »

Nee geen enkele Giulietta heeft de M32

Bedankt, dan heb ik het dus totaal fout oops...  :-[.
Ik dacht namelijk dat de 155pk Mito, 120pk Tjet Giulietta, 120PK Fiat Bravo  allemaal die m32 bak hadden.

Vorige post aangepast, weer iets geleerd! :)

*

einoj
4

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA TCT
  • *
    - Startende Alfist
Re: T-Jet of MultiAir?
« Reactie #9 Gepost op: 17 september 2021, 20:23:58 »
Alle Giulietta's hebben de C635 versnellingsbak van FPT zelf

Manueel:
https://www.autolusso.co.uk/c635.html

Ook de TCT gebruikt diezelfde C635 bak, maar met een dubbele koppeling en 2 olie circuits  (1x hydraulische sturing en 1 voor de smering van de versnellingsbak zelf)
https://en.wikipedia.org/wiki/FPT_C635_DDCT_transmission

De koppeling (en dubbele) is voor de 2.0 diesels een beetje zwaarder gemaakt
*

MysteryAngel
2.664

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: T-Jet of MultiAir?
« Reactie #10 Gepost op: 17 september 2021, 21:59:17 »
Alle Giulietta's hebben de C635 versnellingsbak van FPT zelf



De koppeling (en dubbele) is voor de 2.0 diesels een beetje zwaarder gemaakt

Klopt helemaal, ik zat er naast. :)
*

Reynaert98
158

  • Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
  • ***
    - Alfist
Re: T-Jet of MultiAir?
« Reactie #11 Gepost op: 22 september 2021, 12:02:39 »
Ik heb nog even verder gekeken naar wat binnen mijn budget valt. Een QV van een vroeg bouwjaar zal waarschijnlijk ook nog mogelijk zijn, wel met iets meer kilometers. Meestal rond de 170000km. Van de vroege QV's weet ik dat de turbo's het kunnen begeven. Zijn er nog verdere aandachtspunten of kostenposten? Ik neem aan dat de koppeling toch wel wat harder slijt dan bij een 1.4?
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: T-Jet of MultiAir?
« Reactie #12 Gepost op: 22 september 2021, 16:27:58 »
Ik heb eindelijk de knoop door gehakt om begin 2022 voor een 2010 t/m 2012 Giulietta te gaan. De ongeblazen 1.4 MultiAir die ik nou in mijn MiTo heb is mij toch echt te traag, vooral met het wegrijden vanuit stilstand. Hierin zit ik nog wel behoorlijk te twijfelen tussen de T-Jet en MultiAir. Ik heb al meerdere posts gelezen over de vergelijkingen, zowel hier als op andere forums. Van wat ik heb gelezen komt de T-Jet komt sneller op gang en is bij lagere snelheden zelfs iets sneller maar is in de hogere toeren ook snel buiten adem terwijl de MultiAir langer doortrekt. Hoeveel is hier in de praktijk van te merken mits je je gewoon aan de maximale snelheid houd? Ik ben waarschijnlijk ook van plan om hem na aanschaf langs te brengen bij Squadra. Hoe zijn de blokken met elkaar te vergelijken na de chip?

Verder had ik nog wat andere vragen; Hoe zit het daarnaast met de onderhoudskosten vergeleken een MiTo? Met de MultiAir drama's, kabelboom, versnellingsbak en krakende onderstel ben ik bekend maar zijn er nog andere zaken die duur zijn om te vervangen?

Niets dus.  beide motoren produceren genoeg vermogen om in 1ste versnelling de banden te laten slippen, en in 2de versnelling rij je al sneller dan maximaal toegelaten tenzij op de snelweg, maar daar vertrek je niet vaak uit stilstand.
*

183T
10

  • Type Alfa: Guilietta 170 pk TCT
  • *
    - Startende Alfist
Re: T-Jet of MultiAir?
« Reactie #13 Gepost op: 5 oktober 2021, 11:00:49 »
@Reynaert98
Ik zou gaan voor een 2014-2015 170pk MA met TCT bak. Diverse tuners kunnen de auto chippen naar 195pk en 290nm (H&S Corse is heel goed, je krijgt alleen geen uitdraai vanwege de TCT bak)
Volgens de kenners is in type 2 alles iets beter. Let wel op goede onderhoudshistorie.
Succes met je aankoop.
eerdere Alfa's: Sud 1.5TI, Giulietta 1.3, Alfa 33 2x, Alfetta 2.0, Giulia Nuova Super 1.6 en Alfa 75 TS.
*

Reynaert98
158

  • Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
  • ***
    - Alfist
Re: T-Jet of MultiAir?
« Reactie #14 Gepost op: 5 oktober 2021, 14:39:32 »
Een 2014/2015 gaat het helaas niet worden, die vallen net buiten mijn budget m.u.v. een aantal Progressives. Wil er wel echt het sport pack op en Brembo remklauwen onder hebben dus het bouwjaar zal max 2013 zijn.