!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Phaseshifter
196

  • Type Alfa: EX Giulietta 170PK TCT
  • ***
    - Alfist
TCT koppeling vervangen
« Gepost op: 29 september 2021, 12:59:35 »
Giulietta 940 MultiAir 1.4 TCT 170pk 2012 - ATM getuned bij km stand 25.000
Huidige km stand; 197.000
Koppeling begon met slippen in Dynamic mode - 6e versnelling en een aanhanger 750kg erachter tegen de bruggen 6% bij Le Havre.
In de N-stand en maximaal de 5e versnelling gewoon thuisgekomen en nog een paar weken tot aan de reparatie gewoon zonder problemen door kunnen rijden.

Door Zeeuw-Alfa in Zwijndrecht zijn werkzaamheden uitgevoerd
Wat is er nu vervangen;
Drukgroep compleet
Druklager
Actuator +olie  keering asdoorvoer versnellingsbak
2 massa-vliegwiel
Prise-as olie keeringen
Werkzaamheden volgens principe alleen vervangen wat versleten is
Bij terugplaatsen van de bak blijken 2 vergrendelling-lippen te breken, dus revisie vliegwiel wordt geplaatst
Na terugbouwen en proefrit blijkt de koppeling hakkelig te schakelen volgens chef wpl moet speling iets groter
afgesteld te moeten worden (uitlezen comp. 1,6 moet 1,2 wezen?!? )
Bak eraf en er weer op, proefrit is goed, auto wordt afgeleverd👍

Werkzaamheden,  bak computer instellen, proefrijden en materialen kosten totaal € 1935,-
Netjes alle oude materialen bewaard en overleg gepleegd.
Bak schakelt nu weer prima! 😎

Daarnaast de olie&filters beurt aan bak en motor, alternator laten reviseren (koolborstels en lagers) , reparatie aan a-remklauw, de distributie laten vernieuwen, torsiestang-rubbers vervangen voor polymeer blokken en een rammel probleem met de voorschokbrekers opgelost (nieuwe toplagers en de linker schokbreker stond los in de ophanging 😳)
€1965,-


*

Phaseshifter
196

  • Type Alfa: EX Giulietta 170PK TCT
  • ***
    - Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 29 september 2021, 13:19:52 »






*

gbinsb
307

  • Type Alfa: 147 GTA
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #2 Gepost op: 29 september 2021, 17:10:49 »
Zo aardig klusje zeg, die moet weer als nieuw rijden zo!
147 GTA, GTV 2.0 V6 TB, Giulietta 1.4MA TCT, Corvette C6 6.2 V8
*

GTlife
382

  • Type Alfa: Alfa GT Blackline Rubino
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
  • Less yap, more brap
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #3 Gepost op: 29 september 2021, 18:25:21 »
Die kan weer een hele poos mee 👍🏼
*

Niels G60
426

  • Type Alfa: Alfa 155/147
  • ****
    - Senior Alfist
    • van Doorn en Top Nijkerkerveen
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #4 Gepost op: 29 september 2021, 19:21:22 »
Wij hangen de bak naast de auto aan de stekkers, zodat we die trek koppeling kunnen afstellen ;) Dan kan je t namelijk met de tester eraan doen.

Dan loop je niet het risico dat je em weer los kan halen  :-\

Mooi en fijn iig dat ie weer goed rijdt en schakelt, dat is het belangrijkste!
www.vandoornentop.nl

Alfa 155 2.0 16V EVO4 R Seq
Abarth Punto EVO SuperSport Stage 4
Fiat Grande Punto Sport T-Jet Stage 2
*

ArjanB
2.002

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #5 Gepost op: 30 september 2021, 17:35:33 »
goede info, thanks!
Heb gister weer met mijn TCT gereden (werk vanuit thuis dus rij zeer weinig tegenwoordig) Heb nu 300km gereden denk ik met nieuwe bak, maar blijft enorm schokkerig schakelen.
Bij 3000 gaat het nu wel soepel, maar bij flink gas geven en bij 5000 opschakelen geef enorme knal (gewoon in N met std TCT software). Wel lekker maar als het zo niet bedoeld is, gaat dit niet goed.

Nu las ik in een andere reactie dat het wel vaker voorkomt dat die niet soepel schakelt in begin, en 300km is nog niet veel, maar als ik lees dat het bij jou wel direct soepel gaat vrees ik dat er bij mij toch nader onderzoek (of bak eronder uit?) nodig is...


(en dan is sinds de koppelingswissel ook nog de trilling in stuur bij 120 km/u van beetje naar enorm toegenomen)
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

Phaseshifter
196

  • Type Alfa: EX Giulietta 170PK TCT
  • ***
    - Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #6 Gepost op: 30 september 2021, 17:55:53 »
Schakelt weer als vanouds vanaf dat ik de auto meekreeg uit de garage, dus het kan wel…….
*

gbinsb
307

  • Type Alfa: 147 GTA
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #7 Gepost op: 1 oktober 2021, 12:55:25 »
Moet zeggen dat ik de koppelingswissel niet duur vind incl. Vliegwiel en actuatoren! Hebben ze originele onderdelen gebruikt dat je weet?
147 GTA, GTV 2.0 V6 TB, Giulietta 1.4MA TCT, Corvette C6 6.2 V8
*

ArjanB
2.002

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #8 Gepost op: 1 oktober 2021, 13:25:27 »
Wij hangen de bak naast de auto aan de stekkers, zodat we die trek koppeling kunnen afstellen ;) Dan kan je t namelijk met de tester eraan doen.

Dan loop je niet het risico dat je em weer los kan halen  :-\

@Niels G60 wat moet de speling zijn bij uitlezen bij QV? Phaseshifter noemt hierboven 1,6 en 1,2mm maar met vraagtekens...
ik ga terug naar garage, dus dit is dan handige info ;-)
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

GT1986
1.176

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #9 Gepost op: 1 oktober 2021, 15:30:36 »
Citaat van: gbinsb op  1 oktober 2021, 12:55:25
Citaat van: gbinsb op  1 oktober 2021, 12:55:25
Moet zeggen dat ik de koppelingswissel niet duur vind incl. Vliegwiel en actuatoren! Hebben ze originele onderdelen gebruikt dat je weet?

Viel mij ook al op! Nette prijs
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Niels G60
426

  • Type Alfa: Alfa 155/147
  • ****
    - Senior Alfist
    • van Doorn en Top Nijkerkerveen
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #10 Gepost op: 1 oktober 2021, 20:52:04 »
Citaat van: ArjanB op  1 oktober 2021, 13:25:27
Citaat van: ArjanB op  1 oktober 2021, 13:25:27
Wij hangen de bak naast de auto aan de stekkers, zodat we die trek koppeling kunnen afstellen ;) Dan kan je t namelijk met de tester eraan doen.

Dan loop je niet het risico dat je em weer los kan halen  :-\

@Niels G60 wat moet de speling zijn bij uitlezen bij QV? Phaseshifter noemt hierboven 1,6 en 1,2mm maar met vraagtekens...
ik ga terug naar garage, dus dit is dan handige info ;-)

Ik heb het over de stand onevenkoppeling (zo lees je em in MES uit. Dit is dat wat je afstelt met het moertje bij de prise-as, de trek koppeling dus. Deze heb ik vooraf uitgelezen, en stond op 10.826mm. Deze heb ik exact (10,8) terug gezet, bij de wissel van de auto van mijn broer, en die schakelt meteen super eig.

Later meerdere gedaan op exact dezelfde manier. Waarde zit altijd rond/op dit getal eig.

Als je dus de bak voor deze weer wilt plaatsen naast de auto hangt met de stekkers erop, en even stroom op de auto, kan je deze waarde exact goed zetten in MES oid.
www.vandoornentop.nl

Alfa 155 2.0 16V EVO4 R Seq
Abarth Punto EVO SuperSport Stage 4
Fiat Grande Punto Sport T-Jet Stage 2
*

Phaseshifter
196

  • Type Alfa: EX Giulietta 170PK TCT
  • ***
    - Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #11 Gepost op: 2 oktober 2021, 12:50:15 »
Citaat van: gbinsb op  1 oktober 2021, 12:55:25
Citaat van: gbinsb op  1 oktober 2021, 12:55:25
Moet zeggen dat ik de koppelingswissel niet duur vind incl. Vliegwiel en actuatoren! Hebben ze originele onderdelen gebruikt dat je weet?

Alees met de originele Alfa onderdelen, het vliegwiel is een gemodificeerd model uit een ruilsysteem 👍
*

ArjanB
2.002

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #12 Gepost op: 11 oktober 2021, 20:43:58 »
Citaat van: Niels G60 op  1 oktober 2021, 20:52:04
Citaat van: Niels G60 op  1 oktober 2021, 20:52:04
Citaat van: ArjanB op  1 oktober 2021, 13:25:27
Citaat van: ArjanB op  1 oktober 2021, 13:25:27

@Niels G60 wat moet de speling zijn bij uitlezen bij QV? Phaseshifter noemt hierboven 1,6 en 1,2mm maar met vraagtekens...
ik ga terug naar garage, dus dit is dan handige info ;-)

Ik heb het over de stand onevenkoppeling (zo lees je em in MES uit. Dit is dat wat je afstelt met het moertje bij de prise-as, de trek koppeling dus. Deze heb ik vooraf uitgelezen, en stond op 10.826mm. Deze heb ik exact (10,8) terug gezet, bij de wissel van de auto van mijn broer, en die schakelt meteen super eig.

Later meerdere gedaan op exact dezelfde manier. Waarde zit altijd rond/op dit getal eig.

Als je dus de bak voor deze weer wilt plaatsen naast de auto hangt met de stekkers erop, en even stroom op de auto, kan je deze waarde exact goed zetten in MES oid.

@Niels G60 sorry, nog een vraag als dat mag...hoe zit het bij de even versnellingen - moet hiervan ook de speling afgesteld worden?
Heb afgelopen week goed getest en het schokkend schakelen treedt op bij manueel schakelen, goed gas geven en boven 4500t/min opschakelen naar 4 en naar 6 - dus de even versnellingen.
In Dynamic mode is het schakelen bij goed doortrekken helemaal dramatisch, echt met een enorme knal komt koppeling vrij, dus die gebruik ik maar niet meer.
Garage heeft volgende week pas gaatje om ermee proef te rijden.

Tweede vraag: sinds de koppelingswissel heeft de auto een enorme trilling tussen 120-140km/u in het stuur, die trilt zichtbaar en heel erg voelbaar. Dit was voorheen slechts heel miniem voelbaar.
Auto is afgelopen week opnieuw uitgelijnd maar heeft (logisch) geen effect gehad. Waar zou jij aan denken in dit geval? Kunnen bijv de aandrijfassen net niet helemaal correct teruggezet zijn? Bak net niet helemaal recht eronder gezet? Koppeling niet netjes recht gemonteerd in de bak?
Is wel heel opvallend dat deze trilling optreedt nadat de koppeling is gewisseld.
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

Phaseshifter
196

  • Type Alfa: EX Giulietta 170PK TCT
  • ***
    - Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #13 Gepost op: 11 oktober 2021, 22:07:46 »
Klinkt niet best Arjan!  Hoop dat degene die jouw reparatie uitgevoerd heeft, dit snel op kan lossen.
*

Milan.M
1.880

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #14 Gepost op: 12 oktober 2021, 13:01:42 »
Vervelend @ArjanB ...
Om de koppeling te kunnen wisselen is er waarschijnlijk een hoop losgehaald, denk aan: aandrijfassen, subframe en draagarmen etc.
Er hoeft maar iets "verkeerd" terug gezet te zijn wat een trilling kan veroorzaken.

Kun je dit niet verhalen bij de garage onder garantie?
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV