!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

John68
7

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 170pk tct
  • *
    - Startende Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #15 Gepost op: 12 oktober 2021, 13:49:36 »
Ik lees dit met veel interesse.

Heb zelf mijn eigen tct bak er uit liggen thuis, bak ligt uit elkaar, 1 van de prise as keerringen lekte wat en was de boosdoener van een natte koppelingsplaat.
De plaat tegen de bak zijde is mooi droog.

2.0 jtdm 170 pk 2012

Zie onder wat ik op problemcar schreef, geen reacties gehad.

Kmst 260000km
Lampje op dash is aan van contole vers.bak /koppeling
Klacht was, ruw schakelen en bij koude motor blijft koppeling plakken voor stilstand.
Nadat we hebben geprobeerd de koppeling te calibreren is de foutmelding gekomen.
je kan er gewoon mee rijden, schakelt wat vreemd.
Meldingen zijn,
P290E-55 clutch self calibration enable ( inschakelen )
P290D-55 End of line / service self-calibration

Volgende stuk is een vraag over de codes


Echter lees ik op internet dat het best kan zien dat de foutmeldingen niet te wissen zijn ( nu ook niet ), en dat er nwe software in de ecu moet van de tct aansturing.

Iemand hier ervaring mee of advies in ?

Verders
Er gaat en nwe kopelingset van LUK in, hebben de beschrijving er bij over inmeten enz.
Ook het terugstellen van het vliegwiel staat er in.
Gereedschap kan ik huren via de leverancier.

Heb de beschikking over uitleeskast waarin ik de calibratie enz mee  kan doen.

De beschrijving van LUK zegt met inmeting dat bij een diesel 10,5 mm */- 0.1 mm moet zijn. bij het M8 moertje

Is dit voor alle diesels en benzine gelijk ?

Zie hier 10,8 mm voorbij komen .


Ik lees hier 10,8 mm met uitlezen


*

Phaseshifter
196

  • Type Alfa: EX Giulietta 170PK TCT
  • ***
    - Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #16 Gepost op: 12 oktober 2021, 16:17:43 »
260.000 km!!!?
Da’s veel hè, is waarschijnlijk al eerder een vervanging geweest?
*

Niels G60
425

  • Type Alfa: Alfa 155/147
  • ****
    - Senior Alfist
    • van Doorn en Top Nijkerkerveen
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #17 Gepost op: 12 oktober 2021, 19:57:45 »

@Niels G60 sorry, nog een vraag als dat mag...hoe zit het bij de even versnellingen - moet hiervan ook de speling afgesteld worden?
Heb afgelopen week goed getest en het schokkend schakelen treedt op bij manueel schakelen, goed gas geven en boven 4500t/min opschakelen naar 4 en naar 6 - dus de even versnellingen.
In Dynamic mode is het schakelen bij goed doortrekken helemaal dramatisch, echt met een enorme knal komt koppeling vrij, dus die gebruik ik maar niet meer.
Garage heeft volgende week pas gaatje om ermee proef te rijden.

Tweede vraag: sinds de koppelingswissel heeft de auto een enorme trilling tussen 120-140km/u in het stuur, die trilt zichtbaar en heel erg voelbaar. Dit was voorheen slechts heel miniem voelbaar.
Auto is afgelopen week opnieuw uitgelijnd maar heeft (logisch) geen effect gehad. Waar zou jij aan denken in dit geval? Kunnen bijv de aandrijfassen net niet helemaal correct teruggezet zijn? Bak net niet helemaal recht eronder gezet? Koppeling niet netjes recht gemonteerd in de bak?
Is wel heel opvallend dat deze trilling optreedt nadat de koppeling is gewisseld.

Je kan alleen de trekkoppeling afstellen met dat moertje. Deze waarde moet je uitlezen voor je demonteert en dan zo terug zetten. Deze zit meestal rond de 10.8. Vandaar dat luk ook 10.5 bijv op geeft. Als ze het bij jou met de schuifmaat hebben gedaan, is de kans best groot dat ze er naast zitten. Zo hebben wij de eerste ook gedaan, maar daarna toch direct met de tester bekeken, en weer aangepast omdat ie er wat naast stond toch. Sinds dien doen we standaard bak aan de stekkers en met de computer eraan ''afstellen''. De rest moet gewoon door de inlee rprocedures van de module gedaan worden.

Die trilling is wel raar idd, en uitlijnen zal het probleem niet oplossen. is deze trilling bij constante snelheid altijd aanwezig, of ook erger wanneer je bijv optrekt oid?
www.vandoornentop.nl

Alfa 155 2.0 16V EVO4 R Seq
Abarth Punto EVO SuperSport Stage 4
Fiat Grande Punto Sport T-Jet Stage 2
*

ArjanB
1.994

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #18 Gepost op: 13 oktober 2021, 10:57:29 »
De trilling was altijd al licht voelbaar,  sinds bakdemontage heel duidelijk voelbaar. Vreemd.
Trilling is er bij constante snelheid, maar veel sterker voelbaar bij optrekken en ook bij afremmen. Voorbanden waren eerder al tot tweemaal toe gebalanceerd, zou goed moeten zijn, maar daaraan is niets veranderd voor vs na bakdemontage. Subframe zit vast is gecontroleer bij uitlijnen, ook zijn daarbij banden los gehaald en opnieuw vastgezet om dat als oorzaak ook uit te sluiten.
Vandaar mijn verdenking ergens in de bak / aandrijfassen...
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

GT1986
1.167

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #19 Gepost op: 13 oktober 2021, 11:34:39 »
Voel je de trilling in je stoel, in het stuur of trilt de auto als geheel? Vwb de aandrijfassen; je zou verwachten dat de dealer ze meteen even controleert op het moment dat ze los moeten?

Het zit je nog niet mee Arjan, ik hoop dat je er snel wat zorgelozer plezier van kunt hebben.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

ArjanB
1.994

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #20 Gepost op: 13 oktober 2021, 14:31:16 »
trilling vanuit vooras, sterk zichtbaar en voelbaar in stuur, maar ook bijrijder voelt het trillen (dus de trilling vanuit de vooras trilt door in de auto)
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

Phaseshifter
196

  • Type Alfa: EX Giulietta 170PK TCT
  • ***
    - Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #21 Gepost op: 13 oktober 2021, 14:42:58 »
Staan alle wielbouten wel goed vast?
*

ArjanB
1.994

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #22 Gepost op: 22 oktober 2021, 15:38:46 »
nou, gister was de afspraak bij Content Den Bosch om schakelen en trilling te laten controleren. Zijn er een uurtje mee bezig geweest: proefrijden, uitlezen, chef werkplaats ook mee.

"Tja meneer, auto heeft zoveel kracht, dat kan de bak niet aan, daarom schakelt die met zo'n schok".
Ik zeg dat dat met de oude platen niet was, waarop reactie "ja maar die waren al ingesleten".
Trilling wijten zij aan banden of spacers - maar daar is niets aan veranderd...voordat de bak eronder uit ging nauwelijks trilling, erna heel veel.
Makkelijk om dan banden de schuld te geven. Zou normaal voor deze klachten meest logisch zijn, geef ik toe, maar de relatie met de bak eronder uit halen lijkt mij toch evident?

Anyway, wat ze wilden doen is opnieuw inleren en banden balanceren; afspraak gemaakt voor over 3 weken.
Wat is wijsheid?
Wat ik hierboven lees van @Niels G60 en het verhaal van @Phaseshifter alsook Serge (H&S)  geven aan dat schokkend schakelen meest waarschijnlijk door onjuiste afstelling speling op trekkoppeling veroorzaakt wordt.

Heb zojuist via AlfaOBD mijn Giulietta uitgelezen:





er staat dus op (een na en) laatste printscreen:
self-calibrated odd no. gear clutch postion closed: 9,6mm

Dat is 'm toch? Het is toch deze die op 10,8 moet staan?
ik voeg hieronder ook nog eLearn instructie 'clutch mechanism' van de 4C toe, daarin is (p.6 onderaan) 10,5mm voorgeschreven - wat redelijk overeenkomt met de 10,8mm die hier genoemd werd, en is ver verwijderd van de 9,6 die er bij mij staat. Neem even aan dat de afstand bij 4C dus gelijk is aan die bij Giulietta

Zijn mijn conclusies juist en lees ik de juiste waarde uit?
Uitlezen via AlfaOBD is net zo betrouwbaar als MES toch - het zijn waardes die de TCT ecu doorgeeft, right?
Want dan ga ik dit voorleggen bij Content en moeten ze dit herstellen.

alvast bedankt voor de reacties!
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

Robert69
1.291

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #23 Gepost op: 22 oktober 2021, 16:28:55 »
Staan alle wielbouten wel goed vast?

Als die niet goed vastzitten dan hoor je dat meteen. Heb ik gehad nadat ik mijn vorige auto had opgehaald bij de dealer. Week later stond ik langs de kant, alle wielbouten zaten los.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

GT1986
1.167

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #24 Gepost op: 22 oktober 2021, 17:12:53 »
Ligt het aan mij of is het toch wel triest gesteld als je nota bene een Alfa-dealer moet vertellen hoe een TCT-koppeling op de juiste wijze vervangen moet worden?  ::)

Is het niet een idee om even langs Niels G60 te rijden? Dan weet je tenminste zeker dat het goed komt. Nu ga je weer 3 weken met ergernis rondrijden, terwijl het over 3 weken waarschijnlijk ook weer niet opgelost wordt.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

bekkie
2.744

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #25 Gepost op: 22 oktober 2021, 22:44:16 »
Is het niet een idee om even langs Niels G60 te rijden? Dan weet je tenminste zeker dat het goed komt. Nu ga je weer 3 weken met ergernis rondrijden, terwijl het over 3 weken waarschijnlijk ook weer niet opgelost wordt.

Precies mijn gedachte. Content gaat hier niets oplossen, heeft m.i. niets met banden te maken. Die hele bak zorgt voor onbalans, dus die moet er weer onderuit. Mijn eerste gedachte is dat de bak op de een of andere manier er niet goed onder hangt en voor een enorme onbalans zorgt. En dat kan vergergerd zijn door het hoge koppel. Iedere fractie van verkeerde montage heeft dan een enorm effect. Voorheen was het ook goed, dus de oplossing ligt m.i. bij de versnellingsbak.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

Phaseshifter
196

  • Type Alfa: EX Giulietta 170PK TCT
  • ***
    - Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #26 Gepost op: 22 oktober 2021, 23:25:39 »
Eens met hem 👆🏻
*

ArjanB
1.994

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #27 Gepost op: 23 oktober 2021, 00:36:17 »
Is het niet een idee om even langs Niels G60 te rijden? Dan weet je tenminste zeker dat het goed komt. Nu ga je weer 3 weken met ergernis rondrijden, terwijl het over 3 weken waarschijnlijk ook weer niet opgelost wordt.

Ik wil het wel eerst proberen bij de garage, zij hebben fout gemaakt en moeten het goed afleveren. Bak er opnieuw onderuit is een dag sleutelen, dus niet goedkoop. Als de garage het wil (en vind ik: moet) doen, dan heeft dat financieel mijn voorkeur; een officiële dealer moet het goed kunnen opleveren toch?

Belangrijkste is: lees ik hierboven de juiste waarde uit?
En dan is vraag twee: kan ik hiermee de garage overtuige, zonder in gezeik te belanden over motor die te sterk is voor de bak.

Trilling lijkt dan een gevolg van de bak demontage, en misschien verholpen met een nieuwe montage.
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

mfmeijer
64

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA 170pk
  • **
    - Junior Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #28 Gepost op: 23 oktober 2021, 13:38:43 »
Houdt er rekening mee dat dit klussen zijn die een dealer/garage niet dagelijks, wekelijks of zelfs maar jaarlijks doet. De expertise hebben zij dus zeker niet, het is dan verstandiger om een specialist in automaten op te zoeken. Mijn vorige auto een Volvo v50 bij de dealer laten nakijken en die vonden hem wel vreemd optrekken maar dachten ook banden met scheve velgen. Die laten controleren bij een velgen handelaar en die waren kaarsrecht, vervolgens bij een automaat specialist geweest dit me kon vertellen dat de koppeling begon te verslijten, terug naar Volvo en die waren verbaasd waarom ik niet vertrouwde op hun expertise en mij nogmaals 50€ lieten betalen voor de controle
Giulietta 2012 170pk MultiAir
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #29 Gepost op: 23 oktober 2021, 14:08:34 »
@ArjanB

Volgens mij leest AlfaOBD goede waardes uit. ik heb er nooit problemen mee gehad.