!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

John68
6

  • Leeftijd: 51
  • Type Alfa: Giulietta 2.0 170pk tct
  • *
    - Startende Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #15 Gepost op: 12 oktober 2021, 13:49:36 »
Ik lees dit met veel interesse.

Heb zelf mijn eigen tct bak er uit liggen thuis, bak ligt uit elkaar, 1 van de prise as keerringen lekte wat en was de boosdoener van een natte koppelingsplaat.
De plaat tegen de bak zijde is mooi droog.

2.0 jtdm 170 pk 2012

Zie onder wat ik op problemcar schreef, geen reacties gehad.

Kmst 260000km
Lampje op dash is aan van contole vers.bak /koppeling
Klacht was, ruw schakelen en bij koude motor blijft koppeling plakken voor stilstand.
Nadat we hebben geprobeerd de koppeling te calibreren is de foutmelding gekomen.
je kan er gewoon mee rijden, schakelt wat vreemd.
Meldingen zijn,
P290E-55 clutch self calibration enable ( inschakelen )
P290D-55 End of line / service self-calibration

Volgende stuk is een vraag over de codes


Echter lees ik op internet dat het best kan zien dat de foutmeldingen niet te wissen zijn ( nu ook niet ), en dat er nwe software in de ecu moet van de tct aansturing.

Iemand hier ervaring mee of advies in ?

Verders
Er gaat en nwe kopelingset van LUK in, hebben de beschrijving er bij over inmeten enz.
Ook het terugstellen van het vliegwiel staat er in.
Gereedschap kan ik huren via de leverancier.

Heb de beschikking over uitleeskast waarin ik de calibratie enz mee  kan doen.

De beschrijving van LUK zegt met inmeting dat bij een diesel 10,5 mm */- 0.1 mm moet zijn. bij het M8 moertje

Is dit voor alle diesels en benzine gelijk ?

Zie hier 10,8 mm voorbij komen .


Ik lees hier 10,8 mm met uitlezen


*

Phaseshifter
162

  • Type Alfa: Giulietta 170PK TCT full
  • ***
    - Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #16 Gepost op: 12 oktober 2021, 16:17:43 »
260.000 km!!!?
Da’s veel hè, is waarschijnlijk al eerder een vervanging geweest?
*

Niels G60
299

  • Type Alfa: Alfa 155/147
  • ****
    - Senior Alfist
    • van Doorn en Top Nijkerkerveen
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #17 Gepost op: 12 oktober 2021, 19:57:45 »

@Niels G60 sorry, nog een vraag als dat mag...hoe zit het bij de even versnellingen - moet hiervan ook de speling afgesteld worden?
Heb afgelopen week goed getest en het schokkend schakelen treedt op bij manueel schakelen, goed gas geven en boven 4500t/min opschakelen naar 4 en naar 6 - dus de even versnellingen.
In Dynamic mode is het schakelen bij goed doortrekken helemaal dramatisch, echt met een enorme knal komt koppeling vrij, dus die gebruik ik maar niet meer.
Garage heeft volgende week pas gaatje om ermee proef te rijden.

Tweede vraag: sinds de koppelingswissel heeft de auto een enorme trilling tussen 120-140km/u in het stuur, die trilt zichtbaar en heel erg voelbaar. Dit was voorheen slechts heel miniem voelbaar.
Auto is afgelopen week opnieuw uitgelijnd maar heeft (logisch) geen effect gehad. Waar zou jij aan denken in dit geval? Kunnen bijv de aandrijfassen net niet helemaal correct teruggezet zijn? Bak net niet helemaal recht eronder gezet? Koppeling niet netjes recht gemonteerd in de bak?
Is wel heel opvallend dat deze trilling optreedt nadat de koppeling is gewisseld.

Je kan alleen de trekkoppeling afstellen met dat moertje. Deze waarde moet je uitlezen voor je demonteert en dan zo terug zetten. Deze zit meestal rond de 10.8. Vandaar dat luk ook 10.5 bijv op geeft. Als ze het bij jou met de schuifmaat hebben gedaan, is de kans best groot dat ze er naast zitten. Zo hebben wij de eerste ook gedaan, maar daarna toch direct met de tester bekeken, en weer aangepast omdat ie er wat naast stond toch. Sinds dien doen we standaard bak aan de stekkers en met de computer eraan ''afstellen''. De rest moet gewoon door de inlee rprocedures van de module gedaan worden.

Die trilling is wel raar idd, en uitlijnen zal het probleem niet oplossen. is deze trilling bij constante snelheid altijd aanwezig, of ook erger wanneer je bijv optrekt oid?
www.vandoornentop.nl

Alfa 155 2.0 16V EVO4 R Seq
Abarth Punto EVO SuperSport
*

ArjanB
1.364

  • Leeftijd: 41
  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #18 Gepost op: 13 oktober 2021, 10:57:29 »
De trilling was altijd al licht voelbaar,  sinds bakdemontage heel duidelijk voelbaar. Vreemd.
Trilling is er bij constante snelheid, maar veel sterker voelbaar bij optrekken en ook bij afremmen. Voorbanden waren eerder al tot tweemaal toe gebalanceerd, zou goed moeten zijn, maar daaraan is niets veranderd voor vs na bakdemontage. Subframe zit vast is gecontroleer bij uitlijnen, ook zijn daarbij banden los gehaald en opnieuw vastgezet om dat als oorzaak ook uit te sluiten.
Vandaar mijn verdenking ergens in de bak / aandrijfassen...
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

GT1986
664

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #19 Gepost op: 13 oktober 2021, 11:34:39 »
Voel je de trilling in je stoel, in het stuur of trilt de auto als geheel? Vwb de aandrijfassen; je zou verwachten dat de dealer ze meteen even controleert op het moment dat ze los moeten?

Het zit je nog niet mee Arjan, ik hoop dat je er snel wat zorgelozer plezier van kunt hebben.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

ArjanB
1.364

  • Leeftijd: 41
  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #20 Gepost op: 13 oktober 2021, 14:31:16 »
trilling vanuit vooras, sterk zichtbaar en voelbaar in stuur, maar ook bijrijder voelt het trillen (dus de trilling vanuit de vooras trilt door in de auto)
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

Phaseshifter
162

  • Type Alfa: Giulietta 170PK TCT full
  • ***
    - Alfist
Re: TCT koppeling vervangen
« Reactie #21 Gepost op: 13 oktober 2021, 14:42:58 »
Staan alle wielbouten wel goed vast?
 

Qverde Italian parts Klavertje7