!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

kevinmx12
19

  • Type Alfa: Alfa Brera
  • *
    - Startende Alfist
TCT schakelgedrag
« Gepost op: 31 maart 2024, 11:11:56 »
Goedemiddag, Ik heb een vraag over de TCT van een Giulietta

Ik ervaar een aantal dingen waarvan ik niet weet of deze zo horen.

-Bij koude motor voel je het opschakelen. dit in de zin alsof die bij het overschakelen een zetje geeft. voelt heel erg alsof die hem echt in de versnelling duwt waardoor je dit gevoel ook in de auto hebt. dit is het geval in alle versnellingen. en houd zeker een paar km aan.
-Daarnaast bij het terugschakelen, vooral merkbaar op de snelweg van 6-4 of 5-4 dat je een schok voelt. hierbij moet ik zeggen dat bij het binnendoor rijden het ook niet altijd even soepel en verfijnd gaat.

Iemand hier ervaring mee? km stand is 210.000. misschien tijd voor een automaat revisie...

Gr  Kevin
*

DanielH92
2.176

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: TCT schakelgedrag
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2024, 11:45:20 »
Ik ervaar vaak hetzelfde gedrag bij het schakelen naar de even versnellingen (dus 2,4 en 6) als de motor (en dus schakelolie) koud is. Alsof je met een handbak het koppelingspedaal te snel laat opkomen. Bij warme motor gaat het gelukkig over.
Heb de bak al 2 keer opnieuw laten inleren, maar dit lijkt maar een dag effect te hebben en dan is het weer terug. Afgelopen week heb ik Autrans een mail gestuurd of de klacht en een oplossing bij hen bekend is maar nog geen reactie.
*

GT1986
1.321

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: TCT schakelgedrag
« Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2024, 12:45:45 »
Hebben jullie wel de meest recente TCT-software-updates? Dit is in elk geval niet zoals een TCT-bak hoort te schakelen.

@DanielH92 is je koppeling ooit al eens vervangen? Wellicht dat dit toen niet op de juiste manier gedaan is?
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

kevinmx12
19

  • Type Alfa: Alfa Brera
  • *
    - Startende Alfist
Re: TCT schakelgedrag
« Reactie #3 Gepost op: 31 maart 2024, 12:49:38 »
Hebben jullie wel de meest recente TCT-software-updates? Dit is in elk geval niet zoals een TCT-bak hoort te schakelen.

Ik ben recent bij Squadra geweest. ik zou eventueel nog bij de alfa dealer langs kunnen gaan om te kijken of er nog een update is.
*

DanielH92
2.176

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: TCT schakelgedrag
« Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2024, 12:59:24 »
Half 2022, een paar maanden na aanschaf, heb ik de bak onder garantie laten nakijken omdat deze af en toe slipte in de vijfde versnelling. Dat is destijds dmv software updates verholpen en daarna nooit weer gebeurd, dus de software zal aardig up to date zijn bij mij.

Ik kan in de historie niet terugvinden of deze al eens vervangen is, denk 't niet. Huidige kmstand is 130dkm.
*

GT1986
1.321

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: TCT schakelgedrag
« Reactie #5 Gepost op: 31 maart 2024, 14:09:56 »
Ik kan in de historie niet terugvinden of deze al eens vervangen is, denk 't niet. Huidige kmstand is 130dkm.

Valt eenvoudig uit te lezen met MES, je kunt het aantal afgelegde kilometers per versnelling uitlezen en dat bij elkaar optellen. Ben afgelopen vrijdag bij H&S geweest en toen is dat (voor de leuk) ook even bekeken.

De mijne bleek op 107.799 km. te zitten (tellerstand is 180k).
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

DanielH92
2.176

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: TCT schakelgedrag
« Reactie #6 Gepost op: 31 maart 2024, 14:49:02 »
Ik heb zelf MES en de juiste kabels en inderdaad die waardes al eens gezien, zal ze eens optellen. Dat geldt natuurlijk alleen als de waardes op 0 gezet worden na vervanging van de koppeling.
*

GT1986
1.321

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: TCT schakelgedrag
« Reactie #7 Gepost op: 31 maart 2024, 16:05:31 »
Klopt, maar ik begrijp van H&S dat een reset gangbaar is om te doen.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Bas086
39

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA
  • *
    - Startende Alfist
Re: TCT schakelgedrag
« Reactie #8 Gepost op: 31 maart 2024, 21:18:10 »
Tanken jullie E10. Sinds ik dit niet meer tank zijn mijn problemen verdwenen.
*

DanielH92
2.176

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: TCT schakelgedrag
« Reactie #9 Gepost op: 31 maart 2024, 23:29:10 »
Tanken jullie E10. Sinds ik dit niet meer tank zijn mijn problemen verdwenen.

Bedankt voor het meedenken, maar sorry, geloof er persoonlijk niets van dat E10 brandstof ook maar iets te maken kan hebben met het schakelgedrag van een automaat.
*

Robert69
1.597

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: TCT schakelgedrag
« Reactie #10 Gepost op: 1 april 2024, 08:46:52 »
Tanken jullie E10. Sinds ik dit niet meer tank zijn mijn problemen verdwenen.

Bedankt voor het meedenken, maar sorry, geloof er persoonlijk niets van dat E10 brandstof ook maar iets te maken kan hebben met het schakelgedrag van een automaat.

Onderschat de kracht van E10 niet hoor. Sinds ik E5 tank is mijn relatie er ook op vooruit gegaan. ;D

Mij lijkt het overigens ook sterk dat de soort benzine iets doet met het schakelgedrag.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Bottas
1.138

  • *****
    - Super Alfist
Re: TCT schakelgedrag
« Reactie #11 Gepost op: 1 april 2024, 18:13:39 »
Tanken jullie E10. Sinds ik dit niet meer tank zijn mijn problemen verdwenen.
Welke problemen had je dan?
Dat kan natuurlijk vanalles zijn.
*

MysteryAngel
2.926

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: TCT schakelgedrag
« Reactie #12 Gepost op: 8 april 2024, 17:56:27 »
Het tanken van een soort brandstof heeft,
verder niks te maken met het schakelgedrag van de TCT denk ik.
Het tanken van E10 kost je hoogstens wat top vermogen en een iets,
hoger verbruik tov pure benzine zonder ethanol toevoeging.
E5 benzine heeft ook gewoon ethanol toevoeging alleen wat minder dan E10.

Het schakel gedrag van de bak kan natuurlijk van alles zijn,
het zou kunnen dat met een recente software update de bak beter schakelt.
Maar wellicht zou het ook wel een soort van product eigenschap kunnen zijn,
afgezien van de gebruikelijk slijtage die hoort bij leeftijd en km stand natuurlijk.
De olie in de bak zal ook wel even op temperatuur moeten komen denk ik.
En de TCT wordt over het algemeen niet als de meest verfijnde bak omschreven.
Ik heb wel eens in een Mito met TCT gereden en ik vond dat geen fijne bak.
Maar het schijnt wel dat de TCT in de Giulietta verfijnder zou moeten zijn t.o.v de Mito.
Dus als andere hier zeggen dat het beschreven gedrag niet normaal is,
dan zal dat ook zeker niet normaal zijn.

Ik hoor ook altijd verschillende verhalen over het spoelen van de bak,
maar of dat ook echt helpt zijn de meningen erg verdeeld over.
Als er een software update voor de bak is zou je dat eens kunnen proberen.
*

Giuliolocca
10

  • Type Alfa: Giulietta 940
  • *
    - Startende Alfist
  • Cuore sportivo
Re: TCT schakelgedrag
« Reactie #13 Gepost op: 24 mei 2024, 10:59:38 »

Ik sta op de planning om een TCT tuning te laten uitvoeren.
Ook ik ervaar precies de zelfde vervelende eigenschappen zoals vernoemd.
Hiervoor had ik een ook een Giulietta en die schakelde als een warme mes in boter.
Ik hoop dat met mijn huidige Giul na de tuning dat ook zal gaan doen.
Ik houd jullie op de hoogte!

Giulio.
*

Barman
144

  • Type Alfa: 916 & 939
  • ***
    - Alfist
Re: TCT schakelgedrag
« Reactie #14 Gepost op: 24 mei 2024, 11:13:33 »
Citaat van: MysteryAngel op  8 april 2024, 17:56:27
Citaat van: MysteryAngel op  8 april 2024, 17:56:27
Het tanken van een soort brandstof heeft,
verder niks te maken met het schakelgedrag van de TCT denk ik.
Het tanken van E10 kost je hoogstens wat top vermogen en een iets,
hoger verbruik tov pure benzine zonder ethanol toevoeging.
E5 benzine heeft ook gewoon ethanol toevoeging alleen wat minder dan E10.

Het schakel gedrag van de bak kan natuurlijk van alles zijn,
het zou kunnen dat met een recente software update de bak beter schakelt.
Maar wellicht zou het ook wel een soort van product eigenschap kunnen zijn,
afgezien van de gebruikelijk slijtage die hoort bij leeftijd en km stand natuurlijk.
De olie in de bak zal ook wel even op temperatuur moeten komen denk ik.
En de TCT wordt over het algemeen niet als de meest verfijnde bak omschreven.
Ik heb wel eens in een Mito met TCT gereden en ik vond dat geen fijne bak.
Maar het schijnt wel dat de TCT in de Giulietta verfijnder zou moeten zijn t.o.v de Mito.
Dus als andere hier zeggen dat het beschreven gedrag niet normaal is,
dan zal dat ook zeker niet normaal zijn.

Ik hoor ook altijd verschillende verhalen over het spoelen van de bak,
maar of dat ook echt helpt zijn de meningen erg verdeeld over.
Als er een software update voor de bak is zou je dat eens kunnen proberen.

Het is zo dat verreweg bij de meeste aanbieders bij E5 er nul procent ethanol inzit.
https://www.anwb.nl/auto/brandstof/benzine-e10-e5
Voor zekerheid ook nagevraagd bij BP en Texaco en bleek ook zo te zijn :)

Eigenlijk is het voor de oudere motoren om meerdere redenen aan te bevelen (aantrekken vocht / schade leidingen etc..).
Financieel qua tankkosten per km is het verschil overigens marginaal.

Mja on-topic: een verband tussen schakelen en soort brandstof lijkt mij nogal dubieus...
Huidige partner: Alfa Romeo 159 1750 TBI TI Sportwagon Rosso Alfa
MaƮtresse: Alfa Romeo Spider 3.0 V6 12V Zender Grigio Chiaro
Ex: Alfa Romeo 147 1.6 TS 16V Veloce Distinctive Nero Metallico