!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

WalterW
526

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 JTDm2
  • *****
    - Super Alfist
Toerental Dieselmotoren
« Gepost op: 15 augustus 2011, 00:10:05 »
Ik meen op het Alfaforum wel eens een advertentie gezien te hebben van iemand die zijn JTDm aanbood met als verkoopargument: "altijd boven de 2000 RPM gereden".
Is dit belangrijk dan ?
Worden de krachten te groot op je bewegende delen als je vaak onder de 2000 RPM zit ?
Ik weet dat als je zo laag zit dat je motor (bijna) afslaat slecht is ...maar altijd boven de 2000 toeren ???
*

PedroJtdm
106

  • ***
    - Alfist
Toerental Dieselmotoren
« Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2011, 14:19:53 »
De 1.6 Jtdm heeft zijn max koppel lager liggen dan de oudere Jtd's.
Daarom laat de Giulietta zich goed rijden tussen de 1500 en 2000rpm.
Zelf merk ik ook dat ik met de 156 1.9 16v ook vaak hoger in de toeren zat, motor voelde dan soepeler aan.
Nu met de Giulietta rij ik ook vaker laag in toeren, in de spits kan ik vaak niet harder dan 100-120km/h en doe dat in de 6. (met de 156 deed ik vaak terug naar de 5)

Kan het kwaad? Volgens mij niet maar zo af en toe even goed doorblazen is wel goed i.v.m. met inwendige vervuiling.
Het grootste verschil zal zitten in de afstelling van de motor, euro 3 (156) had hele andere eisen als de euro 5 norm van de Giulietta.
Belangrijker is nog hoe je de auto gebruikt, zal je veel korte stukken rijden en nauwelijks snelweg dan is dat niet echt goed voor een diesel.
Om zichzelf schoon te houden moet ie goed op bedrijfstemperatuur komen, dat doet ie ook met 120 en 2000rpm.
Giulietta Alfa rosso 1.6 JTDm sport pack (06/2011)
*

juriaan
107

  • ***
    - Alfist
Toerental Dieselmotoren
« Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2011, 17:26:14 »
Het probleem met lage toeren (en dan vollast) is dat de cilinders zich dan goed kunnen vullen en dus veel koppel genereren (Zie koppelkromme). Vervolgens komt de verbrandingskracht op de drijfstanglagers welke slechts beschermt worden door een laagje olie wat zich opbouwd in de lagers. Er is dus nooit metaal - metaal contact.
Bij lage toerentallen is er ook meer tijd om door deze oliefilm heen te zakken en ook zal de oliepomp een lagere oliedruk opbouwen.

Ik neem echter aan dat de motoren redelijk fool proof zijn en dat de grenzen van dit fenomeen ver weg liggen. Je moet met een diesel zeker bij lage belasting best laag in toeren kunnen rijden. Ik zou echter nooit mijn caravan met minder dan 2000 toeren de berg op proberen te sleuren, hoge toeren zijn bij (bijna) volgas echt beter.

Als je wel eens automaat rijdt dan hebben de autofabrikanten het ook zo geprogrammeerd: Weinig gas is laag in toeren en veel gas is terugschakelen en meer toeren.
Giulietta 1.4 MA Turbo TCT, Rosso alfa, Pack SP3 met 8C velgen, Pack Premium plus.
BMW 2002 (polaris) 1975 zelfbouwproject met megasquirt injectie
BMW 2002tii (ceylon) 1973 nog in restauratie
*

PedroJtdm
106

  • ***
    - Alfist
Toerental Dieselmotoren
« Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2011, 18:12:19 »
Ik ga er vanuit dat de oliepomp van een 1.6 eerder zijn druk heeft als zijn oudere broertje.
Als ze een motor gaan construeren/afstellen voor lagere toeren dan moeten ze ook die zaken mee aanpassen.
Giulietta Alfa rosso 1.6 JTDm sport pack (06/2011)
*

corsa54
564

  • Type Alfa: Giulietta 1750 TBi QV
  • *****
    - Super Alfist
Toerental Dieselmotoren
« Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2011, 22:26:23 »
Klopt, dat de motor er tegen moet kunnen en het geen probleem mag zijn om bij laag toerental het volle koppel erop te zetten. De massakracht van zuiger en drijfstang werkt tijdens de arbeidslag in tegengestelde richting van de gasdruk. Hij compenseert dus een deel van de kracht op het bovenste drijfstanglager. Deze massakracht is groter naarmate het toerental hoger is. Kortom, als de motor er echt aan moet sjorren, doe je hem wel een plezier met wat meer toeren.
De oliedruk van de pomp maakt niets uit. Het gaat erom, dat er olie in het lager komt (0,1 bar is al genoeg) Het lager zelf bouwt een druk op van een paar honderd bar en dan maakt een barretje meer of minder van de pomp niets uit.
*

PedroJtdm
106

  • ***
    - Alfist
Toerental Dieselmotoren
« Reactie #5 Gepost op: 15 augustus 2011, 23:45:01 »
Bij mijn weten hebben ze ook de compressie verhouding van de nieuwe generatie Jtd's behoorlijk verlaagd.
Topdrukken zullen ook wel aangepast zijn.
Giulietta Alfa rosso 1.6 JTDm sport pack (06/2011)
*

juriaan
107

  • ***
    - Alfist
Toerental Dieselmotoren
« Reactie #6 Gepost op: 16 augustus 2011, 13:11:34 »
Topdrukken = koppel
Giulietta 1.4 MA Turbo TCT, Rosso alfa, Pack SP3 met 8C velgen, Pack Premium plus.
BMW 2002 (polaris) 1975 zelfbouwproject met megasquirt injectie
BMW 2002tii (ceylon) 1973 nog in restauratie
*

PedroJtdm
106

  • ***
    - Alfist
Toerental Dieselmotoren
« Reactie #7 Gepost op: 16 augustus 2011, 13:58:56 »
Citaat van: juriaan;12092
Topdrukken = koppel

Dat verband zit er in ja.
Giulietta Alfa rosso 1.6 JTDm sport pack (06/2011)
*

corsa54
564

  • Type Alfa: Giulietta 1750 TBi QV
  • *****
    - Super Alfist
Toerental Dieselmotoren
« Reactie #8 Gepost op: 16 augustus 2011, 22:04:25 »
Citaat van: PedroJtdm;12093
Dat verband zit er in ja.
één op één zelfs! :)
*

PedroJtdm
106

  • ***
    - Alfist
Toerental Dieselmotoren
« Reactie #9 Gepost op: 16 augustus 2011, 23:08:20 »
Maar dat wil niet zeggen dat mijn oude Jtd met 300Nm zeker een lagere topdruk heeft dan de Giulietta met 330Nm. ;)
Giulietta Alfa rosso 1.6 JTDm sport pack (06/2011)
*

corsa54
564

  • Type Alfa: Giulietta 1750 TBi QV
  • *****
    - Super Alfist
Toerental Dieselmotoren
« Reactie #10 Gepost op: 17 augustus 2011, 23:40:45 »
Citaat van: PedroJtdm;12111
Maar dat wil niet zeggen dat mijn oude Jtd met 300Nm zeker een lagere topdruk heeft dan de Giulietta met 330Nm. ;)
Nou ja, over de topdruk zou je nog een boom kunnen opzetten. De fabrikant "speelt" daarmee via compressieverhouding, turbodruk en inspuiting om de emissie-eisen te halen. Een hoge topdruk betekent ook vaak hoge piektemperaturen en dus NOx uitstoot en die moet voor de Euro 5 (Giulietta) lager zijn dan voor een Euro 3 JtD.
 
Maar het koppel is een rechtstreekse functie van de gemiddelde effectieve druk en die is dus gewoon hoger bij een motor met 330 Nm  t.o.v een motor met 300 Nm.
*

juriaan
107

  • ***
    - Alfist
Toerental Dieselmotoren
« Reactie #11 Gepost op: 18 augustus 2011, 11:14:17 »
MITS: Boring en slag hetzelfde zijn! :)
Giulietta 1.4 MA Turbo TCT, Rosso alfa, Pack SP3 met 8C velgen, Pack Premium plus.
BMW 2002 (polaris) 1975 zelfbouwproject met megasquirt injectie
BMW 2002tii (ceylon) 1973 nog in restauratie
*

PedroJtdm
106

  • ***
    - Alfist
Toerental Dieselmotoren
« Reactie #12 Gepost op: 18 augustus 2011, 14:29:42 »
We kunnen er nog lang over praten, ik ken niet alle aanpassingen die Alfa heeft gedaan aan zijn nieuwe motoren.
Vergelijken is ook haast onmogelijk bij gebrek aan juiste gegevens.
Euro 3 en euro 5 zijn ook onmogelijk te vergelijken wat betreft afstellingen, euro 5 heeft een geheel ander uitlaat systeem.

1 ding is zeker, huidige motoren leveren veel meer koppel en vaak bij lagere toerentallen!
Ik ga er vanuit dat Alfa daar rekening mee houdt in de ontwikkeling en dat we veilig op lage toeren kunnen trekken.

Wat ik nog niet begrijp is waarom Alfa voor een "verbeterde" waste gate turbo heeft gekozen bij de 1.6 Giulietta.
Is dat uit kosten overwegingen of heeft het met betrouwbaarheid te maken?
En wat houdt het in, een "verbeterde waste gate" ?
Wat afstelling betreft lijkt mij een variabele turbo nog steeds beter, wel gevoeliger voor vervuiling en slijtage.
Giulietta Alfa rosso 1.6 JTDm sport pack (06/2011)
*

corsa54
564

  • Type Alfa: Giulietta 1750 TBi QV
  • *****
    - Super Alfist
Toerental Dieselmotoren
« Reactie #13 Gepost op: 18 augustus 2011, 22:08:34 »
Citaat van: juriaan;12174
MITS: Boring en slag hetzelfde zijn! :)
Yep!! Maar ik ging even uit van hetzelfde 1,9 basisblok.