!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

Reynaert98
183

• Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
    - Alfist
Toe aan een nieuwe Giulietta
« Gepost op: 2 oktober 2025, 16:17:40 »
Het was de bedoeling om nog medio halverwege volgend jaar door te rijden met mijn huidige Giulietta maar vanwege een flinke kras in de lak (jammer dat mensen zo met andermans spullen omgaan) toch het besluit genomen om hem eind dit jaar al in te gaan ruilen. Heb een offerte aangevraagd bij een schadebedrijfje en vind het de prijs het niet waard voor hoe lang ik nog van plan ben mijn Giulietta te houden.

Ik heb mij al redelijk lopen oriënteren en binnen mijn budget sluit een Giulietta Veloce het beste aan. Andere opties waren een Giulia maar die hebben binnen mijn budget teveel gelopen of zijn te kaal aangekleed. Andere keuze zou een Hyundai i30N zijn alhoewel ik bang ben daar heel snel mijn rijbewijs mee kwijt te raken :) . BMW 120i of 4e generatie Mazda 3 waren ook een optie maar die wekken over het algemeen geen begeert op.

Qua aandachtspunten ben ik wel bekend met de Giulietta; ook m.b.t de 1.7. Wat ik mij nog wel afvraag is hoe de facelift zich vergelijkt met de pre-facelift. Ik weet dat er wat qua geluidsisolatie en geluiden uit de ophanging gedaan is maar hoe hoor/voelbaar is dit in de praktijk?

Daarnaast voor de Giulietta eigenaren die dezelfde switch hebben gemaakt. Hoe is de 1.7 te vergelijken met de 1.4? Mijn T-Jet is voorzien van een grotere turbo en remap en voelt volgens de mannen van H&S als een betere standaard MultiAir die er wat meer zin in heeft.

Wat raden jullie verder aan? Gaan voor de Veloce of misschien toch kijken naar een Giulia?
Re: Toe aan een nieuwe Giulietta
« Reactie #1 Gepost op: 2 oktober 2025, 16:42:51 »
Als je het budget kenbaar maakt, dan kunnen de kenners je beter adviseren.

Mijn advies is om gewoon met de kras door te rijden, tot het moment dat je van plan was te switchen.

Voor de waarde maakt het niks uit, de kras zit er nu al, en volgende zomer ook nog.
*

Reynaert98
183

- Alfist
« Reactie #2 Gepost op: 2 oktober 2025, 17:06:09 »
Mijn budget is zo rond de 20k. Iets erboven is ook geen probleem.

Doorrijden heb ik ook overwogen alleen maak ik me wel enigszins zorgen over potentiële roest gezien de kras bijna tot door de lak heen gaat. Ik denk dat het komende tijd vooral de occasion markt in de gaten houden wordt voor een mooie Veloce.
« Reactie #3 Gepost op: 2 oktober 2025, 18:02:29 »
Roest is iets van jaren.
Herstellen moet toch (volgende eigenaar?), dus evt roest maakt niks uit.
Zo'n vaart zal het niet lopen.

Maar even afwachten op de kenners wat die gaan zeggen(voel um al aankomen), want ik ben natuurlijk geen kenner.
*

GT1986
1.570

• Type Alfa: GT 3.2 V6 24V
    - Super Alfist
« Reactie #4 Gepost op: 2 oktober 2025, 18:50:39 »
Citaat van: Bottas op  2 oktober 2025, 18:02:29
Citaat van: Bottas op  2 oktober 2025, 18:02:29
Maar even afwachten op de kenners wat die gaan zeggen(voel um al aankomen), want ik ben natuurlijk geen kenner.

Hahah, wat ben je ook een heerlijke zuurpruim ;D
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Quadrifoglijoost
280

• Type Alfa: Giulietta Super+Giulia Q
    Amico del club - Senior Alfist
« Reactie #5 Gepost op: 2 oktober 2025, 19:54:28 »
Voor 20k zou ik nog niet in een Giulia stappen.

Ik heb een maand Veloce gereden en uiteindelijk toch een Super gekocht. Ik vind het verschil in rijgedrag en prestaties niet zo groot om het prijsverschil te overbruggen. Maar mijn mening is ongetwijfeld vertekend door mijn Giulia.

Als je regelmatig sportief wilt rijden, dan is een Super toch iets te tam.
33 1.7 ie | 146 ti | '72 Giulia Super 1600 | 147 Jtdm collezione | Mito 1.4 sport | Giulietta 170 super | Giulia Veloce '18 | Maserati Granturismo 4.2 | Giulia Veloce '22 stage 2 | Giulietta Super en Giulia Quadrifoglio '21
*

bekkie
3.046

• Type Alfa: Giulietta 1.4MA 170pk TCT
    - Super Alfist
« Reactie #6 Gepost op: 2 oktober 2025, 20:21:24 »
Citaat van: Reynaert98 op  2 oktober 2025, 16:17:40
Wat ik mij nog wel afvraag is hoe de facelift zich vergelijkt met de pre-facelift. Ik weet dat er wat qua geluidsisolatie en geluiden uit de ophanging gedaan is maar hoe hoor/voelbaar is dit in de praktijk?

Ik kan daar een kort antwoord op geven: het verschil is enorm!
Ik heb een MY2016 Giulietta die in 2018 is geproduceerd, en die is behoorlijk stil en comfortabel.
Ga maar eens proefrijden, dan zul je zelf het verschil ervaren.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
en: Giulietta 1.4 MA TCT 170pk - Super Veloce - MY2016 - Grigio Stromboli
*

Reynaert98
183

- Alfist
« Reactie #7 Gepost op: 3 oktober 2025, 15:39:37 »
Citaat van: MisanoQ op  2 oktober 2025, 19:54:28
Citaat van: MisanoQ op  2 oktober 2025, 19:54:28
Voor 20k zou ik nog niet in een Giulia stappen.

Ik heb een maand Veloce gereden en uiteindelijk toch een Super gekocht. Ik vind het verschil in rijgedrag en prestaties niet zo groot om het prijsverschil te overbruggen. Maar mijn mening is ongetwijfeld vertekend door mijn Giulia.

Als je regelmatig sportief wilt rijden, dan is een Super toch iets te tam.

Daar was ik al bang voor. Nou is chippen natuurlijk een optie maar dan komt de rest er ook nog bij (andere velgen, flippers, dubbele uitlaat etc.)
*

Reynaert98
183

- Alfist
« Reactie #8 Gepost op: 3 oktober 2025, 15:41:53 »
Citaat van: bekkie op  2 oktober 2025, 20:21:24
Citaat van: bekkie op  2 oktober 2025, 20:21:24
Wat ik mij nog wel afvraag is hoe de facelift zich vergelijkt met de pre-facelift. Ik weet dat er wat qua geluidsisolatie en geluiden uit de ophanging gedaan is maar hoe hoor/voelbaar is dit in de praktijk?

Ik kan daar een kort antwoord op geven: het verschil is enorm!
Ik heb een MY2016 Giulietta die in 2018 is geproduceerd, en die is behoorlijk stil en comfortabel.
Ga maar eens proefrijden, dan zul je zelf het verschil ervaren.

Ben benieuwd! Ik ben ook een 1.4 TCT aan het overwegen en die wellicht iets meer te kietelen gezien de prijzen van de Veloces. Dan blijft er ook nog wat meer keuze over :)
*

MysteryAngel
3.327

• Type Alfa: Nog geen
    - Super Alfist
« Reactie #9 Gepost op: 3 oktober 2025, 20:07:20 »

Andere opties waren een Giulia maar die hebben binnen mijn budget teveel gelopen of zijn te kaal aangekleed.
Wat raden jullie verder aan? Gaan voor de Veloce of misschien toch kijken naar een Giulia?

Het ligt er natuurlijk ook aan wat jij te veel km's vind.
Persoonlijk vind ik de km stand van auto niet zo heel veel zeggend,
men staart vaak blind op lage km standen.
Maar ja een auto van een x aantal jaar oud mag best wel wat gelopen hebben.
Een auto met weinig km's heeft over het algemeen ook niet vaak lange afstanden gereden,
en kan daardoor in veel mindere staat zijn dan ééntje met meer km's.
Vooral auto's die relatief veel km's hebben gereden in korte tijd,
zijn vaak veel snelweg km's en dat is over het algemeen altijd beter dan stads ritjes.
Als ik moest kiezen tussen een Giulietta of een Giulia met meer km's,
dan zou ik het persoonlijk wel weten gewoon een Giulia dan.
*

Robert69
2.067

• Type Alfa: Giulia Veloce
    - Super Alfist
« Reactie #10 Gepost op: 4 oktober 2025, 09:30:16 »
Ik ben van een 1.4 MA (2015) naar een 1.7 QV(2014) en toen naar en Giulia Veloce gegaan. Van de 1.4 naar een QV was vooral een stap qua vermogen: van 190 naar 287 pk / 396Nm. Onderstel en interieur was bij beide auto's identiek (QV-line en QV). Ondanks de potentie blijven het wel FWD hatchbacks

Maar de Giulia Veloce is een heel ander verhaal. Dat is simpelweg een grotemensen auto. Niet qua ruimte want die is op de achterbank en in de kofferbak nog steeds naadje bibber, net als in de Giulietta's. Ook niet qua vermogen, want dat is slechts een 13 pk meer. Maar de feel is totaal anders, hij voelt veel sneller, ligt beter op de weg, rijdt comfortabeler en stiller. Het is in alles een stap omhoog ten opzichte van de QV. Ik heb wel bewust gekozen voor AWD want dat vind ik gewoon net even wat veiliger en praktischer bij nat of glad weer.

Je budget is eigenlijk net te hoog voor de Giulietta en net te laag voor een goed aangeklede Giulia, vind ik. Nu nog 20K uitgeven aan een Giulietta, ook al is het een QV/Veloce, is eigenlijk zonde. Als ik in jouw schoenen zou staan dan zou ik de huidige auto nog even doorrijden om door te sparen. De kras misschien toch laten fiksen, hetzij spuiten, hetzij via onderdelenlijn.nl een nieuw deel scoren. En over 1-1,5 jaar een Giulia kopen die aan (bijna) al je wensen voldoet.

Ik kreeg ooit een tip van iemand: rij niet in een Giulia totdat je er een gaat kopen. Want je bent geheid meteen verkocht en je Giulietta voelt nooit meer zo fijn aan als hij nu doet.  :)
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

GT1986
1.570

- Super Alfist
« Reactie #11 Gepost op: 4 oktober 2025, 10:18:35 »
Citaat van: Robert69 op  4 oktober 2025, 09:30:16
Citaat van: Robert69 op  4 oktober 2025, 09:30:16
Nu nog 20K uitgeven aan een Giulietta, ook al is het een QV/Veloce, is eigenlijk zonde. Als ik in jouw schoenen zou staan dan zou ik de huidige auto nog even doorrijden om door te sparen. De kras misschien toch laten fiksen, hetzij spuiten, hetzij via onderdelenlijn.nl een nieuw deel scoren. En over 1-1,5 jaar een Giulia kopen die aan (bijna) al je wensen voldoet.

Ik kreeg ooit een tip van iemand: rij niet in een Giulia totdat je er een gaat kopen. Want je bent geheid meteen verkocht en je Giulietta voelt nooit meer zo fijn aan als hij nu doet.  :)

Tja, dat geldt niet voor iedereen. Ik heb ooit een proefrit in een Giulia Veloce (dus AWD) gemaakt die bij Prins te koop stond en het viel me tegen. Het beperkte toerenbereik, het geluid van de motor, de vreemde stand van de pedalen en met name het vele afrolgeluid deden me besluiten er niet voor te gaan. Begrijp me niet verkeerd, het zijn prachtige auto's maar het deed mij persoonlijk te weinig. Gezien de grote schare Giulia-fans zal ik daar een uitzondering in zijn ;D.

En ik denk dat wanneer je nu een Giulietta QV of Veloce met lage km. stand koopt deze de waarde goed zal behouden. Ik kon midden 2021 voor net geen 20k bij Valk in Rijssen een QV uit 2014 met 60k op de teller kopen. Heb dat destijds helaas niet gedaan. We zijn inmiddels bijna 4,5 jaar verder en in de huidige markt had je daar minstens hetzelfde voor betaald.
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

bekkie
3.046

• Type Alfa: Giulietta 1.4MA 170pk TCT
    - Super Alfist
« Reactie #12 Gepost op: 4 oktober 2025, 11:03:11 »
Citaat van: GT1986 op  4 oktober 2025, 10:18:35
Citaat van: GT1986 op  4 oktober 2025, 10:18:35
Tja, dat geldt niet voor iedereen. Ik heb ooit een proefrit in een Giulia Veloce (dus AWD) gemaakt die bij Prins te koop stond en het viel me tegen. Het beperkte toerenbereik, het geluid van de motor, de vreemde stand van de pedalen en met name het vele afrolgeluid deden me besluiten er niet voor te gaan. Begrijp me niet verkeerd, het zijn prachtige auto's maar het deed mij persoonlijk te weinig. Gezien de grote schare Giulia-fans zal ik daar een uitzondering in zijn ;D.

Nee, je bent zeker geen uitzondering. Ik heb precies hetzelfde.
Heb drie keer uitgebreid met een Giulia gereden, een diesel, een 200pk benzineversie en een gekietelde benzineversie van over de 300pk, maar ik was ook niet zwaar onder de indruk. Ja, het is heel snel, maar de zitpositie vond ik ronduit beroerd en de automaat zeker niet optimaal. Uiteindelijk vond ik de dieselversie het fijnste rijden.
Zelf vind ik de Giulietta fijner rijden en beter bij mij passen, maar dat is uiteraard zeer persoonlijk.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
en: Giulietta 1.4 MA TCT 170pk - Super Veloce - MY2016 - Grigio Stromboli
*

Reynaert98
183

- Alfist
« Reactie #13 Gepost op: 4 oktober 2025, 11:17:38 »
Komt er dus op neer dat ik maar uitgebreid moet gaan proefrijden met beide. Als ik zo kijk naar de Giulia's die precies zijn zo als ik hem wil zijn ze echter nog wel te duur. Meer dan wat ik eigenlijk voor een auto uit wil geven. Dan lijkt een Giulietta toch wat interessanter; ook qua onderhoudskosten. Nou zie ik er ook een aantal opstaan die nog ruim onder de 20k liggen en precies zijn zoals ik hem wil hebben (8C velgen, alcantara kuipstoelen) https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/alfa-romeo/m2314646435-alfa-romeo-giulietta-1-750-turbo-veloce-kuipstoelen

Verdere alternatieven sluit ik ook niet uit. De eerste i30N's beginnen ook betaalbaar te worden en is wel een stuk speelser dan een Veloce. Aan de andere kant dan wel minder mooi en van wat ik hoor ook nog eens ontzettend dorstig.

Het herstellen van de kras laat ik dan voor wat het is. De offerte was een kleine 1200- gezien er twee portieren opnieuw moeten worden gespoten. Waarschijnlijk wordt het dan ergens in het aankomende voorjaar dat ik hem pas ga inruilen
*

GT1986
1.570

- Super Alfist
« Reactie #14 Gepost op: 4 oktober 2025, 11:21:59 »
Citaat van: Reynaert98 op  4 oktober 2025, 11:17:38
Citaat van: Reynaert98 op  4 oktober 2025, 11:17:38
Dan lijkt een Giulietta toch wat interessanter; ook qua onderhoudskosten.

Nou, daar zou ik me in het geval van de 1750 TBi niet op verkijken als ik jou was. Volgens mij is een Giulia in dat opzicht een veiliger keuze.