!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Taeke
433

  • Type Alfa: GT 2.0 JTS
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
Re: Tractie Giulietta QV op nat wegdek
« Reactie #15 Gepost op: 17 maart 2023, 21:32:24 »
Zo'n fiesta is ook nog een beetje lichter, dan een Giulietta, dat helpt ook....

Het scheelt inderdaad 232 kilo. Overigens pakte ik ‘m later bij het tegelijk oprijden van de snelwegoprit alsnog, al moest de QV wel flink aan de bak ;D.
. Maar 1 ding heeft die Fiesta niet... Waar ie nooit aan kan tippen... Mooi en stijlvol en krachtig
*

Robert69
1.314

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Tractie Giulietta QV op nat wegdek
« Reactie #16 Gepost op: 17 maart 2023, 22:29:51 »
Zo'n fiesta is ook nog een beetje lichter, dan een Giulietta, dat helpt ook....

Het scheelt inderdaad 232 kilo. Overigens pakte ik ‘m later bij het tegelijk oprijden van de snelwegoprit alsnog, al moest de QV wel flink aan de bak ;D.

Toen ik bij H&S vandaan kwam wilde een Renaultje Kliko een sprintje aangaan. Volstrekt Koos Kansloos die Fransoos. Maar ook zo erg dat het niet eens leuk meer was.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

DanaBanana
781

  • *****
    - Super Alfist
Re: Tractie Giulietta QV op nat wegdek
« Reactie #17 Gepost op: 18 maart 2023, 00:14:47 »
Grappig om te lezen dat jullie worden uitgedaagd tot dit soort drag races. :-)

Ik rij zo'n 30 jaar auto, laten we zeggen gemiddeld 30.000 km per jaar, dus in totaal richting de 1.000.000 km. En ik kan me niet herinneren dat iemand me ooit heeft uitgedaagd voor zo'n sprintje. Wat ben ik toch een saaie sukkel......
*

Robert69
1.314

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Tractie Giulietta QV op nat wegdek
« Reactie #18 Gepost op: 18 maart 2023, 08:39:56 »
Grappig om te lezen dat jullie worden uitgedaagd tot dit soort drag races. :-)

Ik rij zo'n 30 jaar auto, laten we zeggen gemiddeld 30.000 km per jaar, dus in totaal richting de 1.000.000 km. En ik kan me niet herinneren dat iemand me ooit heeft uitgedaagd voor zo'n sprintje. Wat ben ik toch een saaie sukkel......

Misschien is dat 'uitdagen tot een sprintje' ook meer de beleving van de bestuurder in kwestie. ;)

Ik rij ook al zo'n 30 jaar en waag me eigenlijk nooit aan sprintjes of dragraces. In mijn geval reed die Renault een beetje te dicht op mijn achterbumperbumper (voor mijn gevoel) en helemaal links van de weg, alsof ie er nog langs wilde. Toen de weg eenmaal vrij was ging ik er vandoor. Is dat een sprintje? Werd ik uitgedaagd? Ach, het was voor mij een mooie reden om even gas te geven en blij te zijn met mijn Italiaanse bolide ;D
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

MysteryAngel
2.696

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Tractie Giulietta QV op nat wegdek
« Reactie #19 Gepost op: 18 maart 2023, 19:01:08 »
Mja ik irriteer me soms wel eens aan die figuurtjes die bij het stoplicht links gaan staan,
met hun 3 of 4 cilinder stofzuigertjes met neppe knalletjes uit de uitlaat btje stoer doen.
Naja daar doe ik meestal niks op uit dat soort sneue types.
Al is gas geven soms best wel leuk met mijn Zweedse bolide maar dan meer op de snelweg.
En dat klinkt ook een stukje beter dan zo'n opgevoerde stofzuiger trouwens  ;)


*

KemalQv
20

  • Type Alfa: 2014 Giulietta QV TCT
  • *
    - Startende Alfist
Re: Tractie Giulietta QV op nat wegdek
« Reactie #20 Gepost op: 19 maart 2023, 17:55:19 »
Herkenbaar probleem (281pk // 419nm). Al moet ik zeggen dat ik het tot op vandaag niet heb hoeven afleggen tegen een simpele fiesta oid.
Rij zelf op Falken Azenis FK520's, naar mijn mening vele malen superieur aan de Pirelli's / Michelin's. 

Ook moet ik zeggen dat ik in de Giulietta flink heb moeten wennen aan het gaspedaal. De feeling die nodig is bij een snelle sprint, vooral in Dynamic, wordt vaak onderschat naar mijn idee.
*

Robert69
1.314

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Tractie Giulietta QV op nat wegdek
« Reactie #21 Gepost op: 19 maart 2023, 20:19:27 »
Herkenbaar probleem (281pk // 419nm). Al moet ik zeggen dat ik het tot op vandaag niet heb hoeven afleggen tegen een simpele fiesta oid.
Rij zelf op Falken Azenis FK520's, naar mijn mening vele malen superieur aan de Pirelli's / Michelin's. 

Ook moet ik zeggen dat ik in de Giulietta flink heb moeten wennen aan het gaspedaal. De feeling die nodig is bij een snelle sprint, vooral in Dynamic, wordt vaak onderschat naar mijn idee.

Heb je de gaspedaal respons niet laten aanpassen toen je de auto liet tunen? Ik heb het wel laten doen en dat rijdt zoveel fijner. Dat hysterische in D-stand is er helemaal uit, ik kan nu veel fijner doseren.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

KemalQv
20

  • Type Alfa: 2014 Giulietta QV TCT
  • *
    - Startende Alfist
Re: Tractie Giulietta QV op nat wegdek
« Reactie #22 Gepost op: 19 maart 2023, 20:36:04 »
Niet naar mijn weten, ben zelf bij H&S geweest, misschien dat het wel gedaan is. Vond de auto na de tuning in Dynamic zoveel beter reageren en presteren, dat het misschien in het enthousiasme ongemerkt is ‘meegewent’.
*

ArjanB
2.004

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Tractie Giulietta QV op nat wegdek
« Reactie #23 Gepost op: 20 maart 2023, 13:45:18 »
Niet naar mijn weten, ben zelf bij H&S geweest, misschien dat het wel gedaan is. Vond de auto na de tuning in Dynamic zoveel beter reageren en presteren, dat het misschien in het enthousiasme ongemerkt is ‘meegewent’.

H&S past zowel gaspedaal response aan, alsook laten ze koppel wat rustiger inkomen (tenzij je dat niet wilt) om het meer beheersbaar te maken. En behoud van techniek.

Ford heeft gewoon heel goede sportieve versies, op de Focus RS zelfs revoknuckle ophanging waardoor torque steer is geelimineerd.
Bovendien was op Fiesta als optie een sper leverbaar (af fabriek, maar ook after market te krijgen) en dat maakt, zeker met vochtig koud wegdek (dus minder grip) best een verschil - een QV bootst sperwerking na door een wiel af te remmen, ipv het andere wiel meer vermogen te geven.

Michelin Pilot Sport is niet de meest sportieve band, maar zou wel heel goede grip op vochtig wegdek moeten hebben dus daar zal het niet aan liggen.
Denk combinatie van geen sper, een redelijk normale wielophanging onder QV en te snel te veel gas geven waardoor je het vermogen niet kwijt kunt op het koude asfalt nu.
Met de zomer nog maar eens proberen!

Alleen hierom al lijkt chiptuning mij niet heel zinvol. De voortrein kan op nat, vanuit stilstand, m.i. namelijk niet met dat extra vermogen om gaan. Hoe ervaren andere QV (TCT)-rijders dit? En valt er iets tegen te doen?
Mijn QV heeft iets meer dan 300pk en 400Nm koppel. Dat gebruik ik niet bij stoplicht (of anders pas in 2e versnelling als de auto rolt), en zeker bij (snel) rijden op binnendoorweg, snelweg of in de bergen is meer vermogen heerlijk. Heb nooit idee dat het teveel is. Dus ik zou het je aanraden!
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

GT1986
1.180

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Tractie Giulietta QV op nat wegdek
« Reactie #24 Gepost op: 20 maart 2023, 13:54:26 »
Dat er geen mechanisch sper op een QV zit is mijns inziens gewoon een misser. Bij een voorwielaandrijver met veel vermogen is dat geen overbodige luxe. Gelukkig bestaat de rij-ervaring uit meer dan stoplichtsprintjes op nat wegdek. :)
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

MysteryAngel
2.696

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Tractie Giulietta QV op nat wegdek
« Reactie #25 Gepost op: 20 maart 2023, 15:26:46 »
Geen mechanische sper?

Dat zal dan denk ik wel de reden zijn waarom je zoveel wielspin hebt.
En volgens mij waren er af fabriek ook wel wat klachten over de gas respons in de D modus.
Dat in combinatie met misschien wat koudere banden lijkt me dan een logies gevolg.
Volgens mij wordt er bij chiptuning het gas respons ook aangepast.

Of een Fiesta ST een mechanische sper heeft weet ik niet.
Maar over het algemeen heeft Ford de zaakjes wel goed voor elkaar.
Behalve bij een bepaalde serie van de eco boost motoren dan.
Die hadden een design foutje lol.  ;D