!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

manu
12

  • Type Alfa: giulietta 16jtdm
  • *
    - Startende Alfist
trillingen op het stuur
« Gepost op: 28 maart 2016, 12:03:07 »
beste alfisti een vraag rij met een giulietta 16 jtdm van 2010 na 1 jaar heb ik mijn standaard 16 duims vervangen door een 18 duim poison velg deze heb ik gekocht bij velgenland in best met een 225/40/18 en een duurdere band der op nu als ik tussen de 110 en 130 km per uur rij heb ik enorme trilling op het stuur heb alles laten nakijken alles ok wegtrekken bij het loslaten van het stuur heeft hij niet enkel trillingen  heb ook al mijn banden gewisseld van voor naar achter maar blijft hetzelfde iemand hier nog ervaring mee mvg manu  :sign0085:
Re: trillingen op het stuur
« Reactie #1 Gepost op: 28 maart 2016, 13:08:59 »
de velgen met banden laten balanceren.
*

barteke
12

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: trillingen op het stuur
« Reactie #2 Gepost op: 28 maart 2016, 15:53:05 »
Kromme velgen? Slechte centerringen (of 1 verloren bij een velgenwissel). Zoals Frankie zegt alles gewoon eens laten balanceren en terwijl staat van velgen (met of zonder centreerringen en of schuifbouten) en banden heel erg goed nakijken. Maar maak je niet te veel zorgen hoor alles boven 100 km/h is 99% zeker gewone onbalans. Vergeet vooral niet dat met een onafhankelijke achteras de auto bijna even gevoelig is achteraan als vooraan.
*

manu
12

  • Type Alfa: giulietta 16jtdm
  • *
    - Startende Alfist
Re: trillingen op het stuur
« Reactie #3 Gepost op: 28 maart 2016, 18:52:02 »
al bedankt voor de info maar uitgebalanceerd is gebeurt en vooraan zitten zowel links als rechts nieuwe wielnaven +bouten omdat de garagist waar ik mijn remschijven en blokken heb vervangen 3 van de 5 wielbouten had overgedraaid dus kan het alleen de band of de velg zijn heb ook vorig jaar in oktober naar de autokeuring geweest met deze velgen en banden en heb direckt een goedkeuring gekregen voor 2 jaar  :rolleyes:
Re: trillingen op het stuur
« Reactie #4 Gepost op: 28 maart 2016, 19:38:02 »
Hoelang is het geleden dat ze gebalanceerd zijn?
*

manu
12

  • Type Alfa: giulietta 16jtdm
  • *
    - Startende Alfist
Re: trillingen op het stuur
« Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2016, 06:00:38 »
maand of 4 geleden
*

alfata
3.428

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: trillingen op het stuur
« Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2016, 07:56:20 »
Heb je de trilling bij accelereren?  En niet wanneer je gas los laat?: aandrijfassen!
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
Re: trillingen op het stuur
« Reactie #7 Gepost op: 29 maart 2016, 10:23:17 »
maand of 4 geleden

Kan best zijn dat er wat "lood" is afgevallen (misschien bij de bandenwissel zomer/winter). Ik zou ze opnieuw laten balanceren, daarna naven goed schoonmaken, checken of de centreerringen in de velg nog goed zijn en weer monteren en kijken hoe het dan is.

Heb je de trilling bij accelereren?  En niet wanneer je gas los laat?: aandrijfassen!

Dan zou het eventueel ook nog vliegwiel kunnen zijn. Maar ik heb hier op het forum nog nooit van een Giulietta gehoord dat de aandrijfassen niet meer goed zouden zijn. Blijkbaar zijn die niet van papier mache  ;D
*

alfata
3.428

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: trillingen op het stuur
« Reactie #8 Gepost op: 29 maart 2016, 11:52:09 »
maand of 4 geleden

Kan best zijn dat er wat "lood" is afgevallen (misschien bij de bandenwissel zomer/winter). Ik zou ze opnieuw laten balanceren, daarna naven goed schoonmaken, checken of de centreerringen in de velg nog goed zijn en weer monteren en kijken hoe het dan is.

Heb je de trilling bij accelereren?  En niet wanneer je gas los laat?: aandrijfassen!

Dan zou het eventueel ook nog vliegwiel kunnen zijn. Maar ik heb hier op het forum nog nooit van een Giulietta gehoord dat de aandrijfassen niet meer goed zouden zijn. Blijkbaar zijn die niet van papier mache  ;D

Bij de Bravo en Delta altijd problemen met die dingen. Vandaar mijn vermoeden.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

manu
12

  • Type Alfa: giulietta 16jtdm
  • *
    - Startende Alfist
Re: trillingen op het stuur
« Reactie #9 Gepost op: 29 maart 2016, 18:11:37 »
neen enkel als ik tussen de110 en 130 kmp rij trager of sneller dan heb ik het niet
*

alfata
3.428

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: trillingen op het stuur
« Reactie #10 Gepost op: 29 maart 2016, 18:17:47 »
Nogmaals: bij accelereren enkel, of ook bij gas los en continue snelheid?
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

Nielske1990
9

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA rosso
  • *
    - Startende Alfist
Re: trillingen op het stuur
« Reactie #11 Gepost op: 29 maart 2016, 20:53:31 »
neen enkel als ik tussen de110 en 130 kmp rij trager of sneller dan heb ik het niet
Zoiets heb ik ook gehad op een VW Transporter (ok, een beetje appels met peren vergelijken maar misschien helpt het je). Die begon op de Duitse Autobahn steeds harder te trillen, ook vooral tussen 110 en 130 km/h. Acceleren, uitrollen, maakte allemaal niet uit. Bij thuiskomst naar de garage; met een setje nieuwe banden was het euvel volledig verholpen. Zou dus zeker even naar de banden (laten) kijken...  ;)
Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB Multiair Distinctive Rosso op 17" sport plus, inclusief halflederen interieur en Bose.
*

manu
12

  • Type Alfa: giulietta 16jtdm
  • *
    - Startende Alfist
Re: trillingen op het stuur
« Reactie #12 Gepost op: 31 maart 2016, 19:43:41 »
 sorry had de vraag nie goed gelzen alfata bij continue snelheid
*

ABE
24

  • Type Alfa: Giulietta 2017 1.4 MA TCT
  • *
    - Startende Alfist
Re: trillingen op het stuur
« Reactie #13 Gepost op: 1 april 2016, 07:23:23 »
Heb je de trilling bij accelereren?  En niet wanneer je gas los laat?: aandrijfassen!

Bedankt voor de tip! Ik heb deze trillingen ook bij accelereren tussen 110 km en 130 km
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: trillingen op het stuur
« Reactie #14 Gepost op: 1 april 2016, 07:57:10 »
Ik heb het ook maar alleen met de winterbanden. Als de zomerbanden op dezelfde velgen zitten heb ik er geen last van. Ligt dus waarschijnlijk wel degelijk aan de banden. Dat balanceren is niet altijd 100% zaligmakend. Schijnt als ze op de balanceermachine een oude koon hebben om het wiel vast te zetten dat de balans al volledig verkeerd gezet wordt dus komt heel nauw en een kleine afwijking kan al voor dat trillen zorgen.