!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Tuning topic Giulietta!
« Reactie #1365 Gepost op: 13 juni 2021, 18:09:05 »
De vroegere ecu's haden Eproms die je met UV licht moest wissen, deze werden dan vervangen door EEPROM chips die electrisch zijn te wissen => gechipte wagen.

Op die chips staan tabellen waar de ecu na wat berekeningen en vergelijken van sensor data bepaalde waarden uithaald om te bepalen hoeveel in te spuiten, wanneer te onsteken, hoever de gsklep open moet etc...  deze tabellen noemen ook wel maps in het engels => remappen.

Gaat dus om hetzelfde, maar betreft een oudere en recentere term.
*

ArjanB
1.991

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Tuning topic Giulietta!
« Reactie #1366 Gepost op: 14 juni 2021, 16:40:04 »
precies dat - en chiptuning klinkt zo goedkoop en ook een beetje shabby, ik krijg er associaties mee met duistere aanbieders die voor 200,- wat aanklooien met wat getallen, turbo druk verhogen waarna je auto inderdaad anders aanvoelt dan ervoor haha.
"voor alle merken, altijd veel meer vermogen, en zuiniger en sneller en beter en ... "  yeah right...

In het engels (bijv op alfaowner.com) wordt meestal de term remap gebruikt.

Wat je ook nog hebt is een piggy box, of losse module, zoals bijv racechip levert. Deze zet je voor de ecu, en zo'n kastje manipuleert de data van de diverse sensoren, waardoor de ecu denkt dat de auto nog niet vol vermogen levert en bijvoorbeeld nog wat extra turbodruk toestaat. Absolute no-go dus want nuttige en belangrijke signalen worden gefilterd en de ecu weet niet exact wat er gebeurt!
Een goede remap houdt met alle sensoren rekening, en staat vervroeging van ontsteking toe, meer benzine (als er ook meer lucht binnen komt), extra turbodruk etc zodat de prestaties daadwerkelijk geoptimaliseerd worden.
Is dus echt wel specialistisch werk
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

gbinsb
307

  • Type Alfa: 147 GTA
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
Re: Tuning topic Giulietta!
« Reactie #1367 Gepost op: 15 juni 2021, 16:43:20 »
Hier mijn praktijk voorbeeldje voor oldskool remappen  van mijn injectie tabel van mijn GTV jaren geleden. Moet het nog steeds afmaken  O:-)







147 GTA, GTV 2.0 V6 TB, Giulietta 1.4MA TCT, Corvette C6 6.2 V8
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Tuning topic Giulietta!
« Reactie #1368 Gepost op: 15 juni 2021, 23:30:42 »
In de eerste foto zie je de Eprom met lens om hem te wissen.  Zit normaal een sticker over natuurlijk.  Maar heb elke tuner ze weten vervangen door EEPROM's, geen gedoe mmet UV en je kreeg je originele maps gewoon mee thuis.
*

Jerrieltimothy
5

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Tuning potentieel Giulietta TCT 1.4 MA 170pk
« Reactie #1369 Gepost op: 3 januari 2022, 18:37:06 »
Beste Alfisten,

Kan iemand mij meer vertellen over het tuning potentieel van de EUR5 Alfa Romeo Giulietta TCT 1.4 MA met 170pk? 

Softwarematig lees ik op het internet dat er tot de 190/205pk geleverd kan worden met om en bij 300Nm. Weet iemand wat de mogelijkheden zijn na de softwarematige tuning? Ik zie hier verder weinig over op het web wat betreft de TCT 1.4 MA 170pk motor .

Reden voor dit bericht is dat ik nieuwsgierig ben naar het volledige potentieel van de TCT 1.4 MA 170pk motor.

Groet,

Jerriƫl
*

ArjanB
1.991

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Tuning topic Giulietta!
« Reactie #1370 Gepost op: 3 januari 2022, 23:23:46 »
H&S corse kan je daar meer over vertellen!
Squadra ook - staat goed beschreven op hun site, maar alleen met standaard hardware; bij H&S ook stage-2 en verder. H&S heeft diverse MA's tot over 300pk gebracht, bij TCT heb je een een beperking qua max koppel 400Nm maar dat zal bij 1,4 minder een issue zijn dan bij 1750TBi
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

Jerrieltimothy
5

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Tuning topic Giulietta!
« Reactie #1371 Gepost op: 5 januari 2022, 11:49:41 »
@ArjanB Thanks voor je bericht! Ik vind mijn Giulietta 1.4 met 170pk nu al lekker vlot rijden, maar het begint nu al te kriebelen om toch meer vermogen toe te voegen. Stage-1 lijkt mij mooie eerste stap wat betreft extra vermogen en koppel en zou ik echt gek willen doen zou ik dus naar stage-2 en verder kunnen kijken. Zou jij dit aanraden, want ik zie dat er ook aardig wat gesleuteld moet worden om naar stage-2 en verder te komen.

Je geeft aan dat bij een 1.4 motor de max koppel minder een issue zal zijn dan bij de 1750TBi die in de QV zit, kan je dat uitleggen? Ik ben wat dat betreft een beetje een leek qua auto's. Ik probeer nu zoveel mogelijk kennis op te doen en mijn auto beter te kennen
*

DanielH92
1.943

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Tuning topic Giulietta!
« Reactie #1372 Gepost op: 5 januari 2022, 12:45:32 »
Citaat van: Jerrieltimothy op  5 januari 2022, 11:49:41
Citaat van: Jerrieltimothy op  5 januari 2022, 11:49:41
@ArjanB Thanks voor je bericht! Ik vind mijn Giulietta 1.4 met 170pk nu al lekker vlot rijden, maar het begint nu al te kriebelen om toch meer vermogen toe te voegen. Stage-1 lijkt mij mooie eerste stap wat betreft extra vermogen en koppel en zou ik echt gek willen doen zou ik dus naar stage-2 en verder kunnen kijken. Zou jij dit aanraden, want ik zie dat er ook aardig wat gesleuteld moet worden om naar stage-2 en verder te komen.

Je geeft aan dat bij een 1.4 motor de max koppel minder een issue zal zijn dan bij de 1750TBi die in de QV zit, kan je dat uitleggen? Ik ben wat dat betreft een beetje een leek qua auto's. Ik probeer nu zoveel mogelijk kennis op te doen en mijn auto beter te kennen.

Bij een Stage1 tuning van de 1.4 Multiar motor krijg je het koppel niet hoger dan zo'n 320Nm. Dit is een waarde die de originele koppeling prima aankan.
Bij de 1750tbi kan deze waarde qua koppel met een stage1 tuning tot over de 400Nm worden gebracht, en dan wordt het kritisch voor de originele koppeling, die gaat dan doorslippen.
Daarom is het aantal Nm koppel bij tuning van een 1.4 niet kritisch, de koppeling is de eerste zwakste schakel, maar die ga je niet overbelasten. Een prima veilige tuning als je het bij de juiste club laat uitvoeren.
*

ArjanB
1.991

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Tuning topic Giulietta!
« Reactie #1373 Gepost op: 5 januari 2022, 17:30:53 »
Dat dus!
Dacht dat zelfs 300pk nog steeds veilig qua koppeling was bij een 1.4; Lindsay van H&S rijdt met zo'n setup (handgeschakelde)
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

Jerrieltimothy
5

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Tuning topic Giulietta!
« Reactie #1374 Gepost op: 5 januari 2022, 20:22:45 »
Zit er dus een verschil in de maximale koppel die een TCT kan hebben na tuning ten opzichte van de handgeschakelde versie? En waarin zit dat verschil als die er is?

*

ArjanB
1.991

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Tuning topic Giulietta!
« Reactie #1375 Gepost op: 6 januari 2022, 11:05:19 »
Oorzaak zijn de koppelingsplaten. Voor handgeschakelde zijn er versterkte leverbaar (stage-2 tot over 500Nm en er is dacht ik ook nog een stage-3 leverbaar), voor TCT zijn die niet leverbaar en is 400Nm de grens
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

Robert69
1.274

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Tuning topic Giulietta!
« Reactie #1376 Gepost op: 6 januari 2022, 12:00:51 »
Citaat van: Jerrieltimothy op  5 januari 2022, 20:22:45
Citaat van: Jerrieltimothy op  5 januari 2022, 20:22:45
Zit er dus een verschil in de maximale koppel die een TCT kan hebben na tuning ten opzichte van de handgeschakelde versie? En waarin zit dat verschil als die er is?

Handgeschakelde versies met Euro 6 motor zijn zeer beperkt in tuningmogelijkheden. Die kunnen tot maximaal 200/220 pk getuned worden. Heb er zelf een gehad en ik meen dat H&S Corse destijds zei dat de MA de beperkende factor was.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

ArjanB
1.991

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Tuning topic Giulietta!
« Reactie #1377 Gepost op: 19 januari 2022, 10:23:10 »
Nog een 'mooi' voorbeeld van hoe het niet moet - en wel kan.  Betreft 1.4MA
(Zie ook de uitdraaien, laatste foto)


https://www.instagram.com/p/CY4ybLeMMGI/?utm_medium=copy_link
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

Robert69
1.274

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Tuning topic Giulietta!
« Reactie #1378 Gepost op: 19 januari 2022, 12:22:29 »
Nog een 'mooi' voorbeeld van hoe het niet moet - en wel kan.  Betreft 1.4MA
(Zie ook de uitdraaien, laatste foto)


Bad driving and misfires bij 5000 rpm.

Goh, waar heb ik dat eerder gehoord? Ik hoef in elk geval niet te raden welke klaphark de oorspronkelijke tuning heeft gedaan.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

DanielH92
1.943

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Tuning topic Giulietta!
« Reactie #1379 Gepost op: 19 januari 2022, 13:04:05 »
Nog een 'mooi' voorbeeld van hoe het niet moet - en wel kan.  Betreft 1.4MA
(Zie ook de uitdraaien, laatste foto)


Bad driving and misfires bij 5000 rpm.

Goh, waar heb ik dat eerder gehoord? Ik hoef in elk geval niet te raden welke klaphark de oorspronkelijke tuning heeft gedaan.

Jij denkt toevallig aan die club die met Sa begint? Noem verder geen namen :)