!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Philippe pulmans
1

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Turbodruk gaat op display niet helemaal meer vol
« Gepost op: 16 augustus 2022, 00:47:41 »
Hey iedereen,

Ik heb een alfa giulietta 1.4 multiair 150pk. De laatste tijd als ik op lagere toeren schakel, trekt hij niet meer door en valt ook de cruise control uit. Als ik da auto even snel af en op zet tijdens het rijden, is de cruise control terug actief. Als ik bijvoorbeeld op 90km/h schakel naar 6 en probeer door te trekken naar 100 km/h of hoger gebeurt dit dus. Ik heb ook gemerkt dat als ik de wagen in dynamic zet dat ik op de display zie dat de turbo niet zijn volledige druk haalt. Komt tot ongeveer halfweg en dan stopt het. Is zo in elke versnelling. Ik ken zelf heel weinig van auto’s en heb beetje bang dat de turbo kapot is, hoewel ik nergens een melding van krijg. Sinds 2 dagen geeft hij wel de melding motor controleren, start/stop niet beschikbaar. Daarvoor is hij 6 maanden geleden binnen geweest en hebben ze iets vervangen waardoor het opgelost was (kom even niet op de naam van wat ze net vervangen hebben 😅)

Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik ga morgen eens met de garage bellen om te horen hoe of wat, maar zoek via hier eerst even wat hulp voor ze een nieuwe turbo uit mijn zakken kloppen bij de garage.
*

bekkie
2.751

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Turbodruk gaat op display niet helemaal meer vol
« Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2022, 18:43:20 »
Hoeft niet de turbo zelf te zijn, kan ook een lekkende turboslang zijn.
Gezien de foutmelding zou het ook nog om de MultiAir module kunnen gaan.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

LeonAlfa
753

  • Type Alfa: giulietta 1.6jtdm
  • *****
    - Super Alfist
Re: Turbodruk gaat op display niet helemaal meer vol
« Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2022, 07:43:34 »
als het een kapotte turboslang , of een slang binnen dat circuit kapot is, dan moet je dat toch echt wel horen hoor, maar ik zou dan niet weten waarom die cruise control dan hapert.
als de turbo echt kapot is merk je dat denk ik wel beter als wat jij aangeeft.
dat startstop het niet doet, wil zeggen dat er iets niet 100% is, kan accu zijn, kan ook koppeling/bak zijn, maar dan zou je het ook moeten horen als hij slipt,
en dan zou de cruise control daarna niet weer gewoon werken lijkt Me.
Seat leon 1m tdi @ 280pk,
vw golf gtd, Ford focus st line,
nu >Alfa Giulietta 1.6jtdm.