!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Jesse388
10

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170 HP
  • *
    - Startende Alfist
Re: Turbo druk neemt af boven 4500/4750 RPM
« Reactie #15 Gepost op: 8 augustus 2022, 20:53:52 »
Citaat van: MysteryAngel op  8 augustus 2022, 19:07:39
Citaat van: MysteryAngel op  8 augustus 2022, 19:07:39
Ik kan het mis hebben maar volgens mij hoort een turbo sowieso al niet te fluiten.
Je geeft in je openingspost aan dat de turbo is vervangen,
maar wat hebben ze dan precies gedaan?

- Een nieuwe turbo?
- Een gereviseerde turbo?
- Of een gebruikte turbo?

- Slangen vervangen etc?

Ik neem aan dat je garantie hebt op de turbo en het werk?
Dus ik zou er mee terug gaan dan.
Misschien dat er toch ergens een lekje is of zo.

Is een volledig nieuwe turbo op gegaan , inclusief nieuwe slangen etc .

Omdat ik dit niet gewend was van mijn vorige auto was ik benieuwd of andere Giulietta eigenaren dit ook ervaren.

*

183T
10

  • Type Alfa: Guilietta 170 pk TCT
  • *
    - Startende Alfist
Re: Turbo druk neemt af boven 4500/4750 RPM
« Reactie #16 Gepost op: 10 augustus 2022, 12:57:05 »
Bij de laatste beurt vertelde de dealer mij dat de turbo inwendig druk verlies had. Ik ben er toen op gaan letten en inderdaad bij hoge toerentallen liep de druk terug. Ik heb er nooit iets van gemerkt, althans dat dacht ik. Tot dat ik de turbo heb laten vervangen door een gereviseerde. Wat een verschil, turbo druk blijft bij vol gas in D echt maximaal.
eerdere Alfa's: Sud 1.5TI, Giulietta 1.3, Alfa 33 2x, Alfetta 2.0, Giulia Nuova Super 1.6 en Alfa 75 TS.
*

Jesse388
10

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170 HP
  • *
    - Startende Alfist
Re: Turbo druk neemt af boven 4500/4750 RPM
« Reactie #17 Gepost op: 12 augustus 2022, 11:42:37 »
FYI: turbo moest software matig opnieuw ingeleerd geworden . Dat gedaan en opgelost
*

GiuliettaMA
237

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • ***
    - Alfist
Re: Turbo druk neemt af boven 4500/4750 RPM
« Reactie #18 Gepost op: 17 augustus 2022, 14:14:49 »
Ik zit deze topic even door te lezen, en mijn turbo maakt altijd wanneer ik van het gas ga (of bij opschakelen) een fluitend/blow off geluid (voor mijn gevoel komt dit alleen wanneer de turbo net vol druk aan het opbouwen is)
Is dat wel normaal of zou je normaal helemaal niets moeten horen? Af en toe zit er voor mn gevoel ook een kleine dip in het vermogen.

Zou dit alles veroorzaakt kunnen worden door een lekkende turboslang? Of kan dit ook de turbo zelf zijn die op z'n eind is?
*

LeonAlfa
753

  • Type Alfa: giulietta 1.6jtdm
  • *****
    - Super Alfist
Re: Turbo druk neemt af boven 4500/4750 RPM
« Reactie #19 Gepost op: 17 augustus 2022, 15:40:13 »
Ik zit deze topic even door te lezen, en mijn turbo maakt altijd wanneer ik van het gas ga (of bij opschakelen) een fluitend/blow off geluid (voor mijn gevoel komt dit alleen wanneer de turbo net vol druk aan het opbouwen is)
Is dat wel normaal of zou je normaal helemaal niets moeten horen? Af en toe zit er voor mn gevoel ook een kleine dip in het vermogen.

Zou dit alles veroorzaakt kunnen worden door een lekkende turboslang? Of kan dit ook de turbo zelf zijn die op z'n eind is?
als je slang lekt dan hoor je de turbo ook meer, maar als de slang lekt en de turbo gaat druk opbouwen gaat dat dus niet omdat die lekt, de turbo zal dus nog harder gaan spoelen om zo toch de geprogrammeerde druk te behalen, met als gevolg dat hij overtoeren gaat maken en zo dus te heet word en kapot gaat.
Seat leon 1m tdi @ 280pk,
vw golf gtd, Ford focus st line,
nu >Alfa Giulietta 1.6jtdm.
*

GiuliettaMA
237

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • ***
    - Alfist
Re: Turbo druk neemt af boven 4500/4750 RPM
« Reactie #20 Gepost op: 17 augustus 2022, 15:57:18 »
Ik zit deze topic even door te lezen, en mijn turbo maakt altijd wanneer ik van het gas ga (of bij opschakelen) een fluitend/blow off geluid (voor mijn gevoel komt dit alleen wanneer de turbo net vol druk aan het opbouwen is)
Is dat wel normaal of zou je normaal helemaal niets moeten horen? Af en toe zit er voor mn gevoel ook een kleine dip in het vermogen.

Zou dit alles veroorzaakt kunnen worden door een lekkende turboslang? Of kan dit ook de turbo zelf zijn die op z'n eind is?
als je slang lekt dan hoor je de turbo ook meer, maar als de slang lekt en de turbo gaat druk opbouwen gaat dat dus niet omdat die lekt, de turbo zal dus nog harder gaan spoelen om zo toch de geprogrammeerde druk te behalen, met als gevolg dat hij overtoeren gaat maken en zo dus te heet word en kapot gaat.

Duidelijk! Maar, dat ik de turbo hoor is dat überhaupt normaal? Of zou je als er niets aan de hand is met de turbo zelf of met een slang hem helemaal niet horen?
*

Bottas
789

  • *****
    - Super Alfist
Re: Turbo druk neemt af boven 4500/4750 RPM
« Reactie #21 Gepost op: 17 augustus 2022, 16:01:17 »
Ik hoor mijn turbo helemaal niet.
Niet bij opspoelen en niet bij gas los of schakelen. Hij bouwt druk op tot 1.6 bar.
*

GiuliettaMA
237

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • ***
    - Alfist
Re: Turbo druk neemt af boven 4500/4750 RPM
« Reactie #22 Gepost op: 17 augustus 2022, 16:11:12 »
Hmmm, ik hoor de mijne eigenlijk alleen wanneer ik met de ramen open rij.
Het is niet een overdreven geluid maar gewoon een soort blow off geluid. Is dit direct reden om langs de garage te gaan?
*

Bottas
789

  • *****
    - Super Alfist
Re: Turbo druk neemt af boven 4500/4750 RPM
« Reactie #23 Gepost op: 17 augustus 2022, 16:20:51 »
Hoe ver gaat je druk?
*

GiuliettaMA
237

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • ***
    - Alfist
Re: Turbo druk neemt af boven 4500/4750 RPM
« Reactie #24 Gepost op: 17 augustus 2022, 16:34:57 »
Hoe ver gaat je druk?

Ik ga dat eens in de gaten houden, ik rij niet heel veel in Dynamic.
De meter zo normaal tot de max moeten gaan?
*

Bottas
789

  • *****
    - Super Alfist
Re: Turbo druk neemt af boven 4500/4750 RPM
« Reactie #25 Gepost op: 17 augustus 2022, 16:53:26 »
En max staat voor hoeveel bar?
*

Reynaert98
158

  • Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
  • ***
    - Alfist
Re: Turbo druk neemt af boven 4500/4750 RPM
« Reactie #26 Gepost op: 17 augustus 2022, 17:01:30 »
GT1446 in de 1.4 MA gaat ook max tot 1.6 bar.
*

GiuliettaMA
237

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • ***
    - Alfist
Re: Turbo druk neemt af boven 4500/4750 RPM
« Reactie #27 Gepost op: 17 augustus 2022, 17:29:34 »
GT1446 in de 1.4 MA gaat ook max tot 1.6 bar.

Klopt inderdaad, heb hem nog niet door kunnen trappen ivm kort stukje van werk naar huis. Maar hij zou 1.6 moeten halen? Voor hoever ik weet heeft de mijne geen H&S of Savali keur gehad.
*

LeonAlfa
753

  • Type Alfa: giulietta 1.6jtdm
  • *****
    - Super Alfist
Re: Turbo druk neemt af boven 4500/4750 RPM
« Reactie #28 Gepost op: 18 augustus 2022, 08:50:53 »
Ik zit deze topic even door te lezen, en mijn turbo maakt altijd wanneer ik van het gas ga (of bij opschakelen) een fluitend/blow off geluid (voor mijn gevoel komt dit alleen wanneer de turbo net vol druk aan het opbouwen is)
Is dat wel normaal of zou je normaal helemaal niets moeten horen? Af en toe zit er voor mn gevoel ook een kleine dip in het vermogen.

Zou dit alles veroorzaakt kunnen worden door een lekkende turboslang? Of kan dit ook de turbo zelf zijn die op z'n eind is?
als je slang lekt dan hoor je de turbo ook meer, maar als de slang lekt en de turbo gaat druk opbouwen gaat dat dus niet omdat die lekt, de turbo zal dus nog harder gaan spoelen om zo toch de geprogrammeerde druk te behalen, met als gevolg dat hij overtoeren gaat maken en zo dus te heet word en kapot gaat.

Duidelijk! Maar, dat ik de turbo hoor is dat überhaupt normaal? Of zou je als er niets aan de hand is met de turbo zelf of met een slang hem helemaal niet horen?
jij zegt dat je alleen met  gas loslaten een soort pfff geluid hoort, ja dat is normaal, dat is de blow off,  zelfs bij orgineel hoor je dat, als er echt een lek is hoor je de turbo ook sissen met druk opbouwen, en dus niet alleen met gas loslaten of overschakelen.
rij je nog met orginele filter?
want met bmc of kn filter hoor je de turbo ook beter namelijk.
Seat leon 1m tdi @ 280pk,
vw golf gtd, Ford focus st line,
nu >Alfa Giulietta 1.6jtdm.
*

GiuliettaMA
237

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • ***
    - Alfist
Re: Turbo druk neemt af boven 4500/4750 RPM
« Reactie #29 Gepost op: 18 augustus 2022, 08:57:11 »
Ik zit deze topic even door te lezen, en mijn turbo maakt altijd wanneer ik van het gas ga (of bij opschakelen) een fluitend/blow off geluid (voor mijn gevoel komt dit alleen wanneer de turbo net vol druk aan het opbouwen is)
Is dat wel normaal of zou je normaal helemaal niets moeten horen? Af en toe zit er voor mn gevoel ook een kleine dip in het vermogen.

Zou dit alles veroorzaakt kunnen worden door een lekkende turboslang? Of kan dit ook de turbo zelf zijn die op z'n eind is?
als je slang lekt dan hoor je de turbo ook meer, maar als de slang lekt en de turbo gaat druk opbouwen gaat dat dus niet omdat die lekt, de turbo zal dus nog harder gaan spoelen om zo toch de geprogrammeerde druk te behalen, met als gevolg dat hij overtoeren gaat maken en zo dus te heet word en kapot gaat.

Duidelijk! Maar, dat ik de turbo hoor is dat überhaupt normaal? Of zou je als er niets aan de hand is met de turbo zelf of met een slang hem helemaal niet horen?
jij zegt dat je alleen met  gas loslaten een soort pfff geluid hoort, ja dat is normaal, dat is de blow off,  zelfs bij orgineel hoor je dat, als er echt een lek is hoor je de turbo ook sissen met druk opbouwen, en dus niet alleen met gas loslaten of overschakelen.
rij je nog met orginele filter?
want met bmc of kn filter hoor je de turbo ook beter namelijk.

He Leon, in dat geval heb ik niets om me zorgen over de maken bij de Juul. Ik heb overigens ook nog een Saab 9-3 turbo met 220pk, deze maakt wel een sissend geluid tijdens het druk opbouwen, dus deze maar wel even laten controleren 😅

Ik heb nog net het oude luchtfilter vervangen voor een nieuwe (gewoon origineel).