!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Turbo van 1.4 ma doet het niet meer
« Reactie #15 Gepost op: 12 december 2016, 16:19:06 »
Klopt inderdaad Tim,

In al die jaren vanaf introductie (2010) was dit "pas" de derde. Dus valt inderdaad mee. De eerste series 1750 waren vaker aan de beurt. Maargoed, ben wel blij dat de prijzen die jij noemt, alfata, ook de prijs is die ik als indicatie meekreeg. Haalt een revisieset voor 400 en gaat alle slangen vervangen ivm mogelijk aankoeken of verstoppingen en hij verwacht dus dat totaalplaatje onder de 1000 blijft afhankelijk van hoeveel werk hij er nog aan heeft....

Nouja eigenlijk was het mijn eigen schuld. Namelijk de week ervoor wintersport en zomervakantie geboekt en bij ons gaat altijd iets stuk als ik zoiets doe :)

Vraag me alleen af hoe het kan dat de olie zo laag stond en al zo smerig was. Zou dat kunnen komen doordat ik uiteindelijk nog een kleine 100 km met kapotte turbo heb gereden om thuis te komen en uiteindelijk bij de garage???

*

alfata
3.494

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Turbo van 1.4 ma doet het niet meer
« Reactie #16 Gepost op: 12 december 2016, 16:26:51 »
Klopt inderdaad Tim,

In al die jaren vanaf introductie (2010) was dit "pas" de derde. Dus valt inderdaad mee. De eerste series 1750 waren vaker aan de beurt. Maargoed, ben wel blij dat de prijzen die jij noemt, alfata, ook de prijs is die ik als indicatie meekreeg. Haalt een revisieset voor 400 en gaat alle slangen vervangen ivm mogelijk aankoeken of verstoppingen en hij verwacht dus dat totaalplaatje onder de 1000 blijft afhankelijk van hoeveel werk hij er nog aan heeft....

Nouja eigenlijk was het mijn eigen schuld. Namelijk de week ervoor wintersport en zomervakantie geboekt en bij ons gaat altijd iets stuk als ik zoiets doe :)

Vraag me alleen af hoe het kan dat de olie zo laag stond en al zo smerig was. Zou dat kunnen komen doordat ik uiteindelijk nog een kleine 100 km met kapotte turbo heb gereden om thuis te komen en uiteindelijk bij de garage???

Jazeker. Maar ik vermoed dat jij al tijden rondrijdt met kapotte turboseals. Daar merk je namelijk bijna helemaal niets van, totdat je straks rijdt met je gereviseerde turbo. Dan merk je hoe egaal en mooi de turbodruk ook onder lage druk kan opbouwen. Met kapotte seals, zonder dat je het doorhebt, draait de turbo veel rouwer. Veel meer met stoten en pieken. Bij mij verdween er ook telkens olie en koelvloeistof, zonder dat ik doorhad waar het nou heen ging. Langs 3 partijen gegaan zonder dat ze konden aangeven wat het was. Door allerlei Amerikaanse autofora toch maar het risico genomen en de turbo vervangen. Turboreviseur schrok zich dood. Maar, de Garrett turbo is van binnen ook echt heel slecht uitgevoerd. Zeer dunne onderdelen, etc. Geen wonder dat het kapot gaat zei hij...  ;D
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Turbo van 1.4 ma doet het niet meer
« Reactie #17 Gepost op: 12 december 2016, 16:53:02 »
hmm klinkt dan inderdaad allemaal wat logischer nu ik dit lees. Wel slecht trouwens want Garret is toch wel een gerenommeerde naam als het om turbo's gaat. Ben inderdaad benieuwd of ik het verschil ga merken. Als iets in de loop der tijd langzaam slechter wordt heb je het inderdaad vaak niet door. Wel apart dat hij dan blijkbaar bij 1 rally actie door de berm gelijk de genadeklap krijgt. Maar goed als ik dit zo lees en hoor denk ik dat het een kwestie van tijd was geweest dat ie er alsnog de brui aan had gegeven. En dat terwijl ik altijd zuinig ben. Op tijd olie verversen, rustig warm rijden en altijd nog even na laten draaien na een snelle rit op de snelweg.
*

klaverblad
390

  • Type Alfa: giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Turbo van 1.4 ma doet het niet meer
« Reactie #18 Gepost op: 12 december 2016, 17:59:51 »
Als er gezegd wordt dat er "maar" 3 stuks van deze type stuk gegaan zijn bij die garage .....Dan valt het wel mee.....echter nu komen de exemplaren met hogere km standen....Dus meer kans op slijtage.
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Turbo van 1.4 ma doet het niet meer
« Reactie #19 Gepost op: 12 december 2016, 20:52:43 »
Daar heb je zeker een punt. Al heeft de mijne nog maar 125k gelopen. Neem toch aan dat er al enige tijd auto's zijn die hogere km standen hebben. Anyway als deze weer 125k meegaat zal hij mijn tijd met de auto wel overleven. Over een jaar of 3 zal ik ook richting de 2 ton gaan op de teller en wil ik toch weer wat jongers denk ik.
*

klaverblad
390

  • Type Alfa: giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Turbo van 1.4 ma doet het niet meer
« Reactie #20 Gepost op: 12 december 2016, 21:23:50 »
Daar heb je zeker een punt. Al heeft de mijne nog maar 125k gelopen. Neem toch aan dat er al enige tijd auto's zijn die hogere km standen hebben. Anyway als deze weer 125k meegaat zal hij mijn tijd met de auto wel overleven. Over een jaar of 3 zal ik ook richting de 2 ton gaan op de teller en wil ik toch weer wat jongers denk ik.
Ik ben al de 140.000 gepasseerd. Wil ook graag nog 3 haar in rijden.....Dan kijk ik ook weer voor een jongere auto. Of het nog een Alfa wordt....Dat weet ik nog niet zeker. Waarschijnlijk weer Honda
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Turbo van 1.4 ma doet het niet meer
« Reactie #21 Gepost op: 13 december 2016, 07:57:53 »
Ik weet het ook nog niet. Heb 5 alfa's gehad met wisselend succes. Deze heb ik nu 2.5 jaar en eigenlijk is dit pas het eerste wat stuk gaat. Dan valt het nog mee natuurlijk. Uiteindelijk gaat er nu een onderdeel kapot wat niet eens een alfa onderdeel is maar een garret turbo. Waarschijnlijk een turbo die door vele automerken gebruikt wordt. Dus of ik dit de alfa kwalijk kan nemen. Denk het niet eigenlijk. Nouja eerst dit maar eens en dan zien we wel weer verder....
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Turbo van 1.4 ma doet het niet meer
« Reactie #22 Gepost op: 14 december 2016, 17:05:07 »
UPDATE:

Auto pas vrijdag klaar helaas....

De turbo was goed kapot maar is inmiddels weer vervangen. Echter ze hadden ook de aanvoerleiding naar de turbo voor de olie besteld maar die was niet meegekomen omdat die niet voorradig was. Die komt dus pas vrijdag binnen. De leiding was echter behoorlijk dichtgeslibt en aangekoekt dus dat zal hoogstwaarschijnlijk de reden zijn geweest dat de turbo de geest heeft gegeven. Wat ik dan alleen niet snap is: hoe kan die leiding aankoeken? Rij de auto altijd netjes warm, vervang olie en filter om de 15.000 km (juiste olie trouwens), laat de turbo netjes afkoelen na een rit..... Dus wat moet ik nog meer doen om dit te voorkomen in de toekomst?? Zouden veel korte ritjes de oorzaak kunnen zijn?? Als dat zo is moet ik misschien maar op zoek (voor zover ze er nog zijn) naar een turboloze atmosferische motor.
*

alfata
3.494

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Turbo van 1.4 ma doet het niet meer
« Reactie #23 Gepost op: 14 december 2016, 18:01:50 »
UPDATE:

Auto pas vrijdag klaar helaas....

De turbo was goed kapot maar is inmiddels weer vervangen. Echter ze hadden ook de aanvoerleiding naar de turbo voor de olie besteld maar die was niet meegekomen omdat die niet voorradig was. Die komt dus pas vrijdag binnen. De leiding was echter behoorlijk dichtgeslibt en aangekoekt dus dat zal hoogstwaarschijnlijk de reden zijn geweest dat de turbo de geest heeft gegeven. Wat ik dan alleen niet snap is: hoe kan die leiding aankoeken? Rij de auto altijd netjes warm, vervang olie en filter om de 15.000 km (juiste olie trouwens), laat de turbo netjes afkoelen na een rit..... Dus wat moet ik nog meer doen om dit te voorkomen in de toekomst?? Zouden veel korte ritjes de oorzaak kunnen zijn?? Als dat zo is moet ik misschien maar op zoek (voor zover ze er nog zijn) naar een turboloze atmosferische motor.

Dit was juist bij de QV de veroorzaker van al het leed. De leiding wordt te warm waardoor de olie gaat aankoeken. Op mijn QV zit ook een gemodificeerde leiding naar de turbo om dit te voorkomen. Overigens is dit dus ook al de tweede turbo. Vervangen is die bij 35.000km.
Wellicht dat de multiair dit probleem dus ook heeft?
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Turbo van 1.4 ma doet het niet meer
« Reactie #24 Gepost op: 14 december 2016, 18:07:07 »
Nouja bij mij in ieder geval wel. Omdat het bij de ma niet zoveel voorkomt zal ik wel geen gemodificeerde leiding krigen maar standaard. Misschien voortaan ieder jaar preventief de leiding vervangen??
Re: Turbo van 1.4 ma doet het niet meer
« Reactie #25 Gepost op: 14 december 2016, 19:01:17 »
UPDATE:

Auto pas vrijdag klaar helaas....

De turbo was goed kapot maar is inmiddels weer vervangen. Echter ze hadden ook de aanvoerleiding naar de turbo voor de olie besteld maar die was niet meegekomen omdat die niet voorradig was. Die komt dus pas vrijdag binnen. De leiding was echter behoorlijk dichtgeslibt en aangekoekt dus dat zal hoogstwaarschijnlijk de reden zijn geweest dat de turbo de geest heeft gegeven. Wat ik dan alleen niet snap is: hoe kan die leiding aankoeken? Rij de auto altijd netjes warm, vervang olie en filter om de 15.000 km (juiste olie trouwens), laat de turbo netjes afkoelen na een rit..... Dus wat moet ik nog meer doen om dit te voorkomen in de toekomst?? Zouden veel korte ritjes de oorzaak kunnen zijn?? Als dat zo is moet ik misschien maar op zoek (voor zover ze er nog zijn) naar een turboloze atmosferische motor.

Dit was juist bij de QV de veroorzaker van al het leed. De leiding wordt te warm waardoor de olie gaat aankoeken. Op mijn QV zit ook een gemodificeerde leiding naar de turbo om dit te voorkomen. Overigens is dit dus ook al de tweede turbo. Vervangen is die bij 35.000km.
Wellicht dat de multiair dit probleem dus ook heeft?

Tweede turbo ondanks de leiding? Of is de leiding erop gekomen nadat de eerste turbo de geest gaf? En om dan om preventie te doen, waar kan ik zon leiding vinden?
*

alfata
3.494

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Turbo van 1.4 ma doet het niet meer
« Reactie #26 Gepost op: 14 december 2016, 20:22:18 »
UPDATE:

Auto pas vrijdag klaar helaas....

De turbo was goed kapot maar is inmiddels weer vervangen. Echter ze hadden ook de aanvoerleiding naar de turbo voor de olie besteld maar die was niet meegekomen omdat die niet voorradig was. Die komt dus pas vrijdag binnen. De leiding was echter behoorlijk dichtgeslibt en aangekoekt dus dat zal hoogstwaarschijnlijk de reden zijn geweest dat de turbo de geest heeft gegeven. Wat ik dan alleen niet snap is: hoe kan die leiding aankoeken? Rij de auto altijd netjes warm, vervang olie en filter om de 15.000 km (juiste olie trouwens), laat de turbo netjes afkoelen na een rit..... Dus wat moet ik nog meer doen om dit te voorkomen in de toekomst?? Zouden veel korte ritjes de oorzaak kunnen zijn?? Als dat zo is moet ik misschien maar op zoek (voor zover ze er nog zijn) naar een turboloze atmosferische motor.

Dit was juist bij de QV de veroorzaker van al het leed. De leiding wordt te warm waardoor de olie gaat aankoeken. Op mijn QV zit ook een gemodificeerde leiding naar de turbo om dit te voorkomen. Overigens is dit dus ook al de tweede turbo. Vervangen is die bij 35.000km.
Wellicht dat de multiair dit probleem dus ook heeft?

Tweede turbo ondanks de leiding? Of is de leiding erop gekomen nadat de eerste turbo de geest gaf? En om dan om preventie te doen, waar kan ik zon leiding vinden?

Originele turbo ging kapot,  toen is de nieuwe turbo en leiding erop gekomen.  Heeft de vorige eigenaar (Alfa romeo monteur) laten uitvoeren,  dus kan het je niet vertellen.  Maar heb het vaker langs zien komen. Even prins bellen,  die weten het vast wel.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
Re: Turbo van 1.4 ma doet het niet meer
« Reactie #27 Gepost op: 14 december 2016, 20:24:18 »
Over 4dkm mag hij weer een keer naar Prins, zou het tegen die tijd zeker even vermelden. Bedankt voor de tip!
Re: Turbo van 1.4 ma doet het niet meer
« Reactie #28 Gepost op: 14 december 2016, 20:25:55 »
In diezelfde aanvoerleiding zit ook een filtertje, die wil ook nog wel eens dicht gaat zitten. Bij Valk weten ze dat wel, want die hebben bij mij dat filtertje eruit getrokken. ;D
*

klaverblad
390

  • Type Alfa: giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Turbo van 1.4 ma doet het niet meer
« Reactie #29 Gepost op: 14 december 2016, 20:53:58 »
In diezelfde aanvoerleiding zit ook een filtertje, die wil ook nog wel eens dicht gaat zitten. Bij Valk weten ze dat wel, want die hebben bij mij dat filtertje eruit getrokken. ;D

Multiair filter is bij mij bekend.....filter voor de turbo...is mij onbekend. Preventief olie leiding vervangen voor de turbo....ik weet niet of dat zo gemakkelijk kan.ben benieuwd