!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

Ruud_Enschede
864

• Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
    - Super Alfist
Turbo van 1.4 ma doet het niet meer
« Gepost op: 9 december 2016, 21:55:14 »
Beste. Ik heb jullie hulp nodig. Vanavond moest ik op een landweg uitwijken voor een andere auto waardoor ik iets over de bodem schampte. Dacht in eerste instantie niks aan de hand en door. Daarna kwam ik op 80km weg en hoorde af en toe rare tikjes en gezoem. Daarna viel op dat ik geen vermogen meer had. Hij start nu moeilijk en turbo doet niks meer. Geen foutmeldingen op dash en alle standen van dna werkt nog. Dacht namelijk eerst aan ma module maar het is overduidelijk dat turbo het niet meer doet. In stand D zie je ook dat ie het niet meer doet. Motor loopt verder netjes. Stationair is goed en loopt niet warm ofzo. Heb eenmaal thuis met zaklamp gekeken of ik misschien een los slangetje kon zien maar kon niks vinden. Weet dus nu niet waar het aan ligt. Zou het te maken hebben met tik op bodem tijdens uitwijken??
*

alfata
3.498

• Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
    Moderatore - Super Alfist
Re: Turbo van 1.4 ma doet het niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 9 december 2016, 22:30:25 »
Jazeker.  Downpipe hangt zo ongeveer OP de bodemplaat.
Als die een flinke tik heeft gehad heeft je turbo ook een flinke tik gehad.  Balen en hopelijk valt het mee,  maar het klinkt alsof je aan de beurt bent...

Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

Ruud_Enschede
864

- Super Alfist
« Reactie #2 Gepost op: 9 december 2016, 23:14:37 »
Grrr make my weekend :sign0085:
Morgen maar even ergens op de brug laten zetten....
*

alfata
3.498

« Reactie #3 Gepost op: 10 december 2016, 08:22:03 »
De downpipe zit wel mega vast.  Dus ik weet niet hoe hard de klap geweest is, maar dat moet wel flink zijn. 
Eerst dus goed kijken of er geen speling of frictie op de downpipe en turbo zitten.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

« Reactie #4 Gepost op: 10 december 2016, 10:16:30 »
Citaat van: alfata op  9 december 2016, 22:30:25
Citaat van: alfata op  9 december 2016, 22:30:25
Jazeker.  Downpipe hangt zo ongeveer OP de bodemplaat.
Als die een flinke tik heeft gehad heeft je turbo ook een flinke tik gehad.  Balen en hopelijk valt het mee,  maar het klinkt alsof je aan de beurt bent...

Puur uit intresse, zit dit bij de 1.75 ook op deze manier?
*

alfata
3.498

« Reactie #5 Gepost op: 10 december 2016, 10:36:39 »
Ja, daar is het niet heel veel anders. Volgens mij zit die bij een QV fractioneel hoger, maar dat scheelt heel weinig. Onderstaande foto is van Frankie op dit forum en je kunt zien hoe diep die hangt op het laagste punt:

*

klaverblad
390

• Type Alfa: giulietta
    - Senior Alfist
« Reactie #6 Gepost op: 10 december 2016, 17:34:15 »
Ben je al wat wijzer geworden vwb  je turbo?
*

Ruud_Enschede
864

- Super Alfist
« Reactie #7 Gepost op: 10 december 2016, 17:54:51 »
Nou auto staat nu bij valk in rijssen. Gaan er maandag naar kijken maar het leek hem dat het mee zou vallen. Geen echte beschadigingen te zien. Leek erop dat er iets verstopt zat dacht hij. Duimen maar en maandag weten we meer.... nu maar even niet teveel aan denken en van het weekend genieten
*

klaverblad
390

- Senior Alfist
« Reactie #8 Gepost op: 10 december 2016, 18:05:18 »
Kan mij niet indenken dat de turbo stuk is. Duimen maar!
*

Stiggy
612

• Type Alfa: Giulia Veloce
    - Super Alfist
« Reactie #9 Gepost op: 10 december 2016, 19:15:13 »
Balen! Succes er mee, ik hoop dat het meevalt en de kosten te overzien zijn!
*

Ruud_Enschede
864

- Super Alfist
« Reactie #10 Gepost op: 10 december 2016, 22:39:12 »
Ik hoop het ook.... weinig zin om mijn dertiende maand gelijk weer op te kunnen maken aan onkosten :021:
*

Ruud_Enschede
864

- Super Alfist
« Reactie #11 Gepost op: 12 december 2016, 13:52:12 »
Nou update:

Turbo is helaas wel stuk. Was de derde turbo van dit type motorblok wat stuk gaat in zoveel jaar. Heb ik weer....

Gaat nu binnenwerk bestellen en ombouwen, dat scheelt weer iets. Verder geen schade zichtbaar. hij vermoedde dat door de tik aan de onderkant (die echter nooit hard geweest kan zijn) de turbo misschien even een fractie zonder olie is komen te zitten en dat dat hem de genadeklap heeft gegeven. Maar dat betekent ook dat ie al minder is geweest. Viel hem verder op dat de olie versmeerd was en dat er weinig olie inzat. Doe onderhoud altijd zelf en heb 6000 km geleden nog nieuwe (de goede) olie erin gedaan en peil regelmatig. Dat vind ik dan ook wel weer vreemd eigenlijk. Maargoed, hoe dan ook, de dertiende maand gaat er grotendeels aan!!!
*

alfata
3.498

« Reactie #12 Gepost op: 12 december 2016, 14:22:54 »
Nou update:

Turbo is helaas wel stuk. Was de derde turbo van dit type motorblok wat stuk gaat in zoveel jaar. Heb ik weer....

Gaat nu binnenwerk bestellen en ombouwen, dat scheelt weer iets. Verder geen schade zichtbaar. hij vermoedde dat door de tik aan de onderkant (die echter nooit hard geweest kan zijn) de turbo misschien even een fractie zonder olie is komen te zitten en dat dat hem de genadeklap heeft gegeven. Maar dat betekent ook dat ie al minder is geweest. Viel hem verder op dat de olie versmeerd was en dat er weinig olie inzat. Doe onderhoud altijd zelf en heb 6000 km geleden nog nieuwe (de goede) olie erin gedaan en peil regelmatig. Dat vind ik dan ook wel weer vreemd eigenlijk. Maargoed, hoe dan ook, de dertiende maand gaat er grotendeels aan!!!

Vervelend man! Ik heb bij mijn vorige Giulietta multiair paar maanden geleden nog de turbo vervangen. De seals waren helemaal aan gort en er waren oliesporen aan de voor en achterzijde. Bij mij rookte de auto veel witte rook bij uitrollen in versnelling. Schijnt typisch symptoom te zijn met kapotte turboseals. Maar dit kon ik zien omdat ik geen katalysator er meer onder had zitten. Anders wordt dit gemaskeerd.
Heb de turbo trouwens laten herstellen bij Santen Technics in vroomshoop. Was inclusief uitbouw, inbouw, turborevisie, nieuwe olie, etc, etc net geen 900 euro kwijt. Turborevisie was volgens mij 400 euro ongeveer, de rest dus kosten in en uitbouw plus materiaal/vloeistoffen. Werk laten uitvoeren bij garage Pahler in Enschede (dus hebben ervaring) en zelf weggebracht en opgehaald naar/in Vroomshoop

*

klaverblad
390

- Senior Alfist
« Reactie #13 Gepost op: 12 december 2016, 15:46:16 »
Knijter zeg...al de 3e van deze type blok? Gaat het dan om een bepaalde leeftijd van de auto? Ik heb er één  van de eerste generatie. Dan ben ik bang dat ik er ook een keer aan kom. Dus niet alleen wachten op een defecte multiair maar ook nog misschien met de tijd een turbo. Daar ga je niet vrolijk van worden :-\
*

TimW
2.229

- Super Alfist
« Reactie #14 Gepost op: 12 december 2016, 15:50:42 »
Ik vermoed dat Ruud bedoelde dat Valk in Rijssen dit voor de 3e keer ziet, wat dat betreft valt het voor ons mee, maar wel ontzettend pech voor Ruud natuurlijk.  :(
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm