!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Wursten159
26

  • Type Alfa: -Giulietta 1.4 TCT 2013
  • *
    - Startende Alfist
Radio ontvangst is slecht
« Gepost op: 10 februari 2022, 19:30:29 »
Goedenavond

Afgelopen maanden vond ik mijn radio ontvangst zeer slecht, radionav variant. Bij het Harde (a28) is een oefenterrein van de soldaatjes dus mogelijk dat het daar aan lag, maar veel ruis op de zender en ook weinig zenders te ontvangen.

Nu worden de dagen weer wat langer en staat de verlichting niet altijd aan. Wat schetst mijn verbazing, ik reed op de a28, lekker Radio10  Somertijd aan, geen ruis etc. Opeens gaat mijn verlichting aan omdat het wat schemert, en valt mijn ontvangst weg. Doe ik handmatig de verlichting uit had ik weer ontvangst, verlichting aan was het ontvangst weg.

Met verlichting aan ontving ik alleen nog skyradio en veronica, met verlichting uit een stuk of 20 zenders.

Mensen hier bekend mee? Mogelijke oorzaak?

Heel benieuwd.

Fijne avond
*

DanielH92
1.967

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Radio ontvangst is slecht
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2022, 19:42:20 »
Heb je achteraf ingebouwde Xenon of led verlichting? Of alles origineel?
*

jwq
2.621

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Radio ontvangst is slecht
« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2022, 20:36:09 »
kontroleer ook je accu spanning, wellicht is de accu aan het overlijden .....
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

DanielH92
1.967

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Radio ontvangst is slecht
« Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2022, 20:57:44 »
De link die ik kan leggen met de verlichting, is dat zowel de coaxkabel van de achterruitantenne (die bij sommige Giuliettas ook gebruikt wordt) als de bedrading van de rechter achterlicht unit door dezelfde kabeldoorvoer naar de klep lopen.

Die kabeldoorvoer staat bekend om z'n problemen met beschadigde kabels, misschien dat bij het inschakelen van de achterverlichting de coaxkabel wordt verstoord door kortsluiting naar de coax mantel. Je zou de rechter kabelboom eens kunnen nakijken op beschadigingen.
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Radio ontvangst is slecht
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2022, 20:59:10 »
Controleer de bedrading naar de achterklep even, er loopt daar een coax kabel door die door radionav gebruikt wordt.  Wellicht komt er stroom op die kabel terecht als de verlichting aan staat
*

DanielH92
1.967

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Radio ontvangst is slecht
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2022, 23:30:43 »
@Jetronic het wordt gewoon eng, onze gelijke gedachten haha
*

Wursten159
26

  • Type Alfa: -Giulietta 1.4 TCT 2013
  • *
    - Startende Alfist
Re: Radio ontvangst is slecht
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2022, 07:57:15 »
Bedankt voor de snelle reacties.

Inderdaad zit er een achteraf Xenon set in met canbun, volgens mij heb ik dezelfde als jij @DanielH92 , die van Hilux.
Daarbij had ik de link niet gelegd naar mijn achterverlichting, die snap ik dan niet helemaal?

Verlichting die is ingebouwd zit voor, hoe kan dit resulteren in een mogelijke verstoring in de kabelboom naar mijn achterverlichting?
Maar ik ga eens even opzoek naar die kabelboom en COAX kabel, ben benieuwd of ik iets ga vinden met mijn geweldige technische kennis :-)

Bedankt in ieder  geval, hou jullie op de hoogte.

Fijne vrijdag
*

DanielH92
1.967

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Radio ontvangst is slecht
« Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2022, 08:29:03 »
Dit zijn 2 los van elkaar staande mogelijke oorzaken .

- Een achteraf ingebouwde Xenon / LED set wil nog wel eens storen op de elektronica in de auto. Koppel de stekkers eens af en zie of het probleem dan nog optreedt.
- Beschadiging van de kabelboom naar de klep is een bekende Giulietta kwaal. Ik heb mijn COAX kabel en alle andere kabels al vervangen. Dit staat los van de voorste verlichting.

Zie voor een handleiding van die kabelboom mijn instructie maar eens de bijlage in dit bericht.