Club Alfa Romeo
Alfa Romeo Types => De Alfa Giulietta club => Topic gestart door: Lizzy op 3 april 2022, 01:27:19
-
Ik rij in een Giulietta 1.6 JTDM2 met TCT van het bouwjaar 2016.
Ik vind het verbruik erg hoog voor zo’n diesel.
Gemiddeld haal ik over een afstand van 220 km (snelweg) 1 op 15,1
Over een afstand van 1500 km met snelweg en bebouwde kom gemiddeld 1 op 14,8
Ik rijd echt niet harder dan toegestane snelheid en ben ook echt geen zo als ze noemen een pedaaltrapper.
Op korte stukken met zowel bebouwde kom als snelweg haal ik net 1 op 14,5
Al met al vind ik dit extreem hoog.
Ik lees wel eens dat andere personen met dezelfde motor een gemiddelde halen van 1 op 18 of zelfs 1 op 20.
Weet iemand waar het aan kan liggen?
Auto krijgt keurig op tijd zijn beurten.
Banden spanning is keurig op spanning.
Software is up-to-date.
Wel rijd ik op 19 inch. Met Dunlop Sportmax banden.
Hoop dat er iemand is die hier een antwoord op heeft want met de huidige brandstofprijzen loopt het aardig aan.
-
2.0 jtd met tct hier, bebouwde kom + verbindingswegen kom ik aan 1 op 22 als ik de snelheidslimieten respecteer. 1 op 16 als ik erreg mijn best doe.... 1 op 20 op de snelweg ongeveer.
Maar geen euro 6, en dat kan best verschil maken. roetfilter regeneratie elke 1500 tot 2000 km, soms minder in de winter.
-
Ik rij in een Giulietta 1.6 JTDM2 met TCT van het bouwjaar 2016.
Ik vind het verbruik erg hoog voor zo’n diesel.
Gemiddeld haal ik over een afstand van 220 km (snelweg) 1 op 15,1
Over een afstand van 1500 km met snelweg en bebouwde kom gemiddeld 1 op 14,8
Ik rijd echt niet harder dan toegestane snelheid en ben ook echt geen zo als ze noemen een pedaaltrapper.
Op korte stukken met zowel bebouwde kom als snelweg haal ik net 1 op 14,5
Al met al vind ik dit extreem hoog.
Ik lees wel eens dat andere personen met dezelfde motor een gemiddelde halen van 1 op 18 of zelfs 1 op 20.
Weet iemand waar het aan kan liggen?
Auto krijgt keurig op tijd zijn beurten.
Banden spanning is keurig op spanning.
Software is up-to-date.
Wel rijd ik op 19 inch. Met Dunlop Sportmax banden.
Hoop dat er iemand is die hier een antwoord op heeft want met de huidige brandstofprijzen loopt het aardig aan.
ik heb ook een juul 1.6 jtdm2 maar handbak ook euro 5, op de snelweg rij ik gemakkelijk 1:18 bij 100a 120kmu.
ik rij woonwerk verkeer op 70 en 80 wegen, dat is zon 45 heen en 45 terug, en dan haal ik nog 1:20 .
deze getallen zijn met 8j 18 inch 225/40/18 , maar met 17 inch 7j 225 was ie toch wel wat zuiniger hoor, toen haalde ik met gemak 1:22 woon werk.
ik rij wel op cruise control en anticipeer op tijd en rij op mn gemak bij woon werk verkeer en ik heb bijna geen druk verkeer.
mn golf 1.6 tdi was trouwens een stuk zuiniger,
-
@Lizzy (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=3209) ik denk dat jou dikke wielen de oorzaak zijn, welke maat heb je? breedte velg en breedte band?
-
en het koude weer speelt ook mee natuurlijk, bij 15graden is het verbruik een stuk lager
-
Ga mee met @LeonAlfa (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=9798) Dikke wielen.. Maar verklaart het maybe niet helemaal.
Wat bij mij ook helpt, korte ritten proberen te combineren of mijden. Koude start verbruikt de motor meer brandstof om snel op bedrijf temperatuur te komen; kats en eventuele roetfilters moeten ook zsm op temperatuur zijn om te functioneren.
-
als ik de verwarming op de vooruit laat blazen, gaat het airco lampje bij mij ook aan, dus dat houd in dat de airco mee loopt en dat is ook verbruik extra, mis laat je de airco ook mee draaien?
-
1,6 JTDM TCT 2016 laatste 70.000km 16,8 gemiddeld.
-
(https://i.ibb.co/47MS4rR/IMG-20220316-WA0006.jpg) (https://ibb.co/2yPMc43)
QV uit 2011
-
wist niet dat dat op het scherm kon.
kan dat ook op het grote scherm?
-
Dat verbruik vind ik ook best hoog voor een diesel ja.
Ik weet wel dat diesels meer gaan gebruiken als ze moeten regenereren van het roetfilter.
Maar dat zou niet constant zo moeten zijn tenzij die het regeneratie proces niet af kan maken.
Maar goed dan zou je daar een storingsmelding over moeten krijgen.
-
net weer 100km gereden op 80 en 70 wegen, toch 1:21
wel gewoon rustig rijgedrag.
-
Ik rij in een Giulietta 1.6 JTDM2 met TCT van het bouwjaar 2016.
Ik vind het verbruik erg hoog voor zo’n diesel.
Gemiddeld haal ik over een afstand van 220 km (snelweg) 1 op 15,1
Over een afstand van 1500 km met snelweg en bebouwde kom gemiddeld 1 op 14,8
Ik rijd echt niet harder dan toegestane snelheid en ben ook echt geen zo als ze noemen een pedaaltrapper.
Op korte stukken met zowel bebouwde kom als snelweg haal ik net 1 op 14,5
Al met al vind ik dit extreem hoog.
Ik lees wel eens dat andere personen met dezelfde motor een gemiddelde halen van 1 op 18 of zelfs 1 op 20.
Weet iemand waar het aan kan liggen?
Auto krijgt keurig op tijd zijn beurten.
Banden spanning is keurig op spanning.
Software is up-to-date.
Wel rijd ik op 19 inch. Met Dunlop Sportmax banden.
Hoop dat er iemand is die hier een antwoord op heeft want met de huidige brandstofprijzen loopt het aardig aan.
Is dit het verbruik volgens de bordcomputer? Of heb je het zelf berekend met aftanken?
Kan namelijk zijn dat de boordcomputer een grote afwijking heeft.
Daarnaast scheelt brede banden behoorlijk veel, zeker in combinatie met 19 inch.
-
Dank voor alle reacties.
Ik ben mij er van bewust dat hij met de 19 inch (235-35-19) meer brandstof verbruikt dan mijn standaard 18 inch (225-40-18).
Echter was het gemiddelde verbruik met de 18 inch ook al 1 op 16,2 gemeten over een afstand van 20.000km.
Ik let niet op wat de boordcomputer aangeeft maar echt wat er aan brandstof in de tank gaat.
Ik ben op de hoogte van het regenereren maar snap echt niet dat ik regelmatig andere verbruikscijfers tegen kom die echt veel zuiniger zijn.
-
Inderdaad een vrij hoog verbruik. Met m’n 2.0 JTDm TCT heb ik over ruim 77.000 km. gem. 1:17 gereden. Daarbij hield ook ik mij over het algemeen aan de max. snelheden. Ik reed op 17-inch, 225 breed.
Teruggaan naar een kleinere velgenmaat en zuiniger banden monteren (bijv. Goodyear EfficientGrip) zal zeker helpen, maar het zal dan niet opeens 1:18 worden ofzo. Is je Giulietta gechipt?
-
Dank voor alle reacties.
Ik ben mij er van bewust dat hij met de 19 inch (235-35-19) meer brandstof verbruikt dan mijn standaard 18 inch (225-40-18).
Echter was het gemiddelde verbruik met de 18 inch ook al 1 op 16,2 gemeten over een afstand van 20.000km.
Ik let niet op wat de boordcomputer aangeeft maar echt wat er aan brandstof in de tank gaat.
Ik ben op de hoogte van het regenereren maar snap echt niet dat ik regelmatig andere verbruikscijfers tegen kom die echt veel zuiniger zijn.
ik gebruik de spritmonitor app, jij ook?
-
Ik gebruik geen app of iets dergelijks.
Ik tank de auto volledig vol (tot aan de laatste druppel) als ik een lange afstand heb gereden.
Zodoende weet ik exact war mijn gemiddelde verbruik is.
Ik weet dat ik op 19 Inch en 235 breed banden rijd maar het gaat er bij mij echt niet in dat er zo’n enorm verbruiksverschil zit met de standaard 18 inch en 225 breed.
Er is vorig jaar bij aflevering van mijn auto wel een complete distributie wissel met waterpomp en dergelijke uitgevoerd door een officiële Alfa Garage (dealer).
Misschien dat het niet exact op de juiste timing (tijd) is afgesteld wat misschien de oorzaak van mijn hoge verbruik rechtvaardigt.
Hoe dan ook, ik heb eind April een afspraak staan bij een zeer gerenomeerd Alfa/Fiat garage en laat het door de heren daar verder uitzoeken.
-
Ik gebruik geen app of iets dergelijks.
Ik tank de auto volledig vol (tot aan de laatste druppel) als ik een lange afstand heb gereden.
Zodoende weet ik exact war mijn gemiddelde verbruik is.
Ik weet dat ik op 19 Inch en 235 breed banden rijd maar het gaat er bij mij echt niet in dat er zo’n enorm verbruiksverschil zit met de standaard 18 inch en 225 breed.
Er is vorig jaar bij aflevering van mijn auto wel een complete distributie wissel met waterpomp en dergelijke uitgevoerd door een officiële Alfa Garage (dealer).
Misschien dat het niet exact op de juiste timing (tijd) is afgesteld wat misschien de oorzaak van mijn hoge verbruik rechtvaardigt.
Hoe dan ook, ik heb eind April een afspraak staan bij een zeer gerenomeerd Alfa/Fiat garage en laat het door de heren daar verder uitzoeken.
Houd ons op de hoogte! Ben wel benieuwd waar het hoge verbruik vandaan komt.
-
Wordt zeker vervolgt.
-
Wordt zeker vervolgt.
en weet je toevallig al wat?
-
@ Lizzy: Dit verbruik is echt hoog. Ik denk aan een probleem met het roetfilter. Toegegeven, ik rijd rustig, en hou me redelijk aan de snelheid, ik haal soms 1 op 20. Ja, met een 1.6 (2013) handbak,maar toch. Of het roetfiler regeneert heel vaak(dus verzadigd), of de verstuivers lekken.
-
Als er problemen met het regenereren van het roetfilter zijn.
Dan zou je volgens mij een storingsmelding moeten krijgen.
Wellicht eens uitlezen misschien kom je dan verder.
-
Allen heel hartelijk dank voor het meedenken en het geven van adviezen.
Ben zoals eerder aangegeven bij een zeer gerenommeerde Alfa Romeo specialist in Almere geweest en heb alles door hun na laten kijken.
Het eerste wat wordt vermeld is dat een Euro 6 vele malen meer verbruikt dan een Euro 5.
Alles is door hun doorgemeten en gecontroleerd, gelukkig was alles perfect.
Heb het ook nog bij een officiële Alfa dealer na gevraagd waarvan 1 van de heren toevallig een Giuletta rijd uit het zelfde bouwjaar met precies een gelijke motor als de mijne.
Ook hij gaf aan dat hij hem niet zuiniger krijgt dan zo’n 1 op 16,5.
Ik weet dus niet hoe Alfa aan zijn waardes komt wat betreft verbruik maar zij geven gemiddelde waardes aan van zo’n 1 op 25.
Moet er helaas maar mee leren leven dat het vaak rooskleuriger wordt geschreven dan de werkelijkheid is.
Ondanks alles ben ik zeer content met mijn Giuletta want man wat rijd zo’n auto toch heerlijk.
-
dan ben ik blij dat ik de euro 5 heb dan, had ook bijna een tct euro 6 gekocht namelijk:)
-
Als je op 17-inch zou rijden icm energiezuinige banden (Goodyear EfficientGrip bijv.) zou dat flink schelen. Maar ik ben het met je eens dat dit nergens op slaat als je de fabrieksopgave er eens bij pakt. Vreemd dat er zo'n afwijking in zit.
De QV TCT (ook Euro 6) zou volgens Alfa 1:14,3 verbruiken. Als je met het verkeer mee rijdt en het niet te bont maakt is ruim 1:12 goed haalbaar. Bij de QV valt de afwijking dus juist wel mee. Mijn record is 1:12,4 en dan rijd ik echt niet als een opa.
Als ik op spritmonitor.de kijk zie ik daar een gem. praktijkverbruik van (ruim) 1:18 staan voor de 1.6 JTDm TCT. Dat wijkt dus fors af van die van jou.
-
op de giro d'italia 20222 trip zouden er een paar heel blij geweest zijn met slechts 1:12...
Heb zelf een 2.0 tct en kan je wel vertellen dat autobahn het ergste is qua verbruik, tenzij je een constante snelheid kan aanhouden.
-
op de giro d'italia 20222 trip zouden er een paar heel blij geweest zijn met slechts 1:12...
Haha, ik geloof je meteen. Maar de omstandigheden zijn op zo'n trip natuurlijk ook heel anders. ;D
-
op de giro d'italia 20222 trip zouden er een paar heel blij geweest zijn met slechts 1:12...
Heb zelf een 2.0 tct en kan je wel vertellen dat autobahn het ergste is qua verbruik, tenzij je een constante snelheid kan aanhouden.
Over 1,5 week mag ik de QV de sporen geven op de Autobahn richting Zuid Europa. Hoewel de huidige benzineprijzen niet uitnodigen om stevig te gaan rijden zal ik het ongetwijfeld niet kunnen nalaten om het pedaal te vloeren. Ga mijn verbruik in elk geval niet bijhouden, heb ik alvast besloten.
-
De QV TCT (ook Euro 6) zou volgens Alfa 1:14,3 verbruiken. Als je met het verkeer mee rijdt en het niet te bont maakt is ruim 1:12 goed haalbaar. Bij de QV valt de afwijking dus juist wel mee. Mijn record is 1:12,4 en dan rijd ik echt niet als een opa.
Correctie hierop: laatste tank 1:14,2 over 734 km! :o Ik heb overal gewoon met het verkeer meegereden (105 à 110 op de CC) en verder vrij rustig aan gedaan. Wellicht heeft Super98 van de AVIA verborgen superkrachten. ;D
-
ik haal met mijn giulietta 1.6 jtdm 105pk euro 5 op een tank bijna 1:20, kan het wel halen maar af en toe geef ik uiteraard wel gas, in hoeverre dat gaat dan met 105pk:)
-
De QV TCT (ook Euro 6) zou volgens Alfa 1:14,3 verbruiken. Als je met het verkeer mee rijdt en het niet te bont maakt is ruim 1:12 goed haalbaar. Bij de QV valt de afwijking dus juist wel mee. Mijn record is 1:12,4 en dan rijd ik echt niet als een opa.
Correctie hierop: laatste tank 1:14,2 over 734 km! :o Ik heb overal gewoon met het verkeer meegereden (105 à 110 op de CC) en verder vrij rustig aan gedaan. Wellicht heeft Super98 van de AVIA verborgen superkrachten. ;D
Dit haal ik bij normaal gebruik van mijn 2.0JTD ;-)
1 op 19 a 20 is wel haalbaar op lange ritten...
-
1 op 25 die de fabriek opgeeft gaan ze meestal niet halen.
Maar met een 1.6jtdm moet 1 op 20 toch gewoon haalbaar zijn.
De 2.0jtdm zal ongeveer ook wel zo 1 op 18 moeten kunnen halen op de snelweg.
Maar 1 op 15.x vind ik persoonlijk wel heel matig.
Dan kan je net zo goed benzine gaan rijden met de huidige brandstof prijzen.
-
mijne is sinds ik geswitcht ben van michelin 225/40/18 naar nexen 235/40/18 ook een klein tikkeltje minder zuinig, maar jij hebt zowieso die zware 19 inch velgen en dat ook nog icm 235 band, daar moet die lichte motor dan flink aan trekken, de keren dat je moet stoppen bij bv stoplicht gaan je dan het meeste diesel kosten, als je je verbruik omlaag wilt halen moet je goed anticiperen en zorgen dat je niet stil komt te staan Maar dus de wielen draaiend houd zodat je dat niet die extra brandstof kost.
ik rij dagelijks dezelfde route en ken de stoplichten uit m'n duimpje, als ik van veraf dat een stoplicht op groen staat, dan weet ik dat ik dat toch niet meer ga halen en laat de auto uitrollen in de versnelling, en zo heb ik vaker dat als ik bijna bij t stoplicht ben, dat ik zo kan doorrijden en dus niet hoef te stoppen:)
soms moet ik wat gas bij geven zodat ik niet hoef te stoppen, maar dat ik zelfs zuiniger dan stoppen.
als bv mn verbruik op 21.2 staat en laat de auto uitrollen 150/200 meter voor het stoplicht dan zal t verbruik omlaag gaan naar 21.5 of 21.6 tot bij t stoplicht, als ik dan door kan rijden dan heb ik dat gewonnen, en als je dat bij elk stoplicht zo doet win je veel, maar als moet ik stoppen dan zal t verbruik weer naar 21.2 gaan als ik moet optrekken:)
ik rij zo woon werk verkeer en iedere dag is dat rond de 100km, rij ik mn vrije tijd heb ik dus nog genoeg over om het pedaal in te drukken en hou ik mn verbruik zo toch laag.
maar
maar als je dus zo kan rijden dan