!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

Geert_Zwienesteert
58

• Type Alfa: Giulietta
  • **
    - Junior Alfist
Verschil 1.4 ma sportivo / qv
« Gepost op: 9 april 2025, 12:14:00 »
Hoi allen,

Ik stel deze vraag om twee redenen, namelijk pure interesse omdat ik graag meer van de Giulietta wil weten, maar ook omdat ik recent een auto heb gekocht en stiekem toch twijfel of ik niet voor een qv had moeten gaan.

Mijn auto is een gechipte 1.4ma, in de sportivo uitvoering, dus voor zover ik weet met een ander onderstel en brembo remmen.
Ik heb van de qv afgezien omdat ik wisselende ervaringen las over de onderhoudskosten van een qv, en een aantal potentiële problemen die met een qv de kop op kunnen steken.

Nu weet ik natuurlijk dat een qv een ander blok en meer vermogen heeft. Ik ben wel benieuwd wat nog meer duidelijke verschillen zijn tussen een qv en een sportivo.
Deels ook omdat ik overweeg mijn huidige auto nog iets verder te laten tunen, maar ik wil ook niet nog een klap geld uitgeven en op het punt komen dat ik ook een qv had kunnen kopen.

Ben benieuwd of iemand me hier iets meer over kan vertellen?

Groet Danny
*

fabio12
67

• Type Alfa: Giulietta 1.4MA TCT
  • **
    - Junior Alfist
Re: Verschil 1.4 ma sportivo / qv
« Reactie #1 Gepost op: 9 april 2025, 13:22:56 »
Het is inderdaad dat ze veel op elkaar lijken, in de basis is het Sportiva Pack gewoon een 'normale' Giulietta maar aangekleed met het onderstel en uiterlijk van de QV vóór 2013 (pre-facelift). Het onderstel is niet 100% identiek, maar daar kunnen anderen waarschijnlijk meer over vertellen. Verder zit het verschil natuurlijk in software, finetuning, vermogen, prestaties en uiteindelijk de onderhoudskosten.

Het Sportiva Pack is vooral gericht op de looks en rijgedrag, maar nog wel met het comfort van de normale Giulietta. De QV is echt gericht op sportief en direct rijden, waar je het verschil naast vermogen ook zal merken in stijfheid, demping, rem- en stuur gedrag.
*

jt
363

• Type Alfa: Giulietta/GTV
    - Senior Alfist
« Reactie #2 Gepost op: 9 april 2025, 15:04:14 »
Naar mijn beste weten is de sportivo versie ook verlaagd, net zoals de qv. Dus qua onderstel zal er niet bijster veel verschil inzitten. Stijfheid, stuurinrichting en remmen en ABS systeem zijn naar mijn weten ook relatief gelijk en zal je dus weinig verschil in merken.
Als je een hele andere beleving wilt qua weg gedrag zou je ook aan een ander onderstel kunnen denken...
Mijn alfa: Giulietta  1.4 MA TCT 2011, GTV 3.0 24v 2001
*

Geert_Zwienesteert
58

• **
    - Junior Alfist
« Reactie #3 Gepost op: 10 april 2025, 00:08:28 »
Citaat van: fabio12 op  9 april 2025, 13:22:56
Citaat van: fabio12 op  9 april 2025, 13:22:56
Het is inderdaad dat ze veel op elkaar lijken, in de basis is het Sportiva Pack gewoon een 'normale' Giulietta maar aangekleed met het onderstel en uiterlijk van de QV vóór 2013 (pre-facelift). Het onderstel is niet 100% identiek, maar daar kunnen anderen waarschijnlijk meer over vertellen. Verder zit het verschil natuurlijk in software, finetuning, vermogen, prestaties en uiteindelijk de onderhoudskosten.

Het Sportiva Pack is vooral gericht op de looks en rijgedrag, maar nog wel met het comfort van de normale Giulietta. De QV is echt gericht op sportief en direct rijden, waar je het verschil naast vermogen ook zal merken in stijfheid, demping, rem- en stuur gedrag.

Dankjewel voor deze info. Ik heb 1 keer in een qv gereden. Volgens mij was dat wel een wezenlijk andere beleving, maar ik had toen alleen nog maar een testrit in een 120pk giulietta gemaakt. Zou ik nu een qv rijden dan zou ik het verschil veel beter kunnen voelen.
*

Geert_Zwienesteert
58

• **
    - Junior Alfist
« Reactie #4 Gepost op: 10 april 2025, 00:18:23 »
Citaat van: jt op  9 april 2025, 15:04:14
Citaat van: jt op  9 april 2025, 15:04:14
Naar mijn beste weten is de sportivo versie ook verlaagd, net zoals de qv. Dus qua onderstel zal er niet bijster veel verschil inzitten. Stijfheid, stuurinrichting en remmen en ABS systeem zijn naar mijn weten ook relatief gelijk en zal je dus weinig verschil in merken.
Als je een hele andere beleving wilt qua weg gedrag zou je ook aan een ander onderstel kunnen denken...

Het is in de eerste plaats vermogen, waar ik toch wel iets meer van had gewild. Ik weet alleen niet hoe leuk mijn 1.4 het vindt om tot ruim boven de 200pk gekieteld te worden.. :)
*

MysteryAngel
3.071

• Type Alfa: Nog geen
    - Super Alfist
« Reactie #5 Gepost op: 10 april 2025, 18:13:11 »
Tja het is maar net waar je tevreden mee bent.
Ik denk dat je met de 1.4ma met 200pk ook meer dan voldoende lol kunt hebben,
zeker als je ook een goed onderstel hebt.
Natuurlijk heeft de QV meer vermogen en is die ook verder te tunen.
Maar hoe vaak ga je dat vermogen nou echt gebruiken?

Persoonlijk zou ik lekker van de 200pk 1.4 genieten.
En dan verder sparen totdat je voldoende budget hebt,
om een nog leukere auto te kunnen kopen en te rijden b.v een Giulia.

*

Geert_Zwienesteert
58

• **
    - Junior Alfist
« Reactie #6 Gepost op: 12 april 2025, 17:35:21 »
Tja het is maar net waar je tevreden mee bent.
Ik denk dat je met de 1.4ma met 200pk ook meer dan voldoende lol kunt hebben,
zeker als je ook een goed onderstel hebt.
Natuurlijk heeft de QV meer vermogen en is die ook verder te tunen.
Maar hoe vaak ga je dat vermogen nou echt gebruiken?

Persoonlijk zou ik lekker van de 200pk 1.4 genieten.
En dan verder sparen totdat je voldoende budget hebt,
om een nog leukere auto te kunnen kopen en te rijden b.v een Giulia.
Een Giulietta QV is natuurlijk een hele leuke auto maar zo heel speciaal,
is het nou ook allemaal weer niet.

Och het is plenty, maar iets meer vermogen.. mwoah :) puur voor de kicks als je even het gas in trapt, wel leuk.
Mijn 1.4ma loopt niet helemaal perfect, daar ben ik mee bezig. Het is meer dat als het uit de klauwen loopt ik dat geld liever aan een qv had uitgegeven.
Naar een Giulia ben ik heel benieuwd, voor in de toekomst.
Bedankt voor je inzichten :)
*

MysteryAngel
3.071

- Super Alfist
« Reactie #7 Gepost op: 12 april 2025, 17:55:48 »
Ja dat is inderdaad wel een klein nadeeltje van een multiair.
Die kunnen soms wel wat kwaaltjes hebben.
Maar ik snap jouw redenering ook wel als het zoeken naar,
de oorzaak te veel in de papieren gaat lopen.
Dat je dan liever een QV koopt.
Maar dat is uiteindelijk een keuze.
Bij inruil zul je natuurlijk altijd wat verliezen.
*

brinkerik
1.913

• Type Alfa: Giulietta Qv TCT
    - Super Alfist
« Reactie #8 Gepost op: 12 april 2025, 20:03:17 »
hier de man die kritisch is..

Ik heb puur uit emotie, door de uitrusting van een QV gekozen ..

en omdat ik 2 auto`s inruilde, waardoor de dame goedkeuring gaf..

Onderdelen Qv..  duur, en uniek, dus lastiger aan te komen.
garage..  vind Qv wel speciaal..  dus lastiger aan te sleutelen

ik..   vind de Qv uniek.  Dus met alle onderhoud loop ik voor/ on par

Ja..  net ritje afgelopen weekend naar vrienden in Denemarken gemaakt..  En rij met kussentje onder gas pedaal.. anders blijf ik stoppen bij de pomp... eerste tank 1: 8.8     Assen  --> Duiste Deense grens..  met max 170, maar begin tot Elbe tunnel niet harder dan 155.

jah, Qv is de dikkerere wagen, en nu na 4 jaar blijft de Giuletta nog minimaal 2 jaar.. Maar, zijn zwakkere broeder.. zou meer als voldoende zijn geweest... Helemaal met dik pakket aan standaard spullen en een kleine tune.

Dus ja, de QV, maar..   soms zou ik kleinere banden willen, minder brandstof verbruik, en iets meer veer weg(comfort).

Groet, Erik

Nu Giulietta Qv Perla Moonlight  &   Panda 100 HP

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

Geert_Zwienesteert
58

• **
    - Junior Alfist
« Reactie #9 Gepost op: 13 april 2025, 23:26:55 »
hier de man die kritisch is..

Ik heb puur uit emotie, door de uitrusting van een QV gekozen ..

en omdat ik 2 auto`s inruilde, waardoor de dame goedkeuring gaf..

Onderdelen Qv..  duur, en uniek, dus lastiger aan te komen.
garage..  vind Qv wel speciaal..  dus lastiger aan te sleutelen

ik..   vind de Qv uniek.  Dus met alle onderhoud loop ik voor/ on par

Ja..  net ritje afgelopen weekend naar vrienden in Denemarken gemaakt..  En rij met kussentje onder gas pedaal.. anders blijf ik stoppen bij de pomp... eerste tank 1: 8.8     Assen  --> Duiste Deense grens..  met max 170, maar begin tot Elbe tunnel niet harder dan 155.

jah, Qv is de dikkerere wagen, en nu na 4 jaar blijft de Giuletta nog minimaal 2 jaar.. Maar, zijn zwakkere broeder.. zou meer als voldoende zijn geweest... Helemaal met dik pakket aan standaard spullen en een kleine tune.

Dus ja, de QV, maar..   soms zou ik kleinere banden willen, minder brandstof verbruik, en iets meer veer weg(comfort).

Groet, Erik

Leuk om jouw inzichten te horen.
Gelukkig kom ik met de mijne (200pk, sportivo uitvoering) een heel eind. Ben er ook zeker erg blij mee.
Wel heel benieuwd om met de ervaring van nu nog eens een qv te rijden. Anderzijds, misschien ook beter van niet, voordat ik spijt krijg :D
Dat kussentje, die moet ik ook nog even onder het pedaal installeren.. :X mijn eerste tank die ik leeg reed was ook 1 op 8.
*

MysteryAngel
3.071

- Super Alfist
« Reactie #10 Gepost op: 15 april 2025, 17:30:49 »
Proef rijden kan natuurlijk altijd.
Maar de kans is dan wel groot dat je dan snel om bent.
*

Geert_Zwienesteert
58

• **
    - Junior Alfist
« Reactie #11 Gepost op: 15 april 2025, 23:13:42 »
Proef rijden kan natuurlijk altijd.
Maar de kans is dan wel groot dat je dan snel om bent.

Ja..misschien beter van niet :)